Η «επιτυχία» της τηλεκπαίδευσης και η απάτη της μείωσης της ύλης
Δυο μήνες πριν από τις εξετάσεις, το υπουργείο Παιδείας παίζει ξεδιάντροπα με την αγωνία των μαθητών. Αποφεύγει σκόπιμα να αναφέρει τι θα γίνει με τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις, καλλιεργώντας το παραμύθι της φοβερής «επιτυχίας» της τηλεκπαίδευσης, ενώ θεωρείται θέσφατο ότι και να καεί το πελεκούδι, «οι ιερές αγελάδες» του συστήματος, που πετσοκόβουν τα όνειρα των νέων για πανεπιστημιακές σπουδές, θα πραγματοποιηθούν κα-νο-νι-κό-τα-τα.
Μοναδική έγνοια της κυβέρνησης είναι να μην «αδυνατίσουν» οι ταξικοί φραγμοί. Χιλιάδες, λοιπόν, μαθητές οδηγούνται στο Προκρούστη των εξετάσεων (προαγωγικών και πανελλαδικών), ενώ είναι γνωστές οι τεράστιες ανισότητες που έχουν δημιουργηθεί μεταξύ του μαθητικού πληθυσμού, καθώς μέχρι πρότινος, μέχρι να μπει λουκέτο σε όλες τις σχολικές μονάδες από τις 16 του Μάρτη, άλλα σχολεία λειτουργούσαν και άλλα ήταν κλειστά, επειδή ανήκαν σε περιοχές που ήταν στο βαθύ κόκκινο.
Το υπουργείο Παιδείας, βέβαια, εξακολουθεί να λέει τα πιο χοντρά ψέματα. Μόλις προχθές, προτού ανακοινωθεί και επίσημα η παράταση της σχολικής χρονιάς μέσα στον Ιούνιο (για δυο εβδομάδες δηλαδή), η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή δήλωνε ότι η τηλεκπαίδευση έχει δουλέψει ρολόι όσον αφορά την κάλυψη της ύλης: Το ενδεχόμενο παράτασης της σχολικής χρονιάς «είναι ένα θέμα που το έχουμε συζητήσει, χωρίς να το έχουμε αποφασίσει. Οχι για την κάλυψη της ύλης, που έχει καλυφθεί μέσω της τηλεκπαίδευσης, αλλά επειδή θεωρούμε ότι η διά ζώσης εκπαίδευση παίζει σημαντικό ρόλο. Το υπουργείο έχει ανά πάσα στιγμή γνώση της ύλης που διδάσκεται».
Τα ψέματα, βέβαια, καταρρίπτονται μέσα στον μαθητικό πληθυσμό και στους εκπαιδευτικούς, γιατί γνωρίζουν καλά ότι η τηλεκπαίδευση είναι μια άνευρη, αυτιστική διαδικασία που δεν μπαίνει σε καμιά ζυγαριά με τη διδασκαλία στην τάξη, με τη ζωντανή μαθησιακή διαδικασία, ουσιαστικό στοιχείο της οποίας είναι οι σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ εκπαιδευτικών-μαθητών και των μαθητών μεταξύ τους. Γιατί γνωρίζουν ότι οι μαθητές σε όλη την Ελλάδα δεν έχουν τις ίδιες συνθήκες πρόσβασης στην τηλεκπαίδευση (δίκτυα, εξοπλισμός), ότι τα περίφημα τάμπλετ ακόμη και τώρα δεν έχουν φθάσει σε κάθε γωνιά, σε κάθε μαθητή που έχει ανάγκη, ότι μεγάλες ομάδες μαθητικού πληθυσμού περιθωριοποιημένων κοινωνικά ομάδων είναι κυριολεκτικά «στην απέξω».
Αυτό, βέβαια, δεν πτόησε το υπουργείο Παιδείας, που προσπάθησε και εδώ να επιβάλει την πολιτική του διά της καταστολής, με υποχρεωτική τηλεκπαίδευση, υποχρεωτική καταγραφή απουσιών, προχώρημα της ύλης (λέμε τώρα), απειλές σε όσους εκπαιδευτικούς δεν παρέδωσαν βαθμολογία λόγω αυτών των συνθηκών.
Επιδιώκοντας να δείξει τάχα ότι σκύβει με κατανόηση πάνω στα προβλήματα των μαθητών, το υπουργείο Παιδείας αναπαράγει συνεχώς το ψέμα της γενναίας μείωσης της ύλης για τις πανελλαδικές εξετάσεις στο «ικανοποιητικό» ποσοστό του 30% σε όλα τα μαθήματα. Διατυμπανίζει μάλιστα ότι το ποσοστό αυτό είναι υψηλό γι’ αυτό και δεν πρόκειται να ανακοινωθεί περαιτέρω μείωσή της.
Δεν έχουμε αυτήν τη στιγμή τα στοιχεία για όλα τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα. Ομως, πρέπει να επισημάνουμε τα εξής.
Η ύλη, τα τελευταία χρόνια, έχει έτσι κι αλλιώς αυξηθεί σε μεγάλο βαθμό, ενώ έχει αυξηθεί και ο βαθμός δυσκολίας της. Τεράστιας πυκνότητας είναι επίσης και τα ζητούμενα των θεμάτων των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων, γεγονός που απαιτεί μεγάλη, απαιτητική και ψυχοφθόρα προετοιμασία των υποψήφιων και ταχύτητες ρεκόρ, στην περιορισμένη ώρα εξέτασης, προκειμένου κάποιος να τα γράψει, ακόμη και αν υποθέσουμε ότι κατέχει το σύνολό τους. Επιπλέον, η μείωση της ύλης ανακοινώθηκε στο παρά πέντε, μόλις τον Γενάρη, ενώ η εντατική προετοιμασία των μαθητών έχει ήδη ξεκινήσει από το περασμένο καλοκαίρι. Είναι δηλαδή δώρο άδωρο για τα παιδιά που ζουν με το άγχος των εξετάσεων και έχουν καταβάλει ήδη υπεράνθρωπες προσπάθειες.
Τα στοιχεία που παραθέτουμε στη συνέχεια για μαθήματα αυξημένης βαρύτητας, όπως, τα Μαθηματικά, τα Αρχαία, η Ιστορία είναι, θεωρούμε, αρκετά για να καταρρίψουν και αυτόν τον ισχυρισμό του υπουργείου Παιδείας.
Σύμφωνα με αυτά:
- Στα Μαθηματικά, το μάθημα με τον υψηλότερο συντελεστή βαρύτητας στην ομάδα προσανατολισμού Θετικών σπουδών, καθώς και σε αυτήν των σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής, το κεφάλαιο του Ολοκληρωτικού Λογισμού που αφαιρέθηκε αντιστοιχεί σε 31 σελίδες του σχολικού βιβλίου σε σύνολο 189 σελίδων, δηλαδή σε ποσοστό 16,4%!
Αξίζει δε, να σημειωθεί ότι στα τελευταία δύο σχολικά έτη, 2017-2018 και 2018-2019, πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας, τα ερωτήματα που αναφέρονταν στη συγκεκριμένη ενότητα έδιναν μόλις 13 και 7 μόρια αντίστοιχα σε σύνολο 100 μορίων. Δηλαδή, εκεί η μείωση είναι ακόμα μικρότερη, της τάξης του 13% και 7%! Ακόμα και το σχολικό έτος 2016-2017, τα θέματα από τη συγκεκριμένη ενότητα καταλάμβαναν μόλις 19 περίπου μόρια σε σύνολο 100 μορίων!
- Στα Αρχαία Ελληνικά αφαιρέθηκαν 7 από τα 22 συνολικά γνωστά κείμενα, δηλαδή ποσοστό 31%, το οποίο, όμως, αντιστοιχεί μόνο στα 60 από τα 100 μόρια του συνολικού βαθμού, μιας και υπάρχει και το άγνωστο κείμενο, που δεν έχει συγκεκριμένη βιβλιογραφία και ύλη. Αυτό σημαίνει ουσιαστικά, ότι η μείωση είναι της τάξης του 18,6%!
Επίσης, η φετινή ύλη των Αρχαίων είναι ακριβώς ίδια με την περσινή, ενώ στην Ιστορία υπάρχει μικρή αύξηση της ύλης, σε σχέση πάλι με την περσινή χρονιά.
Γιούλα Γκεσούλη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου