Γράφει ο Μιχάλης Χριστοδούλου, Δρ Κοινωνιολογίας
Δυστυχώς επανέρχομαι για να πω το αυτονόητο: ότι παρατηρούμε άφωνοι τον γραφειοκρατικό αυταρχισμό με τον οποίο η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ σε ένα βράδυ και με ένα ΦΕΚ καταργεί και εξαφανίζει τις κοινωνικές επιστήμες από το Λύκειο. Αρχικά την Κοινωνιολογία η οποία υπάρχει σταθερά στα αναλυτικά προγράμματα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από το 1982 και έπειτα τις Πολιτικές και Οικονομικές επιστήμες που υπήρχαν από το 2009 στα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας και των Βασικών Αρχών Κοινωνικών Επιστημών (οι δε Οικονομικές επιστήμες έχουν πάνω από 20ετή παρουσία στο Λύκειο). Το τραγικό δεν είναι μόνο ότι θα χάσουν τη δουλειά τους άνθρωποι και οικογένειες αλλά και το ότι ο έφηβος του 2025 θα «γνωρίσει» την πολυπλοκότητα των κοινωνικών, πολιτικών και οικονομικών φαινομένων είτε από σχολιασμούς που θα γίνουν σε άλλα μαθήματα είτε από ημιμαθείς της τηλεόρασης, του facebook και του Twitter. Αντιλαμβάνομαι τις φωνές εκείνες που λένε να μην αντιπαρατεθούμε με άλλες ειδικότητες όπως οι φιλόλογοι (οι οποίοι θεωρούν ότι τους ανήκει το μονοπώλιο μιας ολόκληρης κατεύθυνσης στην Γ λυκείου και χρησιμοποιούν κάθε μέσο για να το διατηρήσουν) αλλά δεν πρόκειται επ αυτού αλλά για το ότι είναι ένα πράγμα το αν πρέπει ένα γνωστικό αντικείμενο να διδαχθεί στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και άλλο το ποιος θα το διδάξει.
Αν υποθέσουμε ότι συμφωνούμε στο πρώτο (ότι είναι σημαντικό να διδάσκονται οι κοινωνικές επιστήμες στο λύκειο), τότε χρειαζόμαστε ανθρώπους με το σχετικό επιστημονικό υπόβαθρο να το διδάξουν και όχι να διδάσκεται ως γενικά και αόριστα σχόλια που γίνονται στο πλαίσιο άλλων γνωστικών περιοχών. Δυστυχώς, φαίνεται ότι η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ διαφωνεί ακόμα και με το πρώτο, δίχως όμως να έχει ενημερώσει τις επιστημονικές και συνδικαλιστικές ενώσεις για αυτή την επιλογή. Προφανώς δεν γνωρίζουν τη διαφορά μεταξύ της αντιπροσωπευτικής και διαβουλευτικής δημοκρατίας. Το ζήτημα δεν είναι ότι θα χάσει κάποιο Τμήμα τους «πελάτες» του αν πάψουν οι κοινωνικές επιστήμες να διδάσκονται στο λύκειο διότι πολύ απλά διδάσκονται σε όλα τα Τμήματα Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών (από τη Νομική και την Νοσηλευτική μέχρι τα Παιδαγωγικά και τα Τμήματα Δημόσιας Διοίκησης). Το ζήτημα είναι ότι παραδοσιακά φιλελεύθερα ιδεώδη (όπως για παράδειγμα ότι προϋπόθεση συμμετοχής στα κοινά είναι η γνώση του πως λειτουργούν οι δημοκρατικοί θεσμοί) ακυρώνονται σε ένα ΦΕΚ και σε μια νύχτα. Πραγματικά περιμένουμε τους «φωστήρες» και τα think tanks που πρότειναν την κατάργηση των κοινωνικών επιστημών και άλλων μαθημάτων να μας αναπτύξουν το σκεπτικό τους, αλλά τίποτα. Είναι σαν να υπάρχει μια στοχοποίηση της οποίας όμως τα κίνητρα είναι τελείως έωλα και κολλημένα σε άλλη εποχή. Διαισθάνομαι ότι δυστυχώς δεν υπάρχει περίπτωση να αλλάξουν τις αποφάσεις τους. Η ορθολογικότητα του επιχειρήματος προϋποθέτει μια συγκεκριμένη επικοινωνιακή ηθική η οποία απουσιάζει πλήρως από την ηγεσία του ΥΠΑΙΘ. Για το τέλος, παραθέτω ένα κείμενο από τα βιβλίο των Λατινικών τα οποία αντικαθιστούν το ΒΑΚΕ και την Πολιτική Παιδεία. Αφήνω στην κρίση σας το αν προάγεται η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης σε σχέση πάντα με τις ανάγκες της κοινωνίας που θα βρουν μπροστά τους οι έφηβοι του 2025.
Η Πορκία η σύζυγος του Βρούτου όταν έμαθε το σχέδιο του άντρα της να δολοφονήσει τον Καίσαρα ζήτησε ένα μαχαιράκι μανικιουρίστα τάχα για να κόψει τα νύχια της και αυτοτραυματίστηκε με αυτό, καθώς της γλίστρησε δήθεν τυχαία. Έπειτα ο Βρούτος αφού κλήθηκε στην κρεβατοκάμαρά της από τα ξεφωνητά των υπηρετριών ήρθε να την μαλώσει γιατί τάχα κατά τη γνώμη του είχε κλέψει την τέχνη του μανικιουρίστα. Σ αυτόν η Πορκία είπε κρυφά: «αυτό δεν είναι μια ασυλλόγιστη πράξη μου αλλά μια ξεκάθαρη απόδειξη της αγάπης μου για σένα που μηχανεύεσαι τέτοιο σχέδιο: θέλησα δηλαδή να δοκιμάσω με πόση ηρεμία θα σκοτωνόμουν με σιδερένιο εργαλείο αν το σχέδιό σου δεν σου πήγαινε κατ ευχήν».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου