Τρίτη 22 Δεκεμβρίου 2020

 

Προτάσεις για ορθολογική διαχείριση της κατάστασης που δημιούργησε η τηλεκπαίδευση από την ΕΛΜΕ Ανω Λιοσίων, Ζεφυρίου, Φυλής

Πέντε προτάσεις προς τους εκπαιδευτικούς και το υπουργέιο για τη βαθμολόγηση των μαθητών, τη μείωση της ύλης και την Τράπεζα θεμάτων, καταθέτει η ΕΛΜΕ Ανω Λιοσίων, Ζεφυρίου, Φυλής.

Οι προτάσεις των εκπαιδευτικών μπορούν, αν εισακουστούν, να αμβλύνουν τα προβλήματα που δημιούργησε η τηλεκπαίδευση.

Ολη η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ

Πριν λίγες μέρες το υπουργείο προχώρησε σε μια ακόμη πρωτοφανή και απαράδεκτη κίνηση ζητώντας από τους εκπαιδευτικούς να αρχίσουν τις διαδικασίες για να αξιολογήσουν τους μαθητές τους στα πλαίσια του 1ου τετραμήνου!..Το υπουργείο θέλει να νομιμοποιήσει πλήρως τα τηλεμαθήματα ως ισότιμα με το μάθημα στην τάξη και φτάνει να πανηγυρίζει γιατί περίπου το 60% των μαθητών συνδέεται σταθερά στο τηλεμάθημα!...

Όμως, δεν μας λέει τι θα γίνει με το υπόλοιπο 40%, αν υποκύψουμε στις ορέξεις του και βαθμολογήσουμε για το τετράμηνο μέσα στην καραντίνα!… Αυτός είναι ένας ακόμη λόγος για να μην δεχτούμε αυτόν τον παραλογισμό!

Ως Δ.Σ. της ΕΛΜΕ από πολύ νωρίς και με σαφήνεια τοποθετηθήκαμε για το ζήτημα της τηλεκπαίδευσης. Εκφράσαμε την άποψη ότι αυτή μπορεί να αποτελέσει ένα εργαλείο, για χρήση «όλως εξαιρετικά» σε έκτακτες περιστάσεις (και μόνο τότε), προκειμένου οι μαθητές να μπορέσουν να διατηρήσουν μια στοιχειώδη επαφή με τα μαθήματα, μια, έστω και από απόσταση, επικοινωνία με τους καθηγητές τους και να προσαρμοστούν ομαλότερα κατά την επάνοδό τους στα σχολεία, όταν αυτά επαναλειτουργήσουν. Συγχρόνως, υποστηρίξαμε ότι η τηλεκπαίδευση είναι ένας εξαιρετικά ελλιπής τρόπος μαθήματος, περιστέλλει την εκπαιδευτική διαδικασία σε μια ψυχρή και απρόσωπη μετάδοση πληροφοριών, σε καμία περίπτωση δεν εκπληρώνει τον ψυχοπαιδαγωγικό ρόλο του δια ζώσης μαθήματος και σε κανένα βαθμό δεν μπορεί να αντικαταστήσει τη ζωντανή σχολική ζωή, όσον αφορά τον κοινωνικοποιητικό της ρόλο.

Επιπλέον, επισημάναμε ότι σε μια χώρα σαν την Ελλάδα που μαστίζεται από την οικονομική κρίση και τις μνημονιακές πολιτικές εδώ και μια δεκαετία, είναι εξωφρενικό να θεωρείται δεδομένο (όπως, εδώ και μήνες, προσπαθεί να μας πείσει το υπουργείο) ότι όλοι οι μαθητές, αλλά και όλοι οι καθηγητές έχουν όλα τα μέσα για να συμμετέχουν στα εξ αποστάσεως μαθήματα. Αυτή η δυσκολία ή και η αδυναμία συμμετοχής στην τηλεκπαίδευση ισχύει στο πολλαπλάσιο σε περιοχές οικονομικά υποβαθμισμένες, όπως η δική μας. Το πρόβλημα οξύνεται ιδιαίτερα σε Ρομά και πρόσφυγες, αλλά και μετανάστες, όπου οι δυσκολίες και ο αποκλεισμός κτυπάει κόκκινο σε σχέση με άλλες κοινωνικές ομάδες. Γίνεται πασιφανές ότι με την τηλεκπαίδευση μεγεθύνονται οι ανισότητες,στην πρόσβαση στο αγαθό της εκπαίδευσης, διευρύνεται το χάσμα μεταξύ εύπορων και αδύναμων μαθητών, πλουσίων και φτωχών περιοχών και εντείνονται οι ταξικοί φραγμοί στον ευαίσθητο χώρο της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

Στη βάση αυτής της λογικής, και ως ένα μέτρο για την άμβλυνση αυτής της δυσχερούς, για τους μαθητές μας, κατάστασης, προτείναμε ευθύς εξαρχής στους συναδέλφους στα σχολεία μας: α) να μην καταχωρούν απουσίες στους μαθητές σε καθεστώς κλειστών σχολείων και τηλεκπαίδευσης ή τουλάχιστον να λάβουν μέριμνα ώστε με κανένα τρόπο να μην κριθεί ελλιπής η φοίτηση μαθητών λόγω των απουσιών αυτών και β) η διδαχθείσα ύλη στην καραντίνα να επαναληφθεί δια ζώσης μόλις τα σχολεία επαναλειτουργήσουν. Ανάλογη στάση υιοθέτησαν και πολλές άλλες ΕΛΜΕ, η Συνομοσπονδία Γονέων (ΑΣΓΜΕ) και εν μέρει η ΟΛΜΕ.

Η κυβέρνηση της ΝΔ και το υπουργείο, αντιλαμβάνονται την υγειονομική κρίση ως ευκαιρία προκειμένου να υλοποιήσουν όλη τη νεοφιλελεύθερη ατζέντα τους και προχωρούν ακάθεκτοι τους καταστροφικούς σχεδιασμούς τους. Στο ζήτημα των υπηρεσιακών συμβουλίων, τις κινητοποιήσεις των μαθητών, την αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών, την επαγγελματική εκπαίδευση και σε ζητήματα των ΑΕΙ επιδίδεται σε μια ολομέτωπη επίθεση σε όλα τα θέματα. Και ενώ την προηγούμενη άνοιξη η τηλεκπαίδευση ήταν προαιρετική, χρησιμοποιούνταν μόνο για επαναλήψεις και η ίδια η υπουργός δήλωνε ότι «τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει το δια ζώσης μάθημα», τώρα η γραμμή του υπουργείου είναι «προχωράμε κανονικά την ύλη», «βάζουμε απουσίες» και με την πρόσφατη εγκύκλιο ζητά από τους εκπαιδευτικούς να προχωρήσουν σε «εξ αποστάσεως υλοποίηση της αξιολόγησης των μαθητών».

Εκτός του ότι η βαθμολόγηση των μαθητών υπό τις παρούσες συνθήκες παρουσιάζει αρκετές και ίσως ανυπέρβλητες δυσκολίες τεχνικής φύσης, εμείς στεκόμαστε στο ότι αποτελεί ένα μέτρο αντιπαιδαγωγικό και άδικο, καθώς, όπως προαναφέραμε, δεν έχει εξασφαλιστεί η ισότιμη συμμετοχή όλων των μαθητών στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση, με ευθύνη της πολιτείας. Τα τεχνικά προβλήματα της τηλεκπαίδευσης, που ακόμα μας ταλανίζουν καθημερινά κι εμάς και τους μαθητές μας, καθιστούν ακόμα πιο ελλιπή τη διαδικασία και ακόμα περισσότερο άκαιρη οποιαδήποτε σκέψη για διαγωνίσματα και βαθμολόγηση. Επιπλέον, επαναλαμβάνουμε ότι το τηλεμάθημα είναι “σαν μάθημα”, μια προσομοίωση και ως εκ τούτου, πιστεύουμε ότι δεν έχει κανένα νόημα να αποτιμηθεί η επίδοση των μαθητών σ’ αυτό. Θεωρούμε επίσης κρίσιμο, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση να καταγραφεί στη συνείδηση εκπαιδευτικών, μαθητών, γονέων και της κοινωνίας συνολικά, όχι ως μια διαδικασία ισότιμη με τη δια ζώσης εκπαίδευση, αλλά ως αυτό που στην πραγματικότητα είναι, δηλαδή μια λύση ανάγκης σε έκτακτες συνθήκες, με πολλά μειονεκτήματα και περιορισμένα οφέλη.

Οι 5 προτάσεις

Με βάση όλα τα παραπάνω:

  1. Καλούμε τους συναδέλφους να μην προχωρήσουν σε αυτή τη φάση σε διαγωνίσματα και σε βαθμολόγηση των μαθητών για το 1ο τετράμηνο. Τα διαγωνίσματα δεν είναι υποχρεωτικά και, αν υλοποιηθούν μαζί με τη βαθμολόγηση, θα αδικηθούν πολλοί μαθητές μας και θα νομιμοποιηθεί ως ένα βαθμό η απαράδεκτη τηλεκπαίδευση στη σχολική κοινότητα και την κοινωνία.

  2. Προτείνουμε ως πρώτη λύση τη παράταση του τετραμήνου για ένα διάστημα, ώστε με ανοιχτά σχολεία (εννοείται με όρους ασφαλούς λειτουργίας και όλα τα απαραίτητα μέτρα, όπως επανειλημμένα έχουμε ζητήσει όλες οι ΕΛΜΕ και η ΟΛΜΕ) να γίνει ένας επαρκής αριθμός δια ζώσης μαθημάτων, εργασιών και διαγωνισμάτων και κατόπιν να κατατεθεί η βαθμολογία.

  3. Προτείνουμε ως δεύτερη λύση, αν δεν μπορεί να υλοποιηθεί η πρώτη, να μην υπάρξει βαθμολόγηση για το 1ο τετράμηνο και ως βαθμός του 1ου να υπολογιστεί αυτός του 2ουΣτο 2ο τετράμηνο είναι πιθανόν η κατάσταση να έχει εξομαλυνθεί περισσότερο και να έχουμε ανοιχτά σχολεία για μεγαλύτερο διάστημα, να υπάρξει ο χρόνος να γίνουν δια ζώσης μαθήματα και να βαθμολογηθούν οι μαθητές μας πιο αντικειμενικά. Το προηγούμενο σχολικό έτος υλοποιήθηκε το ακριβώς αντίθετο, δεν βαθμολογήσαμε για το 2ο τετράμηνο και ως βαθμός υπολογίστηκε αυτός του 1ου.

  4. Απαιτούμε να μην εφαρμοστεί η τράπεζα θεμάτων φέτος για την Α΄ Λυκείου σε ΓΕΛ και ΕΠΑΛ γιατί υπάρχουν αυτά τα τεράστια προβλήματα που προκαλεί ο κορονοϊός κι, επίσης, η εμπειρία από την παταγώδη αποτυχία της πρώτης εφαρμογής της τράπεζας πριν λίγα χρόνια. Στη συνέχεια, επιβάλλεται να προχωρήσει κι η οριστική απόσυρσή της.

  5. Διεκδικούμε την άμεση μείωση της διδακτέας ύλης για το σύνολο των μαθημάτων, αλλά και τη διά ζώσης επανάληψη της εξ αποστάσεως «διδαχθείσας» ύλης για να θεωρηθεί διδαχθείσα τελικά.

Καλούμε όλες τις ΕΛΜΕ, την ΟΛΜΕ και τις συλλογικότητες των γονέων πανελλαδικά να πάρουν ανάλογες αποφάσεις. Καλούμε επίσης τους συναδέλφους να στηρίξουν με όποια παιδαγωγικά μέσα μπορούν τους μαθητές μας, όχι ως αξιολογητές, αλλά ως παιδαγωγοί που ενθαρρύνουν και κρατούν ζωντανή τη φλόγα της μάθησης, της δημιουργικότητας και της αλληλεγγύης!

Δεν υπάρχουν σχόλια: