Πέμπτη 5 Αυγούστου 2021

 

Στη σύγχρονη κοινωνία τα επαγγελματικά λύκεια έχουν υποβαθμιστεί αρκετά και αντί να προετοιμάζουν τους μαθητές για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, τελικώς, προσελκύουν άτομα με χαμηλές σχολικές επιδόσεις και αρνητική διάθεση για μελέτη και…εξέλιξη

Είναι γεγονός ότι στη σύγχρονη εποχή το άκουσμα της επιλογής  ενός επαγγελματικού λυκείου φέρει μια αρνητική χροιά. Γονείς, καθηγητές και συμμαθητές κατακρίνουν και στοχοποιούν τα άτομα που ακολουθούν αυτή τη σχολική βαθμίδα ως ανίκανα να αποφοιτήσουν από το γενικό λύκειο. Γιατί όμως έχει δημιουργηθεί αυτή η άποψη ανεξαρτήτως ηλικίας και γιατί μεταλαμπαδεύεται με τόσο ταχύτατο ρυθμό; Μήπως πράγματι ισχύει το προαναφερθέν και «τα επαγγελματικά λύκεια καταλήγουν να δέχονται τις αποκλεισμένες από το λύκειο μάζες των παιδιών που προέρχονται από τα λαϊκά και τα μεσαία στρώματα»;

Πράγματι, στη σύγχρονη κοινωνία τα επαγγελματικά λύκεια έχουν υποβαθμιστεί αρκετά και αντί να προετοιμάζουν τους μαθητές για την επαγγελματική τους σταδιοδρομία, τελικώς, προσελκύουν άτομα με χαμηλές σχολικές επιδόσεις και αρνητική διάθεση για μελέτη και…εξέλιξη. Στο πλαίσιο αυτό, πολλοί μαθητές θέτουν φραγμούς στα όνειρά τους και δεν φοιτούν σε ένα επαγγελματικό λύκειο το οποίο θα τους εξασφαλίσει την αντίστοιχη μετέπειτα πορεία τους αλλά επιλέγουν τη φοίτηση σε ένα γενικό λύκειο ώστε να διασφαλίσουν τη…νοημοσύνη τους.

Έτσι, δημιουργούνται κατά κάποιο τρόπο σχολικές βαθμίδες δύο ταχυτήτων, τα μεν γενικά λύκεια με αρκετές επιτυχίες στις πανελλήνιες εξετάσεις και εισαγωγές σε υψηλόβαθμες σχολές,τα δε επαγγελματικά λύκεια με ομάδες παιδιών που ολιγωρούν για τη μόρφωση και την εκπαίδευση και επιθυμούν να λάβουν απλώς ένα απολυτήριο λυκείου ώστε να το προσκομίζουν όπου κρίνεται απαραίτητο. Κάτω από αυτές τις συνθήκες δυσφημίζονται όχι μόνο τα ΕΠΑΛ καθώς συσσωρεύουν «γενεές αγραμμάτων» αλλά και τα γενικά λύκεια αφού όσοι μαθητές τα επιλέγουν αναγκαστικά -αντί να ακολουθήσουν ένα επαγγελματικό λύκειο, ανάλογο του μελλοντικού τους επαγγέλματος- παρουσιάζουν  εξαιρετικά χαμηλές επιδόσεις και οδηγούνται σε μια καθοδική πορεία. Ως απόρροια αυτών, ο τομέας  της εκπαίδευσης πλήττεται ανεπανόρθωτα καθώς  οι μαθητές δεν επιλέγουν τη σταδιοδρομία τους βάσει των ενδιαφερόντων και των κλίσεών τους αλλά με γνώμονα την «εικόνα» που διατηρεί κάθε σχολική βαθμίδα.

Παρ’όλα αυτά, εξακολουθούν να υπάρχουν ελπίδες για εξυγίανση του τομέα της εκπαίδευσης σε όλες τις εκφάνσεις του. Κρίνεται αδήριτη ανάγκη οι νεαροί μαθητές να επιλέγουν εάν επιθυμούν να ακολουθήσουν ένα επαγγελματικό ή ένα γενικό λύκειο αντίστοιχα, απρόσκοπτα και με αποκλειστικό κριτήριο τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους. Πρέπει  να γίνει αντιληπτό ότι τα ΕΠΑΛ δεν προσφέρουν μια δεύτερη ευκαιρία στα άτομα που δεν κατορθώνουν να αποφοιτήσουν από ένα γενικό λύκειο αλλά διαμορφώνουν τα μαθήματα και τις μεθόδους διδασκαλίας ανάλογα με τους κλάδους που οι διδασκόμενοι θα ακολουθήσουν.

Προς επίρρωση των προαναφερθέντων, ο ορθός επαγγελματικός προσανατολισμός δύναται να διευκολύνει τους μαθητές στην επιλογή του σχολικού χώρου που θα τους οδηγήσει στο επάγγελμα της καρδιάς τους έτσι ώστε να αποβούν αποδοτικοί και δημιουργικοί. Σε αντίθετη περίπτωση, το επάγγελμα θα έχει αποκλειστικά χρησιμοθηρικό χαρακτήρα, αυτόν της απόκτησης οικονομικής ευχέρειας ενώ ο ενθουσιασμός και η ψυχική πληρότητα θα εκλείπουν και  τα φαινόμενα αριβισμού θα πολλαπλασιάζονται με ταχύτατο ρυθμό. Συμπερασματικά, θεωρείται αναγκαίο οι νέοι να επιλέγουν τη σχολική βαθμίδα και την κατοπινή σταδιοδρομία με γνώμονα  τις επιδόσεις και τις επιθυμίες τους και να μην πραγκωνίζουν τα όνειρά τους.

Εν κατακλείδι, ο προσανατολισμός σε ένα λύκειο, γενικό ή επαγγελματικό, κατόπιν σε μια εγκεκριμένη  πανεπιστημιακή σχολή, σε  ένα τεχνολογικό εκπαιδευτικό ίδρυμα, σε ένα κολλέγιο ή σε μια  ιδιωτική σχολή και κατ’επέκταση η ενασχόληση με έναν επαγγελματικό κλάδο πρέπει να είναι ανάλογα των πόθων  των νεαρών μαθητών και να μην επηρεάζονται από αστάθμητους παράγοντες.

Τα επαγγελματικά λύκεια δέχονται μεν ως επί το πλείστον μαθητές που δεν ενδιαφέρονται για την παρακολούθηση και εκμάθηση των διδακτικών αντικειμένων και την εκπόνηση εργασιών, υφίσταται δε  και ένα ποσοστό μαθητών που φοιτά σε αυτά επειδή είναι πλήρως προσανατολισμένο στο στόχο του και την επαγγελματική του πορεία. Ας αποκτήσουμε και εμείς στοχοπροσήλωση ώστε ο τομέας της εκπαίδευσης να εξυγιανθεί διότι εάν  συντείνουμε στην εξέλιξή του, τότε με  ψυχική ικανοποίηση θα επιτελούμε το επάγγελμα που αντικατοπτρίζει τις προσδοκίες μας ώστε να αποβούμε πολύτιμοι αρωγοί στην κοινωνία μας και θα αφήσουμε ως παρακαταθήκη στους απογόνους μας μια εκτενή πνευματική  κληρονομιά. Το μέλλον της εκπαίδευσης κρίνεται τώρα!

Δεν υπάρχουν σχόλια: