Μια ημέρα υπαίθριου σχολείου: Μια εκπαιδευτική δράση αλλιώτικη από τις άλλες!
Η ιδέα της εκπαιδευτικής δράσης ξεκίνησε πριν δύο χρόνια. Η τότε σκέψη ήταν: μια ημέρα υπαίθριου σχολείου χωρίς εκπαιδευτικές βαθμίδες, όπου μαθητές, καθηγητές κι επιστήμονες ερευνητές, θα συνευρίσκονταν και θα μάθαιναν βιωματικά έξω από τους τοίχους του σχολείου, στη φύση.
Για την υλοποίηση μιας τέτοιας σκέψης, αυτό που απαιτείται, είναι άνθρωποι που θα πιστέψουν σε αυτή την ιδέα και θα μπορέσουν να συνεργαστούν και ένας διευθυντής σχολείου που σου επιτρέπει και σε διευκολύνει με όποιο τρόπο μπορεί για να το κάνεις πράξη.
Αυτές οι προϋποθέσεις είναι σημαντικές και αναγκαίες ώστε να προσπερνιούνται οι όποιες δυσκολίες προκύπτουν στη διοργάνωση μιας τέτοιας δράσης. Σε αυτό σταθήκαμε τυχεροί, διότι και οι συνεργάτες εντός του σχολείου (η περιβαλλοντική ομάδα των μαθητών και οι καθηγητές) αλλά και το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών (ΕΚΦΕ) Χανίων αποτέλεσαν μια πολύ ισχυρή ομάδα, μαζί φυσικά με όλους τους επιστήμονες που πλαισίωσαν τα υπαίθρια εργαστήρια αλλά και τον Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας.
Την πρώτη χρονιά η συνδιοργάνωση ήταν με την Εφορεία Αρχαιοτήτων του νομού Χανίων και συγκεκριμένα με τον αρχαιολόγο Μιχάλη Μιλιδάκη στην Αρχαία Φαλάσαρνα.
Τη δεύτερη χρονιά, φέτος, η δράση πραγματοποιήθηκε στην περιοχή του ποταμού Κοιλιάρη στον Στύλο Αποκορώνου. Επιλέξαμε μια πεζοπορική διαδρομή κοντά στις όχθες του ποταμού, κατά μήκος της οποίας στήθηκαν τα υπαίθρια εργαστήρια. Τα εργαστήρια αφορούσαν τα φυτά της περιοχής, τα ερπετά κι αμφίβια, τα αρθρόποδα, τα απολιθώματα, τα γεωπάρκα και τις φυσικές καταστροφές, τη γεωλογία και τη γεωμορφολογική εξέλιξη της περιοχής, το αρχαίο DNA, τις νέες τεχνολογίες, την εφαρμοσμένη γεωλογία, τη βιολογία του νερού καθώς και τη γνωριμία των μαθητών μέσω του εργαστηρίου ομάδας με τον Αντώνη Λιοδάκη ψυχίατρο, ψυχοθεραπευτή.
Η δράση αυτή ήταν κι η κορυφαία εκδήλωση της περιβαλλοντικής ομάδας, όπου όλη την χρονιά οι μαθητές ήρθαν σε επαφή με τα αντικείμενα των περισσοτέρων εργαστηρίων και επιπλέον πλαισίωσαν την όλη δράση με τις αφηγήσεις μύθων και μαντινάδων για το νερό.
Στην εκπαιδευτική αυτή δράση, που φέτος υλοποιήθηκε στις 4 και τις 5 Απριλίου, συμμετείχαν 16 σχολεία με περισσότερους από 600 μαθητές. Ενώ την διοργάνωσαν οι περιβαλλοντικές ομάδες του 7ου Γυμνασίου Χανίων (Νάγια Πιέρρου, Ντέπυ Σκάρπα, Λιάνα Λυκοτραφίτη, Γιάννης Μαμάρας, Μανώλης Σημαντηράκης), το ΕΚΦΕ Χανίων, το ΔΔΕ Χανίων, μαζί με τον Σύλλογο Γονέων του 7ου Γυμνασίου Χανίων, την Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, τον δήμο Αποκορώνου και τον δήμο Χανίων.
Το πρόγραμμα, που δίνει εικόνα του είδους και του εύρους των δραστηριοτήτων είχε ως εξής:
Την Τρίτη 4 Απριλίου πραγματοποιήθηκαν στην ευρύτερη περιοχή του Κοιλιάρη ποταμού στον Στύλο Αποκορώνου υπαίθρια εργαστήρια, όπως:
Εργαστήριο Aρχαίου DNA από τον Νικόλαο Ψώνη, μεταδιδακτορικό συνεργάτη του Εργαστηρίου Αρχαίου DNA του Ινστιτούτου Μοριακής Βιολογίας και Βιοτεχνολογίας (ΙΜΒΒ) του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Έρευνας (ITE).
Εργαστήριο Παλαιοντολογίας από τον Γιώργο Ηλιόπουλο, καθηγητή Παλαιοντολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών.
Εργαστήριο φυσικής και βιολογίας νερού από τον Νίκο Αναστασάκη, υπεύθυνο του ΕΚΦΕ Χανίων, την Αργυρώ Ζώη, Φυσικό και τον Κώστα Γεννενάκη, εκπαιδευτικό Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Εργαστήριο δημιουργίας καρστικών φαινομένων από την Ειρήνη Δερμιτζάκη, υπεύθυνη του 2ου ΕΚΦΕ Ηρακλείου.
Εργαστήρια βιοποικιλότητας με εισηγητές από το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Κρήτης του Πανεπιστημίου Κρήτης, τον Απόστολο Τριχά, έφορο συλλογών Αρθροπόδων του ΜΦΙΚ και ΕΔΙΠ στη Σχολή Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, την Ελευθερία Ανταλουδάκη, διδάκτορα με ειδίκευση στη βιοποικιλότητα και φυλογένεση φυτών και την Εμμανουέλα Καραμέτα, διδάκτορα, με ειδίκευση στην οικοφυσιολογία και εξελικτική βιολογία ερπετών και αμφιβίων Ελλάδας και Κύπρου.
Εργαστήριο Γεωλογίας και γεωμορφολογικής εξέλιξης της περιοχής από τους Εμμανουήλ Μανούτσογλου, καθηγητή της Σχολής Μηχανικών Ορυκτών Πόρων Πολυτεχνείου Κρήτης και τον Ηλία Λάζο, μεταδιδακτορικό συνεργάτη της Σχολής Μηχανικών Ορυκτών Πόρων του Πολυτεχνείου Κρήτης.
Εργαστήριο «Γεωπάρκα και φυσικές καταστροφές» από τον Χαράλαμπο Φασουλά, υπεύθυνο του τμήματος Γεωποικιλότητας του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας Κρήτης (ΜΦΙΚ) του Πανεπιστημίου Κρήτης, ΕΔΙΠ στο Πανεπιστημίο Κρήτης και πρόεδρο του Γεωπάρκου Ψηλορείτη και την Μαρία Κολενδριανού, διδάκτορα παλαιοντολόγο του Γεωπάρκου Ψηλορείτη.
Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Γεωλογίας από τον Εμμανουήλ Στειακάκη, αναπληρωτή καθηγητή της Σχολής Μηχανικών Ορυκτών Πόρων του Πολυτεχνείου Κρήτης, τον Βαβαδάκη Διονύσιο, μηχανικό Ορυκτών Πόρων, MSc, ειδικό τεχνικό εργαστηριακό προσωπικό και την Ουρανία Μουρκάκου, μηχανικό Ορυκτών Πόρων, MSc.
Εργαστήριο Ομάδας από τον Λιοδάκη Αντώνη, ψυχίατρο-ψυχοθεραπευτή.
Εργαστήριο νέων τεχνολογιών με αναπαράσταση καρστικών μορφών από μαθητές του 7ου Γυμνασίου Χανίων.
Την Τετάρτη 5 Απριλίου οι δραστηριότητες έκλεισαν με εισηγήσεις και συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς σε σχέση με τα υπαίθρια εργαστήρια και την εμπειρία που αποκομίσαμε την προηγούμενη ημέρα, αλλά και ξενάγηση στην Αρχαία Απτέρα.
Πηγή: epohi.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου