Εκπαιδευτικοί: Να επανέλθουν τα καλλιτεχνικά μαθήματα και οι κοινωνικές επιστήμες στο Γενικό Λύκειο
Την επαναφορά των καλλιτεχνικών μαθημάτων και των μαθημάτων κοινωνικών επιστημών στο Γενικό Λύκειο ζητούν οι εκπαιδευτικοί της ΕΛΜΕ Πειραιά, συντασσόμενοι με την πρωτοβουλία της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων και του Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων για συλλογή υπογραφών.
Μάλιστα, όπως αναφέρουν οι κοινωνιολόγοι και οι εικαστικοί, κατόπιν νομικής προσφυγής τους το ΣτΕ με τις αποφάσεις 1972/2022 και 12/2023 τους δικαιώνει εν μέρει, όμως το Υπουργείο Παιδείας επιμένει να αγνοεί τις αποφάσεις ασκώντας παρελκυστική τακτική ώστε να τους εξουθενώσει με δικαστικούς αγώνες. Έτσι κλήθηκαν να υποβάλλουν αίτηση συμμόρφωσης στις αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου...
Η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Πειραιά
Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Πειραιά στηρίζει την πρωτοβουλία της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων και του Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων για συλλογή υπογραφών με αίτημα την επαναφορά των καλλιτεχνικών μαθημάτων και των μαθημάτων κοινωνικών επιστημών στο Γενικό Λύκειο.
Το Δ.Σ. της ΕΛΜΕ Πειραιά έχει κατ’ επανάληψη καταγγείλει τον εξοβελισμό των μαθημάτων αυτών από το ωρολόγιο πρόγραμμα του Γενικού Λυκείου, τις αρνητικές συνέπειες που είχε στη διαπαιδαγώγηση και μόρφωση των μαθητών/μαθητριών μας, ιδιαίτερα στις σημερινές αντίξοες συνθήκες, ενώ εκπαιδευτικοί έμειναν άνεργοι, λόγω της κατάργησης των μαθημάτων.
Έχει καταγγείλει το γεγονός της μη διδασκαλίας ενός Πανελλαδικώς Εξεταζόμενου Μαθήματος, όπως το Σχέδιο, μέσα στο ωρολόγιο Πρόγραμμα. Μόλις πρόσφατα, η ΕΛΜΕ Πειραιά κατήγγειλε ότι στον Πόρο δεν συγκροτήθηκε ούτε καν τμήμα Ενισχυτικής Διδασκαλίας για τη διδασκαλία του σχεδίου, με αποτέλεσμα μαθητής να αναγκαστεί να αλλάξει σχολής προτίμησης (βλέπε ανακοίνωση με αριθμό πρωτοκόλλου 68/7-3-2024).
Το ψήφισμα μπορεί να υπογραφεί στον παρακάτω σύνδεσμο. Καλούμε όλους τους/ τις εκπαιδευτικούς να το στηρίξουν και να το υπογράψουν.
Τι λέει το ψήφισμα
Από το 2019-20 η ελληνική κοινωνία βιώνει ένα διαρκώς αυξανόμενο αυταρχισμό εκ μέρους της κυβέρνησης είτε με προσχήματα (πανδημία, κλιματική κρίση) είτε εντελώς απροσχημάτιστα.
Η αρχή έγινε με την αιφνίδια και αναίτια κατάργηση των αντικειμένων των Κοινωνικών Επιστημών και Εικαστικών από το Λύκειο το καλοκαίρι του 2020, παρά τις έντονες αντιδράσεις όλου του εκπαιδευτικού κόσμου. Μάλιστα κάποια από τα καταργημένα πλέον επιλογής μαθήματα Ελευθέρου και Γραμμικού Σχεδίου ήταν και παραμένουν πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα για μια σειρά από σχολές και χιλιάδες υποψήφιους.
Παράλληλα, οι κοινωνικές επιστήμες αποτελούν βασικά μαθήματα στα προγράμματα σπουδών πλήθους σχολών (πχ παιδαγωγικά, ψυχολογία, νομική κ.α.) πράγμα που επιτάσσει την επαναφορά της κοινωνιολογίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα .
Οι Τέχνες που αποδεδειγμένα προσφέρουν πεδίο έκφρασης, αποδοχής, συνεργασίας, συγκίνησης, αποφόρτισης, επηρεάζουν θετικά την ψυχολογία και αναπτύσσουν την κριτική σκέψη, και οι Κοινωνικές Επιστήμες που διδάσκουν και ευαισθητοποιούν για τους κοινωνικούς ρόλους, την οικογένεια, τις έμφυλες ταυτότητες, τις διαπολιτισμικές σχέσεις αλλά και τα θεμελιώδη στοιχεία για τη λειτουργία του Πολιτεύματος και τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, απουσιάζουν εντελώς από το σχολείο. Έκτοτε οι συνθήκες στα σχολεία με την απαξίωση της Παιδείας για τις μαθήτριες και τους μαθητές γίνονται όλο και πιο πιεστικές.
Τα αποτελέσματα αυτής της αυταρχικής και αντιπαιδαγωγικής πολιτικής τα βιώνουμε έκτοτε καθημερινά: Σχολεία όπου επιβάλλεται ένα εξετασιοκεντρικό σύστημα (εξετάσεις τύπου PISA, τράπεζα θεμάτων, ελάχιστη βάση εισαγωγής), απουσιάζει η δημιουργικότητα, η βιωματική γνώση και η κριτική σκέψη, εκτοξεύεται η νεανική παραβατικότητα, το bullying, η ενδοοικογενειακή βία, οι γυναικοκτονίες, οι ρατσιστικές συμπεριφορές, οι επιθέσεις εναντίον της γενετήσιας ελευθερίας. Το παράδειγμα το δίνουν άλλωστε οι πράξεις των κυβερνώντων σε όλα τα επίπεδα με την επιβολή του δίκαιου του ισχυρότερου .
Κατόπιν νομικής προσφυγής μας το ΣτΕ με τις αποφάσεις 1972/2022 και 12/2023 μας δικαιώνει εν μέρει, όμως το Υπουργείο Παιδείας επιμένει να αγνοεί τις αποφάσεις ασκώντας παρελκυστική τακτική ώστε να μας εξουθενώσει με δικαστικούς αγώνες. Έτσι κληθήκαμε να υποβάλλουμε αίτηση συμμόρφωσης στις αποφάσεις του Ανώτατου Δικαστηρίου.
Καλούμε το Υπουργείο να αναλάβει τις ελάχιστες ευθύνες που του αναλογούν από αυτές τις αποφάσεις που μόνο προβλήματα και στρεβλώσεις δημιούργησαν και να αποκαταστήσει τα αντικείμενά μας στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση όπως τους αρμόζουν, ώστε να συμβάλλουν στην ολόπλευρη ανάπτυξη των μαθητών μας.
Ακόμη και ένα μικρό βήμα προς το σωστό μπορεί να είναι μια μεγάλη νίκη για την κοινωνία και τους αυριανούς πολίτες.
Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων &
Σύλλογος Ελλήνων Κοινωνιολόγων
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου