Δευτέρα 21 Δεκεμβρίου 2020

 

Τηλεκπαίδευση, τηλεδιαγωνίσματα και τηλεπροβλήματα

Έξι ερωτήματα προς το υπουργείο Παιδείας
Δημοσίευση: 20/12/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Δημήτριος Δημητρόπουλος
Δρ Φιλολογίας
Διευθυντής Ραλλείου Γυμνασίου Θηλέων Πειραιά 

Η φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε και συνεχίζεται με πολλές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες. Ο κορωνοϊός έχει τις συνέπειές του και στην εκπαίδευση.

Στην αρχή ήταν ο φόβος της μετάδοσης του ιού στους εκπαιδευτικούς, στους μαθητές και στις οικογένειές τους. Η εκ των πραγμάτων συνύπαρξη πολλών παιδιών (ακόμα και 27) σε μικρές αίθουσες αποτέλεσε πηγή κινδύνου για τα παιδιά αλλά κυρίως για τους εκπαιδευτικούς, των οποίων ο μέσος όρος ηλικίας είναι περίπου τα 50 έτη (πολλοί εξ αυτών είναι άνω των 60 με βεβαρυμένη υγεία).

Στη συνέχεια, με την αύξηση των κρουσμάτων του  κορωνοϊού, ήλθε ως αναγκαία συνέπεια η τηλεκπαίδευση, η οποία –τηρουμένων των αναλογιών- έχει αρκετά θετικά, δεν εξασφαλίζει όμως ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση για τους μαθητές των κατώτερων οικονομικών και κοινωνικών στρωμάτων (λόγω έλλειψης τεχνολογικού εξοπλισμού, σύνδεσης στο διαδίκτυο κ.ο.κ.). Υπό τις παρούσες όμως συνθήκες είναι μια λύση που, κατά το μάλλον ή ήττον, δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να κρατήσουν την επαφή με τη μαθησιακή διαδικασία.

Πριν από λίγες ημέρες (στις 9/12) το υπουργείο Παιδείας εξέδωσε μια εγκύκλιο (κατόπιν προτάσεως του ΙΕΠ), με την οποία οι εκπαιδευτικοί «ενθαρρύνονται …. για τη διενέργεια εξετάσεων με ωριαίες ή ολιγόλεπτες γραπτές δοκιμασίες κατά τη διάρκεια της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης». Πράγματι η ωριαία γραπτή εξέταση είναι ένας παγιωμένος τρόπος αξιολόγησης του μαθητή, ωστόσο υπό τις παρούσες ιδιάζουσες συνθήκες που ζούμε δεν μπορεί να θεωρηθεί αξιόπιστος.

Το υπουργείο προτείνει κάποιους τρόπους ώστε να αποφευχθεί η τηλε-αντιγραφή, ωστόσο τίθενται τα εξής ερωτήματα:

1. Πώς θα γράψουν διαγώνισμα μαθητές από οικονομικά ασθενείς οικογένειες που δεν έχουν υπολογιστή ή tablet;

2. Αν παρόλα αυτά έχουν κινητό σύγχρονης τεχνολογίας, είναι εύκολο να γράψουν τις απαντήσεις των θεμάτων στην οθόνη του κινητού;

3. Έχουν όλα τα παιδιά σύνδεση στο διαδίκτυο;

4. Είναι βέβαιο ότι κατά τη διάρκεια της εξέτασης δεν θα υπάρξει κάποια στιγμή διακοπή της σύνδεσης στο διαδίκτυο;

5. Πώς ένας εκπαιδευτικός είναι σίγουρος ότι τα παραπάνω προβλήματα ισχύουν και δεν τα επικαλείται ο μαθητής απλά για να γλυτώσει την εξέταση;

6. Πώς θα διασφαλιστεί ότι κατά τη διάρκεια της εξέτασης δεν είναι κοντά στον μαθητή ο γονέας ή κάποιος φροντιστής, ο οποίος με κάποιο τρόπο θα του δώσει τις απαντήσεις των θεμάτων;

Α priori λοιπόν και εκ των πραγμάτων η αξιοπιστία της διαδικασίας εξέτασης πλήττεται και ο ρόλος του εκπαιδευτικού καθίσταται δυσχερής.

Συνεπώς μήπως το υπουργείο πρέπει να λάβει όλα αυτά υπόψη; Άλλωστε η αξιολόγηση των μαθητών είναι πολυπαραγοντική. Ο εκπαιδευτικός λαμβάνει υπόψη τη συνολική παρουσία του μαθητή, το ενδιαφέρον του, την προφορική εξέταση, την απάντηση ασκήσεων και εργασιών. Όταν με το καλό ανοίξουν τα σχολεία, υπάρχει η δυνατότητα να τεθούν διαγωνίσματα. Ακόμα και μια παράταση του τετραμήνου θα μπορούσε να γίνει. Ή, στην εσχάτη των περιπτώσεων, αν αργήσουμε να επανέλθουμε στις σχολικές αίθουσες, ας δοθεί ένας συνολικός βαθμός στο τέλος της χρονιάς όταν θα έχει τεθεί και το διαγώνισμα. Άλλωστε στο τέλος, ούτως ή άλλως, υπάρχουν και οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις.

Νομίζω το μείζον είναι να προχωρήσει –έστω και μακρόθεν- η μαθησιακή διαδικασία και να μην τεθεί σε κίνδυνο η υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών. Και δοθείσης της ευκαιρίας, να λάβουμε υπόψη μας ότι όταν επιστρέψουμε στις σχολικές αίθουσες ο κίνδυνος θα είναι πολύ μεγάλος γιατί ο καιρός δεν είναι πλέον σύμμαχος. Φανταστείτε μια αίθουσα με 27 παιδιά, με ανοιχτά παράθυρα (όπως ορίζει η εγκύκλιος του ΕΟΔΥ) και έξω να βρέχει ή να έχει πολύ χαμηλή θερμοκρασία. Σε αυτή την περίπτωση μπορεί να γλυτώσουμε από τον κορωνοϊό, δεν είναι σίγουρο όμως ότι κάποιοι δεν θα βρεθούν στο νοσοκομείο από άλλη αιτία….!

Δεν υπάρχουν σχόλια: