Οι βασικές προϋποθέσεις για την Εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων δεν ισχύουν. Εμείς θα την εφαρμόσουμε;
1Η πολυδιαφημισμένη Τράπεζα Θεμάτων ξανα-θεσπίστηκε ως καινοτομία στην εκπαιδευτική πραγματικότητα. Μεταξύ των λοιπών εξαγγελιών, οι εισηγητές της αναφέρονται σε ποιοτικότερη διδασκαλία, σε αύξηση της κριτικής ικανότητας των μαθητών και εμπέδωση μέσω αναστοχασμού.
Είναι όμως τα πράγματα έτσι; Για να το δούμε.
Οι μαθητές επιστρέφουν στις αίθουσες μετά από σχεδόν διετή τηλεκπαίδευση και απουσία από τις σχολικές αίθουσες. Οι περισσότεροι ξέχασαν τι σημαίνει να είσαι μαθητής. Ποια είναι τα δικαιώματα αλλά και οι υποχρεώσεις που έχουν ως μαθητές. Τα παιδιά μας βρίσκονται σε μια δύσκολη μεταβατική φάση προσαρμογής.
Οι αδυναμίες που προέκυψαν από την τηλεκπαίδευση είναι πολλές και δυστυχώς όχι μετρήσιμες, όπως τα μεγέθη της αξιολόγησης, που έχει γίνει ο βραχνάς μας, αφού πρώτα έχουν λυθεί όλα τα υπόλοιπα προβλήματα. Ο εκπαιδευτικός καλείται από την μια να προσπαθήσει να καλύψει τα προϋπάρχοντα κενά, ενώ από την άλλη στέκεται μπροστά του ένα βουνό, η Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας.
Θα ήταν σωστή η διακήρυξη ότι η τράπεζα θεμάτων διασφαλίζει την αξιοπιστία και την αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης των μαθητών, εάν προηγουμένως ικανοποιούνταν δύο προϋποθέσεις.
Πρώτα από όλα οι μαθητές να εκκινούν από την ίδια αφετηρία όσον αφορά το γνωστικό επίπεδο, και έπειτα όλα τα θέματα να είναι ίδιας δυσκολίας. Και οι δύο προϋποθέσεις δεν ισχύουν.
Για την πρώτη θα δώσει τον αγώνα του ο εκπαιδευτικός, αλλά για τη δεύτερη πρέπει οπωσδήποτε τα θέματα να διακριθούν σε δύο κατηγορίες, σε εκείνα που μετέχουν στην κλήρωση και σε εκείνα με αστερίσκο, τα οποία θα απευθύνονται σε μαθητές που επιδιώκουν το κάτι παραπάνω και θα αξιοποιούνται από τον διδάσκοντα για εμβάθυνση.
Δεν είναι δυνατόν να ζητάμε από τον εκπαιδευτικό να τυποποιήσει το μάθημα του κατά τα πρότυπα των πανελλαδικών, ώστε οι μαθητές να μπορούν να αντιμετωπίσουν την τράπεζα θεμάτων. Το προφανές και αναμενόμενο αποτέλεσμα θα είναι η εκτροπή από την ουσιαστική γνώση στην εξειδικευμένη και επιφανειακή αντιμετώπιση των θεμάτων της ΤΘΔΔ.
Θα προκαλέσει την χωρίς λόγο απόρριψη μεγάλου αριθμού μαθητών, που έφτασαν στο Λύκειο χωρίς τις απαραίτητες μορφωτικές παρακαταθήκες. Και οι τελευταίοι που ευθύνονται για την κατάσταση αυτή είναι οι μαθητές.
Το ΙΕΠ οφείλει άμεσα να προβεί σε διαχωρισμό των θεμάτων σε εκείνα προς κλήρωση και σε εκείνα προς εμβάθυνση.
Η ΤΘΔΔ της Β’ Λυκείου Προσανατολισμού δεν ξεκίνησε ακόμα! Ο διδακτικός χρόνος που απομένει είναι μικρός. Ελπίζουμε ότι αυτή η σημαντική παράμετρος θα ληφθεί υπόψη, καθώς σχεδόν η μισή σχολική χρονιά αποτελεί ήδη παρελθόν.
Κρίνουμε ότι η ΤΘΔΔ για τη Β’ Λυκείου δεν πρέπει να εφαρμοστεί φέτος ή αν εφαρμοστεί να έχει πιλοτικό και δοκιμαστικό χαρακτήρα σε όσες σχολικές μονάδες επιθυμούν να συμμετέχουν εθελοντικά, σε μικρό αριθμό θεμάτων. Ως προς την δυσκολία των θεμάτων, να είναι ανάλογα της δυσκολίας των σχολικών εγχειριδίων και σύμφωνα με τις οδηγίες του ΙΕΠ.
Τα παιδιά μας προσπαθούν να επανέλθουν στην εκπαιδευτική ομαλότητα. Ας σεβαστούμε τον άνισο αγώνα τους. Οφείλουμε να τα στηρίξουμε και όχι να τα αποτελειώσουμε.
Y.Γ. Μπορείτε να ανταλλάξετε απόψεις με τα μέλη της ομάδας μας, σχετικά με ζητήματα Διδακτικής της Φυσικής, στο σύνδεσμο https://www.facebook.com/groups/379415453897683/
Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου