ΟΙΕΛΕ: Οι Πανελλαδικές μεταβλήθηκαν σε αγώνα επιβίωσης με όλο και μικρότερες πιθανότητες επιτυχίας για τα τέκνα των μη προνομιούχων
«Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις έχουν μεταβληθεί πλέον σε αγώνα επιβίωσης για όλο και λιγότερους, με όλο και μικρότερες πιθανότητες επιτυχίας για τους πιο αδύναμους κοινωνικά και οικονομικά»
Αυτό εκτιμά η Ομοσπονδία ιδιωτικών εκαπιδευτικών (ΟΙΕΛΕ), στο μήνυμά της για την έναρξη των πανελληνίων εξετάσεων 2024. Το μήνυμα της ΟΙΕΛΕ είναι το ακόλουθο:
Ξεκινούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, σήμερα στα Επαγγελματικά και αύριο στα Γενικά Λύκεια της χώρας. Η ΟΙΕΛΕ εύχεται στα παιδιά κάθε επιτυχία, ψυχραιμία και κουράγιο και στις οικογένειες δύναμη για να ανταπεξέλθουν τη συγκεκριμένη δοκιμασία που είναι ψυχική, ηθική και οικονομική.
Οι Πανελλαδικές Εξετάσεις έχουν μεταβληθεί πλέον σε αγώνα επιβίωσης για όλο και λιγότερους, με όλο και μικρότερες πιθανότητες επιτυχίας για τους πιο αδύναμους κοινωνικά και οικονομικά. Η οικονομική κρίση και η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής έχουν μειώσει τον αριθμό των εισακτέων από 84690 το 2011 σε 68574 το 2022. Τα νοικοκυριά δαπανούν το ασύλληπτο ποσό των περίπου 800 εκ. ευρώ ετησίως για φροντιστηριακές υπηρεσίες και ιδιαίτερα μαθήματα. Από τους περίπου 20 χιλιάδες φοιτητές που κόπηκαν λόγω της ΕΒΕ, οι 16.000 κατευθύνθηκαν στην «αγκάλη» των ιδιωτικών ΙΕΚ. Διόλου τυχαία, η BC Partners εξαγόρασε μεγάλο εκπαιδευτικό όμιλο που τετραπλασίασε το τζίρο του τη χρονιά καθιέρωσης της ΕΒΕ έναντι του ποσού των 250 περίπου εκατομμυρίων ευρώ. Κάποιοι επιχειρηματίες είτε γνώριζαν είτε σχεδίασαν την ΕΒΕ με την «αγαθή» συνεργασία της τότε Υπουργού Παιδείας κ. Κεραμέως…
Επιπλέον, η επιχειρούμενη ιδιωτικοποίηση της ανώτατης εκπαίδευσης μόνο οφέλη δεν θα έχει για του μη προνομιούχους. Είναι φανερό, ακόμη και από τις προκλητικές διαφημίσεις εκπαιδευτικών ομίλων, ότι τα ιδιωτικά πανεπιστήμια που θα «ιδρυθούν» κατά παράβαση του Συντάγματος μόνο μη κερδοσκοπικά δεν θα είναι. Η πείρα, επίσης, έχει διδάξει ότι κυβερνήσεις με συγκεκριμένο πολιτικό και ιδεολογικό προσανατολισμό υπονομεύουν την δημόσια εκπαίδευση προς όφελος της ιδιωτικής, ώστε φίλιοι επιχειρηματίες να γιγαντώσουν τα κέρδη τους. Είναι χαρακτηριστική η σημερινή εικόνα απαξίωσης του δημόσιου σχολείου που οδηγεί πολλούς γονείς στην ιδιωτική εκπαίδευση. Το ίδιο θα συμβεί και με το δημόσιο πανεπιστήμιο που θα οδηγηθεί σε έναν αργό, ασφυκτικό θάνατο υποχρηματοδότησης προς όφελος των ανεξέλεγκτων «κολλεγίων» (τα οποία βρίσκονται στον «πάτο» των διεθνών ακαδημαϊκών κατατάξεων).
Η πραγματικότητα, επομένως, θα είναι σκληρή για τους αδύναμους. Οι θέσεις για τα δημόσια πανεπιστήμια θα μειώνονται, τα δίδακτρα για τα «μη κρατικά» θα είναι απλησίαστα για τη μέση οικογένεια, επομένως θα επικρατούν συνθήκες ακραίου ανταγωνισμού για τις λεγόμενες «ευγενείς» σχολές. Η προσμέτρηση βαθμού όλων των τάξεων του Λυκείου για το Εθνικό Απολυτήριο γεννά εξαιρετική ανησυχία για το τι θα συμβεί σε κάποια ιδιωτικά σχολεία που έχουν παρελθόν παραχάραξης σχολικών διαδικασιών και παραποίησης βαθμών. Ο στόχος των κρατούντων είναι προφανής. Η «μάζα» των μαθητών των μεσαίων και κατώτερων κοινωνικών στρωμάτων να κατευθύνεται υποχρεωτικά στην τεχνική εκπαίδευση, προκειμένου να πάρει τίτλους σπουδών που θα οδηγήσουν σε θέσεις εργασίας τεχνιτών χωρίς υψηλές μισθολογικές απαιτήσεις και με ελάχιστα εργασιακά δικαιώματα. Οι καλές θέσεις της αγοράς εργασίας «κλειδώνουν» για τα τέκνα της ελίτ που έχουν τη δυνατότητα να πληρώνουν.
Η αριστεία δεν είναι προϊόν μόχθου αλλά εμπορικό προϊόν μόνο για ισχυρούς.
Η θέση της ΟΙΕΛΕ για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις
Η Ομοσπονδία μας διαχρονικά έχει τονίσει ότι η συγκεκριμένη μέθοδος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, παρά το αδιαμφισβήτητο πλεονέκτημα της διαφάνειας (οι πανελλαδικές είναι μια από τις ελάχιστες διαδικασίες που εμπιστεύεται η ελληνική κοινωνία), είναι ανορθολογική και έχει σοβαρές επιπτώσεις τόσο στην ανώτατη εκπαίδευση όσο και στην ανάπτυξη της χώρας. Με βάση ερευνητικά στοιχεία του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, 8 στους 10 υποψήφιους δεν φοιτούν στη σχολή που θέλουν και 9 στους 10 στο τμήμα που θέλουν. Αυτό μεταφράζεται σε δυσαρεστημένους ή αδιάφορους φοιτητές και, στη συνέχεια, σε μέτριους επαγγελματίες που δεν αγαπούν το αντικείμενό τους.
Δεν υπάρχει εύκολη συνταγή αντικατάστασης ενός θεσμού με τόσο βαθιές ρίζες. Οφείλουμε όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές να προσέλθουμε στο διάλογο με προτάσεις που θα περιλαμβάνουν την παιδαγωγική αυτονομία και την ενίσχυση του απολυτηρίου του Λυκείου, την εμπλοκή του Πανεπιστημίου στην επιλογή των φοιτητών και την εξεύρεση τρόπων, ώστε να εξακολουθεί το σύστημα εισαγωγής να είναι διαφανές και αδιάβλητο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου