Πρότυπα Σχολεία: Ένσταση για σφάλμα στην Ερώτηση 49 (Μαθηματικά) - Εξετάσεις εισαγωγής σε πρότυπα Γυμνάσια 2024
Καλώ τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κ. Πιερρακάκη και τη Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων να κηρύξουν άκυρες τις διενεργηθείσες εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπα και Εκκλησιαστικά Γυμνάσια της 18.05.2024
Σε συνέχεια της ένστασης που υπέβαλα κατά της εγκυρότητας των εξετάσεων εισαγωγής στα Πρότυπα και Εκκλησιαστικά Γυμνάσια της 18.05.2024 με επιστολή που απέστειλα την 24.05.2024, (με αριθμό πρωτοκόλλου ...), επικοινωνώ μαζί σας γραπτώς για να σας επισημάνω ουσιώδες λάθος διατύπωσης στην Ερώτηση 49 (Μαθηματικά) των ανωτέρω εξετάσεων, το οποίο πρακτικά καθιστά το συγκεκριμένο ζήτημα άκυρο.
Επισημαίνω εκ των προτέρων ότι η ανωτέρω απόφανση δεν αποτελεί υποκειμενική άποψη, αλλά το εμπεριστατωμένο πόρισμα που εξήγαγα δυνάμει της επιστημονικής μου κατάρτισης, η οποία μου παρέχει πλήρη αντιληπτική επάρκεια των αντιφάσεων και του σφάλματος που εμπεριέχει η Ερώτηση 49. Όπως θα αποδείξω δε στη συνέχεια πρόκειται για σφάλμα ουσίας που δημιουργεί σύγχυση στους μαθητές, ειδικά υπό τις συνθήκες έντονης ψυχολογικής πίεσης στις οποίες υπόκεινται εν ώρα εξετάσεων.
Όσον αφορά την επιστημονική μου κατάρτιση και επάρκεια να κρίνω τα θέματα των εξετάσεων, δηλώνω ότι διαθέτω τους εξής τίτλους σπουδών:
1. Πτυχίο Φυσικής – Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Βαθμός: Άριστα).
2. Δίπλωμα Μεταπτυχιακής Ειδίκευσης (MSc) στα Μαθηματικά της Αγοράς και της Παραγωγής – Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (Βαθμός: Άριστα).
3. Δίπλωμα Μεταπτυχιακής Ειδίκευσης (MSc) στη Φυσική – Πανεπιστήμιο Κρήτης
Όσον αφορά την Ερώτηση 49, αυτή τέθηκε στις εξετάσεις της 18.05.2024 ως εξής:
Όπως προκύπτει από την εκφώνηση της Ερώτησης 49, η σχέση των παιδιών που προτίμησαν μήλο, βύσσινο, αχλάδι είναι: μήλο = 2 · βύσσινο = 2 · (2 · αχλάδι)
Η παραπάνω σχέση για το διάνυσμα (μήλο, βύσσινο, αχλάδι) μπορεί να ικανοποιηθεί από δύο σύνολα τιμών βάσει της πληροφορίας που παρέχεται στο διάγραμμα. Συγκεκριμένα:
(α) από το σύνολο τιμών (40, 20, 10) ή
(β) από το σύνολο τιμών (20, 10, 5).
Προκειμένου ο μαθητής να επιλέξει ένα από τα δύο σύνολα τιμών, τού δίνεται η πρόσθετη πληροφορία ότι «Πορτοκάλι πήραν 15% περισσότερα παιδιά από αυτά που πήραν ροδάκινο». Βάσει όμως της στοιχειώδους έννοιας του ποσοστού, όπως αυτό ορίζεται μαθηματικά, η παραπάνω πρόταση σημαίνει ότι αναλογικά σε κάθε 100 μαθητές που επιλέγουν ροδάκινο, 115 μαθητές επιλέγουν πορτοκάλι. Αυτή η σχέση αναλογίας όμως δεν ικανοποιείται από κανένα από τα υπολειπόμενα ζεύγη τιμών, διότι αντίστοιχα έχουμε:
Στην (α) περίπτωση, οι υπολειπόμενες τιμές είναι το 5 και το 25, και προφανώς το 25 δεν είναι μεγαλύτερο κατά 15% από το 5 (το 25 είναι 5πλάσιο του 5).
Στην (β) περίπτωση, οι υπολειπόμενες τιμές είναι το 25 και το 40, και προφανώς το 40 δεν είναι μεγαλύτερο κατά 15% από το 25 (το 40 είναι κατά 60% μεγαλύτερο από το 25).
Το αδιέξοδο στο οποίο καταλήγει η προσπάθεια επίλυσης του Ερωτήματος 49, είναι αποτέλεσμα της λανθασμένης διατύπωσης που υπάρχει στη φράση «Πορτοκάλι πήραν 15% περισσότερα παιδιά από αυτά που πήραν ροδάκινο». Να σημειώσουμε εδώ ότι η έννοια του ποσοστού είναι σαφώς ορισμένη, όπως άλλωστε όλες οι μαθηματικές έννοιες, και ως εκ τούτου δεν επιδέχεται διασταλτικής ερμηνείας. Διότι τα Μαθηματικά είναι μια ακριβής επιστημονική γλώσσα διατύπωσης σχέσεων μεταξύ καλώς ορισμένων εννοιών, για τις οποίες υπάρχει πάντα σαφής και καθολικός ορισμός, ο οποίος εξασφαλίζει τον παγκόσμιο χαρακτήρα των Μαθηματικών, καθ’ υπέρβαση των ανθρώπινων γλωσσών.
Να επισημάνουμε επίσης εδώ – και μάλιστα με τη μέγιστη δυνατή έμφαση – το εξής:
Είναι απολύτως αδιανόητο να αναμένει ή να επιζητά κανείς από 12χρονα παιδιά υπό συνθήκες μέγιστου άγχους, στην πρώτη μεγάλη εξέταση της ζωής τους να υπερβούν τα επιστημονικά λάθη και τις ανακρίβειες των θεμάτων. Διότι στην περίπτωση αυτή θα ήταν απολύτως οξύμωρο να ζητείται από μαθητές Δημοτικού να δώσουν ορθές απαντήσεις απέναντι σε μια Επιτροπή που τους δίνει θέματα με «αστοχίες στη διατύπωση».
Για τους ανωτέρω λόγους, και εν συνδυασμώ με την υποβληθείσα ένστασή μου την 24.05.2024, (Αρ. πρωτοκόλλου 55193), θεωρώ ότι οι Εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπα και Εκκλησιαστικά Γυμνάσια της 18/05/2024, παρουσιάζουν σοβαρά σφάλματα. Ως εκ τούτου καλώ τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κ. Πιερρακάκη και τη Διοικούσα Επιτροπή Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων να κηρύξουν άκυρες τις διενεργηθείσες εξετάσεις εισαγωγής σε Πρότυπα και Εκκλησιαστικά Γυμνάσια της 18.05.2024 και να προκηρύξουν εν ευθέτω χρόνω τη διεξαγωγή νέων εξετάσεων που θα διασφαλίζουν την ισοτιμία των εξεταζόμενων γνωστικών πεδίων και την ισότιμη μεταχείριση των μαθητών.
Σχετικώς δηλώνω ότι επιφυλάσσομαι όλων των νομίμων δικαιωμάτων μου, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνεται και η δυνατότητα προσβολής της εγκυρότητας των διεξαχθεισών εξετάσεων της 18.05.2024 ενώπιον των αρμοδίων δικαστικών αρχών.
Με εκτίμηση,
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου