Η πρωτοφανής αυτή συνθήκη συγκλόνισε την κοινή γνώμη ως προς το βαθμό αξιοπιστίας των συγκεκριμένων εξετάσεων. Ο χρόνος δεν μπορεί να γυρίσει πίσω και η λύση που προτάθηκε δημιουργεί δυνητικά καθεστώς αδικίας για πληθώρα μαθητών.  

Στόχος της συγκεκριμένης εξέτασης είναι να αξιολογηθούν οι γνώσεις και οι ικανότητες των υποψήφιων μαθητών με τρόπο δίκαιο και αμερόληπτο. Δεδομένης της παρούσας συνθήκης μία μόνο λύση είναι δίκαιη, την οποία και παρουσιάζω με φιλολογική τεκμηρίωση.

Ως προς τα επί μέρους:

Ερώτηση 9

Το λάθος βαραίνει αποκλειστικά την επιτροπή. Η ερώτηση ζητά να βρεθεί ποια λέξη δε συσχετίζεται ετυμολογικά με το ρήμα «άγω». Όποια από τις δυνατές επιλογές κι αν έχει επιλέξει ο υποψήφιος μαθητής/υποψήφια μαθήτρια δεν αποτελεί τη σωστή επιλογή, καθώς όλες οι δυνατές επιλογές απορρέουν από το ρήμα «άγω». Συνεπώς, η συγκεκριμένη ερώτηση πρέπει να θεωρηθεί άκυρη και κανένας μαθητής να μην πάρει καμία μονάδα. Έτσι, δεν έχει αδικηθεί κανείς, αφού κατ’ ουσία κανείς δεν έχει απαντήσει σωστά.

Ερώτηση 15 

Το λάθος βαραίνει αποκλειστικά την επιτροπή. Η ερώτηση ζητά να βρεθεί ποια από τις παρακάτω προτάσεις δεν αληθεύει σύμφωνα με το κείμενο. Σε αυτόν τον τύπο ερώτησης, η σωστή απάντηση πρέπει να είναι μόνο μία. Όμως, από λάθος στη συγκεκριμένη περίπτωση υπάρχουν δύο σωστές επιλογές. (Α και Δ) Συνεπώς, μόνο οι μαθητές και οι μαθήτριες που έχουν απαντήσει μία εκ των δύο επιλογών πρέπει να πάρουν τις δύο μονάδες που δίνει η συγκεκριμένη άσκηση. Όσοι έχουν επιλέξει τις άλλες δύο επιλογές (Β και Γ) δεν πρέπει να πάρουν καμία μονάδα, καθώς δεν έχουν εντοπίσει σωστά το ζητούμενο. Έτσι δεν έχει αδικηθεί κανείς, καθώς βαθμολογικά επιβραβεύονται μόνο όσοι έχουν απαντήσει σωστά στο ερώτημα.

Ερώτηση 23  

Το λάθος βαραίνει αποκλειστικά την επιτροπή. Ζητείται ο ορθός συλλαβισμός λέξης. Καμία, όμως, από τις διαθέσιμες απαντήσεις δεν συμπεριλαμβάνει τον ορθό συλλαβισμό λέξης. Έτσι, όποια απάντηση κι αν έχει επιλέξει ο οποιοσδήποτε μαθητής, δεν έχει απαντήσει σωστά. Συνεπώς, η ερώτηση πρέπει να θεωρηθεί άκυρη και να μη προσμετρηθεί καμία μονάδα σε κανέναν μαθητή, που εκ των πραγμάτων έχει απαντήσει λάθος. Έτσι, δεν αδικείται κανείς. Με την απόφαση που προτάθηκε, υπάρχει σαφέστατη αδικία, καθώς οι μαθητές που έχουν επιλέξει τις επιλογές Β, Γ και Δ αποδεικνύουν πως δε γνωρίζουν πώς γίνεται ο συλλαβισμός των λέξεων ενώ όσοι έχουν επιλέξει το Α μοιάζουν να έχουν διαλέξει την απάντηση που είναι πιο κοντά στη σωστή χωρίς όμως να είναι, καθ’ ότι και η εκδοχή του Α εσφαλμένη.

Από τις εσφαλμένες αυτές ερωτήσεις μόνο η 15 δυνητικά μπορεί να έχει επηρεάσει τον χρόνο των υποψήφιων μαθητών. Αυτή όμως είναι μία κοινή συνθήκη που ισότιμα κλήθηκαν να διαχειριστούν και να αντιμετωπίσουν όλοι οι μαθητές και συνεπώς επιμερίζει έως έναν βαθμό την αδικία για όλους ανεξαιρέτως.

Προτού γίνουν όλα αυτά, καλό θα είναι από την επιτροπή να υπάρξει μια έκφραση μεταμέλειας και συγγνώμης. Με σωστό συλλαβισμό αυτή τη φορά! Συγ – γνώ -μη!

Θανάσης Γιαννακόπουλος
Φιλόλογος - Συγγραφέας σχολικών βοηθημάτων