Τρίτη 7 Απριλίου 2009

Τεράστιες διαφορές σε αριθμό εισακτέων σε ΑΕΙ και ΤΕΙ ανά νομό παρουσιάζει έρευνα της ΓΣΕΕ 

 

ΝΟΤΑ ΤΡΙΓΚΑ  

 

Διευρύνεται χρόνο με τον χρόνο το χάσμα που χωρίζει τις περιοχές εκείνες στις οποίες οι απόφοιτοι Λυκείου καταφέρνουν να εισαχθούν σε κάποια ανώτατη σχολή σε σύγκριση με εκείνες στις οποίες τα ποσοστά αποτυχίας είναι υψηλά. Οπως προκύπτει από έρευνα του Κέντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ- ΓΣΕΕ) που παρουσιάστηκε χθες σε δέκα νομούς της χώρας, ένας στους δύο υποψηφίους δεν επιτυγχάνει, παρά τις δαπάνες για φροντιστήρια, να εισαχθεί στην ανώτατη εκπαίδευση. Πρόκειται για τις γκρίζες ζώνες της εκπαίδευσης, στις οποίες τοποθετούνται οι νομοί Ροδόπης, Ξάνθης, Κέρκυρας, Σάμου, Ευρυτανίας, Χαλκιδικής, Κυκλάδων, Δωδεκανήσου, Λευκάδας, Φλώρινας και οι περιοχές Πειραιά και Δυτικής Αττικής. Και όλα αυτά όταν τα ελληνικά νοικοκυριά δαπανούν περί τα 4,8 δισ. ευρώ για τις εκπαιδευτικές ανάγκες των παιδιών τους (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση), ενώ το κόστος της αποτυχίας (των αποφοίτων που δεν πέρασαν σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ) ανέρχεται σε 169 εκατ. ευρώ. 

Οι περιοχές που ανήκουν στις γκρίζες ζώνες της εκπαίδευσης παρουσιάζουν χαμηλούς δείκτες ανάπτυξης, υψηλή ανεργία, κλιμακούμενη αποβιομηχάνιση, χαμηλό κατά κεφαλήν εισόδημα (κυρίως Θράκη, Δυτική Αττική, Πειραιάς). Ωστόσο υπάρχουν και περιοχές (κυρίως νησιωτικές, του Αιγαίου αλλά και του Ιονίου) με υψηλό ποσοστό απασχολουμένων σε τουριστικές επιχειρήσεις οι οποίες δεν επενδύουν στον τομέα της εκπαίδευσης. Οπως σημείωσε ο επιστημονικός σύμβουλος του ΚΑΝΕΠ- ΓΣΕΕ κ.

Ν. Παΐζης«η απροθυμία των περιοχών αυτών να επενδύσουν στην εκπαίδευση προαναγγέλλει την ανελαστικότητά τους να αντιδράσουν στις συνέπειες μιας οικονομικής και αναπόφευκτα κοινωνικής κρίσης που θα πλήξει τις θέσεις εργασίας και τον τζίρο των μικρομεσαίων επιχειρήσεων». 


Στον αντίποδα βρίσκονται περιοχές με πολύ υψηλά ποσοστά επιτυχίας, όπως η Β΄ Αθηνών, η Χίος, η Καρδίτσα, η Α΄ Θεσσαλονίκης, η Λάρισα, η Αρκαδία, οι Σέρρες, η Ανατολική Αττική, τα Τρίκαλα και τα Ιωάννινα. Πρόκειται για περιοχές με υψηλούς δείκτες ανάπτυξης και ευημερίας, αυξημένο εισόδημα και μορφωτικό επίπεδο (εύπορες περιοχές των μεγαλοαστικών κέντρων της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και μεγάλα αστικά κέντρα όπως η Πάτρα, η Λάρισα και τα Ιωάννινα) αλλά και καθαρά αγροτικές περιοχές (π.χ. Σέρρες, Αρκαδία). 

Ειδικότερα, όπως προκύπτει από την έρευνα, τα τελευταία χρόνια μειώνεται σταθερά ο συνολικός αριθμός των αποφοίτων Λυκείου που υποβάλλουν μηχανογραφικό, με αποτέλεσμα ο ένας στους τρεις αποφοίτους να μένει«εκτός των πυλών»των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2004 συμπλήρωσαν μηχανογραφικό δελτίο συνολικά 84.005 απόφοιτοι (εκ των οποίων εισήλθαν στην ανώτατη εκπαίδευση 67.923), το 2005 ο αριθμός αυτός ανήλθε σε 84.327 (εκ των οποίων οι επιτυχόντες ήταν 68.136), το 2006 το μηχανογραφικό συμπλήρωσαν 80.450 απόφοιτοι (οι επιτυχόντες έφθασαν μόλις τις 52.450), το 2007 ο αριθμός εκείνων που συπλήρωσαν μηχανογραφικό μειώθηκε σημαντικά και έφθασε τις 70.193 (εκ των οποίων 57.804 πέρασαν στην ανώτατη εκπαίδευση) και το 2008 μόλις 64.726 απόφοιτοι συμπλήρωσαν μηχανογραφικό ενώ εισήχθησαν σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ 56.072 υποψήφιοι. 

Ετσι την περασμένη χρονιά 33.762 απόφοιτοι Λυκείου δεν ακολούθησαν σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (ποσοστό 37,6%), εκ των οποίων 25.108 δεν υπέβαλαν μηχανογραφικό ενώ 8.654 συμπλήρωσαν μηχανογραφικό αλλά δεν πέτυχαν την εισαγωγή τους. Στις περιοχές με χαμηλά ποσοστά επιτυχίας των υποψηφίων όπως η Κέρκυρα και η Χαλκιδική το ποσοστό των αποφοίτων που δεν υπέβαλαν καν μηχανογραφικό δελτίο για να εισαχθούν σε μια σχολή τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ανήλθε σε 44,6% και 35,4% αντίστοιχα. Στις περιοχές όπου οι επιδόσεις των υποψηφίων είναι υψηλές, όπως η Χίος και η Καρδίτσα, το ποσοστό των αποφοίτων Λυκείου που δεν συμπλήρωσαν μηχανογραφικό ανέρχεται σε 23,3% και 20,6% αντίστοιχα. 

Οπως σημείωσε ο πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του ΚΑΝΕΠ- ΓΣΕΕ κ.

Ν.Μουζέλης, αν η ακολουθούμενη πολιτική δεν λάβει μέτρα για να καταπολεμηθούν οι κοινωνικές και γεωγραφικές ανισότητες στην εκπαίδευση, αυτές θα διευρύνονται στο μέλλον ακόμη κι αν το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αλλάξει. Και όπως συμπλήρωσε ο γραμματέας Εκπαίδευσης της ΓΣΕΕ κ.

Μιχ. Κουρουτός«οι εκπαιδευτικές ανισότητες θα πλήττουν πάντα τους οικονομικά και κοινωνικά ασθενεστέρους, γεγονός που ναρκοθετεί τόσο την οικονομική ανάπτυξη όσο και την κοινωνική συνοχή της χώρας». 

Δεν υπάρχουν σχόλια: