Σάββατο 27 Μαρτίου 2021

 


Γιατί οφείλουμε να αναδείξουμε την αλήθεια, να διαφυλάξουμε την προσωπική μας αξιοπρέπεια και ακαδημαϊκή δεοντολογία, να διατηρήσουμε την πανεπιστημιακή και κοινωνική συνοχή

1. Γιατί δεν θέλω να αναλάβω την ευθύνη της ταξικής πολιτικής απόφασης της κυβέρνησης για τη δραστική μείωση των εισακτέων στα πανεπιστήμια. Επιλογή που η ίδια η κυβέρνηση επιθετικά προωθεί, ενώ πονηρά αποποιείται, ρίχνοντας το μπαλάκι στα πανεπιστήμια για να μην επωμιστεί ή ίδια το πολιτικό κόστος της απόφασης αυτής.

2. Γιατί δεν υπάρχει κανένα ακαδημαϊκό ή εκπαιδευτικό κριτήριο για τον ορισμό ΕΒΕ κι επιπλέον ο ορισμός των συγκεκριμένων συντελεστών είναι εντελώς αυθαίρετος.

3. Γιατί το συγκεκριμένο σύστημα ΕΒΕ χρησιμοποιεί τη στατιστική μεθοδολογία του μέσου όρου για να αποκλείσει με τη χρήση ενός συντελεστή επί του μέσου όρου ένα αριθμό υποψηφίων που πάντα θα βρίσκεται κάτω από το συγκεκριμένο αυθαίρετο όριο, όπως συμβαίνει σε κάθε αριθμητική κατανομή.

4. Γιατί οι πανελλαδικές εξετάσεις δεν πιστοποιούν τις γνώσεις και τη μόρφωση, αλλά αποτελούν μια διαγωνιστική διαδικασία για την κάλυψη συγκεκριμένου αριθμού θέσεων σε κάθε Τμήμα. Δεν υπάρχει αντικειμενική «βάση», αλλά κατώφλι εισαγωγής ανάλογα με την προσφορά και τη ζήτηση. Η χαμηλή βαθμολογία εισαγωγής δεν προδικάζει την επιτυχία της πορείας των  σπουδών του φοιτητή.

5. Γιατί  είναι ανορθολογικό και άδικο να εξωραϊστεί το ζήτημα της μειωμένης βαθμολογίας εισαγωγής με πειθαρχικά μέτρα ή τεχνικούς όρους, όταν το κατώφλι εισαγωγής εξαρτάται από το βαθμό δυσκολίας των θεμάτων.

6. Γιατί το κατώφλι εισαγωγής και η μείωση των εισακτέων στα περιφερειακά πανεπιστήμια δεν έχει σχέση με την ακαδημαϊκή αξία των Τμημάτων, αλλά εξαρτάται από την απόσταση και τη χωροταξία. Για οικονομικούς λόγους οι υποψήφιοι επιλέγουν πανεπιστημιακά Τμήματα που βρίσκονται κοντά στο μόνιμο τόπο κατοικίας τους.

7. Γιατί η ΕΒΕ επιβλήθηκε εκβιαστικά από το υπουργείο στα πανεπιστήμια, χωρίς τη συναίνεση της ακαδημαϊκής κοινότητας, με την απειλή ότι εάν δεν ορίσουν ΕΒΕ τα πανεπιστήμια, θα την ορίσει το υπουργείο, με το φόβο να οριστεί υψηλός συντελεστής. Η επιμονή του υπουργείου να οριστεί ΕΒΕ πριν ανακοινωθεί ο αριθμός εισακτέων και οι βάσεις των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων είναι εκ του πονηρού.

8. Γιατί είναι απαράδεκτη και αντιακαδημαϊκή η τακτική του υπουργείου να εργαλειοποιεί το φόβο των Τμημάτων για μείωση των εισακτέων τους, ενεργοποιώντας τα αντανακλαστικά αυτοσυντήρησης και ενισχύοντας τον κοινωνικό αυτοματισμό μεταξύ των Τμημάτων.

9. Γιατί το υπουργείο ωθεί τα Τμήματα να γίνουν «δηλωσίες» και να αυτοστιγματιστούν ως Τμήματα χαμηλής ποιότητας σπουδών, εάν επιλέξουν να ορίσουν το χαμηλό συντελεστή 0,8, παγιδεύοντάς τα στις δήθεν δικές τους συλλογικές αποφάσεις, οι οποίες στην πραγματικότητα τούς επιβλήθηκαν εκβιαστικά από το υπουργείο.

10. Γιατί η μείωση των εισακτέων θα οδηγήσει και σε μείωση του προϋπολογισμού στα πανεπιστήμια και άρα μείωση της χρηματοδότησής τους από την πολιτεία.

11. Γιατί η κυβέρνηση κατάφερε επιδέξια να αποπροσωποποιήσει τη μαζική καταστροφή που επιφυλάσσει η ΕΒΕ στους χιλιάδες υποψηφίους, η οποία θα γίνει αισθητή στην ελληνική οικογένεια, όταν πλέον θα είναι πολύ αργά. Όπως δηλαδή συμβαίνει με τα όπλα μαζικής καταστροφής που ενεργοποιούνται χωρίς ενοχές και συνείδηση για τις τραγικές συνέπειες τους, με το πάτημα ενός κουμπιού από απόσταση, από «ανυποψίαστους» χειριστές που η καθημερινή τους ζωή βρίσκεται πολύ μακριά από το σημείο της καταστροφής.

12. Γιατί πολλοί συνάδελφοι δεν συμφωνούν με τον ορισμό ΕΒΕ, αλλά δεν το τόλμησαν, επειδή δεν ήταν καλά ενημερωμένοι για τις συνέπειες της ΕΒΕ, λόγω της εσπευσμένης απόφασης που επέβαλε το υπουργείο.

13. Γιατί κάποιοι συνάδελφοι και Τμήματα τόλμησαν να μην διεκπεραιώσουν μια γραφειοκρατική διαδικασία προς το υπουργείο ορίζοντας ΕΒΕ, αλλά να επιδείξουν την αλληλεγγύη τους προς τους συναδέλφους των περιφερειακών Τμημάτων, προς τους υποψήφιους και τις οικογένειές τους και εν τέλει προς την κοινωνία.

14. Γιατί το υπουργείο επιδεικνύει μια ακατανόητη αδιαλλαξία, μη κάνοντας δεκτό το αίτημα των πανεπιστημίων για αναβολή κατά τουλάχιστον ένα έτος της εφαρμογής της ΕΒΕ, ώστε να προηγηθεί διάλογος και να εξεταστούν οι συνέπειες του μέτρου.

15. Γιατί το υπουργείο δεν έχει την ελάχιστη κοινωνική ενσυναίσθηση να αντιληφθεί το αβάσταχτο ψυχοσωματικό στρες των έγκλειστων μαθητών στο δωμάτιό τους μπροστά σε μια οθόνη τηλεκπαίδευσης για ολόκληρη σχεδόν τη σχολική χρονιά.

16. Γιατί το υπουργείο επιδεικνύει μια αφόρητη κοινωνική αναλγησία αδιαφορώντας για το γεγονός ότι το 1/3 των παιδιών/υποψηφίων δεν έχουν ικανοποιητική πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση, με αποτέλεσμα να είναι σε μειονεκτική θέση για τις επερχόμενες πανελλαδικές εξετάσεις.

17. Γιατί με την εφαρμογή της ΕΒΕ, χιλιάδες υποψήφιοι θα μείνουν εκτός πανεπιστημίου, θα αυξηθεί η μαθητική διαρροή στο Λύκειο, ενώ δεκάδες Τμήματα στα οποία θα εισαχθούν πολλοί λίγοι ή καθόλου φοιτητές, κινδυνεύουν να κλείσουν βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα.

18. Γιατί σύμφωνα με εμπεριστατωμένες μελέτες, ακόμη κι εάν όλα τα Τμήματα της χώρας δηλώσουν το χαμηλότερο συντελεστή 0,8, το επόμενο έτος θα εισαχθούν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση περίπου 20-25 χιλιάδες λιγότεροι πρωτοετείς φοιτητές/τριες, που αντιστοιχεί σε 20-25% περίπου μείωση των εισακτέων συγκριτικά με πέρυσι.

19. Γιατί τα παιδιά που θα «αποτύχουν» στις πανελλαδικές εισαγωγικές εξετάσεις έχουν ονοματεπώνυμο: είναι το παιδί μας, το ανίψι μας, το γειτονόπουλο, το παιδί της διπλανής πόρτας, το ανώνυμο παιδί της φτωχής λαϊκής οικογένειας με τους άνεργους και ίσως άρρωστους γονείς, με τις άνισες ευκαιρίες, με την μη επαρκή πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση, με την οικονομική ανέχεια και αδυναμία για φροντιστήριο.

20. Γιατί είναι εξόφθαλμα υποκριτικό το επιχείρημα της κυβέρνησης ότι η δραστική μείωση των εισακτέων θα βελτιώσει το επίπεδο των σπουδών και την ποιότητα των αποφοίτων. Όσοι υποψήφιοι μείνουν εκτός πανεπιστημίων, θα έχουν τη δυνατότητα να εγγραφούν, χωρίς καμία βάση εισαγωγής και με μοναδικό κριτήριο την οικονομική επιφάνεια της οικογένειας τους, σε μη αξιολογημένα κολλέγια και να αποκτήσουν τα ίδια επαγγελματικά δικαιώματα με τους/τις απόφοιτους/ες των δημόσιων πανεπιστημίων, αφού η κυβέρνηση με νόμο έχει εξισώσει τα πανεπιστήμια με τα κολλέγια.

21. Γιατί η θεσμοθέτηση κοινής ΕΒΕ για αποφοίτους ΓΕΛ και ΕΠΑΛ,  ημερησίων και εσπερινών Λυκείων, αναμένεται να πλήξει περισσότερο από όλους τους υποψήφιους των ΕΠΑΛ και των εσπερινών Λυκείων, οι οποίοι συνήθως είναι εργαζόμενοι μαθητές, αποκλείοντας την πρόσβαση τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

22. Γιατί δεν υπάρχουν επαρκείς δημόσιες ακαδημαϊκές δομές Μεταλυκειακής Εκπαίδευσης για τους μη επιτυχόντες στις πανελλαδικές εξετάσεις. Το σύνολο των δημόσιων ΙΕΚ υποβαθμίζεται με τη δημιουργία λίγων «πρότυπων» ΙΕΚ, τα διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης έχουν καταργηθεί, τα ιδιωτικά ΙΕΚ και τα Κολλέγια πριμοδοτούνται μετά και την αναγνώριση ισοτιμίας Κολλεγίων με τα πανεπιστήμια.

23. Γιατί το ποσοστό των φοιτούντων και αποφοίτων από τα πανεπιστήμια στην Ελλάδα υπολείπεται του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η δυνατότητα για σπουδές λειτουργεί ως «κοινωνικό ασανσέρ», αποτελεί κοινωνικό συμβόλαιο και κοινωνική επένδυση για τη χώρα. Οι μορφωμένοι πολίτες κάνουν καλύτερη και την κοινωνία. Το πρόβλημα της χώρας μας δεν είναι η «υπερεκπαίδευση», αλλά το αναπτυξιακό υπόδειγμα.

24. Γιατί η ΕΒΕ και τα υπόλοιπα νομοσχέδια της ΝΔ για την παιδεία δεν αποτελούν εκπαιδευτική πολιτική, αλλά μια πολιτική για τα εργασιακά και τη μείωση των μισθών, μια κοινωνική/ταξική στρατηγική. Οι μορφωμένοι πτυχιούχοι έχουν υψηλές προσδοκίες και θα διεκδικήσουν αξιοπρεπείς αμοιβές. Οι νέες και νέοι με ανεπαρκή εκπαίδευση/μόρφωση δεν θα αντιδράσουν εύκολα σε χαμηλούς μισθούς.

Γιατί οφείλουμε να αναδείξουμε την αλήθεια, να διαφυλάξουμε την προσωπική μας αξιοπρέπεια και ακαδημαϊκή δεοντολογία, να διατηρήσουμε την πανεπιστημιακή και κοινωνική συνοχή.

Παραπομπές

in.gr, 22-3-21

Πανεπιστήμια: Ποια τμήματα ΑΕΙ κινδυνεύουν να μείνουν χωρίς εισακτέους

https://www.in.gr/2021/03/22/greece/panepistimia-poia-tmimata-aei-kindyneyoun-na-meinoun-xoris-eisakteous/

AlfaVita, 29-12-20

Κωνσταντίνος Παναγιωτάκης

Η βάση εισαγωγής και η μείωση εισακτέων στα ελληνικά πανεπιστήμια

https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/340717_i-basi-eisagogis-kai-i-meiosi-eisakteon-sta-ellinika-panepistimia

AlfaVita, 5-2-21

Πανελλήνιες 2021: Εκτός ΑΕΙ 24-34.000 υποψήφιοι λόγω βάσης!

https://www.alfavita.gr/panellinies/343119_panellinies-2021-ektos-aei-24-34000-ypopsifioi-logo-basis

AlfaVita, 26-2-21

Πανελλήνιες 2021:Πώς ορίζεται η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

https://www.alfavita.gr/panellinies/344725_panellinies-2021pos-orizetai-i-elahisti-basi-eisagogis

AlfaVita, 7-1-21

Πανελλήνιες 2021: Πλήρης οδηγός - Τι αλλάζει

https://www.alfavita.gr/panellinies/341660_panellinies-2021-pliris-odigos-ti-allazei

Huffingtonpost, 12-2-21

Λόης Λαμπριανίδης

Η Ελλάδα δεν έχει πρόβλημα «υπερεκπαίδευσης» αλλά αναπτυξιακού υποδείγματος

https://www.huffingtonpost.gr/entry/e-ellada-den-echei-provlema-eperekpaideeses-alla-anaptexiakoe-epodeiymatos_gr_60265bbac5b6d667582c06b7

*Ο Αντώνης Κυπάρος είναι αναπληρωτής καθηγητής στο ΑΠΘ

Δεν υπάρχουν σχόλια: