Δευτέρα 24 Οκτωβρίου 2022

 

Ελληνική PISA: Γονείς -και οι εκπαιδευτικοί - είχαν προειδοποιήσει ότι το Υπουργείο «μας λέει ότι αυτές οι εξετάσεις θα δώσουν μετρήσιμα αποτελέσματα για τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, ενώ ήδη έχει νομοθετήσει από το Δεκέμβριο του 2021 νέα προγράμματα χωρίς ίχνος αξιολόγησης για τα παλαιά»

Χρειάστηκε οργάνωση, πολλά χρήματα και μπόλικες διαμάχες για να γίνει η πρώτη εφαρμογή των εξετάσεων της λεγόμενης «Ελληνικής PISA», οι οποίες διενεργήθηκαν τον περασμένο Μάϊο σε 554 Σχολεία, Δημοτικά (ΣΤ’ τάξη) και Γυμνάσια (Γ’ τάξη), όλων των τύπων όλης της χώρας, με τη συμμετοχή 11.411 μαθητών. 

Μάλιστα, κατα την προσφιλή της τακτική, η κ.Κεραμέως προσέφυγε στα δικαστήρια που έκριναν παράνομη και καταχρηστική τη στάση εργασίας που είχαν κηρύξει  ΔΟΕ και ΟΛΜΕ κατά της διαδικασίας αυτής.

Τελικά, τα αποτελέσματα που δημοσιοποιήθηκαν μας λένε ότι ένας στους 4 μαθητές δεν απαντά σωστά, οι μισοί βρίσκονται στο μέσο όρο και άλλος ένας στους τέσσερις, κατανοεί καλά τα Μαθηματικά και τη Γλώσσα.

Δηλαδή, όπως φαίνεται ακολούθως, τα αποτελέσματα ομαδοποιήθηκαν και βγήκε ως «συμπέρασμα» ότι τόσο στα Μαθηματικά όσο και στη Γλώσσα, εξίσου σε Δημοτικά και Γυμνάσια, το 25% των μαθητών απέδωσε καλά, το 50% μέτρια και το 25% κάτω του μετρίου.

Και αναρωτιέται κανείς: Τόσος χαμός, τόσα χρήματα και φούρια γι αυτή τη διαπίστωση;  Κοιλοπονούσε το βουνό.

Σύμφωνα με το ΙΕΠ που τις διοργάνωσε, στόχος των Εθνικών εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα (έτσι λέγονται επισήμως) είναι η διερεύνηση των γνώσεων και δεξιοτήτων που έχουν αποκτήσει οι μαθητές και οι μαθήτριες σε θέματα Γλώσσας και Μαθηματικών, σύμφωνα με τους στόχους και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, όπως αυτά περιγράφονται στα Προγράμματα Σπουδών (ΠΣ).


«Τα θέματα των Εθνικών Εξετάσεων Διαγνωστικού Χαρακτήρα ήταν διατυπωμένα, έτσι ώστε: (α) να αναδείξουν ποιους από τους επιδιωκόμενους στόχους των ΠΣ επιτυγχάνουν σε υψηλότερο βαθμό οι μαθητές και οι μαθήτριες, (β) να εντοπίσουν ποιους από τους στόχους δυσκολεύονται να επιτύχουν και (γ) να προσδιορίσουν τις αιτίες στις οποίες δυνητικά οφείλονται οι εντοπιζόμενες δυσκολίες. Οι πληροφορίες αυτές είναι αναγκαίες για τη διαμόρφωση εστιασμένων παρεμβάσεων άρσης των μαθησιακών δυσκολιών που εντοπίστηκαν και θα αξιοποιηθούν κατά τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων. Στόχος των Εθνικών Εξετάσεων Διαγνωστικού Χαρακτήρα ήταν η αποτύπωση του βαθμού ανταπόκρισης στις εξεταζόμενες γνώσεις και δεξιότητες, και όχι η κατάταξη των μαθητών και των μαθητριών σε μία κλίμακα επιτυχίας. Για τον λόγο αυτό δεν υφίσταται βαθμολόγηση με άριστα και βάση, αλλά ποσοστά σωστών, μερικώς σωστών και λανθασμένων απαντήσεων», αναφέρει το ΙΕΠ.

Τώρα που έχει τα αποτελέσματα, ποιες ακριβώς «εστιασμένες  παρεμβάσεις άρσης των μαθησιακών δυσκολιών» θα πραγματοποιήσει;

Τα εξεταστικά δοκίμια είχαν τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:

  • Τα δοκίμια (για την ΣΤ’ τάξη του Δημοτικού και για τη Γ’ τάξη του Γυμνάσιου) αποτελούνταν από 16 ερωτήσειςΓλώσσας και 20 ερωτήσεις Μαθηματικών.

  • Οι ερωτήσεις ήταν κατανεμημένες σε τρία επίπεδα δυσκολίας.

  • Κάθε ερώτηση συνοδευόταν από 4 πιθανές απαντήσεις, μία σωστή, μία μερικώςσωστή και δύο λανθασμένες.

  • Τόσο η μερικώς σωστή, όσο και οι λανθασμένες εκφράζουν συγκεκριμένα είδη γνώσεων και δεξιοτήτων (ή λαθών, παρανοήσεων και ελλείψεων).

  • Τα πρώτα αποτελέσματα σύμφωνα με τον στόχο των εξετάσεων αποτυπώνουν ποσοστά σωστών/μερικώς σωστών και λανθασμένων απαντήσεων.

Η στατιστική επεξεργασία έχει ολοκληρωθεί, συμπεριλαμβάνοντας τόσο περιγραφικά στατιστικά στοιχεία, όσο και πιθανές συσχετίσεις μεταξύ παραγόντων (π.χ. περιφέρεια, επίπεδο μόρφωσης γονέων, φύλο κ.λπ.) και του βαθμού ανταπόκρισης στις εξεταζόμενες γνώσεις και δεξιότητες. Η μελέτη των στατιστικών στοιχείων είναι σε εξέλιξη με στόχο την ολοκληρωμένη ερμηνεία και εξαγωγή συμπερασμάτων, που θα περιλαμβάνει ποσοτικές και ποιοτικές αναλύσεις, και θα πραγματοποιηθεί με ευθύνη της Επιστημονικής Επιτροπής (όπως προβλέπεται στην σχετική ΥΑ) στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Στη συνέχεια, η Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας Πρωτοβάθμια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ) και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) θα υποβάλουν σχετικές προτάσεις προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Τα αποτελέσματα για το Δημοτικό σχολείο

Α. Στις εξετάσεις συμμετείχαν 261 Δημοτικά σχολεία και 4.830 μαθητές/μαθήτριες από όλη τη χώρα. Το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό των σχολείων όλης της Ελλάδας και συμπεριλαμβάνονταιαναλογικά μονοθέσια, ολιγοθέσια και πολυθέσια σχολεία, δημόσια και ιδιωτικά, από όλες τις Περιφέρειες.

Β. Στο σύνολο των ερωτήσεων και ανά επίπεδο δυσκολίας εμφανίζονται τα εξής ποσοστάσωστών και μερικώς σωστών απαντήσεων:

αποτελεσματα ελληνικη πιζα

Παρατηρήθηκε, επίσης, ότι στη Γλώσσα το 73% του συνόλου των απαντήσεων ήταν σωστές (διάγραμμα 1).

αποτελεσματα ελληνικης πιζα

Στα Μαθηματικά το 66,5% των απαντήσεων ήταν σωστές (διάγραμμα 2).

 

αποτελεσματα ελληνικη πιζα

Γ. Για την αποτύπωση των αποτελεσμάτων ανά απαντητικό δελτίο, χρησιμοποιήθηκε ο κωδικός 2 για τις σωστές απαντήσεις, 1 για τις μερικώς σωστές και 0 για τις λανθασμένες. Έτσι, σε κάθε απαντητικό δελτίο, το άθροισμα κωδικών κυμαινόταν από 0 έως 32 για τη Γλώσσα, από 0 έως 40 για τα Μαθηματικά και από 0 έως 72 στο σύνολο των δύο μαθημάτων.

Σύμφωνα με τα δεδομένα των απαντήσεων:

  • στη Γλώσσα

    • το 25% των μαθητών/μαθητριών συγκέντρωσαν άθροισμα κωδικών από 30 και πάνω (30-32),

    • το 50% από 27 και πάνω (27-32) και

    • το 25% από 24 και κάτω.

  • στα Μαθηματικά

    • το 25% των μαθητών/μαθητριών συγκέντρωσαν άθροισμα κωδικών από 36 και πάνω (36-40),

    • το 50% από 30 και πάνω (30-40) και

    • το 25% από 23 και κάτω.

Δ. Όσον αφορά στα θεματικά πεδία:

  • Στη Γλώσσα, τα υψηλότερα ποσοστά σωστών και μερικώς σωστών απαντήσεων εμφανίζονται στο πεδίο «Λεξιλόγιο» και τα χαμηλότερα στο πεδίο «Γραμματική- Συντακτικό».

  • Στα Μαθηματικά, τα υψηλότερα ποσοστά σωστών και μερικώς σωστών απαντήσεων εμφανίζονται στο πεδίο «Συλλογή και επεξεργασία δεδομένων» και τα χαμηλότερα στο πεδίο «Επίλυση προβλημάτων».

Ε. Αναφορικά με τις Περιφέρειες που βρίσκονται τα σχολεία που έλαβαν μέρος, δεν παρατηρήθηκαν σημαντικές διαφορές στα ποσοστά σωστών απαντήσεων των μαθητών.

 Τα αποτελέσματα για το Γυμνάσιο

Α. Στις εξετάσεις συμμετείχαν 293 Γυμνάσια και 6.581 μαθητές/μαθήτριες από όλη τη χώρα.

Το δείγμα είναι αντιπροσωπευτικό των σχολείων όλης της χώρας και συμπεριλαμβάνονται αναλογικά μικρά, μεσαία και μεγάλα σχολεία (σε σχέση με τον αριθμό των μαθητών/μαθητριών), δημόσια και ιδιωτικά, από όλες τις Περιφέρειες. Β. Στο σύνολο των ερωτήσεων και ανά επίπεδο δυσκολίας εμφανίζονται τα εξής ποσοστά σωστών και μερικώς σωστών απαντήσεων:

αποτελεσματα ελληνικη πιζα

Παρατηρήθηκε, επίσης, ότι στη Γλώσσα το 57% του συνόλου των απαντήσεων ήταν σωστές (διάγραμμα 3)

ελληνικη πιζα αποτελεσματα

 Ενώ στα Μαθηματικά το 45,5% των απαντήσεων ήταν σωστές (διάγραμμα 4)

ελληνικη πιζα

Γ. Για την αποτύπωση των αποτελεσμάτων ανά απαντητικό δελτίο χρησιμοποιήθηκε ο κωδικός 2 για τις σωστές απαντήσεις, 1 για τις μερικώς σωστές και 0 για τις λανθασμένες. Έτσι, σε κάθε απαντητικό δελτίο, το άθροισμα κωδικών κυμαινόταν από 0 έως 32 για τη Γλώσσα, από 0 έως 40 για τα Μαθηματικά και από 0 έως 72 στο σύνολο.

Σύμφωνα με τα δεδομένα των απαντήσεων:

    • στη Γλώσσα

      • το 25% των μαθητών/μαθητριών συγκέντρωσαν άθροισμα κωδικών από 26 και πάνω (26-32),

      • το 50% από 23 και πάνω (23-32) και

      • το 25% από 19 και κάτω.

    • στα Μαθηματικά

      • το 25% των μαθητών/μαθητριών συγκέντρωσαν άθροισμα κωδικών από 27 και πάνω (27-40),

      • το 50% από 21 και πάνω (21-40) και

      • το 25% από 17 και κάτω

Δ. Όσον αφορά στα θεματικά πεδία:

 Στη Γλώσσα, τα υψηλότερα ποσοστά σωστών και μερικώς σωστών απαντήσεων εμφανίζονται στο πεδίο «Λεξιλόγιο» και τα χαμηλότερα στο πεδίο «Γραμματική-Συντακτικό».

 Στα Μαθηματικά, τα υψηλότερα ποσοστά σωστών και μερικώς σωστών απαντήσεων εμφανίζονται στο πεδίο «Τρίγωνα, τετράπλευρα, σχέσεις & ιδιότητες» και τα χαμηλότερα στο πεδίο «Τετραγωνικές ρίζες, δυνάμεις»

 Οι γονείς

Σπουδαία δουλειά! Οι γονείς -και οι εκπαιδευτικοί πάντως- είχαν προειδοποιήσει:

«Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε ότι οι διαγνωστικές εξετάσεις έχουν ως σκοπό τη χάραξη εκπαιδευτικής πολιτικής στη βάση «αξιόπιστων και μετρήσιμων δεδομένων». Η ελληνική Pisa, όπως τονίζει το Υπουργείο «συμπληρώνει τις μεταρρυθμίσεις των τελευταίων τριών χρονών» επιχειρηματολογώντας ότι «κανένα σύστημα δεν μπορεί να βελτιωθεί αν δεν αξιολογηθεί». Εντάσσει δηλαδή τις διαγνωστικές εξετάσεις στη συνολική του πολιτική για την κατηγοριοποίηση των σχολείων. Αναρωτιόμαστε γιατί το Υπουργείο θριαμβολογεί! Μας λέει ότι αυτές οι εξετάσεις θα δώσουν μετρήσιμα αποτελέσματα για τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, ενώ ήδη έχει νομοθετήσει από το Δεκέμβριο του 2021 νέα προγράμματα χωρίς ίχνος αξιολόγησης για τα παλαιά.  Αναρωτιόμαστε τι είναι αυτό που δεν γνωρίζει το Υπουργείο Παιδείας και θα το μάθει με τις ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής. Θα εξεταστούν μαθητές έκτης δημοτικού και τρίτης γυμνασίου σε γλώσσα και μαθηματικά σε ερωτήσεις κλειστού χαρακτήρα και από εκεί θα καταλάβει το Υπουργείο σε τι επίπεδο βρίσκονται τα σχολεία μας και θα κάνει τις αντίστοιχες παρεμβάσεις; Δεν ξέρει το Υπουργείο Παιδείας; Κι αν δεν ξέρει, γιατί δεν κάνει τον κόπο να ρωτήσει τους γονείς, τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς για το ποιες είναι οι ανάγκες;»

Τι άλλο να σχολιάσει κανείς... 

Δεν υπάρχουν σχόλια: