Τετάρτη 24 Μαρτίου 2021

 


Η καταγραφή της διδαχθείσας ύλης δεν αποτελεί πάντα αξιόπιστο παράγοντα για την μαθησιακή και διδακτική πορεία του μαθήματος

Δημοσίευση: 24/03/2021
Σχολεία
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Γιάννης Καραγιάννης, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Μαθηματικών Δωδεκανήσου

Η καταγραφή της διδακτέας ύλης, που έγινε πρόσφατα από τα σχολεία για όλες τις τάξεις των Γυμνασίων, των Γενικών Λυκείων  και ΕΠΑ.Λ. και για όλα τα μαθήματα δεν αποτυπώνει απαραίτητα από μόνη της τη διδακτική αποτελεσματικότητα, ούτε και τη μαθησιακή εικόνα των μαθητών. Παρόλα αυτά, η καταγραφή της ήταν προφανώς μια ορθή κίνηση, αν και καθυστερημένη χρονικά.

Η ιδιαιτερότητα της τηλεκπαίδευσης, σε συνδυασμό με τον αποσυντονισμό της εκπαιδευτικής κοινότητας , με το ανοιγοκλείσιμο των σχολείων,  φαίνεται να καθυστερεί σημαντικά τον μαθησιακό ρυθμό των μαθητών σε σχέση με τον αντίστοιχο ρυθμό που υπήρχε πριν ξεκινήσει η πανδημία με την δια ζώσης διδασκαλία με φυσική παρουσία.

Στο σημείο αυτό αποτελεί αρνητική και ανασταλτική παράμετρο η μη ανακοίνωση της αναλογικής μείωσης της διδακτέας ύλης από το Υ.ΠΑΙ.Θ. (που θα συμπαρασύρει αναλογικά και τη μείωση της εξεταστέας ύλης) όλων των τάξεων των Γυμνασίων, των Γενικών Λυκείων και του ΕΠΑ.Λ. σε όλα τα  μαθήματα (ανεξάρτητα αν θα υλοποιηθούν οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις).

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν αφιερώνεται επαρκής αριθμός διδακτικών ωρών προκειμένου να καλυφθούν σημαντικές έννοιες, κάτω από το βάρος και την πίεση της διαδικασίας της τηλεκπαίδευσης και του χρόνου για την κάλυψη της ύλης (αν και ως προς αυτό τα προβλήματα έχουν αμβλυνθεί σε σχέση με την αρχική κατάσταση).

Με τον τρόπο αυτό, δηλαδή με την αναλογική μείωση της διδακτέας ύλης, θα επιτευχθεί η ενίσχυση της διδασκαλίας, σε χρόνο και ποιότητα, στα τμήματα εκείνα της ύλης που χρήζουν μεγαλύτερης προσοχής, απελευθερώνοντας τους διδάσκοντες από το άγχος περάτωσης της διδακτέας ύλης κάτω από δυσμενείς συνθήκες διδασκαλίας.

Παράλληλα, σωστό θα ήταν να μεταφερθούν τα τμήματα της περικομμένης ύλης στην αμέσως επόμενη τάξη με προγραμματισμό για τα επόμενα 2 σχολικά έτη. Να γίνει δηλαδή "αναπροσαρμογή" και "αναπλαισίωση" της διδακτέας ύλης των τάξεων του Γυμνασίου, του Γενικού Λυκείου και ΕΠΑ.Λ.

Τέλος οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις είναι ωφέλιμο να υλοποιηθούν μόνο αν η επιδημιολογική κατάσταση το επιτρέψει και μόνο δια ζώσης με φυσική παρουσία. Αν όμως δεν υλοποιηθούν οι εξετάσεις ο εξεταστικός χρόνος μπορεί να μεταφερθεί ως διδακτικός χρόνος χωρίς παράταση του διδακτικού έτους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: