Τετάρτη 29 Απριλίου 2020

Γράφει ο Βασίλης Παπαδημητρίου
Σχετικά με τη διάταξη για την πρόταξη διορισμών στις ΣΜΕΑΕ στο νέο νομοσχέδιο:
Τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, εμφανίζεται μια συνεχής αύξηση του αριθμού των μαθητών με αναπηρίες ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες (ε.ε.α.) που φοιτούν στο γενικό σχολείο. Η ένταξη στο γενικό σχολείο σχετίζεται με ζητήματα ανθρωπίνων αλλά και πολιτικών δικαιωμάτων, ισότητας και κατάργησης των διακρίσεων και του στιγματισμού επιτρέποντας σε αρκετά παιδιά με αναπηρία να έχουν πλήρη πρόσβαση σε ισότιμη ποιοτική εκπαίδευση στο σχολείο της γειτονιάς τους, ώστε να μην αποκλείονται από αυτά λόγω της αναπηρίας τους. Παράλληλα, συνέβαλε αφενός στην κατανόηση της αναπηρίας και στην απόκτηση κοινωνικής ευαισθητοποίησης μέσω της αλληλεπίδρασης και της συνεργασίας, αφετέρου στην πρόοδο σε ψυχολογικό, γνωστικό και κοινωνικό επίπεδο των μαθητών με αναπηρία ή ε.ε.α ειδικότερα. Όλα αυτά αποτυπώνονται και σε όλους τους πρόσφατους νόμους που διέπουν την Ειδική Αγωγή και εκπαίδευση (ΕΑΕ) ιδίως από το 2008 και έπειτα, μέσω των οποίων έλαβαν νομική υπόσταση σε εθνικό επίπεδο οι διεθνείς συμβάσεις που έχει συνυπογράψει η Ελλάδα για την προαγωγή της ενταξιακής πολιτικής (ενδεικτικά ∆ιακήρυξη της Σαλαµάνκα UNESCO, 1994).
Η πρόθεση της κυβέρνησης μέσα από το κατατεθέν νομοσχέδιο να στελεχώσει κατά προτεραιότητα τις ΣΜΕΑΕ, ήτοι τα ειδικά σχολεία, θα επιφέρει ανάσχεση της ενταξιακής πολιτικής στην Ελλάδα, ενώ πλήττει βάναυσα το δικαίωμα των μαθητών με αναπηρία ή/και ε.ε.α. που επιθυμούν να φοιτούν στο σχολείο της γειτονιάς τους. Στην καλύτερη των περιπτώσεων το υπουργείο τους επιφυλάσσει υποστήριξη από μη σταθερό προσωπικό, αφού οι εκπαιδευτικοί (αλλά και το ειδικό επιστημονικό προσωπικό, ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί) που θα εργαστούν στα θα είναι αναπληρωτές ΕΣΠΑ. Αντί να δώσει, λοιπόν, τη δυνατότητα σε όσους εκπαιδευτικούς επιθυμούν να εργαστούν σε τμήματα ένταξης γενικών σχολείων για να πληρώσουν οργανικές θέσεις που υπάρχουν πια, και μάλιστα θεσμοθέτησε η παρούσα κυβέρνηση, το υπουργείο κάνει μια στροφή που μπορεί να χαρακτηριστεί το λιγότερο δυσεξήγητη. Γιατί άραγε το ίδιο το υπουργείο αυτοαναιρείται αρνούμενο να εφαρμόσει την κείμενη νομοθεσία που συνάδει με τις ισχύουσες διεθνείς συμβάσεις; Ποιος ωφελείται από αυτή την απόφαση; Επίσης, η επιμονή στη διατήρηση των επονείδιστων ΕΣΠΑ που έχουν ημερομηνία λήξης, μήπως είναι δηλωτική πως αυτοί οι διορισμοί θα είναι οι πρώτοι και μάλλον οι τελευταίοι στο χώρο της ΕΑΕ, με πρώτο θύμα την ενταξιακή πολιτική; Το υπουργείο οφείλει να απαντήσει.
Συμπερασματικά, το υπουργείο πρέπει να προβεί άμεσα στην κάλυψη όλων των κενών στη γενική και στην ειδική εκπαίδευση, στα γενικά και στα ειδικά σχολεία, με μαζικούς μόνιμους διορισμούς, ώστε όλα τα παιδιά να διδάσκονται από σταθερό προσωπικό στο σχολείο που φοιτούν. Έτσι εν προκειμένω, αν ένα παιδί με αναπηρία ή/και ε.ε.α. επιθυμεί να φοιτήσει στο σχολείο της γειτονιάς του, τότε πρέπει εκεί να υπάρχει το αναγκαίο εξειδικευμένο μόνιμο εκπαιδευτικό και ειδικό επιστημονικό προσωπικό. Κάθε άλλη επιλογή είναι αντιεπιστημονική, αντιπαιδαγωγική και γεννά ερωτήματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια: