Τετάρτη 19 Απριλίου 2023

 


Η  νέα  νομοθεσία  πλήττει  βάναυσα  (μεταξύ  άλλων) το  δημοκρατικό-συνεργατικό  πνεύμα  που  πρέπει  να  διέπει  τη  λειτουργία  του  σχολείου , δίνοντας  υπερεξουσία  σε  μονοπρόσωπα  όργανα (Διευθυντές , Συμβούλους , Προϊσταμένους  κ.τ.λ.) , σε  βάρος της  συλλογικής λειτουργίας   (Σύλλογος  Διδασκόντων , Υπηρεσιακά Συμβούλια) , γεγονός που   θα  οδηγήσει   σε  αχρείαστες  εντάσεις μεταξύ  των  μελών  του  προσωπικού  και  σε  αυταρχική , στρεβλή  και αναποτελεσματική  λειτουργία  του  σχολείου .  

Θεωρώντας  ότι  ως  εκπαιδευτικός  με  33  χρόνια  υπηρεσία  στο  δημόσιο  σχολείο , αλλά  και  ως  πολίτης  αυτής  της  χώρας , έχω  το  δικαίωμα  και  πολύ  περισσότερο την  ηθική  υποχρέωση   να  καταθέσω την  άποψή  μου  για  τα  τεκταινόμενα   στο  εκπαιδευτικό  μας   σύστημα , τα  οποία  γνωρίζω  εκ  των  έσω  , δημοσιοποιώ τις  παρακάτω  σκέψεις .

Πέρα  από  τα  χρόνια  προβλήματα της  υποχρηματοδότησης  και  της  έλλειψης μακροπρόθεσμου  και  έγκαιρου  προγραμματισμού  καθώς  και  σταθερού  πλαισίου , η  πρόσφατη  εκπαιδευτική  νομοθεσία και  ιδιαίτερα ο  νόμος  4823/2021 , ήρθε για   να  δώσει  τη  «χαριστική  βολή»  στο  ταλαιπωρημένο , αλλά  παρ’  όλα  αυτά ανθεκτικό  δημόσιο εκπαιδευτικό  μας  σύστημα . Η  νομοθεσία  αυτή  εγκαθιστά ένα αυταρχικό  και  γραφειοκρατικό  πλαίσιο  λειτουργίας , το  οποίο πέρα  από αναχρονιστικό    είναι  και  παντελώς ανεφάρμοστο . Η  προσπάθεια υλοποίησής  του   δημιουργεί  πολύ  περισσότερα  προβλήματα  από αυτά  που  υποτίθεται  ότι  θα  έλυνε .

Και  δεν  είναι  μόνο  η εναντίωση  του εκπαιδευτικού  κόσμου  και  οι  αλλεπάλληλες  απεργιακές  κινητοποιήσεις   κατά  τη  διάρκεια  του  τρέχοντος  σχολικού  έτους , που  είχαν σαν συνέπεια την  απώλεια  πολλών  διδακτικών ωρών .   

Η  νέα αυτή  νομοθεσία  πλήττει  βάναυσα  (μεταξύ  άλλων) το  δημοκρατικό-συνεργατικό  πνεύμα  που  πρέπει  να  διέπει  τη  λειτουργία  του  σχολείου , δίνοντας  υπερεξουσία  σε  μονοπρόσωπα  όργανα (Διευθυντές , Συμβούλους , Προϊσταμένους  κ.τ.λ.) , σε  βάρος της  συλλογικής λειτουργίας   (Σύλλογος  Διδασκόντων , Υπηρεσιακά Συμβούλια) , γεγονός που   θα  οδηγήσει   σε  αχρείαστες  εντάσεις μεταξύ  των  μελών  του  προσωπικού  και  σε  αυταρχική , στρεβλή  και αναποτελεσματική  λειτουργία  του  σχολείου .  

Οι εκπαιδευτικοί  της  τάξης  θα  προσπαθούν  καθημερινά (μάταια) , να  ανταποκριθούν σε  ένα τεράστιο  όγκο  ανούσιων  «διοικητικών  υποχρεώσεων» ,  πιθανότατα  σε  βάρος   των  διδακτικών  τους  καθηκόντων (μοιραία) , για  να  είναι  αρεστοί  στους  προϊσταμένους  τους  και  αυτοί  με  τη  σειρά  τους  στους  δικούς  τους .

Η  εκπαίδευση  θα  προσανατολιστεί από  το  «είναι»  στο  «φαίνεσθαι» .

Η  πολυδιαφημισμένη  «αξιολόγηση»  εκπαιδευτικών  και  σχολείων , η  οποία  αγνοεί  πλήρως   τις  κοινωνικές , οικονομικές κ.τ.λ.  παραμέτρους που  επηρεάζουν  τη  λειτουργία  του  σχολείου  και  του  εκπαιδευτικού  συστήματος συνολικά ,  θα καταλήξει  (πέρα  από  την  γιγάντωση  του  αυταρχισμού  και   των  πελατειακών  σχέσεων) στην  επιβεβαίωση του  προφανούς (με  κάποιες  ελάχιστες  ίσως  εξαιρέσεις  που  θα  επιβεβαιώνουν  τον  κανόνα) :  οι  μαθητές των  «καλών» οικογενειών  θα  αριστεύουν  έναντι  των  υπολοίπων ,  όπως  επίσης  τα  σχολεία  τους  και οι  εκπαιδευτικοί  τους . Θα  οδηγήσει  δηλαδή  πολύ  γρήγορα  στην  κατηγοριοποίηση (γκετοποίηση)  ενός  σημαντικού  τμήματος  του  εκπαιδευτικού  μας  συστήματος  και  της νεολαίας  μας  και  αυτό  με  τη  σειρά  του ,  στην  αύξηση της  σχολικής  διαρροής  και  του  λειτουργικού (και  όχι  μόνο)  αναλφαβητισμού . Θα  εντείνει  τελικά την  απαξίωση  και  την  περιθωριοποίηση  ενός  σημαντικού  τμήματος  της  νέας  γενιάς  της  χώρας  μας , με  ό,τι  αυτό  συνεπάγεται  τον  21ο  αιώνα .   

Ένα  μικρό  δείγμα  των  προβλημάτων  που  προκύπτουν  , είδαμε και   με  τις  πρόσφατες διαδικασίες  επιλογής  των  διευθυντών  σχολείων :  «θριάμβευσαν»  οι  πελατειακές  σχέσεις  και  ο  κομματισμός , καθώς  άξιοι  εκπαιδευτικοί  με  πολλά  προσόντα  «αξιολογήθηκαν»  από  συναδέλφους  τους  με  πολύ  λιγότερα  προσόντα  και  εμπειρία . Οι  ακαδημαϊκοί  τίτλοι  παραγκωνίστηκαν  από   αμφιβόλου  ποιότητας  σεμινάρια .  

Τις  συνέπειες  θα  τις  βρούμε  μπροστά  μας ….

Για  την  ανάταξη  και  την   αναβάθμιση  του  δημόσιου εκπαιδευτικού  μας  συστήματος , απαιτείται   κατ’  αρχήν  η   απόσυρση  των  ρυθμίσεων  αυτών  και  η  έναρξη  ενός   δημόσιου  διαλόγου  , με  συμμετοχή   κοινωνικών  φορέων ,  για  την  εκπόνηση  ενός  μακροπρόθεσμου  εκπαιδευτικού  σχεδιασμού , σύμφωνα  με  τις  ανάγκες  της  ελληνικής  κοινωνίας  και  οικονομίας . Ένας  σχεδιασμός  που  σίγουρα  οφείλει  να   λαμβάνει  υπόψη  του  και  τη  διεθνή  εμπειρία  , χωρίς  όμως  να  τη  φετιχοποιεί ,  εισάγοντας  άκριτα  ξεπερασμένα  και  αποτυχημένα  μοντέλα .    

Δεν υπάρχουν σχόλια: