Η ανακοίνωση των νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ) είναι, πλέον, ζήτημα χρόνου. Για πληθώρα λόγων, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), δεν πρέπει να αναλάβει τον ρόλο εκδοτικού οίκο, διαχειριζόμενο έναν μεγάλο αριθμό σχολικών συγγραμμάτων. Ο ρόλος πρέπει να περιοριστεί στην σύνταξη των ΑΠΣ, με νέα φιλοσοφία, σύμφωνα με τις επιταγές της Διδακτικής και τις επιστημονικές εξελίξεις, και να είναι τέτοια ώστε να αποτελούν εφαλτήριο έμπνευσης των συγγραφέων. Επιπλέον, οφείλουν να παρέχουν όγκο πληροφοριών για εναλλακτικά σενάρια διδασκαλίας και υποστηρικτικό υλικό.
Η χρήση του ενός και μοναδικού βιβλίου, όπως αποδείχτηκε στην πράξη, δεν απέτρεψε του φαινομένου της «παπαγαλίας». Δεν κρίθηκε ποτέ η επιτυχία ή αποτυχία του και φυσικά δεν αξιολογήθηκε ποτέ παρά μόνο από την επιτροπή έγκρισης του. Επιπλέον, ενώ μακροημερεύουν, δεν εκδίδονται βελτιωμένες εκδόσεις τους, παρά τα διαπιστωμένα προβλήματα που παρουσιάζουν.
Τον Απρίλιο του 2008 το Κέντρο Μελετών και Τεκμηρίωσης (ΚΕΜΕΤΕ) της ΟΛΜΕ, στο πλαίσιο της οργάνωσης του 8ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου της, με κεντρικό θέμα «Σχολικά Προγράμματα και Βιβλία στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» διεξήγαγε σχετική έρευνα, με στόχο την αποτίμηση των ΑΠΣ και των βιβλίων που διανέμονταν την περίοδο εκείνη στους μαθητές. Από την έκθεση, επισυνάπτουμε μια παράγραφο από τα συμπεράσματα:
«…Η εικόνα των εκπαιδευτικών για τα βιβλία, συνολικά, είναι αρνητική. Συγκεκριμένα, οι εκπαιδευτικοί έχουν την άποψη ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα εστιάζεται στο ότι τα βιβλία με τον τρόπο γραφής τους οξύνουν αντί να αμβλύνουν τις συνέπειες των κοινωνικών ανισοτήτων, η ύλη δεν μπορεί να καλυφθεί, η κριτική σκέψη των μαθητών δεν προάγεται, αλλά υποβαθμίζεται υπερβολικά, ιδιαίτερα στο Λύκειο σε σύγκριση με το Γυμνάσιο. Η πραγματοποίηση των διαθεματικών εργασιών και η αξιοποίηση του λογισμικού δημιουργεί ιδιαίτερο προβληματισμό σε ότι αφορά την εξυπηρέτηση των στόχων του μαθήματος. Τέλος, τα βιβλία δεν ανταποκρίνονται στη δυνατότητα που έχουν οι μαθητές/τριες της αντίστοιχης ηλικίας να προσλαμβάνουν τη γνώση που τους παρέχεται…»
Στη σημερινή εποχή κυριαρχεί η διά βίου μάθησης, η διδασκαλία των νέων πως να μαθαίνουν μόνοι τους, η ευθύνη του σχολείου να οργανώνει και την εξωσχολική γνώση. Είναι επιβεβλημένο να πνεύσει αέρας καινοτομίας στα σχολεία
Η πρόσβαση σε πολλαπλές πηγές γνώσης αποτελεί στη σημερινή εποχή μια αναγκαιότητα και ήδη ισχύει στην καθημερινότητά μας. Σήμερα το σχολείο πρέπει να αλλάξει, να συνδεθεί με την καθημερινότητα και να εφαρμόζει πολυμορφία στις παιδαγωγικές αντιλήψεις. Το πολλαπλό βιβλίο είναι το κατάλληλο εργαλείο, γιατί:
1) Δημιουργεί νέους δρόμους, καταργώντας την μονομέρεια του ενός βιβλίου που οδηγούσε και στην αποστήθιση.
2) Οι ερωτήσεις απαντώνται μέσω της μαθησιακής αφομοίωσης και της κριτικής σκέψης και όχι μέσω προκαθορισμένων σειρών του σχολικού εγχειριδίου.
3) Γίνεται γόνιμος συναγωνισμός μεταξύ συγγραφικών ομάδων που καλύπτουν την ίδια ύλη .
Το οικονομικό δεν μπορεί να αποτελέσει τροχοπέδη για το πολλαπλό βιβλίο. Η ιδέα του πολλαπλού σχολικού βιβλίου επανέρχεται για άλλη μια φορά. Η λογική του ενός και μοναδικού σχολικού συγγράμματος-ευαγγελίου, η οποία ταλαιπώρησε εκπαιδευτικούς και μαθητές επί χρόνια, έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της και αποτελεί παρωχημένη πρακτική.
Τα ισχύοντα ΑΠΣ διατηρήθηκαν επί σειρά ετών, με το ένα και μοναδικό σύγγραμμα ως συνοδοιπόρο και είναι από κάθε άποψη ξεπερασμένα. Έφτασε η ώρα του εκσυγχρονισμού και σε αυτό το επίπεδο, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Δεν υπάρχει η πολυτέλεια της χρονικής καθυστέρησης, ούτε κι σε αυτό το ζήτημα.
Ευελπιστούμε στην άμεση δημοσιοποίηση των νέων ΑΠΣ και την άμεση προκήρυξη συγγραφής των αντίστοιχων πολλαπλών συγγραμμάτων .
Η συντακτική Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου