Στη Βουλή οι επιπτώσεις της πανδημίας στους μαθητές με διακομματική εισήγηση
Ειδική συνεδρίαση για τις επιπτώσεις της πανδημίας στους μαθητές, θα πραγματοποιηθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής , ανακοίνωσε ο πρόεδρος της Β. Διγαλάκης, μετά από σχετική εισήγηση , η οποία διατυπώθηκε από τους τομεάρχες παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ Μ. Τζούφη , του ΠΑΟΚ-ΚΙΝΑΛ Χ. Κεφαλίδου και του ΚΚΕ Γ. Δελή, κατά τη σημερινή συζήτηση επί του Σχεδίου Νόμου του υπ. Παιδείας «Κύρωση του Μνημονίου Κατανόησης αναφορικά με τη συνεργασία στον τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης και της επιστημονικής έρευνας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων»..
Παράλληλα ο Β. Διγαλάκης ανκοίνωσε ότι στις 3 Νοεμβρίου, θα συζητηθούν στην Επιτροπή:
- Η ετήσια έκθεση πεπραγμένων του εθνικού συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, και ,
- Το στρατηγικό σχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και τη δια βίου μάθηση,
Οι εισηγήσεις των τομεαρχών παιδείας
Μερ. Τζούφη: Πριν ξεκινήσω στο περιεχόμενο της σημερινής συνεδρίασης, θα μου επιτρέψετε κάποια σχόλια για την Επιτροπή μας και τη λειτουργία της. Για να γίνω πιο ξεκάθαρη, καλούμαστε, σήμερα, να συνεδριάσουμε και να συζητήσουμε για τη μορφωτική Συμφωνία μεταξύ της Ελλάδας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων στους τομείς της Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας. Φυσικά, καμία αντίρρηση να το συζητήσουμε.
Πότε, όμως, θα τεθούν -ως οφείλουν- τα μείζονα ζητήματα;
Άκουσα, κύριε Πρόεδρε, τον προγραμματισμό που είπατε για την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά και αυτά είναι θέματα που έρχονται από την προηγούμενη κοινοβουλευτική χρονιά.
Έρχομαι στην επικαιρότητα και θέτω το εξής ερώτημα, και προς εσάς και προς τον αρμόδιο Υφυπουργό: Πρέπει ή δεν πρέπει να συνεδριάσει η Επιτροπή Μορφωτικών για τα παιδιά που κακοποιούνται, για τα παιδιά που μένουν απροστάτευτα, χωρίς δομές, χωρίς πολιτικές πρόληψης και αντιμετώπισης; Το σχολείο, η εκπαίδευση, τι ρόλο μπορεί να παίξει;
Είχαμε ακούσει, από πέρυσι το Νοέμβριο, δεσμεύσεις -και μάλιστα από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό- ότι υπήρχε έτοιμο σχέδιο για την αντιμετώπιση της σεξουαλικής κακοποίησης των παιδιών. Υποχώρησε το θέμα από την επικαιρότητα. Ξεχάστηκε το σχέδιο. Και, τώρα, μετά τη νέα φρικτή υπόθεση παιδοβιασμού, ακούγεται πως θα βγει ξανά για διαβούλευση. Θυμίζω, ένα σχέδιο που συζητήθηκε πριν από ένα χρόνο.
Κύριε Πρόεδρε, η Επιτροπή μας θεωρώ ότι, σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία, θα πρέπει να απασχολείται -στο μέρος που της αναλογεί- στο ότι λείπει μια συνεκτική στρατηγική για την καταπολέμηση της βίας κατά των παιδιών και έχουμε έκρηξη τέτοιων επεισοδίων, μέσα στα σχολεία, και βανδαλισμών.
Εμείς λέμε ότι «ναι, με αυτό πρέπει να ασχοληθεί η Επιτροπή Μορφωτικών». Οι κρίσιμες ελλείψεις που υπάρχουν στα σχολεία, η σοβαρή υποστελέχωση, τα θέματα της πλήρους επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στα ειδικά θέματα, ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν τέτοιου είδους φαινόμενα, πρέπει να τα συζητήσουμε. Και, μαζί με αυτά και ότι υπάρχουν, υπάρχουν τα πορίσματα του Συνηγόρου του Πολίτη για τα δικαιώματα των παιδιών, αλλά και οι πρόσφατες παρατηρήσεις που έκανε ο ΟΗΕ, στη χώρα μας, για αυτά τα θέματα. Λέμε ότι πρέπει να προηγηθούν.
Πρέπει ή όχι να διαμορφώσουμε πολιτικές αποτροπής και πρωτόκολλα διαχείρισης στα σχολεία, για την κακοποίηση, την παραμέληση, τη βία; Εμείς λέμε «ναι». Πρέπει ή δεν πρέπει τα παιδιά στο σχολείο να οικοδομούν σχέσεις εμπιστοσύνης, να μιλούν, να προβληματίζονται, να έχουν κάπου να απευθυνθούν -στο δάσκαλο, στον ψυχολόγο, στο σχολικό νοσηλευτή- όταν αντιμετωπίζουν προβλήματα μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον; Αυτό, βεβαίως, προϋποθέτει ένα σχολειό, όπου θα είναι σχετικό ασφαλές στο περιβάλλον.
Επιτρέψτε μου εδώ να πω ότι τα τελευταία τρία χρόνια η κατάσταση είναι τελείως διαφορετική μέσα στα σχολεία μετά και την μεγάλη καταιγίδα της πανδημίας και την απομάκρυνση των παιδιών από το σχολικό περιβάλλον. Δυστυχώς, η ΝΔ έχει επιλέξει να μπαίνει σε κόντρες με τους εκπαιδευτικούς, με τους μαθητές, με τους γονείς. Ακούμε για κατηχητικά που διαθέτουν τις αίθουσες των σχολείων, για κατάργηση της πετυχημένης θεματικής εβδομάδας που είχε και θέματα σεξουαλικού προσανατολισμού. Αντίθετα, δίνεται ιδιαίτερος χώρος σε ζητήματα όπως η ρομποτική, τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο και η επιχειρηματικότητα. Θα αποφασίσουμε ή όχι ότι η παρουσία των ψυχολόγων σε όλα τα σχολεία είναι απαραίτητη; Και πως όπως είπα και πριν, η πανδημία, ο εγκλεισμός και η τηλεκπαίδευση έχουν αφήσει σοβαρά ψυχοπαιδαγωγικά αποτυπώματα στα παιδιά και πως οι ψυχολόγοι εκτός του ότι να είναι παρόντες χρειάζονται κι αυτοί σταθερές σχέσεις εργασίας και όχι συμβάσεις και προγράμματα λίγων μηνών. Θεωρούμε ότι είναι από τα κύρια θέματα τα οποία πρέπει να συζητηθούν και βέβαια η διασύνδεση όλων αυτών των δομών με την κοινότητα, με μονάδες προστασίας ανηλίκων των δήμων, ώστε να ανιχνεύουν τα παιδιά που προέρχονται από ευάλωτα περιβάλλοντα, παιδιά μονογονεϊκών ή πολυμελών οικογενειών, οικογενειών με ανεργία, με ασθένειες, με εξαρτημένους γονείς, προσφύγων και μεταναστών. Θεωρούμε ότι έχουμε ήδη καθυστερήσει.
Χαρά Κεφαλίδου: Θα συνεχίσω από εκεί που το άφησε η κυρία Τζούφη, λέγοντας ότι όντως τα θέματα τα οποία έχει νόημα η Επιτροπή να ασχοληθεί, πέρα από αυτά τα οποία έθεσε το Προεδρείο στην ατζέντα που θα έχουμε από δω και μπρος, σίγουρα πρέπει να αφορούν και μια αξιολόγηση του, πώς πορεύτηκαν τα θέματα τα οποία μέχρι τώρα έχουν νομοθετηθεί. Π.χ.: Έχουμε την Επιτροπή για το bulling στα σχολεία. Είναι καιρός, νομίζω, να έχουμε μία παρουσίαση των επιτευγμάτων αυτής της Επιτροπής που πήγαμε καλά, που μπορούμε να βελτιωθούμε, να έχουμε μια συνολική εικόνα και να δούμε πώς μπορούμε να βελτιώσουμε την παρουσία αυτής της Επιτροπής στα σχολεία και τη δράση της.
Πανδημία. «Κακά τα ψέματα», τρία χρόνια τώρα οικογένειες αλλά κυρίως οι μαθητές και η εκπαιδευτική κοινότητα έχει περάσει από πάρα πολύ μεγάλες δυσκολίες, με καινούργιο εγχείρημα την ψηφιακή εκπαίδευση αλλά και με πάρα πολλά προβλήματα στον ψυχισμό των παιδιών. Ξέρετε πολύ καλά, ότι υπάρχει ένα φαινόμενο διεθνές που λέγεται «ghost children» και είναι όλα αυτά τα παιδιά τα οποία- για λόγους που ακόμη δεν έχουμε καταφέρει να εξηγήσουμε με απόλυτη σαφήνεια για να βρούμε και τρόπο να το διορθώσουμε- αποφασίζουν να μην επιστρέψουν στα σχολεία και δεν μιλάμε μόνο για παιδιά μεγάλων ηλικιών μιλάμε και για παιδιά Δημοτικού, Γυμνασίου. Βέβαια, το φαινόμενο αυτό είναι πάρα πολύ διαδεδομένο στο εξωτερικό σε μας είναι πιο περιορισμένο, υπάρχουν όμως νέοι άνθρωποι που δείχνουν δυσκολία προσαρμογής στους κανόνες του σχολείου, μαθησιακά κενά. Πώς έχει αντιμετωπίσει το Υπουργείο ένα πρόβλημα το οποίο συζητάμε όλοι και το οποίο κάθε φορά που τοποθετείται ο οποιοσδήποτε από εμάς που έχει μία συνάφεια με το αντικείμενο, στον δημόσιο διάλογο; Τα μαθησιακά κενά δεν είναι μόνο να μειώσουμε την ύλη. Αν μαθησιακά κενά είναι να μπορέσουμε να δούμε τι πραγματικά έχει ανάγκη ένας μαθητής που φοιτά στο σχολείο το Δημόσιο του 21ο αιώνα, τι δεξιότητες πρέπει να αποκτήσει, τι αναπροσαρμογές πρέπει να γίνουν στα Προγράμματα Σπουδών και επιτέλους βιβλία. Το οποίο το ακούμε αλλά μέχρι τώρα δεν έχουμε εικόνα για το πού βρισκόμαστε, ίσως μια ενημέρωση από το ΙΕΠ για το τι γίνεται στο κομμάτι αυτό θα ήταν πολύ χρήσιμη.
Επίσης, το θέμα με το παιδί και όλα όσα έχουν συνέβη στον Κολωνό. Αποτροπιασμός είναι το λιγότερο που μπορεί να πει κανείς. Βλέπουμε όμως ότι αποτελεί ένα θέμα ένα πεδίο κομματικής αντιπαράθεσης κι αυτό είναι και αυτό σημείο των καιρών, εξαιρετικά αλγεινή εικόνα, και αντί να είναι αυτό ένα πεδίο πολιτικής σύγκλισης και συνεννόησης, γίνεται πάλι ένας τόπος για να αρχίσουμε να λέμε τα «εσείς» και «εμείς». Θέλω να θυμίσω ότι το 2011 υπήρχε η καμπάνια 1:5 του Συμβουλίου της Ευρώπης. Επίσης, υπήρχε η Σύμβαση του Lanzarote που είχε ψηφιστεί στη Βουλή για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της σεξουαλικής κακοποίησης και εκμετάλλευσης των παιδιών, και εμείς, από το 2021 έχουμε συμβάλει ψηφίζοντας την αυστηροποίηση της νομοθεσίας σε ό,τι αφορά τις γενετήσιας πράξης με ανήλικους αλλά αυτό δεν είναι από μόνο του λύση. Πρέπει να χτυπηθεί στη ρίζα του το πρόβλημα και εδώ βλέπουμε το μεγάλο έλλειμμα που υπάρχει στις κρατικές δομές που πρέπει να δράσουν προληπτικά. Έχουμε προτείνει κατ’ επανάληψη και είναι καλό να το θυμίσω να υπάρξουν Κέντρα Υποστήριξης Οικογένειας σε κάθε δήμο και επίσης, πρέπει τάχιστα να προχωρήσουμε με καμπάνιες ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης προκειμένου να σπάσει αυτός ο νόμος της σιωπής.
Γιάννης Δελής: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε. Με αφορμή και τη νέα Σύνοδο, ή μάλλον καλύτερα την τελευταία Σύνοδο της τρέχουσας κοινοβουλευτικής περιόδου, τελευταία είναι, θέλουμε να τονίσουμε και εμείς ως Κ.Κ.Ε., την ανάγκη να εμπλουτιστεί το περιεχόμενο της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, εκτός από την αυτονόητη επεξεργασία νομοσχεδίων σε αυτήν, ή Κυρώσεων-Συμβάσεων μορφωτικών ζητημάτων και με ζητήματα της επικαιρότητας. Για παράδειγμα, το ζήτημα της πανδημίας έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα, έχει δημιουργήσει μεγάλα μορφωτικά κενά σε όλο το εύρος της εκπαίδευσης, έχει επιφέρει σημαντικές ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις στη νεολαία, στα παιδιά, λόγω του εγκλεισμού, όλα αυτά τα ζητήματα, νομίζουμε, ότι θα πρέπει να συζητηθούν. Θα πρέπει να συζητηθούν για παράδειγμα τα ζητήματα των υποδομών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου