Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2021

 


(ή αλλιώς: Το ζοφερό άμεσο μέλλον της ελληνικής εκπαίδευσης!!)

(Το κείμενο είναι Ελληνίδας δασκάλας που δουλεύει στην Καλιφόρνια. Τα στοιχεία της δεν αναφέρονται για ευνόητους λόγους).

Η εκπαίδευση στην Καλιφόρνια

«Μόνο στην πολιτεία της Καλιφόρνια υπάρχουν 5.887 δημοτικά σχολεία. Υπάρχουν 560 σχολικές περιοχές στις επαρχίες της Καλιφόρνια. Στη σχολική μου περιοχή υπάρχουν 36 σχολεία και έχουμε 32.000 μαθητές. Το δικό μου έχει 650 μαθητές

Τους καλοκαιρινούς μήνες στην Καλιφόρνια αρχίζουμε να σχεδιάζουμε την αρχή της διδασκαλίας, τη δεύτερη εβδομάδα του Αυγούστου. Κάθε εβδομάδα μας δίνεται χρόνος να συναντηθούμε με τους συναδέλφους μας και να σχεδιάσουμε μαζί την διδακτέα ύλη, κάθε εβδομάδας για τους ερχόμενους μήνες. Επιπλέον έχουμε ανά 2 μήνες συναντήσεις προσωπικού με τον διευθυντή μας. 

Όταν ξεκινάμε το σχολείο τον Αύγουστο, οι εκπαιδευτικοί έχουν περιθώριο τις πρώτες δύο εβδομάδες να αξιολογήσουν τους μαθητές στην ανάγνωση, τη γραφή και τα μαθηματικά. Μόλις ολοκληρώσουμε τις αξιολογήσεις μας, κάθε μαθητής που είναι κάτω από το επίπεδο του βαθμού αξιολόγησης, πρέπει να προσδιοριστεί. Αυτό συνήθως σημαίνει ότι επικοινωνούμε με τους γονείς και συναντιόμαστε μαζί τους, ενημερώνοντας τους πού βρίσκεται το παιδί τους και τι θα κάνουμε για να το βοηθήσουμε να φτάσει στο επιθυμητό επίπεδο. Αυτοί οι μαθητές παρακολουθούνται στενά καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Εάν δε βλέπουμε τον μαθητή να προοδεύει, τότε συμπληρώνουμε το χαρτί για μια SST συνάντηση. Το SST είναι το ακρωνύμιο που σημαίνει ΟΜΑΔΑ ΕΠΙΤΥΧΙΑΣ ΜΑΘΗΤΩΝ. Έχει προγραμματιστεί συνάντηση με τους γονείς του μαθητή, τον ψυχολόγο του σχολείου, τον διευθυντή και τον δάσκαλο. Στην συνάντηση συζητάμε για τα δυνατά σημεία, τις αδυναμίες και τις αξιολογήσεις του μαθητή, αλλά και για το τι έχει κάνει ο δάσκαλος για να βοηθήσει αυτόν τον μαθητή ώστε να φτάσει στο επιθυμητό διδακτικό επίπεδο αξιολόγησης. Εάν ο μαθητής δεν έχει δείξει βελτίωση, τότε το σχολείο θα αρχίσει να τον δοκιμάζει για τυχόν μαθησιακές δυσκολίες που μπορεί να έχει. Οι στόχοι καθορίζονται επίσης για το υπόλοιπο της σχολικής χρονιάς, υπό στενή παρακολούθηση για το παιδί, ούτως ώστε να διαπιστώνεται η πρόοδος του.

Κατά την διάρκεια του σχολικού έτους, έχουμε αξιολογήσεις ανάγνωσης, όπου ελέγχουμε τους μαθητές για την ευχέρεια ανάγνωσης, για το πόσες λέξεις διαβάζουν ανά λεπτό, για την ακρίβεια αλλά και για την κατανόηση της ανάγνωσης. Επίσης δίδονται μαθηματικά τεστ με την συμπλήρωση κάθε ενότητας βιβλίου στα μαθηματικά. Έχουμε 7 βιβλία μαθηματικών μέχρι και την ολοκλήρωση της Γ΄ Τάξης.

Δοκιμάζονται επίσης οι μαθητές στην αφήγηση, πληροφόρηση, άποψη και συγγραφή μυθιστορημάτων. Έχουμε ένα εισαγωγικό τεστ πριν το ξεκίνημα κάθε ενότητας γραφής και ένα τελικό γραπτό τεστ με την ολοκλήρωσή της.                                                                       

Οι μαθητές επισκέπτονται έναν καθηγητή Επιστημών δύο φορές την εβδομάδα, έναν καθηγητή Φυσικής Αγωγής μια φορά την εβδομάδα και έναν δάσκαλο Μουσικής και Τεχνών επίσης μια φορά την εβδομάδα.  Επίσης χρειάζεται να διδάξουμε πληκτρολόγηση στον υπολογιστή μια φορά την εβδομάδα. Ακόμη διδάσκουμε δεξιότητες επιβίωσης, εντός τάξης και έχουμε και μηνιαίες σχολικές συνελεύσεις για να τιμήσουμε τους μαθητές που χρησιμοποιούν τις παραπάνω δεξιότητες επιβίωσης τόσο στην τάξη όσο και  στο διάλλειμα, στο προαύλιο  . Αυτές οι δεξιότητες επιβίωσης είναι η ακεραιότητα, η ειλικρίνεια, η επιμονή, η επίλυση προβλημάτων, η υπομονή κλπ…                                              

Στο τέλος του έτους οι μαθητές θα κάνουν το GAASRR STATE TEST (Πολιτειακό Τεστ) στη Γλώσσα και τα Μαθηματικά. Αυτό το τεστ ολοκληρώνεται μέσα σε ένα χρονικό πλαίσιο δύο εβδομάδων και τα θέματα του τεστ είναι ίδια για όλη την Πολιτεία. Έχουμε λοιπόν μια επιπλέον εβδομάδα που μας δίνεται, για να επανορθώσουμε την  υστέρηση του οποιουδήποτε μαθητή.

Το τεστ της Πολιτείας δίνεται στους μαθητές, στις αίθουσές μας, σε έναν υπολογιστή MAC. Οι μαθητές από τη Β΄ έως και την ΣΤ΄ τάξη δοκιμάζονται καθημερινά για 1.45΄.  Οι μαθητές πληκτρολογούν τις απαντήσεις τους. Μέσα στην αίθουσα την ώρα εκείνη δεν επιτρέπεται η παρουσία δασκάλων. Αυτό έγινε γιατί πολλές φορές οι δάσκαλοι προσπαθούσαν να βοηθήσουν τους μαθητές να δώσουν σωστές απαντήσεις. Έκτοτε δημιουργήθηκε σώμα υπαλλήλων που κάνουν αιφνιδιαστικούς ελέγχους στα σχολεία. Μέχρι τον Ιούνιο, αφού λάβουμε τα αποτελέσματα των εξετάσεων των μαθητών, υποδεικνύουμε ποιοι βρίσκονται στο  προχωρημένο επίπεδο, ποιοι στο  μεσαίο και ποιοι στο κατώτερο.

Τα σχολεία λαμβάνουν χρηματοδότηση με βάση την απόδοση των μαθητών στα τεστ CAASPP. Αυτό σημαίνει πως διδάσκουμε εντατικά γλώσσα και μαθηματικά και δε δίνουμε τη σημασία που προβλέπεται στα υπόλοιπα μαθήματα. Επίσης λαμβάνουμε χρηματοδότηση με βάση την παρακολούθηση των μαθητών στην τάξη.   

Τα σχολεία τα οποία δεν επιτυγχάνουν υψηλά σκορ στα τεστ αυτά, επιβλέπονται από έναν διαχειριστή της πολιτείας με σκοπό να  βελτιωθεί η χαμηλή τους απόδοση. Επιτηρούμαστε κάθε χρόνο για να δούμε εάν η απόδοση μας αυξάνεται ή μειώνεται αντίστοιχα. Έχουμε συναντήσεις με άλλα σχολεία ώστε να συγκρίνουμε τα αποτελέσματα μας με των άλλων σχολείων της περιφέρειάς μας αλλά  και αυτών εντός της πολιτείας μας.                                                                  

Όταν μια σχολική περιφέρεια έχει χαμηλές επιδόσεις τότε την αναλαμβάνει η πολιτεία. Τι σημαίνει η πολιτεία αναλαμβάνει μια σχολική περιοχή στην Καλιφόρνια; Όταν είναι αφερέγγυα μια σχολική περιφέρεια, λαμβάνεται έντοκο κρατικό δάνειο για την πληρωμή των λογαριασμών της. Ως εκ τούτου, η Περιφέρεια θα χρειαστεί να κάνει ακόμη περισσότερες περικοπές για την αποπληρωμή του κρατικού αυτού δανείου, μαζί με τους τόκους. Υπάρχει μεγάλη πίεση για να διατηρηθούν οι βαθμολογίες των συγκριτικών αυτών τεστ και οι μαθητές να συνεχίσουν την πρόοδο καθόλη τη σχολική χρονιά.         

Όπως γνωρίζουν όλοι οι εκπαιδευτικοί, αυτό δεν είναι αποκλειστική τους ευθύνη. Μπορεί να είμαστε καλά προετοιμασμένοι, ωστόσο υπάρχουν πολλές παράμετροι που αφορούν στη διδασκαλία. Πιστεύω ότι ένας από τους πιο σημαντικούς παράγοντες επιτυχίας των μαθητών στο σχολείο, είναι η υποστήριξη που λαμβάνουν από τους γονείς τους. Χρειάζεται όλοι να εργαστούν μαζί δηλ. εκπαιδευτικοί, γονείς και σχολική κοινότητα, για να εξασφαλιστεί η επιτυχία του μαθητή.   

Επιπροσθέτως πρέπει να δούμε και τα δημογραφικά στοιχεία στην Καλιφόρνια για να διαπιστώσουμε ποια σχολεία έχουν την καλύτερη απόδοση. Δουλεύω σε μια κοινότητα όπου οι περισσότεροι γονείς είναι μορφωμένοι και παρέχουν  πολύ γονική στήριξη. Σε άλλες, μη αγγλόφωνες κοινότητες, είναι δύσκολο για τους μαθητές να αποδίδουν καλά σε ένα τεστ όταν δεν γνωρίζουν καλά τη γλώσσα. Γι αυτό οι εκπαιδευτικοί σε αυτές τις κοινότητες πρέπει να συναγωνίζονται σε ένα διαφορετικό επίπεδο-πρότυπο για τη δοκιμή της γνώσης των μαθητών, από εκείνους στις αγγλόφωνες κοινότητες. Αλλά όμως, στην Καλιφόρνια, άσχετα με το πόσες είναι οι πολιτισμικές κοινότητες, όλοι οι εκπαιδευτικοί  αξιολογούνται με βάση τις ίδιες απαιτήσεις.                                                                                                                

Υπήρχαν, ανέκαθεν, συζητήσεις για την πληρωμή των εκπαιδευτικών, βάσει αποδόσεων των μαθητών τους στα τεστ. Δεν πιστεύω ότι θα συμβεί ποτέ αυτό στην Πολιτεία της Καλιφόρνια, εξαιτίας της εξαιρετικά ενεργούς υποστήριξης της Ένωσης των Εκπαιδευτικών. Η πίεση υπάρχει  περισσότερο στους χαμηλόμισθους εκπαιδευτικούς της Πολιτείας, η οποία είναι μια από τις ακριβότερες για να ζει κανείς. Η Ένωση αγωνίζεται σκληρά και βοηθάει για την αύξηση των μισθών και των δικαιωμάτων μας. 

Όλο και περισσότεροι εκπαιδευτικοί όμως εγκαταλείπουν το επάγγελμα λόγω του υψηλού κόστους διαβίωσης. Όσο χάνουμε ανθρώπινο δυναμικό, αναγκαζόμαστε να μεταφέρουμε το βάρος και την πίεση του όγκου διδασκαλίας, όλων των μαθητών, σε περιορισμένο χρόνο. Επίσης, μας ζητείται να διδάσκουμε έξτρα, πριν ή μετά το πέρας του ωραρίου, τους χαμηλής αξιολόγησης  μαθητές.  

Όχι μόνο διδάσκουμε από τις 08.20 πμ-15.00μμ αλλά και  υποχρεωνόμαστε να εγγραφούμε για επικουρικά καθήκοντα. Κάθε δάσκαλος έχει 3 καθήκοντα την εβδομάδα.

Μπορεί να χρειαστεί να είσαι παρών στο σχολείο  15 λεπτά ενωρίτερα για να βοηθήσεις  στην ασφαλή είσοδο των μαθητών στο σχολείο, κατά την διάρκεια της αποβίβασης τους από τα σχολικά αυτοκίνητα, ή αντίστοιχο καθήκον, μετά την λήξη του ωραρίου, για 30 λεπτά,  να τους  παραδώσεις στους γονείς. Επίσης, η εποπτεία των μαθητών κατά την διάρκεια των διαλλειμάτων είναι στα καθήκοντα μας.  Συμπληρωματικά, θα πρέπει να αναλάβουμε δύο επικουρικά καθήκοντα διάρκειας 1-2 ωρών κάθε μήνα.

   Πέρσι ήμουν στην επιτροπή ασφάλειας όπου συναντιόμουν μια φορά το μήνα για να δημιουργήσω ένα ενεργό σχέδιο ασφάλειας για το σχολείο, σε περίπτωση εθνικής καταστροφής ή εισβολής στη σχολικά μονάδα. Μαζί με αυτό το καθήκον, ήμουν στην επιτροπή GATE (Χαρισματικοί και εξελίξιμοι μαθητές). Έπρεπε να οργανώσω την ομιλία ενός ομιλητή που θα ερχόταν στο σχολείο μια φορά το μήνα, για να μιλήσει στους προικισμένους μαθητές.

Αυτή η συνάντηση λάμβανε χώρα μια φορά τον μήνα, κατά τη διάρκεια του γεύματος, όπου οι 50 μαθητές GATE έφερναν το γεύμα τους ,ώστε να το φάνε στην τάξη μου, ακούγοντας παράλληλα τον ομιλητή για 50 λεπτά. Αφού ολοκλήρωναν, έπρεπε να καθαρίσω την αίθουσα μου και μετά να πάω να πάρω τους υπόλοιπους μαθητές και να τους φέρω στην τάξη. Δεν θα έπαιρνα διάλειμμα για μεσημεριανό. Κράτησα αυτό το καθήκον για 5 χρόνια.

Ήταν δουλειά μου να οργανώσω διάφορους ομιλητές. Αρχικά θα επικοινωνούσα με τους γονείς και μετά με την τοπική μας κοινωνία. Είχα γονείς που δούλευαν για τη Facebook, την Google και άλλες εταιρείες πληροφορικής στην περιοχή μας, που μπορούσαν να έρθουν και να μιλήσουν για το επάγγελμά τους στους μαθητές. Είχα επίσης, συγγραφείς, πυροσβέστες, αστυνομικούς και ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων κλπ, που θα μπορούσαν να μάθουν από αυτούς οι μαθητές, διαφορετικά επαγγέλματα, εντός της κοινότητάς μας. 

Ένα άλλο καθήκον που έχω είναι ότι πρέπει στο τέλος της χρονιάς να βγάλω έξω τους δύο καλύτερους μαθητές της τάξης μου και να τους πάω σ΄ ένα καλό εστιατόριο και μετά για παγωτό ή κάτι άλλο όπου θα πληρώσω με δικά μου χρήματα.            

Όπως οι περισσότεροι δάσκαλοι, είμαι παθιασμένη με τη δουλειά μου. Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι η δουλειά άλλαξε από τότε που πρωτοξεκίνησα, 22 χρόνια πριν, φτάνοντας σήμερα να υπάρχουν μεγαλύτερες ευθύνες και λιγότερος χρόνος για να τις ολοκληρώσει κανείς.

Οι  εκπαιδευτικοί είμαστε αγχωμένοι και κουρασμένοι ,αλλά εξακολουθούμε να δίνουμε το 100% στους μαθητές μας. Εκμεταλλευόμαστε κάθε στιγμή της ημέρας, αλλά και πάλι αυτό δεν είναι αρκετό. Τα Σαβ/κύριακα ξοδεύονται βαθμολογώντας και προγραμματίζοντας, γιατί απλά δεν υπάρχει χρόνος να γίνουν παράλληλα με τις ώρες διδασκαλίας. Απαιτούν από εμάς να λύνουμε προβλήματα συνεχώς, την ίδια ώρα που κάνουν περικοπές.

Παίρναμε 7.000 δολάρια τον χρόνο για παραγγελία βιβλίων για τα τέσσερα τμήματα της Γ΄ Τάξης. Τα χρήματα αυτά τώρα μας αφαιρέθηκαν. Μας δίνεται ένα μαθηματικό και επιστημονικό βιβλίο για όλους τους μαθητές και είμαστε υπεύθυνοι για την παροχή όλων των υπολοίπων υλικών.  Είμαστε υποχρεωμένοι π.χ. να δίνουμε από δικά μας βιβλία στους μαθητές για το σαββατοκύριακο.                

Πριν τον COVID, το σχολείο είχε αρκετούς εράνους μέσα στον χρόνο, για να συγκεντρώσει χρήματα και να πληρώσει δάσκαλους Μουσικής και Τεχνών καθώς και βοηθούς εκπαιδευτικών. Ο καθένας έχει έναν βοηθό για 50 λεπτά, 3-4 φορές την εβδομάδα, για βοήθεια με μικρές ομάδες μέσα στην τάξη. Έχουμε δώσει υπόσχεση στους γονείς, να οργανώνουμε εράνους κάθε χρόνο. Κάθε χρόνο είχαμε το σχολικό καρναβάλι όπου οι γονείς πρόσφεραν εθελοντικά, χρόνο και χρήματα.    

Είχαμε επίσης ένα GALA (μεγάλο πάρτι) με δείπνο και δημοπρασία, που γινόταν πάντα ή στο εξοχικό club ή σε ένα ωραίο εστιατόριο. Οι γονείς έρχονταν και αγόραζαν δημοπρατημένα αντικείμενα, προκειμένου να συγκεντρωθούν χρήματα για το σχολείο. Είχαμε επίσης μαθητικούς Μαραθώνιους Ανάγνωσης και αθλητικές δραστηριότητες καθώς και Διαγωνισμούς. Αυτή την χρονιά δεν έλαβε χώρα κάτι παρόμοιο, που θα μπορούσε να συμβάλλει στην χρηματική ευημερία της επερχόμενης σχολικής χρονιάς. 

Κάθε νέα σχολική χρονιά γίνεται συνεδρίαση όπου η Διευθύντρια μας ανακοινώνει πόσα χρήματα κατάφερε να μαζέψει για τη λειτουργία του σχολείου. Αν τα χρήματα δεν είναι αρκετά, δεν προσλαμβάνει μουσικό, δάσκαλο τέχνης (εικαστικό) και βοηθούς.                        

Αυτοί είναι οι λόγοι που το διδακτικό ηθικό είναι χαμηλά και οι εκπαιδευτικοί, είτε συνταξιοδοτούνται ή εγκαταλείπουν την Πολιτεία ή ψάχνουν να βρουν απασχόληση σε άλλες επιστήμες ή επαγγέλματα, διότι δε μπορούν να επιβιώσουν διδάσκοντας._»   

Δεν υπάρχουν σχόλια: