Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022

 


«Η μόρφωση σε κάνει χρήσιμο πολίτη, εξυπνότερο και κοινωνικοπολιτικά ενήμερο. Όχι επαγγελματία μόνο. Δεν θέλουμε να σπουδάσουν τα παιδιά μας για να γίνουν αυτό που εσείς θεωρείτε ότι πρέπει να γίνουν επειδή είναι από συγκεκριμένες περιοχές».

"Πόσες φορές έχετε ακούσει να λένε ότι λείπουν από τη χώρα τεχνίτες, π.χ. Ηλεκτροσυγκολλητές, Ελασματουργοί, Σωληνουργοί, Βαφείς, Καραβομαραγκοί;

Ξεκινούν τώρα οι νέες Δημόσιες Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης. Μπορεί κανείς να εισαχθεί μετά το Γυμνάσιο, να φοιτήσει για 2 χρόνια, δωρεάν, να παρακολουθήσει και θεωρητικά / εργαστηριακά μαθήματα αλλά και να κάνει αμειβόμενη πρακτική άσκηση, με στόχο να λάβει Πτυχίο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης. Να πώς φέρνουμε πιο κοντά την εκπαίδευση με τις πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας".

Τα παραπάνω σημειώνει, στο προσωπικό της προφίλ, η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως, με αφορμή την ανακοίνωση του υπουργείου Παιδείας ότι "Ξεκινούν για πρώτη φορά οι νέες, Δημόσιες Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης".

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την ανακοίνωση του ΥΠΑΙΘ "ξεκινά σε λίγες ημέρες, για πρώτη φορά, η λειτουργία των Επαγγελματικών Σχολών Κατάρτισης (ΕΣΚ) επιπέδου 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, που προβλέπονται στο Νόμο 4763/2020. Συγκεκριμένα, εντός Νοεμβρίου θα ξεκινήσει η λειτουργία των ΕΣΚ Περάματος και Μετσόβου, ενώ η ΕΣΚ Σύρου θα ξεκινήσει τη λειτουργία της τον προσεχή Φεβρουάριο.

Η φοίτηση στις ΕΣΚ είναι διετής με παρακολούθηση θεωρητικών και εργαστηριακών μαθημάτων, καθώς και αμειβόμενη πρακτική άσκηση/μαθητεία που πραγματοποιείται σε επιχειρήσεις του ιδιωτικού και δημόσιου τομέα, σε θέσεις συναφείς με την ειδικότητα. Στις εν λόγω Σχολές οι ενδιαφερόμενοι εγγράφονται δωρεάν και χωρίς άλλους περιορισμούς (εξετάσεις, όρια ηλικίας), με μόνη προϋπόθεση να είναι κάτοχοι απολυτηρίου Γυμνασίου ή άλλου ισότιμου τίτλου. 

Οι ΕΣΚ παρέχουν σύγχρονη αρχική επαγγελματική κατάρτιση καθώς και αναβάθμιση των βασικών δεξιοτήτων σε περιζήτητες ειδικότητες, με σκοπό την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής, τη δυνατότητα συνέχισης των σπουδών σε ανώτερο επίπεδο και κυρίως την εξασφάλιση της ένταξης στην αγορά εργασίας και την επαγγελματική ζωή, με ιδιαίτερη μέριμνα στις ευπαθείς και ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.


Στους απόφοιτους των ΕΣΚ χορηγείται πτυχίο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης επιπέδου 3 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, ύστερα από επιτυχή συμμετοχή σε εξετάσεις πιστοποίησης που διενεργούνται από τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ)."

paidiki_ergasia

Λίγη ώρα μετά το σημείωμα της Υπουργού το προσωπικό της φβ γέμισε με δυο ειδών σχόλια. Τα σχόλια τύπου "μπράβο", "επιτέλους", "συγχαρητήρια" και κάποια σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση. Ενδεικτικά, παραθέτουμε ορισμένα παρακάτω:

Eleni Dimopoulou

Γιατί τότε στέλνετε τα παιδιά σας στα ιδιωτικά σχολεία και αργότερα στα πανεπιστήμια στο εξωτερικό για να γίνουν δικηγόροι και τέτοια; Γιατί ο πρωθυπουργός σας δήλωσε ότι τα παιδιά από το Περιστέρι είναι ψυκτικοί; Οι φτωχές συνοικίες μπορούν και βγάζουν επιστήμονες. Δυστυχώς όμως έχετε σκοπό να διαλύσετε την δημόσια εκπαίδευση ώστε τα παιδιά μας να γίνονται φτηνοί εργάτες για τα αφεντικά σας και ενώ έχουν προσόντα να μην μπορούν να έχουν δωρεάν καλό πανεπιστήμιο. Τέλος, η μόρφωση και η επαγγελματική αποκατάσταση δεν είναι πάντα αλληλένδετα. Η μόρφωση σε κάνει χρήσιμο πολίτη, εξυπνότερο και κοινωνικοπολιτικά ενήμερο. Όχι επαγγελματία μόνο. Δεν θέλουμε να σπουδάσουν τα παιδιά μας για να γίνουν αυτό που εσείς θεωρείτε ότι πρέπει να γίνουν επειδή είναι από συγκεκριμένες περιοχές. Εμείς ευτυχώς προλάβαμε να σπουδάσουμε σε ένα πανεπιστήμιο και να φτιάξουμε ένα καλύτερο μέλλον για εμάς επαγγελματικά και να ανέβουμε οικονομικά αλλά δυστυχώς βλέπω ότι γίνεται όλο και πιο δύσκολο για μια λαϊκή οικογένεια να ανταπεξέλθει στις σπουδές των παιδιών της με αποτέλεσμα να έχουν λίγες επιλογές σπουδών και μάλιστα κατώτερη των δυνατοτήτων τους. Γιατί είναι αδικία να επιλέγεις να γίνεις τεχνίτης μόνο και μόνο επειδή δεν μπορείς να πληρώσεις, φροντιστήρια, νοίκι και όλα τα άλλα για να σπουδάσεις. Εννοείται ότι δεν υπονοώ κάτι για τους τεχνίτες . Και εγώ από εργατική οικογένεια είμαι.

Κριστι Σκορπ

ε ναι γιατι να θελουμε να εχουμε πολιτες μορφωμενους; μας φτανει να εχουμε ενα καλο επαγγελματικο δυναμικο που το βραδυ θα βλεπει SKAI

Δημητρα Πεππα

A μπράβο, καλή σταδιοδρομία στα δικά σου παιδάκια

Vasilis Argyris

Σωστή απόφαση, μπράβο σας. Αργά ή γρήγορα θα επανέλθουμε στα παλιά συστήματα (του 1970) που η υποχρεωτική εκπαίδευση ήταν 6χρονια και μετά υπήρχαν οι κατώτερες τεχνικές σχολές. Έτσι τα παιδιά που "επαιρναν τα γράμματα" συνέχιζαν στο γυμνάσιο και τα υπόλοιπα ακολουθούσαν μια τέτοια σχολή. Τα γνωστικά επίπεδα των παιδιών ήταν και στις δύο περιπτώσεις περίπου τα ίδια, και έτσι δεν υπήρχαν μεγάλα προβλήματα στην εκπαίδευση . Πάντα υπήρχε η δυνατότητα από τις κατώτερες αυτές σχολές να φτάσεις σε ανώτερη ή και ανώτατη εκπαίδευση γιατί υπήρχε συνέχεια με την ενδιάμεση Μέση τεχνική σχολή τα αντίστοιχα ΕΠΑΛ. Μη καθυστερειτε λοιπόν την αλλαγή αυτή διαφορετικά ενισχύστε το υπάρχον σύστημα με όσους καθηγητές παράλληλης χρειάζονται τα παιδιά μας.

Ευαγγελία Κοντού

Να το σκεφτείτε σοβαρά για τα δικά σας παιδιά. Τα δικά μας θέλουμε να μορφωθούν και να επιλέξουν με τι θα ασχοληθούν και όταν θα επιλέξουν να μην έχουν μισθούς πείνας.

Κριστι Σκορπ

Μπορεί να είναι εικόνα 1 άτομο και κείμενο που λέει "Ποιητική Βιβλιοθήκη Δεν είναι συμφέρον κανενός κράτους να παρέχει ουσιαστική παιδεία, γιατί αυτή δημιουργεί ελεύθερους πολίτες, και αυτοί είναι επικίνδυνοι για το κράτος. Μάνος Χατζιδάκις"

Αλήθειες και ψέματα

Να το πούμε καθαρά. Ουσιαστικά η εκπαίδευση υποβιβάζεται απλώς σε υπηρέτη της οικονομίας και ιδιαίτερα η τεχνική εκπαίδευση χάνει τον όποιο μορφωτικό της ρόλο και γίνεται μια σύγχρονη «μαθητεία», όπου αντί για προγράμματα σπουδών προβλέπονται στενές καταρτίσεις, και, βασικά, δουλειά από τα 15 μέσω της μαθητείας-«πρακτικής άσκησης».

Ναι. Στόχος της κυβέρνησης είναι οι νέοι από τα 15 χρόνια τους να μαθαίνουν από τον εργοδότη και για τον εργοδότη. Να αποτελέσουν τη στρατιά του δωρεάν προσωπικού για τις επιχειρήσεις, και των ελαστικών σχέσεων εργασίας χωρίς δικαιώματα.

Στην εποχή των τεράστιων επιστημονικών παραγωγικών και τεχνολογικών δυνατοτήτων, το υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να γυρίσει το τιμόνι του χρόνου στην εποχή του «κάλφα»

Οι προβλέψεις της νομοθεσίας

Όπως προβλέπεται από το νόμο, «οι ΕΠΑ.Σ. Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ. παρέχουν µεταγυµνασιακή επαγγελµατική εκπαίδευση επιπέδου τρία (3),  εφαρµόζοντας το δυικό σύστηµα, που συνδυάζει τη θεωρητική και εργαστηριακή εκπαίδευση στην τάξη µε την µαθητεία σε εργασιακό χώρο».

Συγκεκριμένα η φοίτηση στις Ε.Σ.Κ. είναι διετής και περιλαµβάνει τις τάξεις Α΄ και Β΄. Στην Α΄ τάξη εγγράφονται χωρίς εξετάσεις οι κάτοχοι απολυτηρίου Γυµνασίου ή άλλου ισότιµου τίτλου και στη Β΄ τάξη εγγράφονται οι µαθητευόµενοι που προάγονται από την Α΄ τάξη.

Οι προαγωγικές εξετάσεις στην Α΄ τάξη, όπως και αυτές µε βάση τις οποίες θα κριθεί επιτυχής η παρακολούθηση στη Β΄ τάξη, διεξάγονται εντός των Ε.Σ.Κ. και των ΕΠΑ.Σ Μαθητείας του Ο.Α.Ε.Δ., στα µαθήµατα και στις επαγγελµατικές ασκήσεις που έχουν ασκηθεί οι µαθητευόµενοι. 

Τίτλοι επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και επαγγελµατικά δικαιώµατα

α. Πτυχίο Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου τρία (3), που χορηγείται στους αποφοί τους των Σχολών Επαγγελµατικής Κατάρτισης (Σ.Ε.Κ.), των Επαγγελµατικών Σχολών Κατάρτισης (Ε.Σ.Κ.) και των Επαγγελµατικών Σχολών Μαθητείας (ΕΠΑ.Σ.) του Ο.Α.Ε.Δ., ύστερα από πιστοποίηση.

 

β. Απολυτήριο Γενικού Λυκείου επιπέδου 4, που χορηγείται στους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων (ΓΕ.Λ.).

 

γ. Απολυτήριο Επαγγελµατικού Λυκείου (ΕΠΑ.Λ.) επιπέδου 4 (ισότιµο µε το Απολυτήριο Γενικού Λυκείου), που χορηγείται στους αποφοίτους της Γ΄ Τάξης των Επαγγελµατικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) µετά από ενδοσχολικές εξετάσεις.

 

δ. Πτυχίο Επαγγελµατικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 4, που χορηγείται στους αποφοίτους της Γ΄ Τάξης των Επαγγελµατικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) µετά από ενδοσχολικές εξετάσεις.

 

ε. Πτυχίο Επαγγελµατικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, που χορηγείται στους αποφοίτους της Τάξης Μαθητείας των ΕΠΑ.Λ. µετά από πιστοποίηση,

 

στ. Δίπλωµα Επαγγελµατικής Ειδικότητας, Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επιπέδου 5, που χορηγείται στους αποφοίτους Ι.Ε.Κ. µετά από πιστοποίηση.

 

ζ. Πιστοποιητικό Επάρκειας, που χορηγείται σε επαγγελµατίες οι οποίοι παρακολούθησαν σε Κέντρο Δια Βί ου Μάθησης πρόγραµµα Συνεχιζόµενης Επαγγελµατικής Κατάρτισης συµβατό µε το εκάστοτε ισχύον επαγγελµατικό περίγραµµα προκειµένου να εκσυγχρονίσουν ή αναβαθµίσουν τις γνώσεις, τις ικανότητες και τις δεξιότητες του επαγγέλµατος, µετά από επιτυχή συµµετοχή σε εξετάσεις πιστοποίησης που διενεργούνται από τον ΕΟΠΠΕΠ ή υπό την εποπτεία του.

 

Πηγή: Νόμος 4763/2020 – Επεξεργασία στοιχείων Χρήστος Κάτσικας

 Από τα πρώτα άρθρα του νόμου, που αποτελεί αντιγραφή των προτάσεων του ΣΕΒ για την Τεχνικοεπαγγελματική Εκπαίδευση, φαίνεται ο στόχος της εντονότερης εμπλοκής των επιχειρήσεων στον καθορισμό των ειδικοτήτων των σχολών.

Με το νομοσχέδιο εισάγονται αμέσως μετά το Γυμνάσιο διετείς Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης (ΕΣΚ), κατηγορία στην οποία εντάσσονται και οι επαγγελματικές σχολές μαθητείας του ΟΑΕΔ. Αυτές θα δίνουν μετά από εξετάσεις πιστοποιητικό επιπέδου 3, δηλαδή προσόντα και πιστοποίηση με ακόμα χαμηλότερα επαγγελματικά μισθολογικά και εργασιακά δικαιώματα από το επίπεδο 4 του ΕΠΑΛ (επίπεδο στο οποίο ανήκαν μέχρι τώρα και οι σχολές του ΟΑΕΔ, που υποβαθμίζονται).

Όπως ορίζεται από το νόμο 4763/2020 (κεφάλαιο Γ΄, άρθρα 9-15) σκοπός των ανωτέρω σχολών είναι «η παροχή υπηρεσιών αρχικής επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε αποφοίτους µε τίτλο της υποχρεωτικής εκπαίδευσης ή τίτλο ισότιµο προς αυτόν. Με άλλα λόγια, μαθητές από τα 15 τους χρόνια θα σπρώχνονται εκτός σχολείου και θα οδηγούνται άρον άρον στην κατάρτιση και την ανήλικη εργασία, ως τζάμπα ή φθηνό εργατικό δυναμικό για τις επιχειρήσεις.

Αυτός ο σχεδιασμός δεν είναι μόνο ότι δημιουργεί αποφοίτους μιας χρήσης για τους εργοδότες, με δεξιότητες σε επαγγέλματα που σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα μοιραία θα απαξιώνονται, αλλά επιπλέον δεν διασφαλίζει στους μαθητές ούτε καν τη δυνατότητα να επιλέγουν αυτό που επιθυμούν, ανεξάρτητα από την περιοχή στην οποία κατοικούν, αφού οι ειδικότητες θα καθορίζονται με βάση τις τοπικές επιχειρήσεις.

Αντί να ενισχύεται ο μορφωτικός χαρακτήρας των υποχρεωτικών εγκύκλιων σπουδών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης  για κάθε παιδί, θεσμοθετείται η συστηματική απομάκρυνση από τα θρανία προς σχολές πρόωρης κατάρτισης, που μπορούν να ιδρύονται ακόμα και από εργοδοτικούς φορείς. Μαζί δε με τη θεσμοθέτηση της τράπεζας θεμάτων και στο ΕΠΑΛ, άλλο ένα τμήμα του μαθητικού δυναμικού οδηγείται στην έξωση από το Λύκειο, με μόνη διέξοδο την μαθητεία πριν τα 18.

Δεν υπάρχουν σχόλια: