Παρασκευή 19 Μαρτίου 2021

 19.03.2021 - 09:26

Παράταση ψυχολογικής κακοποίησης μέχρι τον Ιούνιο - Καμία απόφαση για τις προαγωγικές εξετάσεις

Του Γιώργου Κ. Καββαδία*

Όπως ξεκίνησε η σχολική χρονιά με ορυμαγδό αντιεκπαιδευτικών μέτρων, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι προτάσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας, έτσι επιδιώκει η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ να τελειώσει ολοκληρώνοντας το παιδαγωγικό ολοκαύτωμα της φετινής φουρνιάς μαθητών. Ήδη η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ έχει «κλειδώσει» την παράταση της σχολικής χρονιάς, δεν έχει λάβει καμιά απόφαση για μείωση και αναπροσαρμογή της ύλη, ενώ η περικοπή της ύλης για τις πανελλαδικές εξετάσεις δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η εμμονή στην καταθλιπτική «κανονικότητα» της τηλεκπαίδευσης έχει σοβαρές παρενέργειες στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Σε μια περίοδο που ο ιός κινείται ανεξέλεγκτα (αναμενόμενο, αφού κανένα μέτρο δεν έχει παρθεί πέραν των απαγορεύσεων), που σχολεία παραμένουν κλειστά για περισσότερο από μισό χρόνο και η επαναλειτουργία τους ολοένα και μετατίθεται με δραματικές συνέπειες στη μόρφωση των παιδιών, είναι πράγματι εξοργιστική η προσπάθειά τους να εξισώσουν την τηλεκπαίδευση με τη δια ζώσης διδασκαλία.

Παράταση της ψυχολογικής κακοποίησης

Η κυβέρνηση που εδώ και ένα χρόνο στην πανδημία απαντά με λοκ ντάουν και απαγορεύσεις, αφήνοντας το δημόσιο σύστημα υγείας και την προστασία του λαού στο έλεος, χωρίς γιατρούς, ΜΕΘ, τεστ-ιχνηλάτηση και εμβόλια, δείχνει το ίδιο σκληρό αντιλαϊκό πρόσωπο και στην παιδεία με το φιάσκο της τηλεκπαίδευσης. Με ολέθρια αποτελέσματα στη μόρφωση και την ψυχοκοινωνική υγεία των μαθητών/τριων. Η απόφαση για παράταση της σχολικής χρονιάς την ώρα που θεωρούν την τηλεκπαίδευση ισότιμη με τη δια ζώσης εκπαίδευση καταλήγει μέσο ψυχοσυναισθηματικού βιασμού. Άλλωστε η ίδια η τηλεκπαίδευση έχει μετατραπεί σε μέσο ψυχολογικής κακοποίησης.  Και αυτό γιατί έρευνες δείχνουν ότι 9 στους 10 εφήβους έχουν βιώσει αρνητικά συναισθήματα αυτό το διάστημα. Από αυτά κυριαρχούν το άγχος (71,5%) η ψυχική εξάντληση (63%) και η αίσθηση ρουτίνας (55,3%). Από αυτά κυριαρχούν το άγχος (71,5%) η ψυχική εξάντληση (63%) και η αίσθηση ρουτίνας (55,3%) (Έρευνα του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ)

Η «κανονικότητα» της τηλεκπαίδευσης προάγει την αμορφωσιά και οξύνει τις κοινωνικοεκπαιδευτικές ανισότητες

Η τηλεκπαίδευση δεν κανονική διδασκαλία, γιατί συνθλίβει παιδαγωγικές αρχές και αξίες, καταργεί την καθολική πρόσβαση των μαθητών, υποβαθμίζοντας την εκπαιδευτική διαδικασία σε μία μονόδρομη μετάδοση πληροφοριών εν είδει «ραδιοφωνικής εκπομπής». Και οξύνει τις υπάρχουσες ανισότητες, ιδιαίτερα απέναντι στους μαθητές με κοινωνικές, οικονομικές, μαθησιακές δυσκολίες.

Οι κακής ποιότητας συνδέσεις και εξοπλισμοί, καθώς και η αδυναμία κάποιων μαθητών να συμμετέχουν σε αυτήν καθιστούν την προσπάθεια της κυβέρνησης να εξισώσει την εκπαίδευση εξ αποστάσεως με την δια ζώσης επικοινωνία και διδασκαλία αντισυνταγματική, αφού αντίκειται στην αρχή ισότιμης πρόσβασης όλων των μαθητών στο δημόσιο σχολείο. Πληθαίνουν οι καταγγελίες από μαθητές κι εκπαιδευτικούς για τη χρέωση στο ίντερνετ κατά τη διάρκεια παρακολούθησης μαθήματος μέσω Webex. Εξάλλου το ίδιο το ΥΠΑΙΘ ομολογεί πως το 1/3 των μαθητών δεν διαθέτει εξοπλισμό, όταν μέσα Μαρτίου ανακοινώνει τη διάθεση 500.000 τάμπλετ σε μαθητές που δεν έχουν τα μέσα , δηλαδή στο 1/3 των μαθητών!

Η ύλη μπορεί να "προχωράει", αλλά  δεν αφομοιώνεται.

Σε πρόσφατη έρευνα του Α.Π.Θ. που παρουσίασε η "Καθημερινή" εξάλλου, τρεις στους τέσσερις μαθητές (72,6%) δήλωσαν ότι έχουν εμπεδώσει λίγο ή και καθόλου την ύλη που διδάχθηκε στα τηλεμαθήματα. Αυτό αποδεικνύει ότι η τηλεκπαίδευση δεν έχει καμιά σχέση με τη δια ζώσης εκπαίδευση, κάτι που παραδέχεται και το ίδιο το υπουργείο παρά τις διαβεβαιώσεις του ότι "η ύλη προχωράει κανονικά"

Τη φετινή χρονιά τα μισά προβλεπόμενα μαθήματα έχουν χαθεί κατ’ ελάχιστον και μέσα σε έναν χρόνο πανδημίας έχει χαθεί τουλάχιστον το 40-50% των κανονικών εβδομάδων διδασκαλίας και σε αρκετές περιοχές της χώρας όπως η Αττική αγγίζουν (κι ενίοτε ξεπερνάνε) το 60%των προβλεπόμενων εβδομάδων διά ζώσης διδασκαλίας! (έρευνα Π. Ντούλα)

Κατά γενική ομολογία – εκπαιδευτικών, μαθητών, γονιών- η τηλεκπαίδευση έχει ταλαιπωρήσει τους εκπαιδευτικούς και όσα παιδιά είχαν δυνατότητα παρακολούθησης, έχουν πλέον κουραστεί και δυσκολεύονται να παρακολουθήσουν. Λιγότερο από το 60% των μαθητών παρακολουθεί όντως το μάθημα στην τηλεκπαίδευση με τη διάσπαση προσοχής των μαθητών να αγγίζει το εντυπωσιακό ποσοστό (86,8%).

Πιέσεις για την ύλη

Το τελευταίο διάστημα μάλιστα πληθαίνουν οι πιέσεις διοίκησης, κάποιων συντονιστών και διευθυντών σχολείων σε συναδέλφους του Λυκείου για να δηλώσουν ότι καλύπτουν με εξ αποστάσεως εκπαίδευση την ύλη ενώ έχει αποδειχθεί ότι κάλυψη της ύλης και αφομοίωσή της από τους μαθητές μπορεί να γίνει μόνο με δια ζώσης διδασκαλία. Οι εκπαιδευτικοί, με αίσθημα παιδαγωγικής ευθύνης, δεν μπορούν να βάλουν την υπογραφή τους σε ύλη «που έχει διδαχθεί» όταν δεν εξασφαλίζεται η ισότιμη πρόσβαση των μαθητών και με δεδομένο αποκλεισμό μαθητών σ’ αυτήν.

Καμιά απόφαση για τις εξετάσεις!

Μιλά επί παντός επιστητού η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ, αλλά δεν ανακοινώνει καμιά απόφαση για τις εξετάσεις στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο, ενώ θα έπρεπε ήδη να το έχει λήξει, όταν πέρυσι με πολύ μικρότερο χρόνο κλειστών σχολείων αναβλήθηκαν. Από πέρυσι, βέβαια, ως φέτος έχει κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι, όταν από την περσινή προαιρετικότητα φτάσαμε στην υποχρεωτικότητα και το προχώρημα της ύλης.

Τα αιτήματα της εκπαιδευτικής κοινότητας

  • Να καταργηθεί η διαβόητη και κακόφημη τράπεζα θεμάτων.
  • Να μη γίνουν προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις.
  • Περαιτέρω μείωση στην ύλη των πανελλαδικών μαθημάτων, αλλά και της διδακτέας ύλης όλων των τάξεων. Αναδιάρθρωση της ύλης.

*Ο Γιώργος Κ. Καββαδίας είναι φιλόλογος, μέλος της ΣΕ του περιοδικού «Αντιτετράδια της Εκπαίδευσης» και του «Εκπαιδευτικού Ομίλου»

Δεν υπάρχουν σχόλια: