Το άγχος δεν αποτελεί άγνωστη λέξη για κανέναν, καθώς συνειδητά ή ασυνείδητα καταλαμβάνει μεγάλο μέρος στις καθημερινότητές μας.
Άγχος έχουν, όμως, και τα παιδιά, τα οποία κυνηγημένα από τις δικές τους υποχρεώσεις και τα έντονα συναισθήματα της εφηβείας, κατακλύζονται από αγχώδη συναισθήματα που δεν ξέρουν πώς να αντιμετωπίσουν και συχνά επηρεάζονται σε καθημερινή βάση, ακόμα και στο σχολείο.
Συναισθήματα «συγγενείς» του άγχους
Πολλές φορές τα παιδιά εκφράζουν τα κρυμμένα συναισθήματα μέσω συμπεριφορών που μπορούν να χαρακτηριστούν ακατανόητες, αλλοπρόσαλλες και απείθαρχες.
Συχνά αυτές δεν προκαλούνται από έναν «κακό» χαρακτήρα, αλλά από βαθύτερες αιτίες που δεν ξέρουν πως να εκδηλωθούν, ιδιαίτερα από το άγχος.
Το σχολικό άγχος αποτελεί μία έννοια αρκετά γνωστή, ιδιαίτερα στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, χωρίς όμως να γίνονται ουσιαστικές αλλαγές προς την αντιμετώπισή του.
Η συγκεκριμένη μορφή άγχους παρουσιάζεται, όπως είναι φυσικό, κοντά σε περιόδους εξετάσεων, κατά την περίοδο μεγάλου φόρτου εργασιών ή σε εκπαιδευτικούς διαγωνισμούς και εν γένει περιόδους που τα παιδιά καλούνται να λειτουργήσουν τις «μηχανές» τους πιο γρήγορα και να ξεκουραστούν λιγότερο.
Το άγχος είναι φυσιολογικό να υπάρχει, όμως οι αιτίες και τα αποτελέσματα γύρω από αυτό μερικές φορές λαμβάνουν ακραία μορφή επηρεάζοντας το ίδιο το παιδί, αλλά και τον άμεσο κύκλο του.
Οι αγχώδεις φάσεις που μπορεί να βιώσει ένας μαθητής πρέπει να αντιμετωπίζονται όσο είναι δυνατό και να δημιουργούνται συναισθήματα σιγουριάς και ασφάλειας από την οικογένειά του.
Πρόληψη και καταπολέμηση άγχους
Για τον έλεγχο του άγχους μπορεί να κινηθεί κανείς προληπτικά ή κατασταλτικά.
Στην πρώτη περίπτωση ο μαθητής οφείλει να εντοπίσει τι γενικά τον αγχώνει και να προνοήσει να ετοιμαστεί για τους σχολικούς στόχους που έχει, ενώ η οικογένειά του πρέπει να υπάρξει υποστηρικτική και να μην τον προϊδεάζει για τιμωρίες και επιπλήξεις σε περίπτωση μη υψηλών επιδόσεων. Βοηθητική οφείλει να είναι και η στάση των εκπαιδευτικών που δεν πρέπει να αγχώνουν τα παιδιά, ούτε να τα φορτώνουν εργασίες και ούτε να προδικάζουν για το πόσο άσχημα μπορεί να πάνε οι τάξεις τους, μπροστά στους ίδιους τους μαθητές.
Στη δεύτερη περίπτωση το ζήτημα είναι ιδιαίτερα περίπλοκο και κάθε άτομο βρίσκει διαφορετικό τρόπο να αποφορτιστεί συναισθηματικά και να καταπολεμήσει όσα του προξενούν, ήδη, άγχος.
Τα χόμπι και οι εξωσχολικές δραστηριότητες αποτελούν ένα σημαντικό βοηθό υπέρ της υγείας των συναισθημάτων. Έστω και μία απλή δραστηριότητα πέρα από το χώρο διαβάσματος, αρκεί να δώσει ώθηση στο μυαλό και τη διάθεση.
Χρήσιμο σε κάθε περίπτωση είναι το παιδί να έχει χρόνο και «χώρο» να κατανοήσει τα συναισθήματά του και να οργανώσει το πρόγραμμά του ώστε να είναι λειτουργικό, αλλά να αφήνει περιθώρια για ξεκούραση και πνευματική ανανέωση.
Ο ανθρώπινος νους δεν μπορεί να λειτουργεί αέναα και δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται σαν παντοδύναμο και ακούραστο εργαλείο. Αντίθετα, κάθε είδους άγχους πρέπει να προλαμβάνεται ή να αντιμετωπίζεται με ηρεμία, ξεκούραση και κατανόηση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου