Δευτέρα 20 Ιουλίου 2009

μαθητες με αναπηρια

Προβληματικό το μέτρο στήριξης μαθητών με αναπηρία τονίζει ο Συνήγορος του Πολίτη

Πάγια και σοβαρά προβλήματα στην εφαρμογή του μέτρου της παράλληλης στήριξης μαθητών με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη σχολική τάξη του γενικού σχολείου, διαπίστωσε ο Συνήγορος του Πολίτη, στο πλαίσιο της αποστολής του ως Συνηγόρου του Παιδιού. 

 
Όπως σημειώνεται, ο Συνήγορος παρατηρεί συστηματική αδυναμία να επιτευχθεί λύση σε ατομικές υποθέσεις παιδιών που εντάσσονται στην παραπάνω κατηγορία μαθητών, συνέταξε δε πόρισμα στο οποίο διατυπώνει τις σχετικές διαπιστώσεις και προτάσεις του και που απέστειλε στον υπουργό Παιδείας. Η ανεξάρτητη αρχή διαπιστώνει ότι σε πολλές περιπτώσεις το υπουργείο Παιδείας δηλώνει αδυναμία υλοποίησης του μέτρου της παράλληλης στήριξης, παρά την ύπαρξη γνωματεύσεων από τους αρμόδιους δημόσιους διαγνωστικούς φορείς για την αναγκαιότητά του, αποδίδοντας το πρόβλημα σε ανεπάρκεια κονδυλίων ή εκπαιδευτικών.

Σύμφωνα με το Συνήγορο, το υπουργείο αντιμετωπίζει ως καταχρηστικές ή δεν λαμβάνει υπόψη του γνωματεύσεις των αρμοδίων διαγνωστικών κέντρων του, των ΚΕΔΔΥ, υποβαθμίζοντας στην πράξη το επιστημονικό τους έργο και αντιμετωπίζει το θεσμό της παράλληλης στήριξης ως αντίστοιχο της φοίτησης ενός μαθητή σε τμήμα ένταξης, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές ανάγκες που καθένας από τους θεσμούς αυτούς δημιουργήθηκε για να καλύψει ή τη φύση των ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών του κάθε μαθητή.

Η ανεξάρτητη αρχή αναφέρει επίσης, ότι υπάρχει και το μέτρο της παράλληλης στήριξης μαθητών με διαταραχές αυτιστικού φάσματος, από πρόσωπο επιλογής της οικογένειας κατά τη διάταξη του άρθρου 7 παρ. 4 του ν. 3699/08. Μολονότι, όπως τονίζεται στο πόρισμα, το μέτρο αυτό μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να καλύπτει ιδιαίτερες ανάγκες προς όφελος των ενδιαφερόμενων μαθητών, υπάρχει ο κίνδυνος μετακύλισης της ευθύνης για την παροχή παράλληλης στήριξης, που έχει η Πολιτεία, στην οικογένεια.

Οι προτάσεις

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, ο Συνήγορος του Πολίτη προτείνει τις ακόλουθες έξι προτάσεις:

1. Εφόσον το υπουργείο Παιδείας διαπιστώνει συστηματικά ανεπάρκεια πιστώσεων για την κάλυψη των αναγκών, να επανεξεταστεί από τη Γενική Διεύθυνση Προσωπικού του υπουργείου Παιδείας η κατανομή των πιστώσεων στην Ειδική Αγωγή, ώστε να τηρείται η αρχή της ισότητας των ευκαιριών.

2. Επιπλέον, εφόσον διαπιστώνεται συστηματικά ανεπάρκεια εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής για την κάλυψη των αναγκών, το υπουργείο πρέπει να μεριμνήσει για την αύξηση των θέσεων των εισακτέων στις αντίστοιχες σχολές, προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των διαθέσιμων εκπαιδευτικών.

3. Να αποσαφηνιστούν οι προϋποθέσεις παροχής του μέτρου της παράλληλης στήριξης, ώστε αφενός να διασφαλίζονται τα δικαιώματα των μαθητών που τη χρειάζονται και αφετέρου να μη δημιουργούνται στους πολίτες λανθασμένες εντυπώσεις ή προσδοκίες.

4. Το υπουργείο να μεριμνήσει ώστε η παράλληλη στήριξη να διασφαλίζεται από την αρχή του σχολικού έτους και όπου αυτό είναι εφικτό, να επιδιώκεται η συνέχισή της το επόμενο έτος από τον ίδιο εκπαιδευτικό, ώστε να αποφεύγεται η εναλλαγή προσώπων με όλα τα συνακόλουθα προβλήματα προσαρμογής των ενδιαφερόμενων μαθητών.

5. Όσον αφορά το μέτρο της παράλληλης στήριξης μαθητών με διαταραχές αυτιστικού φάσματος από πρόσωπο επιλογής της οικογένειας, η εφαρμογή του θα πρέπει να διασφαλίζει ότι δεν μεταφέρεται στις οικογένειες η ευθύνη της Πολιτείας για παροχή ατομικής υποστήριξης στους μαθητές που την χρειάζονται προκειμένου να φοιτήσουν στο γενικό σχολείο. Ειδικότερα, προτείνεται η εισαγωγή νομοθετικής ρύθμισης που να προβλέπει την καταβολή της δαπάνης του συνοδού στις οικογένειες των μαθητών στις περιπτώσεις που, ενώ έχει υποβληθεί αίτημα για παράλληλη στήριξη στο υπουργείο Παιδείας και μολονότι οι νόμιμες προϋποθέσεις πληρούνται αυτή δεν υλοποιείται.

6. Τέλος, η αρχή σημειώνει ότι όσον αφορά την παρατεταμένη καθυστέρηση στην εξέταση και υλοποίηση των αιτημάτων παροχής παράλληλης στήριξης, επισημαίνεται η υποχρέωση του υπουργείου για διεκπεραίωσή τους ή για έγγραφη αιτιολογημένη ενημέρωση των ενδιαφερόμενων σε περίπτωση απόρριψης ή καθυστέρησης υλοποίησής τους εντός των προβλεπόμενων από τον Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας προθεσμιών. 

ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ  20/7/09

Δεν υπάρχουν σχόλια: