Πρόεδρος ΙΕΠ: Πως θα λειτουργήσει το πολλαπλό βιβλίο στα σχολεία και η διαδικασία έκδοσης του
Στην πραγματικότητα μετακινούμεθα από ένα μοντέλο προσέγγισης της γνώσης με ένα και μοναδικό σχολικό βιβλίο «το ισοδύναμο με τις πλάκες του Μωυσή», σ’ ένα μοντέλο προσέγγιση της γνώσης που είναι ψηφιακή και στηρίζεται σε πολλαπλές πηγές, με ένα δείγμα της πολλαπλότητας να είναι το πολλαπλό βιβλίο, το οποίο επιλέγεται από την σχολική κοινότητα, είπε ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γιάννης Αντωνίου παρουσιάζοντας σήμερα στους Βουλευτές της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων τξς Βουλής τη φιλοσοφία του πολλαπλού βιβλίου και ανέφερε τα εξής:
Τα Προγράμματα Σπουδών έτοιμα μέχρι τις αρχές του φθινοπώρου: Το ΙΕΠ επεξεργάζεται, εκπονεί προγράμματα σπουδών για την ειδική και την επαγγελματική εκπαίδευση.
Αυτά τα προγράμματα σπουδών από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο θα είναι πλήρως έτοιμα μέχρι τις αρχές του φθινοπώρου. Δηλαδή, στις αρχές Σεπτεμβρίου φιλοδοξούμε να έχουμε έτοιμα αυτά τα προγράμματα σπουδών.
Νέα σχολικά βιβλία: Βασιζόμενοι σε αυτά τα προγράμματα σπουδών θα προκηρύξουμε τα νέα σχολικά βιβλία.
Πιλοτική εφαρμογή του προγραμμάτων σπουδών: Παράλληλα θα προχωρήσουμε και στην πιλοτική εφαρμογή αυτών του προγραμμάτων σπουδών στα πρότυπα και πυλωτικά σχολεία τα επόμενα δύο χρόνια.
Σε δυο χρόνια τα νέα βιβλία: Εκτιμούμε ότι ο χρόνος που θα χρειαστεί για την παραγωγή των νέων βιβλίων, είναι περίπου δύο χρόνια τώρα.
Τα προγράμματα γράφονταν και ξεχνιόνταν: Οι βασικοί πυλώνες αυτού του νέου συστήματος ουσιαστικά προσέγγισης της σχολικής γνώσης είναι, πρώτον, τα προγράμματα σπουδών, τα οποία ουσιαστικά τα βγάζουμε από το ντουλάπι, που τόσα χρόνια ήταν μέσα εκεί. Δηλαδή, γράφονταν ουσιαστικά μόνο για να γραφτούν τα βιβλία και μετά αυτά τα προγράμματα ξεχνιόνταν. Θα αναρτηθούν ψηφιακά, θα είναι διαθέσιμα σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα.
Πλούσιο ψηφιακό υλικό: Τα προγράμματα σπουδών συνοδεύονται από πλούσιο ψηφιακό υλικό, το οποίο, αφορά το σύνολο των αντικειμένων που είναι δυνατόν να αναφέρονται σε αυτά.
Το ψηφιακό υλικό, είναι ο δεύτερος πυλώνας προσέγγισης της σχολικής γνώσης, όπως ανέφερα προηγουμένως.
Το πολλαπλό βιβλίο: Στην πραγματικότητα με το πολλαπλό βιβλίο, προσπαθούμε να φύγουμε από ένα μοντέλο βιβλίο-κεντρικό, για να περάσουμε σε ένα μοντέλο προσέγγισης της σχολικής γνώσης που είναι γνωσιοκεντρικό και κριτικό.
Τράπεζα Θεμάτων: Ενας ακόμη πυλώνας προσέγγισης της γνώσης, είναι, η Τράπεζα Θεμάτων, κυρίως για το λύκειο.
Εφαρμογές της ελληνικής εκδοχής PISA: Αντίστοιχα εργαλεία, επεξεργαζόμαστε, σκεφτόμαστε και σχεδιάζουμε να χρησιμοποιήσουμε και στις μικρότερες βαθμίδες, ιδιαίτερα όσον αφορά τις εφαρμογές της ελληνικής εκδοχής PISA.
Το ξεπέρασμα της παπαγαλίας: Στην πραγματικότητα αυτό το καινούργιο μοντέλο προσέγγισης της γνώσης έχει σαν στόχο το ξεπέρασμα της παπαγαλίας, της ακριβής απομνημόνευσης, δηλαδή της παραγωγής μιας αδρανούς γνώσης, η οποία στηρίζεται στο μαθαίνω απέξω τη σελίδα και μετά από δύο ή τρεις μέρες ξεχνάω τη σελίδα.
Σε ψηφιακή μορφή το σύνολο των βιβλίων: Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα έχουν στη διάθεσή τους τα προγράμματα σπουδών, θα έχουν στη διάθεσή τους πλούσιο ψηφιακό υλικό, θα έχουν στη διάθεσή τους σε ψηφιακή μορφή το σύνολο των βιβλίων σε κάθε αντικείμενο και βεβαίως, θα έχουν την ευχέρεια στο πλαίσιο της λειτουργίας του σχολείου να επιλέξουν το χάρτη του βιβλίου που κρίνουν εκείνοι ως κατάλληλο, για την πιο αποτελεσματική λειτουργία της σχολικής πράξης.
Πώς θα γίνεται η επιλογή του βιβλίου: Ουσιαστικά οι εκπαιδευτικοί της ειδικότητας στο πλαίσιο της λειτουργίας του σχολείου, επιλέγουν το βιβλίο που αντιστοιχεί στα δεδομένα της ειδικότητάς τους.
Το ερώτημα, εάν επιλέγουν οι εκπαιδευτικοί της προηγούμενης χρονιάς, για την επόμενη χρονιά. Και τεχνικά δεν μπορεί να γίνει αλλιώς, αλλά και αυτοί ξέρουν καλύτερα τις ανάγκες της τάξης.
Άλλωστε, δεν είναι το σύνολο του εκπαιδευτικού δυναμικού, που μετακινείται από σχολείο σε σχολείο.
Υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό που μετακινείται, αλλά ένα πολύ μεγάλο ποσοστό του σχολικού δυναμικού, υπηρετεί τον επόμενο και τα επόμενα χρόνια στο ίδιο σχολείο.
Ποιος θα γράφει τα βιβλία: Η πρόσκληση του Ι.Ε.Π., απευθύνεται στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, στο σύνολο της επιστημονικής κοινότητας. Απευθύνεται, δηλαδή, συγκεκριμένα σε συγγραφικές ομάδες εκπαιδευτικών, απευθύνεται σε Ερευνητικά Κέντρα, απευθύνεται σε Πανεπιστήμια, απευθύνεται σε εκδοτικούς οίκους, απευθύνεται σε όποιον ενδιαφερόμενο έχει τα χαρακτηριστικά και τις προϋποθέσεις να συγγράψει σχολικό βιβλίο. Αυτά τα βιβλία, θα υποβληθούν στο Ι.Ε.Π.. Στην συνέχεια θα υπάρξουν ανεξάρτητες πολυπληθείς επιτροπές κατανεμημένες σε ειδικότητες, οι οποίες θα αποτελούνται από πανεπιστημιακούς και από εκπαιδευτικούς, οι οποίες θα αξιολογήσουν τα συγκεκριμένα βιβλία, αν μπορούν να καταταγούν στην κατηγορία του εγκεκριμένου εγχειριδίου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου