Παρέμβαση του esos: Θετικά και αρνητικά σημεία του πολυνομοσχεδίου
Το πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας, το οποίο έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση , έχει αρκετά θετικά και αρκετά αρνητικά στοιχεία.
Ως ένα νομοθέτημα που επιχειρεί να αλλάξει τις μέχρι σήμερα ισχύουσες ισορροπίες στο σχολείο και στις υπερδομές, προφανώς θα προκαλέσει κλυδωνισμούς.
Εδώ θα επιχειρήσουμε μια μάλλον επιδερμική και γενική εκτίμηση θετικών και αρνητικών χαρακτηριστικών, χωρίς η προσέγγιση να μπαίνει σε ειδικότερα θέματα.
Στην παρέμβαση αυτή του esos θα ήταν σημαντικό να καταθέσετε , μέσω της φόρμας των σχολίων, την άποψή σας,θετική ή αρνητική, για το πολυνομοσχέδιο.
Θετικά του πολυνομοσχεδίου
Εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου: Στα θετικά του νομοσχεδίου μπορούμε να συμπεριλάβουμε την εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου που ο εκπαιδευτικός κόσμος το θεωρεί ως στοιχείο της παιδαγωγικής ελευθερίας του εκπαιδευτικού.
Το γεγονός ότι εκτός από τα βιβλίο που θα επιλέξει ο εκπαιδευτικός θα έχει πρόσβαση και σε όλα τα βιβλία που θα έχει εγκρίνει το ΙΕΠ, το κάνει πιο θετικό. Ελάσσονα ζητήματα (αν είναι αναπληρωτής, αν πάρει μετάθεση κτλ, λύνονται από τους συλλόγους διδασκόντων).
Εισαγωγή του θεσμού του Μέντορα: Θετική μπορούμε να θεωρήσουμε την εισαγωγή του θεσμού του Μέντορα, του έμπειρου εκπαιδευτικού που θα στηρίξει τον νεοδιορσμένο στα πρώτα του βήματα στο σχολείο. Κι εδώ δευτερεύοντα ζητήματα, δεν αφαιρούν τίποτε από τη θετικότητα του μέτρου.
Θεσμοθέτηση Ενδοσχολικού Συντονιστή: Σημαντική μπορούμε να θεωρήσουμε την θεσμοθέτηση Ενδοσχολικού Συντονιστή, που υπήρχε σε μεγάλα σχολεία άτυπα, αλλά τώρα ο συντονιστικός ρόλος του θα βοηθήσει στην πιο οργανωμένη διδασκαλία των μαθημάτων ειδικότητας.
Στο Δημοτικό ο συντονισμός σε επίπεδο τάξης, έχει επίσης να προσφέρει σημαντικά, μέσω της συντονισμένης συνεργασίας των εκπαιδευτικών της τάξης.
Αξιολόγηση των μαθητών: Στα πολύ θετικά μπορούμε να κατατάξουμε την απελευθέρωση του εκπαιδευτικού από ένα μονολιθικό τρόπο αξιολόγησης των παιδιών. Η δυνατότητα να αξιοποιηθούν ποικίλες μέθοδοι αξιολόγησης αναμένεται να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα και στα κίνητρα των μαθητών, στις σχέσεις με τους γονείς, στην ενθάρρυνση και υποστήριξη των παιδιών.
Η περιγραφική αξιολόγηση μπορεί σταδιακά να αποκτήσει μεγαλύτερη εμβέλεια, καθώς και άλλοι, πιο φιλικοί προς τον μαθητή, τρόποι αξιολόγησης.
Δημιουργία τμημάτων: Ένα σημείο που μπορεί να μη φαίνεται σημαντικό, είναι η δυνατότητα δημιουργίας τμημάτων με κριτήρια που υιοθετεί ο Σύλλογος Διδασκόντων και είναι διαφορετικά από την αλφαβητική σειρά. Αυτό απελευθερώνει το σχολείο να οργανώσει τα τμήματα με κριτήρια που διευκολύνουν την κοινωνικοποίηση των παιδιών και υπηρετούν και μορφωτικούς στόχους.
Λειτουργία του Σχολικού Συμβουλίου: Η ρύθμιση για τη λειτουργία του Σχολικού Συμβουλίου μπορεί να κριθεί ως θετική, διότι, ως φαίνεται, ενσωματώνει την εμπειρία από την όχι και τόσο ικανοποιητική του λειτουργία. Με τον τρόπο που ρυθμίζεται, μπορεί να είναι πιο αποτελεσματικό και πιο ουσιαστικό ως θεσμός κοινωνικής λογοδοσίας.
Απελευθέρωση του διευθυντή σχολείου: Πολύ σημαντική θεωρείται η απελευθέρωση του διευθυντή από τα δεσμά της έγκρισης των συνεργασιών με φορείς και πρόσωπα εκτός σχολείου.
Ο ασφυκτικός έλεγχος όλων των προηγούμενων νομοθετημάτων, εξορθολογίζεται και το σχολείο φαίνεται να αποκτά την δυνατότητα να επιλέγει συνεργάτες, χωρίς να ζητά διαρκώς έγκριση από την κεντρική υπηρεσία του Υπουργείου.
Δημιουργία Ομίλων: Η ρύθμιση για τη δυνατότητα δημιουργίας Ομίλων, κατά τα πρότυπα των Προτύπων, δημιουργεί κάποια σύγχυση, τουλάχιστον για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.
Οι Όμιλοι λειτουργούν εκτός ωρών διδασκαλίας, όπως και τα προαιρετικά προγράμματα Πολιτιστικών, Αγωγής Υγείας, Π.Ε. Θα αναλάβουν τον συντονισμό των ομίλων οι αντίστοιχοι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων, θα αναλάβουν οι Σύμβουλοι Εκπαίδευσης; Αυτό είναι ένα σημείο που ίσως δημιουργήσει προστριβές.
Αρνητικά
Ας δούμε τώρα και μερικά από τα πιθανώς αρνητικά χαρακτηριστικά του νέου πολυνομοσχεδίου.
Αξιολόγηση του εκπαιδευτικού: Η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έχει ανασταλεί από το 1983.
Οι απόψεις διίστανται για την αξιολόγηση.
Κάποιοι τη θεωρούν άχρηστη έως καταστροφική, άλλοι τη θεωρούν από χρήσιμη ως πανάκεια.
Η αλήθεια είναι ότι έτσι όπως προβλέπεται η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού μάλλον δεν είναι τίποτε.
Εφόσον δεν υπάρχει ποσόστωση, δεν υπάρχει επίπτωση, μόνο ως θετική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, αφού στη χειρότερη περίπτωση ο εκπαιδευτικός θα κάνει κάποια επιμόρφωση για να βελτιώσει τις ικανότητές του, εκεί που υστερεί.
Όμως, η ανάθεση της αξιολόγησης στον διευθυντή, μαζί με την αύξηση των αποφασιστικών αρμοδιοτήτων του, ίσως καταστρέψει ευαίσθητες ισορροπίες στα σχολεία.
Ισχυρός Διευθυντής Σχολείου: Θα λέγαμε ότι το μεγαλύτερο «πρόβλημα» του νομοσχεδίου θα είναι πιθανώς η επίπτωσή του στο σχολικό κλίμα και στις ενδοσχολικές σχέσεις, που όμως καθορίζουν σε σημαντικό βαθμό και τα μαθησιακά αποτελέσματα.
Η εντύπωση ότι δημιουργείται ένας ισχυρός διευθυντής είναι διάχυτη σε όλο το νομοσχέδιο και αυτό, φυσικά, έχει δύο πλευρές.
Αφενός διευκολύνει την ταχύτερη λήψη αποφάσεων, αφετέρου βαθαίνει τις ιεραρχικές σχέσεις που πλήττουν (όπως είπαμε) το σχολικό κλίμα.
Το γεγονός ότι παραχωρείται στον διευθυντή τα δικαίωμα επιβολής τα ποινής της έγγραφης επίπληξης, δημιουργεί συγκρουσιακό κλίμα στους Συλλόγους Διδασκόντων.
Φυσικά, ελάχιστοι θα ασκήσουν αυτό το δικαίωμα, αλλά συνήθως αυτοί οι ελάχιστοι δημιουργούν τα περισσότερα προβλήματα.
Εν ολίγοις, το νομοσχέδιο φέρνει έναν αέρα αυταρχισμού και διακριτής εξουσίας μέσα στον ευαίσθητο χώρο του σχολείου.
Αποκλεισμός των νέων και προσοντούχων εκπαιδευτικών από τις διοικητικές θέσεις: Η μοριοδότηση της εμπειρίας σε βάρος των σπουδών επιτρέπει τη συνέχιση του ιδιότυπου αποκλεισμού των νέων και προσοντούχων εκπαιδευτικών από τις διοικητικές θέσεις.
Η θέση του διευθυντή γίνεται σίγουρα ισχυρότερη, αλλά ταυτόχρονα αυξάνονται υπέρμετρα οι αρμοδιότητες και τα καθήκοντά του, ενώ απουσιάζει πρόβλεψη για γραμματειακή υποστήριξη.
Όσον αφορά το οικονομικό, αποτελεί σίγουρα αντικίνητρο το χαμηλό επιμίσθιο για τόσο πολλή, απαιτητική και υπεύθυνη εργασία.
Είναι λοιπόν, πιθανό, οι αιτήσεις για θέσεις διευθυντών να είναι λίγες, κάτι που θέτει σε αμφισβήτηση την απαιτούμενη ποιότητα που πρέπει να έχει το πιο βασικό στέλεχος της εκπαίδευσης.
Αντίστοιχα αντικίνητρα υπάρχουν για τους Συμβούλους Εκπαίδευσης που θα πρέπει να συντάσσουν εκατοντάδες έντυπα αξιολόγησης για εκπαιδευτικούς που ελάχιστα θα έχουν γνωρίσει.
Η υπαγωγή, επίσης, των Συμβούλων στον Διευθυντή Εκπαίδευσης θεωρείται από τους ενδιαφερόμενους, ως υποτιμητική, εφόσον, συχνά, τα προσόντα των Δ. Ε. υπολείπονται σημαντικά από εκείνα των Συμβούλων.
Σίγουρα υπάρχουν και άλλα αρνητικά, όπως π.χ. η επιλογή του Υποδιευθυντή και των Ενδοσχολικών Συντονιστών από τον Διευθυντή, αλλά, το κύριο είναι αυτό που αναφέρεται στην επίδραση του νομοσχεδίου στο σχολικό κλίμα.
Πιστεύουμε ότι μέσα από τη διαβούλευση θα αναδειχθούν τα περισσότερα προβλήματα και θα πρέπει η κα Υπουργός να λάβει σοβαρά υπόψη της όλες τα παρατηρήσεις και τις προτάσεις.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου