Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

Σ. Τσιόδρας: Δεν προβλέπεται θερμομέτρηση των μαθητών-Τα συμπτώματα των παιδιών θα τα παρακολουθούν οι γονείς

Ν. Κεραμέως: Κονδύλια έχουν δοθεί στους Δήμους σαπουνοθήκες, χαρτοπετσέτες και γενικώς αναλώσιμα
Δημοσίευση: 29/04/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποια  πρόβλεψη για θερμομέτρηση των μαθητών, δήλωσε ο εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας για το νέο κορονοϊό Καθηγητής Σωτήρης Τσιόδρας, απαντώντας σε σχετική  ερώτηση κι εξήγησε:  
  • Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, η θερμομέτρηση είναι ένα μη ασφαλές μέτρο, ιδιαίτερα για κάποιον ο οποίος δεν έχει συμπτώματα της νόσου, περίπου 10% όπως φαίνεται μπορεί να συμπεριφέρεται έτσι σε μεγάλες μελέτες, περιμένουμε ακόμα περισσότερα επιστημονικά δεδομένα. Και φυσικά μπορεί να είναι στο χρόνο επώασης.
  • Άρα η θερμομέτρηση δεν προσφέρει κάτι παραπάνω. Αυτό επαφίεται στην οικογένεια του παιδιού, να παρακολουθεί το παιδί για τα συμπτώματα, τα συμπτώματα που αναφέραμε και πολύ διεξοδικά προχθές, που έχουν σχέση με την καινούρια νόσο, ώστε να δίνεται η προτεραιότητα στην αποφυγή του να πάει στο σχολείο το παιδί με τα συμπτώματα και να μεταδώσει τη νόσο.
  • Και τα μέτρα  που θα αφορούν ανίχνευση θετικής περιπτώσεως στο σχολείο, ακόμα δεν έχουν εξειδικευτεί. Τα συζητούμε.
Πόσα δημόσια σχολεία έχουν σαπουνοθήκες, χαρτοπετσέτες ;
Σε ερώτηση πόσα δημόσια σχολεία έχουν σαπουνοθήκες, χαρτοπετσέτες και γενικώς αναλώσιμα η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως απάντησε:  
  • Κονδύλια έχουν δοθεί στους Δήμους για να προωθηθούν στις σχολικές επιτροπές για να καλύψουν ακριβώς τέτοιες ανάγκες στα σχολεία. Και με βάση την πληροφόρηση που έχουμε από τους Δήμους, τέτοια κονδύλια είναι διαθέσιμα, πλεονάζουν αυτή τη στιγμή.
  • Επιπλέον, έχουμε προχωρήσει σε διαδικασίες για την προμήθεια αντισηπτικών, για όλα τα σχολεία που θα λειτουργήσουν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ανακοινώσαμε.
Εκπαιδευτικοί που   ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες
Αναφορικά με εκπαιδευτικούς που ενδεχομένως ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, η υπουργός Παιδείας ανέφερε πως  προφανώς αυτό αφορά προσωπικά δεδομένα και τόνισε ότι Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ειδική διαδικασία, υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες που έχουν εκδοθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών, αναφορικά με τους όρους υπαγωγής στο καθεστώς των ειδικών αδειών.
Επιτηρητές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις
Σχετικά με τους επιτηρητές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις  η Νίκη Κεραμέως είπε: “έχουμε εκπονήσει όλα τα εναλλακτικά σενάρια αναφορικά με τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Αναμένουμε τις τελικές οδηγίες των ειδικών. Και όπως κάναμε και σήμερα και σας ξεδιπλώσαμε το συνολικό σχέδιο, έτσι θα κάνουμε και μόλις οριστικοποιηθούν οι οδηγίες και της Επιτροπής, αναφορικά με επιμέρους πτυχές της οργάνωσης των Πανελλαδικών Εξετάσεων”.
Δημοσιογράφος: Κυρία Κεραμέως, με την επαναλειτουργία των σχολείων προβλέπεται τα παιδιά να θερμομετρούνται καθημερινά πριν μπουν στη σχολική αίθουσα; Επίσης, οι μαθητές συμπεριλαμβάνονται στις ομάδες του πληθυσμού όπου αναμένεται να επεκταθούν οι δειγματοληπτικοί έλεγχοι ανίχνευσης του ιού;
Σ. Τσιόδρας: Να απαντήσω εγώ. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποια τέτοια πρόβλεψη για θερμομέτρηση των μαθητών. Όπως πολύ καλά γνωρίζετε, η θερμομέτρηση είναι ένα μη ασφαλές μέτρο, ιδιαίτερα για κάποιον ο οποίος δεν έχει συμπτώματα της νόσου, περίπου 10% όπως φαίνεται μπορεί να συμπεριφέρεται έτσι σε μεγάλες μελέτες, περιμένουμε ακόμα περισσότερα επιστημονικά δεδομένα. Και φυσικά μπορεί να είναι στο χρόνο επώασης.
Άρα η θερμομέτρηση δεν προσφέρει κάτι παραπάνω. Αυτό επαφίεται στην οικογένεια του παιδιού, να παρακολουθεί το παιδί για τα συμπτώματα, τα συμπτώματα που αναφέραμε και πολύ διεξοδικά προχθές, που έχουν σχέση με την καινούρια νόσο, ώστε να δίνεται η προτεραιότητα στην αποφυγή του να πάει στο σχολείο το παιδί με τα συμπτώματα και να μεταδώσει τη νόσο.
Όσον αφορά το δειγματοληπτικό έλεγχο και τον εργαστηριακό έλεγχο, φυσικά με τα νεότερα διαγνωστικά κριτήρια, τα οποία ακόμα δεν τα έχουμε ολοκληρώσει στην Επιτροπή, αλλά τα συζητούμε καθημερινά, επεκτείνεται ο εργαστηριακός έλεγχος και αφορά και ειδικές κατηγορίες ασυμπτωματικών ατόμων, ιδιαίτερα αυτά που ζουν σε δομές στις οποίες υπάρχει μεγάλος συνωστισμός, είναι ευάλωτες ομάδες, είναι παιδιά με ειδικές δεξιότητες, να το πούμε σωστά όπως πρέπει να λέγεται, και θεωρώ ότι θα είναι και μέρος της συζήτησής μας, όπως και άνθρωποι οι οποίοι δουλεύουν σε τέτοιες δομές και ευπαθείς άνθρωποι οι οποίοι έχουν επαφή με παιδιά. Άρα θα ανοίξει ο έλεγχος ακόμη περισσότερο. Θα μπορούν να ελεγχθούν.
Οποιοσδήποτε άνθρωπος έχει συμπτώματα, θα μπορεί να προσβλέπει στον εργαστηριακό έλεγχο, ώστε να γίνεται η αναγνώριση της περιπτώσεως, η ιχνηλάτηση των επαφών και τα μέτρα που προβλέπονται σε αυτή την περίπτωση.
Και τα μέτρα – επειδή αναφέρθηκε η Υπουργός προηγουμένως να δώσω μια διευκρίνιση εδώ – που θα αφορούν ανίχνευση θετικής περιπτώσεως στο σχολείο, ακόμα δεν έχουν εξειδικευτεί. Τα συζητούμε.
Σίγουρα δεν θα είναι τα ίδια με τα μέτρα της πρώτης φάσης, όπου η επαφή της επαφής του παιδιού οδηγούσε στο κλείσιμο του σχολείου, έτσι; Αυτό δεν πρόκειται να ισχύει σε αυτή τη φάση. Θα υπάρχουν πολύ πιο διαφορετικοί όροι και διαφορετικά κριτήρια περνώντας σε αυτή την επόμενη φάση της επιδημίας.
Δημοσιογράφος: Κύριε Καθηγητά, μας είπατε πριν από λίγο τι άλλαξε και έγινε τώρα υποχρεωτική η χρήση της μάσκας στους κλειστούς χώρους, ενώ πριν δεν ήταν. Να είμαστε προετοιμασμένοι και για άλλες αλλαγές όσο μαθαίνουμε περισσότερα για τον ιό; Είναι ο πολίτης που καλείται πλέον να σηκώσει το μεγάλο βάρος για την εξέλιξη της επιδημίας, καθώς είναι στη διακριτική του ευχέρεια για εφαρμογή ή όχι των συστάσεων; Αν η συνάντησή μας με τον ιό δεν γίνει σταδιακά αλλά απότομα – με ανεξέλεγκτη διασπορά του – θα κλείσουν ξανά τα σχολεία που τώρα ανοίγουν; Θα κλειστούμε πάλι σπίτια μας; Το σύστημα υγείας θα αντέξει μια μεγαλύτερη έξαρση κρουσμάτων;
Σ. Τσιόδρας: Όλες αυτές οι ερωτήσεις μας απασχολούν και εμάς καθημερινά και φυσικά παρακολουθούμε την εξέλιξη της επιδημίας, όπως και την εξέλιξη αυτού του «πειράματος» που κάνουν όλες οι χώρες στην Ευρώπη αυτή τη στιγμή, με τη σταδιακή άρση των μέτρων. Και δεν είμαστε οι πρώτοι που έχουμε ξεκινήσει.
Φυσικά και ένας ιός ο οποίος μεταδίδεται τόσο εύκολα και ο οποίος δοκιμάζει τα συστήματα υγείας όταν έχει απότομη αύξηση και απότομη εκθετική διασπορά στον πληθυσμό, πρέπει να σε έχει σε συνεχή επαγρύπνηση. Και αυτό εννοούσα προηγουμένως όταν έλεγα ότι θα έχουμε καθημερινή επαγρύπνηση, καθημερινή μαθηματική εκτίμηση του πραγματικού αναπαραγωγικού ρυθμού της επιδημίας, ώστε να δουλεύουμε με τους αριθμούς.
Οι αριθμοί συνήθως, όταν δεν μαγειρεύονται, δεν λένε ψέματα. Εμείς δεν μαγειρεύουμε τους αριθμούς. Θα έχουμε ακρίβεια στις εκτιμήσεις μας, η οποία θα αυξάνει με τον εργαστηριακό έλεγχο και νομίζω θα μπορούμε μεθοδευμένα να παρέμβουμε έγκαιρα, όπως το κάναμε και στην πρώτη φάση της επιδημίας.
Θέλω να ελπίζω πως θα το πετύχουμε. Είναι ακόμα ένα μεγάλο στοίχημα. Προσαρμοζόμαστε σε αυτή την ξέφρενη πορεία του ιού, προσαρμοζόμαστε στα νέα επιστημονικά δεδομένα τα οποία αλλάζουν τοποθετήσεις. Προσαρμοζόμαστε στην αβεβαιότητα η οποία σιγά σιγά γίνεται όλο και περισσότερη βεβαιότητα και ξεπερνάμε τις δυσκολίες.
Έτσι πρέπει να κινηθούμε. Φυσικά και το βάρος δεν ήταν σε εμάς, φυσικά και το βάρος δεν περνάει τώρα στον πολίτη. Φυσικά και το βάρος από την αρχή ήταν στον πολίτη και αυτό το κατανοούμε και το νιώθουμε. Και εμείς πολίτες είμαστε. Άρα το βάρος ήταν σε όλους μας, δεν αλλάζει κάτι τώρα, παραμένει σε όλους μας.
Δημοσιογράφος: Κύριε Τσιόδρα, ποια ήταν τα επιστημονικά δεδομένα που προκάλεσαν το κλείσιμο των σχολείων; Και ποια είναι τα επιστημονικά δεδομένα που προκαλούν το άνοιγμα των σχολείων;
Σ. Τσιόδρας:  Ναι, νομίζω τα επιστημονικά δεδομένα που προκαλούν το άνοιγμα των σχολείων τα είπα ένα προς ένα, τα μέτρησα κιόλας. Αυτά νομίζω, να μην τα επαναλάβω.
Τα επιστημονικά δεδομένα που οδήγησαν στο κλείσιμο των σχολείων ήταν λιγότερα, ήταν πολύ λιγότερα. Και ήταν δεδομένα που αφορούσαν όχι το νέο κορονοϊό, αλλά τη γρίπη. Και γίνονταν εκτιμήσεις και προεκτάσεις των εκτιμήσεων, με βάση τα δεδομένα της γρίπης.
Βλέποντας όμως την ανησυχητική εκθετική διασπορά του ιού, υπολογίζοντας ότι ένα περίπου 10% θα ήταν σημαντική μείωση της διασποράς στον πληθυσμό εάν αυτή προερχόταν από τα παιδιά, και κάπου τόσο υπολογιζόταν από διάφορα μαθηματικά μοντέλα, θα είχαμε ένα πολύ σημαντικό παράγοντα να παρέμβουμε.
Και έπρεπε να το κάνουμε νωρίς, έπρεπε να το κάνουμε με ευαισθησία. Έπρεπε να ξέρουμε περισσότερα δεδομένα για το αν τα παιδιά είναι ή δεν είναι ευπαθής ομάδα. Και τότε, είχαμε πολύ λιγότερα δεδομένα από αυτά που έχουμε σήμερα.
Άρα ναι, τα σχολεία δεν τα κλείσαμε, τα σχολεία εισηγηθήκαμε να κλείσουν, ώστε να υπάρχει μια περιορισμένη διασπορά της νόσου σε αυτή την αρχική φάση, με τις αβεβαιότητες που είχαμε τότε, που είναι λιγότερες τώρα. Και νομίζω καλά το κάναμε.
Οι μαθηματικές μας εκτιμήσεις μάς έχουν οδηγήσει, παρά το γεγονός ότι έγιναν ταυτόχρονα το κλείσιμο των σχολείων με κάποιους άλλους χώρους όπως οι χώροι εστίασης των καφέ, των κινηματογράφων εκείνη την εβδομάδα, θεωρούμε πως συμμετείχε σε ένα μικρό ποσοστό στη μείωση του αναπαραγωγικού ρυθμού της επιδημίας, ο οποίος έπεσε ραγδαία μετά την εφαρμογή του απαγορευτικού.
Άρα, θεωρούμε ότι υπήρξε μια μικρή συμμετοχή των σχολείων και αυτό δεν αναιρεί την απόφαση για να προχωρήσουμε στο άνοιγμα των σχολείων και εξήγησα νομίζω τους λόγους.
Θεωρώ ότι αυτή τη στιγμή δεν είναι ο στόχος να μηδενίσουμε την κυκλοφορία του ιού. Αυτό είναι σχεδόν αδύνατο, για να μην πω τελείως αδύνατο. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να μετριάσουμε την κυκλοφορία του ιού στην κοινότητα.
Δημοσιογράφος: Κύριε Τσιόδρα και κύριε Κοντοζαμάνη, πολλοί ειδικοί αναφέρουν ότι για να περάσουμε στην άρση των περιοριστικών μέτρων απαιτείται μαζικός έλεγχος του πληθυσμού, για να υπάρχει εικόνα για τη διασπορά του ιού στην κοινότητα, δεδομένου ότι οι ασυμπτωματικές περιπτώσεις αποτελούν κλειδί για τη μετάδοση του κορονοϊού. Εξηγήστε μας, γιατί τα μαζικά τεστ θα ξεκινήσουν μετά την άρση των μέτρων; Είναι διαθέσιμα αυτή τη στιγμή τα τεστ ή έχουν παραγγελθεί; Στη συζήτηση για την επέκταση των κριτηρίων για τη διενέργεια του μαζικού ελέγχου, περιλαμβάνονται και πληθυσμιακές ομάδες που αφορούν τις εκπαιδευτικές μονάδες, όπως μαθητές, φοιτητές, εκπαιδευτικοί;
Σ. Τσιόδρας:  Απλά να πω, πριν απαντήσει ο Υφυπουργός, ότι φυσικά και περιλαμβάνονται στα κριτήρια μαζικού εργαστηριακού ελέγχου και τέτοιες ομάδες και ιδιαίτερα υπάρχει μεγάλη ευαισθησία στα νέα κριτήρια, τα οποία ακόμα δεν έχουν εγκριθεί από την Επιτροπή. Ελπίζω πως αύριο θα εγκριθούν, ώστε να σας τα αναφέρω ένα προς ένα, και κριτήρια τα οποία αφορούν και ασυμπτωματικούς ανθρώπους.
Ο μαζικός εργαστηριακός έλεγχος, αν δεν το έχετε καταλάβει, ήδη έχει ξεκινήσει. Είχαμε 19.000 εργαστηριακά ελεγμένα δείγματα το 2009-2010 και έχουμε 72.000 μέσα σε λιγότερο από 2 μήνες. Και φυσικά, δεν μπορείς να ελέγξεις 10 εκατομμύρια Έλληνες κάθε βδομάδα επί τρεις μήνες ακόμα.
Ο στοχευμένος εργαστηριακός έλεγχος αποδείχθηκε επιτυχής και έγινε με κανόνες προτεραιότητας και επάρκειας τότε των τεστ, η οποία αυξήθηκε, νομίζω θα σας πει ο Υπουργός για αυτά.
Θεωρώ, λοιπόν, ότι με συγκεκριμένα κριτήρια θα συνεχίσει ο έλεγχος, θα επεκταθεί και γίνεται ήδη μαζικός εργαστηριακός έλεγχος σε ευάλωτες δομές, σε ευπαθείς ομάδες – το είδατε τις προηγούμενες δέκα μέρες. Δρούμε πιο γρήγορα, πιο στοχευμένα, ιχνηλατούμε πιο γρήγορα, περιορίζουμε τη διασπορά του ιού στην κοινότητα, με τη βοήθεια, βέβαια, και της Πολιτικής Προστασίας.
Δημοσιογράφος: Κυρία Κεραμέως και κύριε Τσιόδρα, είστε σε θέση να μας πείτε πόσα δημόσια σχολεία έχουν σαπουνοθήκες, χαρτοπετσέτες και γενικώς αναλώσιμα; Στην αναλογία νιπτήρων-μαθητών, πώς συνδυάζεται το «πλένουμε τα χέρια μας» με το «αποφεύγουμε το συγχρωτισμό»; Επίσης, έχετε διαθέσιμο τον αριθμό των εκπαιδευτικών που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες; Και συνεπακόλουθα, πόσοι θα είναι εκείνοι που θα επιτηρούν τους μαθητές ώστε να τηρούνται τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής; Και τέλος, πόσο ασφαλή κρίνετε την έκθεση του μαθητικού πληθυσμού στο νέο κορονοϊό, δεδομένων των επιπλοκών που έχουν καταγραφεί σε παιδιά στη Γαλλία και την Αγγλία;
Σ. Τσιόδρας: Να απαντήσω για το τελευταίο πριν να απαντήσει για κάποια πρακτικά θέματα η Υπουργός. Έχει επανεξεταστεί το θέμα αυτό της Γαλλίας και της Αγγλίας, για το οποίο σας μίλησα και προχθές. Δεν φαίνεται αυτή τη στιγμή να αφορά μεγάλο αριθμό παιδιών. Ίσα-ίσα, είναι λιγότερα από 20 παιδιά αυτή τη στιγμή στα οποία έχει αναφερθεί. Είναι ένα σύνδρομο που μοιάζει με τη νόσο Kawasaki, ένα φλεγμονώδες σύνδρομο.
Δεν φαίνεται ότι αλλάζει αυτά που ξέρουμε για τα παιδιά αυτά, τα σημαντικά σημεία τα οποία σας είπα. Μάλιστα, πολλοί κατηγόρησαν το Εθνικό Σύστημα Υγείας της Αγγλίας ότι προέβη πολύ γρήγορα και πολύ εσπευσμένα σε μια ανακοίνωση, η οποία πανικόβαλε τον κόσμο χωρίς λόγο.
Το παρακολουθούμε. Δεν αλλάζει τα επιστημονικά δεδομένα που ξέρουμε για τα παιδιά μέχρι σήμερα.
Ν. Κεραμέως: Αναφορικά με την ερώτηση, κονδύλια έχουν δοθεί στους Δήμους για να προωθηθούν στις σχολικές επιτροπές για να καλύψουν ακριβώς τέτοιες ανάγκες στα σχολεία. Και με βάση την πληροφόρηση που έχουμε από τους Δήμους, τέτοια κονδύλια είναι διαθέσιμα, πλεονάζουν αυτή τη στιγμή.
Επιπλέον, έχουμε προχωρήσει σε διαδικασίες για την προμήθεια αντισηπτικών, για όλα τα σχολεία που θα λειτουργήσουν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ανακοινώσαμε.
Αναφορικά με εκπαιδευτικούς που ενδεχομένως ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, προφανώς αυτό αφορά προσωπικά δεδομένα. Σε κάθε περίπτωση, υπάρχει ειδική διαδικασία, υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες που έχουν εκδοθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών, αναφορικά με τους όρους υπαγωγής στο καθεστώς των ειδικών αδειών.
Τέλος, σχετικά με τους επιτηρητές, δεν ξέρω αν η ερώτηση αναφέρεται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις ή αλλού, έχουμε εκπονήσει όλα τα εναλλακτικά σενάρια αναφορικά με τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Αναμένουμε τις τελικές οδηγίες των ειδικών. Και όπως κάναμε και σήμερα και σας ξεδιπλώσαμε το συνολικό σχέδιο, έτσι θα κάνουμε και μόλις οριστικοποιηθούν οι οδηγίες και της Επιτροπής, αναφορικά με επιμέρους πτυχές της οργάνωσης των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: