Διαμαρτυρία κατά του Νέου Λυκείου, πραγματοποίησαν, χθες το πρωί, στο κέντρο της πόλης, μαθητές της Α Λυκείου που οργανώθηκαν από όλα τα σχολεία.
Οι μαθητές, γύρω στις 11:00 το πρωί, συγκεντρώθηκαν στην πλατεία Κύπρου όπου κρατούσαν πανό αλλά και
ντουντούκα για να φωνάξουν συνθήματα όπως «Εσείς που τώρα κοιτάτε την πορεία, ελάτε να παλέψουμε για δωρεάν παιδεία», «το εκπαιδευτικό δεν λύνεται με νόμους. Ή μια ζωή στις αίθουσες ή μια ζωή στους δρόμους» και «πόσο να αντέξουνε οι άνεργοι γονείς μας, συνέχεια να πληρώνουνε για την εισαγωγή μας»!
Η αντίδραση των μαθητών εστιάζεται σε πολλά σημεία του Νέου Λυκείου, όπως η τράπεζα θεμάτων και η εκτεταμένη ύλη σε πολλά μαθήματα που την καθιστά σχεδόν διπλάσια από την περυσινή χρονιά. Πιο αναλυτικά, πολυμελή ομάδα μαθητών εκθέτει τη διαμαρτυρία τους κατά του νέου εκπαιδευτικού συστήματος, με σχετική επιστολή προς τη Διεύθυνση Β βάθμιας εκπαίδευσης, και αναφέρουν, μεταξύ άλλων:
Η παιδεία στις μέρες μας διέρχεται κρίση. Η κοινωνικοοικονομική κρίση που βιώνει η χώρα μας οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στις άσχημες πτυχές του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Το κτιριακό πρόβλημα είναι έντονο σε πολλά σχολικά συγκροτήματα του τόπου μας. Η έλλειψη καθηγητικού προσωπικού αποτελεί μάστιγα στις μέρες μας. Η παραπαιδεία έχει λάβει καλπάζουσα μορφή με τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα να αποτελούν βασική προϋπόθεση για την σταδιοδρομία κάποιου στη μετέπειτα ζωή του.
alfavita
alfavita
Τα πολυμελή τμήματα αποτελούν επίσης τροχοπέδη στη σωστή περάτωση των μαθημάτων. Σας αποστέλλουμε, λοιπόν, γι αυτό το λόγο, την παρούσα επιστολή θέλοντας να σας ενημερώσουμε σχετικά με τα αιτήματά μας, όσον αφορά το νέο εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο δίνει τη χαριστική βολή σε ένα ήδη τεταμένο κλίμα που επικρατεί στο χώρο της παιδείας.
Συγκεκριμένα θα θέλαμε να αναφερθούμε σε ορισμένα χαρακτηριστικά του συστήματος αυτού, τα οποία δεν βρίσκουν σύμφωνη τη γνώμη μεγάλης μερίδας του μαθητικού πληθυσμού. Αρχικά, το πρώτο σημείο, στο οποίο επιθυμούμε να εκφράσουμε τη δυσαρέσκεια μας είναι αυτό της εξαιρετικά διευρυμένης εξεταστέας και διδακτέας ύλης στα περισσότερα μαθήματα.
Θέλοντας να αποφύγουμε την αοριστολογία, θα παραθέσουμε συγκεκριμένα παραδείγματα μαθημάτων που επιβεβαιώνουν τη λογική της εναντίωσης μας. Μερικά από αυτά τα μαθήματα είναι:
i) Η άλγεβρα και η γεωμετρία
ii) Η αρχαία ελληνική γλώσσα
iii) Η ιστορία
iv) Τα θρησκευτικά
v) Η πολιτική παιδεία
vi) Οι εφαρμογές πληροφορικής
Πιο συγκεκριμένα:
i) ʼΑλγεβρα και γεωμετρία:
Αρχικά στην άλγεβρα καθηγητές και μαθητές παλαιότερων χρόνων μας έχουν ενημερώσει πως η διδακτέα και εξεταστέα ύλη ήταν τότε πολύ λιγότερη. Συγκεκριμένα, από τα εφτά κεφάλαια του σχολικού βιβλίου εξετάζονται τα έξι. Παράλληλα, στο μάθημα της γεωμετρίας τα θεωρήματα, τα πορίσματα και οι αποδείξεις που πρέπει οι μαθητές να γνωρίζουν είναι πολλά. Αν αναλογιστεί κανείς, φυσικά, τη δυσκολία ορισμένων από τα συγκεκριμένα κομμάτια ύλης, κάτι, το οποίο αποδεικνύεται κι από το γεγονός ότι πολλά από αυτά αποτελούσαν ύλη μεγαλυτέρων τάξεων, η επιφόρτιση των μαθητών είναι εξαιρετικά έντονη.
ii) Αρχαία ελληνική γλώσσα
Οι μεταφράσεις είναι κατά πολύ αυξημένες και η πλήρης αποστήθισή τους φαντάζει ουτοπική. Το ίδιο συμβαίνει και με την γραμματική.
iii) Ιστορία- iv) Θρησκευτικά:
Οι μαθητές αναγκάζονται να απομνημονεύουν μεγάλης έκτασης κεφάλαια, αποτελούμενα από δυσνόητες για την πλειονότητα των μαθητών έννοιες. Θα πρέπει επίσης σε αυτά τα μαθήματα να προσδίδεται ανθρωπιστικός χαρακτήρας, κάτι που βέβαια είναι ανέφικτο με τις επιταγές του νέου συστήματος.
v) Πολιτική παιδεία
Η ύλη είναι αισθητά εκτεταμένη. Όλα τα κεφάλαια του βιβλίου κρίνονται εξεταστέα. Με αποτέλεσμα οι καθηγητές να μην προλαβαίνουν να ολοκληρώσουν την ύλη και έτσι να τρέχουν και οι μαθητές να μην μπορούν να συμπορευτούν με τους φρενήρεις ρυθμούς τους.
Αξιοσημείωτο είναι, επίσης, το γεγονός πως, με δεδομένη την καθυστέρηση της συγγραφής των βιβλίων για το συγκεκριμένο μάθημα, τα δύο από τα τρία κεφάλαια που αποτελούν το βιβλίο βρίσκονταν παλαιότερα σε ύλη της Β' και Γ' λυκείου αντίστοιχα.
vi) Εφαρμογές της πληροφορικής
Το μάθημα κρίνεται πρώτη φορά εξεταστέο. Οι οδηγίες, οι οποίες έχουν δοθεί στους καθηγητές είναι ασαφείς. Η ποσότητα της θεωρίας καθίσταται απαγορευτική ως προς την αποστήθιση, δυστυχώς όμως και ως προς την κατανόησης, μιας και το βιβλίο είναι γεμάτο από δυσνόητους όρους και εξεζητημένο λεξιλόγιο καθώς και πολλές φορές εσφαλμένες συντακτικά εκφράσεις με λανθάνοντα νοήματα. Το δεύτερο σημαντικό ζήτημα που μας απασχολεί είναι ο θεσμός της τράπεζας θεμάτων που πρόκειται να εφαρμοστεί.
Μιας λοιπόν που είναι ακόμη εφικτό να αποσυρθεί το μέτρο αυτό και αρκετά πιθανόν η κυβέρνηση να μην προλάβει να ετοιμάσει την τράπεζα στην προθεσμία που τέθηκε, προτείνουμε ανεπιφύλακτα την απόσυρσή της. Είναι ένα μέτρο, το οποίο ωθεί τους μαθητές ευθέως στην παραπαιδεία και στο άγχος.
Με δεδομένο το γεγονός ότι οι βαθμοί των τριών τάξεων του λυκείου προσμετρούνται και παίρνονται υπόψη για την εισαγωγή των μαθητών στο πανεπιστήμιο, οι τελευταίοι βαθμοθηρούν με αποτέλεσμα σε πολλές περιπτώσεις να αναπτύσσονται μεταξύ τους σχέσεις ανταγωνισμού, για το ποιος είναι ο καταλληλότερος για την εισαγωγή στο πανεπιστήμιο.
Το άγχος, επίσης, που προστίθεται σε καθηγητές και μαθητές είναι μεγάλο και σε καμία περίπτωση δημιουργικό. ʼΑξιο να σημειωθεί είναι ακόμη πως το μέτρο αυτό της τράπεζας δεν έχει εφαρμοστεί σε πιλοτικό επίπεδο κάποια χρονιά (κάτι που αν η απόσυρση της δεν είναι εύκολο να επιτευχθεί, θα προτείναμε) αποδεικνύει πως οι μαθητές όλης της Ελλάδας βρίσκονται σε θέση ''πειραματόζωων'' σε ένα πείραμα που θα κρίνει το μέλλον τους.
Το γεγονός επίσης ότι η προθεσμία για τον σχεδιασμό της τράπεζας εκπνέει και οι ιθύνοντες θα πρέπει να βιαστούν για να την ετοιμάσουν, οδηγεί στην επιπόλαιη και αφελή προετοιμασία της, με αποτέλεσμα οι ερωτήσεις που θα βρίσκονται εκεί να μην είναι κατάλληλης μορφής και με τον κίνδυνο των λαθών, όπως ασκήσεις σε εκτός ύλης θέματα, να ελλοχεύει.
Οι καθηγητές αναγκάζονται να διδάσκουν μαθήματα, στα οποία παλαιότερα χρόνια δεν έδιναν έμφαση θεωρώντας τα ασήμαντα. Έτσι, όλα αυτά εξουθενώνουν τους μαθητές και προσθέτουν σε αυτούς άγχος, ωθώντας τους σε λύσεις δια της τεθλασμένης, όπως είναι τα φροντιστήρια και τα ιδιαίτερα μαθήματα. Ποιά λοιπόν είναι η πραγματική σημασία της ύπαρξης τράπεζας θεμάτων από τη στιγμή που βρίσκει απέναντι της σύσσωμη την μαθητική κοινότητα;
Δεν επιφέρει κανένα όφελος στην παιδεία, παρά μόνο την υποβαθμίζει και δείχνει πως το κράτος την βάζει σε δεύτερη μοίρα. Φυσικά η αντίδραση των μαθητών, όσο κι αν φαίνεται καθυστερημένη, είναι απόλυτα δικαιολογημένη. Είναι αγώνας για το μέλλον, αγώνας για τη ζωή, αγώνας για την κοινωνία και την χώρα μας.
Όταν φέτος το καλοκαίρι, ύπουλα, το νέο εκπαιδευτικό σύστημα ψηφίστηκε, κανείς μαθητής, αλλά ούτε και γονέας, δεν βρισκόταν σε θέση να αντιδράσει, καθώς, εκτός από τον αιφνιδιαστικό τρόπο, με τον οποίο ψηφίστηκε, ήταν αδύνατο από τόσο νωρίς να γίνουν αντιληπτές οι άσχημες συνέπειες του.
Όλοι καρτερικά περίμεναν να δουν την εξέλιξη του εκπαιδευτικού αυτού μοντέλου και να πράξουν ανάλογα.
Τώρα, λοιπόν, στα μέσα της σχολικής χρονιάς, πιστεύουμε πως ο καιρός να αντιδράσουμε σε όλα αυτά που ψηφίστηκαν έφτασε. Εύκολα γίνεται αντιληπτό πως τα χαρακτηριστικά του ''Νέου Λυκείου'' είναι εξαιρετικά επίπονα για όλους και ιδίως για τους ίδιους τους μαθητές. Εμείς οι μαθητές είμαστε αυτοί που τώρα καλούμαστε να αντιδράσουμε.
Πρέπει να αντιδράσουμε και να διεκδικήσουμε τα στοιχειώδη. Ένα σωστό και εξασφαλισμένο μέλλον. ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΚΑΙ ΕΝΗΛΙΚΕΣ (γονείς, είτε μέλη της δευτεροβάθμιας διεύθυνσης ακόμη) ΝΑ ΑΝΤΙΤΑΧΘΟΥΝ ΣΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου