Η Επιτροπή Παιδείας (ΕΠ) της ΕΕΦ, διαφωνώντας με την υπάρχουσα δομή του εξεταστικού δοκιμίου του μαθήματος στις πανελλαδικές εξετάσεις, συντάσσει πρόταση για νέα δομή. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η σχετική πρότασή μας περιλαμβάνει:

  • την αύξηση του πλήθους των ερωτημάτων του ΘΕΜΑΤΟΣ Α,τα οποία δεν θα πρέπει να είναι στο σύνολό τους κλειστού τύπου,
  • την αύξηση του πλήθους των ερωτημάτων τουΘΕΜΑΤΟΣ Β,
  • την κατάργηση τουΘΕΜΑΤΟΣ Γ και την αντικατάστασή του από ασκήσεις και
  • την κατάργηση του ΘΕΜΑΤΟΣ Δ και την αντικατάστασή του από προβλήματα.

Στην περίπτωση μεταβατικής, βραχυπρόθεσμης, διατήρησης της δομής και μεταβολής μόνο του περιεχομένου του εξεταστικού δοκιμίου και για να αποφευχθεί η πρόσφατη “αρνητική” εμπειρία, προτείνουμε:

Το πρώτο θέμα (ΘΕΜΑ Α) να αποτελείται από δέκα (10) ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, με τέσσερις (4) δυνατές επιλογές, από τις οποίες μία (1) μόνο είναι η ορθή. Η απάντηση κάθε μιας από τις ερωτήσεις αυτές να απαιτεί απλή ανάκληση γνώσεων. Η μαθηματική επεξεργασία να είναι μηδενική.

Το δεύτερο θέμα (ΘΕΜΑ Β) να αποτελείται από τέσσερις (4) ερωτήσεις (Β1, Β2, Β3 και Β4). Η ερώτηση Β1 να ελέγχει τις νοητικές δεξιότητες που απέκτησαν οι μαθήτριες/μαθητές κατά την εκτέλεση των εργαστηριακών ασκήσεων ή άλλων πειραματικών δραστηριοτήτων που περιλαμβάνονται στην εξεταστέα ύλη. Η ερώτηση Β1 να αξιολογείται με δέκα μονάδες στις εκατό (10/100). Οι ερωτήσεις Β2, Β3 και Β4 να είναι ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής, με αιτιολόγηση. Κάθε μία από τις ερωτήσεις αυτές να έχει τρεις (3) δυνατές επιλογές, από τις οποίες μία (1) μόνο είναι ορθή και η απάντησή της να απαιτεί γνώσεις από ένα (1), διαφορετικό για κάθε ερώτηση, κεφάλαιο της εξεταστέας ύλης. Κάθε μία από τις ερωτήσεις Β2, Β3 και Β4 να αξιολογείται με πέντε μονάδες στις εκατό (5/100) αν η/ο μαθήτρια/μαθητής επιλέξει την ορθή από τις δυνατές επιλογές ΚΑΙ αιτιολογήσει κατάλληλα. Η μαθηματική επεξεργασία στις ερωτήσεις Β2, Β3 και Β4 να είναι η ελάχιστη δυνατή.

Το τρίτο θέμα (ΘΕΜΑ Γ) να αποτελείται από μία άσκηση εφαρμογής της θεωρίας, η οποία να απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης εννοιών, τύπων, νόμων και αρχών. Για την επίλυση της άσκησης να απαιτούνται γνώσεις από ένα (1) κεφάλαιο της εξεταστέας ύλης. Το ΘΕΜΑ Γ να αποτελείται από τέσσερα (4) ερωτήματα (Γ1, Γ2, Γ3 και Γ4), των οποίων ο βαθμός δυσκολίας να αυξάνεται και να αξιολογούνται με πέντε (5), επτά (7), οκτώ (8) και πέντε (5) μονάδες στις εκατό (100) αντίστοιχα.

Το τέταρτο θέμα (ΘΕΜΑ Δ) να αποτελείται από ένα πρόβλημα, που να απαιτεί ικανότητα συνδυασμού και σύνθεσης γνώσεων, αλλά και την ανάπτυξη στρατηγικής για την επίλυσή του. Το ΘΕΜΑ Δ να αποτελείται από τέσσερα (4) ερωτήματα (Δ1, Δ2, Δ3 και Δ4), των οποίων ο βαθμός δυσκολίας να αυξάνεται και να αξιολογούνται με πέντε (5), επτά (7), οκτώ (8) και πέντε (5) μονάδες στις εκατό (100) αντίστοιχα. Για την απάντηση των ερωτημάτων Δ1, Δ2 και Δ3 του προβλήματος να απαιτούνται γνώσεις από δύο (2) το πολύ κεφάλαια της εξεταστέας ύλης, ενώ για την απάντηση του ερωτήματος Δ4 του προβλήματος να απαιτούνται γνώσεις από τρία (3) το πολύ κεφάλαια της εξεταστέας ύλης.

Ειδικές/ειδικοί της ΕΠ της ΕΕΦ προτίθενται να αναλύσουν περαιτέρω τα παραπάνω, για οποιαδήποτε διευκρίνιση χρειαστεί.

Η Επιτροπή Παιδείας της ΕΕΦ