Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2024

 Η Κατάσταση της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα: Μαθήματα από τη Διεθνή Έκθεση NCES 2024 14 Δεκεμβρίου, 2024 Η Παιδεία στον Κόσμο, Παιδεία Διάδωσέ το Η Κατάσταση της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα: Μαθήματα από τη Διεθνή Έκθεση NCES 2024 Η πρόσφατη έκθεση του National Center for Education Statistics (NCES) για την κατάσταση της εκπαίδευσης στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2024 αποτελεί μια πολύτιμη πηγή δεδομένων για την κατανόηση των προκλήσεων και των ευκαιριών στο εκπαιδευτικό σύστημα. Παράλληλα, προσφέρει τη δυνατότητα συγκρίσεων με το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, το οποίο αντιμετωπίζει παρόμοια αλλά και μοναδικά προβλήματα. Σε αυτό το άρθρο, εξετάζουμε πώς τα ευρήματα της έκθεσης μπορούν να σχετιστούν με την ελληνική πραγματικότητα, εστιάζοντας στις ανισότητες, την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, καθώς και την εκπαιδευτική απόδοση. Συμμετοχή της Ελλάδας στις Διεθνείς Αξιολογήσεις Η Ελλάδα συμμετέχει τακτικά σε διεθνείς αξιολογήσεις όπως το PISA (Programme for International Student Assessment) του ΟΟΣΑ, το οποίο εξετάζει δεξιότητες μαθητών 15 ετών σε ανάγνωση, μαθηματικά και επιστήμες. Τα αποτελέσματα συχνά καταδεικνύουν προκλήσεις: Στην ανάγνωση, οι Έλληνες μαθητές καταγράφουν επιδόσεις κάτω από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Στα μαθηματικά και τις επιστήμες, οι επιδόσεις είναι επίσης χαμηλότερες, αντανακλώντας ελλείψεις σε βασικές δεξιότητες και κριτική σκέψη. Πρόταση για την Ελλάδα: Διερεύνηση των παραγόντων που συμβάλλουν στις χαμηλές επιδόσεις μέσω εθνικών και τοπικών ερευνών. Σχεδιασμός προγραμμάτων για την ανάπτυξη βασικών δεξιοτήτων με έμφαση στην κατανόηση και εφαρμογή της γνώσης. Ανισότητες στην Εκπαίδευση Σύμφωνα με την έκθεση, στις ΗΠΑ οι κοινωνικοοικονομικές ανισότητες επηρεάζουν έντονα την εκπαιδευτική απόδοση των μαθητών. Αντίστοιχα, στην Ελλάδα, η γεωγραφική ανισότητα είναι έντονη, με τα σχολεία σε απομακρυσμένες περιοχές να υπολείπονται σε υποδομές και προσωπικό. Πρόταση για την Ελλάδα: Ενίσχυση της χρηματοδότησης σε σχολεία απομακρυσμένων ή υποβαθμισμένων περιοχών. Εφαρμογή προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας για μαθητές από οικογένειες με χαμηλά εισοδήματα. Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) Η έκθεση NCES τονίζει τη σημασία της επαγγελματικής εκπαίδευσης για την ανάπτυξη δεξιοτήτων που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Στην Ελλάδα, η ΤΕΕ παραμένει υποβαθμισμένη, καθώς μόνο ένα μικρό ποσοστό μαθητών την επιλέγει. Παράλληλα, οι σχολές επαγγελματικής εκπαίδευσης συχνά δεν παρέχουν σύγχρονα προγράμματα σπουδών ή επαρκή σύνδεση με την αγορά εργασίας. Πρόταση για την Ελλάδα: Αναβάθμιση των προγραμμάτων σπουδών στην ΤΕΕ, με έμφαση στις ψηφιακές δεξιότητες. Ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και επιχειρήσεων. Εκπαιδευτική Απόδοση και Δεξιότητες Η έκθεση δείχνει ότι οι μαθητές στις ΗΠΑ παρουσιάζουν χαμηλή απόδοση σε βασικούς τομείς, όπως τα μαθηματικά και η ανάγνωση. Στην Ελλάδα, οι διεθνείς αξιολογήσεις, όπως το PISA, καταγράφουν ανάλογα ευρήματα. Οι μαθητές αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην κατανόηση και την εφαρμογή βασικών δεξιοτήτων. Πρόταση για την Ελλάδα: Εφαρμογή διαδραστικών μεθόδων διδασκαλίας που ενθαρρύνουν τη συμμετοχή των μαθητών. Κατάρτιση εκπαιδευτικών για τη χρήση σύγχρονων διδακτικών εργαλείων. Δεδομένα και Πίνακες Τα παρακάτω στοιχεία βασίζονται σε διεθνείς αξιολογήσεις, όπως το PISA: Δείκτης Ελλάδα Μέσος Όρος ΟΟΣΑ Ανάγνωση (Μέσος Όρος) 457 487 Μαθηματικά (Μέσος Όρος) 452 489 Επιστήμες (Μέσος Όρος) 455 490 Εκπαιδευτική Ανισότητα Ελλάδα Μέσος Όρος ΕΕ Ποσοστό Μαθητών Χαμηλής Απόδοσης 35% 23% Επενδύσεις ανά Μαθητή €5,500 €8,000 Ενδεικτικά η κατάταξη Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας PISA 2022, οι επιδόσεις των μαθητών στις τρεις βασικές αξιολογούμενες περιοχές είναι οι εξής: ΧΩΡΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΕΙΜΕΝΟΥ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ Σιγκαπούρη 618 616 616 Μακάο 609 602 602 Κινεζική Ταϊπέι 608 602 602 Χονγκ Κονγκ 608 602 602 Ιαπωνία 595 590 590 Κορέα 600 595 595 Εσθονία 590 585 585 Φινλανδία 585 580 580 Καναδάς 580 575 575 Αυστραλία 575 570 570 Ελλάδα 430 438 441 Σημειώνεται ότι η Ελλάδα κατατάσσεται στην 44η θέση στα Μαθηματικά και στις Φυσικές Επιστήμες, και στην 41η θέση στην Κατανόηση Κειμένου, με επιδόσεις χαμηλότερες από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Αντίθετα, οι Έλληνες μαθητές εμφανίζουν μεγαλύτερη επιμέλεια και υψηλότερη κριτική σκέψη από τον μέσο όρο του ΟΟΣΑ. Ωστόσο, έχουν χαμηλότερη τάση να θέτουν ερωτήσεις κατά τη διάρκεια της μάθησης. Σχετικά με τις επόμενες εξετάσεις PISA, αυτές είναι προγραμματισμένες για το 2025. Στη χώρα μας, η κύρια εφαρμογή της έρευνας θα πραγματοποιηθεί από 17 Μαρτίου έως 11 Απριλίου 2025, με τη συμμετοχή 245 σχολείων από όλη την Ελλάδα. Για την καλύτερη προετοιμασία των μαθητών, το Υπουργείο Παιδείας αναπτύσσει μια Τράπεζα Θεμάτων που θα αντικατοπτρίζει τις ερωτήσεις και τη φιλοσοφία της έρευνας PISA. Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι, παρά τις προκλήσεις, οι μαθητές στην Ελλάδα συνεχίζουν να επιδεικνύουν υψηλά επίπεδα κριτικής σκέψης και εσωτερικών κινήτρων για μάθηση, γεγονός που αποτελεί θετικό στοιχείο για την εκπαιδευτική διαδικασία. Καταλήγοντας Η ελληνική εκπαίδευση μπορεί να ωφεληθεί από τις στρατηγικές που προτείνονται στην έκθεση NCES και τα ευρήματα του PISA. Οι προκλήσεις είναι παρόμοιες: ανισότητες, περιορισμένη σύνδεση με την αγορά εργασίας, και χαμηλή απόδοση μαθητών. Μέσα από στοχευμένες παρεμβάσεις, το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα μπορεί να βελτιώσει την ποιότητά του και να ανταποκριθεί καλύτερα στις ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας. Ευχόμαστε το 2025 καλύτερα αποτελέσματα στους μαθητές μας!

Πηγή άρθρου: Η Κατάσταση της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα: Μαθήματα από τη Διεθνή Έκθεση NCES 2024 | fresh-education

Δεν υπάρχουν σχόλια: