Τρίτη 21 Δεκεμβρίου 2021

 


Από το 2021-2022 το εκπαιδευτικό υλικό/πρόγραμμα Smashed είναι διαθέσιμο πλήρως διαδικτυακά ως κινηματογραφικό ταξίδι ηλεκτρονικής μάθησης με αυτοκατευθυνόμενα εργαλεία μάθησης, αξιολόγηση μαθητών και πιστοποιητικό συμμετοχής μέσα από την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού ή συντονιστή

Το Υπουργείο Παιδείας ενέκρινε για το σχολικό έτος 2021-2022 την αξιοποίηση του διεθνούς εκπαιδευτικού υλικού/προγράμματος της La Fabbrica S.p.A./Educational Communication Agency με τίτλο «Smashed».

Το εν λόγω εκπαιδευτικό υλικό/πρόγραμμα είναι ένα εκπαιδευτικό έργο – μία ηλεκτρονική πλατφόρμα με εκπαιδευτικό υλικό διαθέσιμο στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές – αφιερωμένο σε νέους μεταξύ 13 και 18 ετών για την καταπολέμηση της χρήσης και της κατάχρησης αλκοόλ και την προώθηση της ανάπτυξης μεγαλύτερης ευαισθητοποίησης σχετικά με το θέμα στις νέες γενιές.

Το πρόγραμμα στο παρελθόν συνδύαζε ζωντανές θεατρικές παραστάσεις με διαδραστικά εργαστήρια και υποστηριζόταν από το διδακτικό προσωπικό και ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο αξιολόγησης. Από το 2021-2022 το εκπαιδευτικό υλικό/πρόγραμμα Smashed είναι πλέον διαθέσιμο πλήρως διαδικτυακά ως κινηματογραφικό ταξίδι ηλεκτρονικής μάθησης με αυτοκατευθυνόμενα εργαλεία μάθησης, αξιολόγηση μαθητών και πιστοποιητικό συμμετοχής μέσα από την καθοδήγηση του εκπαιδευτικού ή συντονιστή. Είναι ένας ολοκληρωμένος διαδικτυακός οδηγός που συνδυάζει σύντομα βίντεο με διαδραστικά εργαλεία μάθησης, όπως οι ερωτήσεις κατανόησης.

Οι μαθητές παρακολουθούν στιγμιότυπα από τις ζωές τριών εφήβων, ακούν τις βαθύτερες σκέψεις τους και προβληματίζονται για ζητήματα όπως είναι η πίεση των συνομηλίκων, η σεξουαλική παρενόχληση, η λήψη αποφάσεων και επιλογών. Καθώς εξελίσσεται η ιστορία, τα παιδιά ταυτίζονται με τους ήρωες και μπαίνουν στην διαδικασία να αναρωτηθούν τι θα έκαναν στην κάθε περίπτωση. Μέσα από τη σύντομη ταινία και τις διαδραστικές δραστηριότητες στο διαδίκτυο, οι μαθητές αλληλοεπιδρούν με τους χαρακτήρες και μαθαίνουν να αναγνωρίζουν την κοινωνική δυναμική, την προσωπική ευθύνη, τον τρόπο λήψης αποφάσεων και την υγιή επικοινωνία. Αναρωτιούνται σχετικά με τις κοινωνικές και ψυχολογικές αιτίες που οδηγούν στην άμετρη κατανάλωση αλκοόλ και στον αντίκτυπο που έχει στις ζωές τους. Τέλος, συζητούν για τη δύναμη της κοινωνικής επιρροής στον τρόπο σκέψης/δράσης τους και ενημερώνονται πώς μπορούν να βοηθήσουν είτε τους άλλους είτε τους εαυτούς τους.

Η διαδρομή δίνει στους νέους την ευκαιρία να αλληλεπιδράσουν άμεσα με τους χαρακτήρες της ταινίας και έτσι να γίνουν οι πρωταγωνιστές της ιστορίας και, χάρη στη συμπλήρωση των ερωτηματολογίων πριν και μετά την εμπειρία, είναι δυνατό να αξιολογηθεί ο πραγματικός αντίκτυπος της δραστηριότητας. Το Smashed υποστηρίζεται από ένα δίκτυο συντονιστών, οι οποίοι είναι διαθέσιμοι να προσφέρουν δωρεάν υποστήριξη στους εκπαιδευτικούς καθ’ όλη τη διάρκεια υλοποίησης του έργου, τηλεφωνικώς ή μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου. Το υλικό παρέχεται δωρεάν στις σχολικές μονάδες, απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς και μαθητές Γυμνασίων, Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων όλης της χώρας και εγκρίνεται με τις ακόλουθες προϋποθέσεις: 

1. Το εν λόγω εκπαιδευτικό υλικό να αξιοποιηθεί από τον/την εκπαιδευτικό με χαρακτήρα προαιρετικό, στο πλαίσιο ευρύτερης συναφούς δράσης/Εργαστηρίου Δεξιοτήτων ή Προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων που υλοποιείται στο σχολείο.

2. Η υλοποίηση σχετικής εκπαιδευτικής παρέμβασης από τον/την εκπαιδευτικό να πραγματοποιείται σύμφωνα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/-τριών της τάξης, διασφαλίζοντας τη συνάφεια με τον εκπαιδευτικό και διδακτικό προγραμματισμό, και η συνολική διάρκειά της να μην υπερβαίνει τις δύο (2) διδακτικές ώρες.

3. Για λόγους ασφάλειας των χρηστών, η εγγραφή στην ηλεκτρονική πλατφόρμα για την αξιοποίηση του εν λόγω εκπαιδευτικού υλικού να γίνεται μόνον από τον/την εκπαιδευτικό.

4. Να μην προκύπτει από τη δράση με οποιονδήποτε τρόπο άμεση διαφήμιση εταιριών/προϊόντων/φορέων/υπηρεσιών.

5. Να τηρείται το θεσμικό πλαίσιο περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων/συμμετεχουσών μαθητών/-τριών, εκπαιδευτικών και γονέων, βάσει της κείμενης νομοθεσίας, και να μην επιτρέπεται σε καμία περίπτωση η βιντεοσκόπηση και η μαγνητοφώνηση μαθητών/-τριών.

6. Το προς παρουσίαση ή διανομή εκπαιδευτικό υλικό να μην υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα και να τηρείται το θεσμικό πλαίσιο «περί πνευματικής ιδιοκτησίας» (Ν.4212/2013, όπως ισχύει).

7. Το εκπαιδευτικό υλικό να διατίθεται δωρεάν και να είναι ελεύθερο προς χρήση στους/στις εκπαιδευτικούς.

8. Η δέσμευση των συντελεστών ότι στην περίπτωση έγκρισης του ανωτέρω υλικού από το Υ.ΠΑΙ.Θ., δεν θα πραγματοποιηθεί μελλοντική εμπορική του διάθεση με την αναφορά της συγκεκριμένης έγκρισης του Υ.ΠΑΙ.Θ. 9. Η δέσμευση των συντελεστών ότι θα αποστείλουν στο Ι.Ε.Π. με την ολοκλήρωση του προγράμματος τον πλήρη φάκελο αξιολόγησης της παρέμβασης/εκπαιδευτικού προγράμματος. Το ανωτέρω εκπαιδευτικό υλικό να τεθεί υπόψη των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων, ώστε να αξιοποιηθεί αναλόγως σε συναφείς δράσεις που υλοποιούνται στην περιοχή ευθύνης τους.

Επισημαίνεται, με ιδιαίτερα εμφατικό τρόπο, ότι η υλοποίηση του προτεινόμενου εκπαιδευτικού σχεδιασμού ιεραρχείται ως δευτερεύουσας σημασίας, καθώς προτεραιότητα πρέπει να δοθεί στην αυστηρή τήρηση των υγειονομικών πρωτοκόλλων για την αντιμετώπιση των επιδημιολογικών κινδύνων και στη μείωση της πιθανότητας να εκτεθεί το εκπαιδευτικό προσωπικό και το μαθητικό δυναμικό των σχολείων σε επικίνδυνο ιικό φορτίο. Κατά συνέπεια, και ανεξάρτητα από την παιδαγωγική ή επιστημονική καταλληλότητα και εγκυρότητα του κάθε εγχειρήματος, οι διευθύνσεις των σχολείων έχουν την τελική αρμοδιότητα αναφορικά με την εφαρμογή του σχεδιασμού, λαμβάνοντας υπόψη τις σχετικές οδηγίες της πολιτείας και των υγειονομικών οργάνων για την αντιμετώπιση της επιδημικής κρίσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια: