Η πολιτειακή παιδεία καταργείται στο Λύκειο
Δεν νοείται μεταρρύθμιση εκπαιδευτική
χωρίς την διδασκαλία Στοιχείων Δημοκρατικού
Πολιτεύματος (Παπανούτσος, 1964).
«H παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του κράτους και έχει σκοπό τη διάπλαση των Ελλήνων σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες» Σύνταγμα Άρθρο 16 παρ. 2
Στην δύσκολη και διαρκώς μεταλλασσόμενη εποχή που διανύουμε προκύπτει η ανάγκη, όσο ποτέ άλλοτε, να προχωρήσουμε σε μια πιο ριζική και ποιοτική αναβάθμιση διαφόρων τομέων. Στο τρέχον κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον, η αναγκαιότητα χάραξης των εκπαιδευτικών αλλαγών στην Δευτεροβάθμια Γενική και Τεχνική Εκπαίδευση πρέπει να σχεδιαστεί λαμβάνοντας υπόψη τις νέες απαιτήσεις αλλά και τις προοπτικές των εφήβων ως μαθητών και εργαζόμενων.
Αγωνιώδεις προβληματισμοί και διλήμματα εμφανίζονται. Ποιο ακριβώς θα είναι το κοινωνικό περιβάλλον που οφείλουμε σήμερα να οικοδομήσουμε για να έχει ο νέος για το μέλλον; Ποιες γνώσεις και ποιον θεωρητικό και πρακτικό οπλισμό θα δώσουμε μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας ούτως ώστε οι έφηβοι μαθητές να προετοιμάζονται για να αντιμετωπίσουν κατά τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα δεδομένα του μεταβαλλόμενου κόσμου
Στα πλαίσια των αλλαγών που συντελούνται στην εκπαίδευση προέκυψε ως κεραυνός εν αιθρία η Υπουργική Απόφαση της 2-4-12, με την οποία παύει να είναι υποχρεωτικό το μάθημα «Πολιτική και Δίκαιο» για τους μαθητές της Β Λυκείου και γίνεται μόνο επιλογής για τη θεωρητική κατεύθυνση, και μάλιστα με εναλλακτική επιλογή τη φιλοσοφία.
Δηλαδή καταργείται ως μάθημα υποχρεωτικής παιδείας και ως βασική συνταγματική επιταγή το μόνο μάθημα πολιτικής και κοινωνικής παιδείας, το οποίο διδάσκεται από το 1931 μέχρι σήμερα συνεχώς και το οποίο είναι γνωστό με την ονομασία «Αγωγή του Πολίτη» .Μόνο την περίοδο της Δικτατορίας ανεστάλη η διδασκαλία του. Αποτελεί το μοναδικό γνωστικό αντικείμενο το οποίο συνδέει τον μαθητή με το κοινωνικό και πολιτικό περιβάλλον στο οποίο οφείλει να ενταχθεί. Επίσης, βοηθά στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του και στην απόκτηση θετικών στάσεων και δεξιοτήτων απέναντι στους πολιτικούς και πολιτειακούς θεσμούς ,τους οποίους πρέπει να γνωρίζει ως ενήλικας.
Επομένως τίθεται το ερώτημα, « Για ποιο λόγο το Υπουργείο Παιδείας παρακάμπτει την Οικουμενική Διακήρυξη των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΟΗΕ, 1948), το ισχύον Ελληνικό Σύνταγμα, το νόμο 1566/1985 καθώς και το Πρόγραμμα Εκπαίδευση και Κατάρτιση 2010 της Ευρωπαϊκής Ένωσης ,τα οποία συγκλίνουν στην αναγκαιότητα της Πολιτειακής Παιδείας των μαθητών;»
Γιατί ειδικά σήμερα;
Βέβαια οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν ότι από τη μεταρρύθμιση Αρσένη, τα μαθήματα της πολιτειακής παιδείας σταμάτησαν να διδάσκονται στους μαθητές της Τεχνικής Εκπαίδευσης ως μάθημα υποχρεωτικό για όλους.
Σήμερα την εποχή της οικονομικής, πολιτικής και ηθικής κρίσης των αξιών, το Υπουργείο Παιδείας έκρινε σκόπιμο να καταργήσει οποιαδήποτε γνώση των μαθητών συνδέεται με την οργάνωση του κράτους, την κατοχύρωση των δικαιωμάτων και των ελευθεριών τους, τις υποχρεώσεις τους, τους διεθνείς οργανισμούς και φυσικά την Ευρωπαϊκή Ένωση .
Προσπαθούμε να κατανοήσουμε τη λογική που οδήγησε σε αυτή την απόφαση ,αλλά αδυνατούμε.
Εν τέλει ποιους μαθητές, αυριανούς πολίτες θα δημιουργήσουμε; Πολίτες χωρίς ιστορική μνήμη, χωρίς τη γνώση των πολιτικών γεγονότων που δημιούργησαν τα φασιστικά καθεστώτα; Πως θα αποφύγουμε το φαινόμενο να εμφανίζονται σήμερα ως τιμητές της δημοκρατίας, οπαδοί ολοκληρωτικών συστημάτων;
Είναι αδιανόητο, την εποχή της μετανεωτερικότητας, της υπερεθνικότητας, της πολυπολιτισμικότητας και της παγκοσμιοποίησης να μην διδάσκεται το μάθημα της Πολιτικής και Δικαίου, όταν για κάθε νέο απαιτείται αποτελεσματικότητα, ενεργητικότητα, ευελιξία και προσαρμοστικότητα στις νέες οικονομικοπολιτικές συνθήκες που διαμορφώνονται τόσο στην Ελληνική κοινωνία όσο και στον ευρύτερο Ευρωπαϊκό χώρο.
Καμιά αλλαγή δεν μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα αν δεν συνεκτιμήσoυμε τις ανάγκες, τις απαιτήσεις, τις προσδοκίες, τα δεδομένα και τις αλλαγές της σύγχρονης κοινωνικής και οικονομικής ζωής που βιώνουμε.
Ακριβή Γεωργούση Καθηγήτρια Πολιτικών Νομικών Επιστημών (ΠΕ13)
Σύμβουλος Προώθησης Πιλοτικών Προγραμμάτων.
Ναι στην πολιτειακή αγωγή στο σχολείο με παράλληλη εφαρμογή της στην εκπαίδευση μέσα από τη συμμετοχική παρουσία και δράση των μαθητων/τριων, στο εκπαιδευτικό γίγνεσθαι.
διογενης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου