Παρασκευή 1 Σεπτεμβρίου 2017

Παρέμβαση του esos:Τα πλην και τα συν του σχεδίου «Γαβρόγλου» για τις αλλαγές στο Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ

Κάποιοι εκθειάζουν το Σχέδιο «Γαβρόγλου», κάποιοι το απορρίπτουν και άλλοι βλέπουν θετικά και αρνητικά σημεία.
Δημοσίευση: 01/09/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Πέρασαν δύο ολόκληρα χρόνια με εναλλαγές υπουργών, διαβουλεύσεις, επιτροπές διαλόγου για την Παιδεία, συνεδριάσεις στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή, επιτροπές και πορίσματα "σοφών", για να φθάσουμε στην ανακοίνωση του σχεδίου του υπουργείου για την αναβάθμιση του Λυκείου και την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Από τη Δευτέρα το απόγευμα που το σχέδιο ανακοινώθηκε, το σύνολο του εκπαιδευτικού κόσμου καθώς και ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας ασχολείται με το περιεχόμενο της πρότασης του υπουργείου.
Κάποιοι το εκθειάζουν κάποιοι το απορρίπτουν και άλλοι βλέπουν θετικά και αρνητικά σημεία.
Επειδή το ζήτημα της εκπαίδευσης δεν μπορεί να αποτελεί ένα παιχνίδι κομματικής αντιπαράθεσης ή ένα ζήτημα εκμετάλλευσης επικοινωνιακού χαρακτήρα, το esos θα επιχειρήσει μια νηφάλια προσέγγιση στο περιεχόμενο της πρότασης του υπουργείου, στηριζόμενοι αποκλειστικά σε ότι έχει επισήμως δημοσιοποιηθεί, αγνοώντας αιωρούμενες πληροφορίες, αληθείς ή μη, αλλά πάντως όχι επίσημες.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου, βασικά σημεία αυτής της μεταρρύθμισης είναι τα εξής:
1. Σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης με επέκταση από το 15ο έτος στο 18ο έτος.
Η σταδιακή επέκταση της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, εκ πρώτης όψεως είναι ένα θετικό μέτρο.
Το μέτρο αυτό όμως θα πρέπει να συνοδεύεται από μια στιβαρή και συγκροτημένη επαγγελματική εκπαίδευση, ώστε οι μαθητές να μπορούν έγκαιρα να βρίσκουν διέξοδο στην απόκτηση τεχνικών δεξιοτήτων και επαγγελματικών προοπτικών.
Αν αυτό δεν υπάρχει, τότε πολλοί μαθητές θα εγκλωβισθούν σε ένα σχολείο που δεν θα καλύπτει τα ενδιαφέροντά τους και δεν θα υποστηρίζει την επαγγελματική τους πορεία στη μετέπειτα ζωή.
Αυτό καθίσταται εντονότερο καθώς η πρόταση του υπουργείου φαίνεται να οδηγεί σε εξασθένιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, όπως προκύπτει από το δεύτερο βασικό σημείο της πρότασης του υπουργείου.
2. Εγκαθίδρυση «πολυκλαδικότητας», δυνάμει ενιαία αντιμετώπιση του Λυκείου
Γενικά το πολυκλαδικό σχολείο, το οποίο λειτούργησε στα μέσα της δεκαετίας του 80 ήταν ένα πολύ καλό όσο και ακριβό σχολείο, τεράστιας δυναμικότητας.
Το γεγονός ότι το σχολείο αυτό ήταν ιδιαίτερα ακριβό και συνάμα μπορούσε να εφαρμοσθεί μόνο σε μεγάλα αστικά κέντρα, οδήγησε την πολιτεία στην εγκατάλειψη της ιδέας της γενίκευσής του. Το υπουργείο τώρα επανέρχεται στην ιδέα της "πολυκλαδικότητας".
Σύμφωνα με το υπουργείο "Προς το παρόν διατηρούνται οι διακριτές δομές ΓΕΛ και ΕΠΑΛ αλλά καθιερώνεται η μεταξύ τους επικοινωνία, δηλαδή ο «αλληλο-δανεισμός» μαθημάτων (δια ζώσης στην περίπτωση που τα δύο σχολεία συστεγάζονται, διαφορετικά εξ αποστάσεως, μέσω ειδικής πλατφόρμας)."
Με την πρότασή του το υπουργείο εισάγει στοιχεία "γενικοποίησης" του επαγγελματικού Λυκείου.
Το γεγονός αυτό θα οδηγήσει σε μείωση των ωρών διδασκαλίας τεχνικών και εργαστηριακών μαθημάτων, με δυσμενείς επιπτώσεις στην ισοτίμηση των επαγγελματικών προσόντων των αποφοίτων των ΕΠΑΛ.
Επιπρόσθετα το περιεχόμενο της συγκεκριμένης πρότασης είναι εκτός πραγματικότητας και ουτοπικό για τους εξής λόγους:
1.    Τα συστεγαζόμενα ΓΕΛ και ΕΠΑΛ είναι ελάχιστα αν βέβαια υπάρχουν.
2.    Ο αναφερόμενος δια ζώσης «αλληλο-δανεισμός» μαθημάτων δεν μπορεί να εφαρμοσθεί σε γειτονικά σχολεία, καθώς δεν είναι δυνατόν ο μαθητής να μετακινείται από σχολείο σε σχολείο και πάλι πίσω.
3.    Δεν μπορεί να δημιουργηθεί εβδομαδιαίο πρόγραμμα στα συνεργαζόμενα σχολεία, ιδίως όταν μεγάλο μέρος του εκπαιδευτικού προσωπικού δεν καλύπτει το ωράριό του σε ένα μόνο σχολείο.
Επιπρόσθετα αν το μέτρο μπορούσε να εφαρμοσθεί με την προτεινόμενη " εξ αποστάσεως, μέσω ειδικής πλατφόρμας" διδασκαλία", αυτό θα οδηγούσε σε κοινωνικές αντιδράσεις καθώς θα εντείνονται οι κοινωνικές ανισότητες και οι κάτοικοι απομακρυσμένων περιοχών δικαίως θα αισθάνονταν μειονεκτικά έναντι εκείνων των αστικών κέντρων.  Για όλα τα παραπάνω το προτεινόμενο είναι ανεδαφικό.
3. Τάξεις γενικής παιδείας οι Α΄ και Β΄ λυκείου, τάξη προπαρασκευής η Γ΄ λυκείου και  Β΄ και Γ΄ ΓΕΛ: σαφώς λιγότερα μαθήματα, πολλές ώρες το καθένα.
Ως προς την Α΄ τάξη η πρόταση του υπουργείου ουδόλως διαφοροποιείται από την υπάρχουσα κατάσταση.
Ως προς τη Β΄ τάξη και με το υφιστάμενο σήμερα σύστημα, η τάξη αυτή είναι  μεταβατική. Στην πρόταση του υπουργείου αναφέρεται ότι θα υπάρχουν περισσότερα μαθήματα επιλογής, ώστε οι μαθητές/τριες να δοκιμάσουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους (στο ΓΕΛ με τη μορφή επιλογών εμβάθυνσης, στο ΕΠΑΛ με τη μορφή μαθημάτων τομέα).
Ουσιαστική διαφοροποίηση παρατηρείται στη Γ΄ τάξη, που μετατρέπεται σε "τάξη προπαρασκευαστική είτε για τα ΑΕΙ είτε για την επαγγελματική ζωή μετά το λύκειο, δίνεται έμφαση στα ενδιαφέροντα των μαθητριών και μαθητών, που διαμορφώνουν το προσωπικό τους ωρολόγιο πρόγραμμα, με λίγες διδακτικές ώρες αφιερωμένες στα κοινά για όλους μαθήματα".
Από τα αναφερόμενα σε συνδυασμό με όσα περιγράφονται στην πρόταση του υπουργείου για λιγότερα μαθήματα με πολλές ώρες το καθένα, προκύπτουν τα εξής:
Η περιγραφή της Β΄ τάξης είναι αόριστη και ασαφής καθώς δεν αναφέρονται ποια μαθήματα θα διδάσκονται καθώς επίσης και οι ώρες εβδομαδιαίας διδασκαλίας. Από την περιγραφή μάλλον φαίνεται να μειώνεται η διδασκαλία των μαθημάτων της λεγόμενης "γενικής παιδείας".
Η προτεινόμενη μείωση του αριθμού των διδασκόμενων μαθημάτων είναι θετικήαρκεί να μην οδηγήσει σε μονομερή διδασκαλία.
Στην προσπάθεια μείωσης των μαθημάτων, εισάγεται η πρωτοφανής συγχώνευση της Χημείας και της Βιολογίας, σε ένα μάθημα.
Μάλιστα για την ομάδα των σχολών Υγείας ενώ μέχρι σήμερα και επί δεκαετίες η Βιολογία και η Χημεία αποτελούσαν διακριτά και αυξημένης βαρύτητας μαθήματα, τώρα ενσωματώνονται σε ένα.
Αυτή τη στιγμή όλοι οι μαθητές μέχρι και τη Β΄ τάξη διδάσκονται μαθήματα τόσο θεωρητικού όσο και θετικού προσανατολισμού με τη μορφή μαθημάτων γενικής παιδείας.
Θα εξακολουθήσει να ισχύει κάτι τέτοιο ή όχι;
Για παράδειγμα θα διδάσκονται όλοι οι μαθητές Ιστορία, Φυσική, Χημεία ως μαθήματα Γενικής Παιδείας ή όχι;
Η πρόταση όμως του υπουργείου είναι αόριστη ως προς αυτό το σημείο.
Επιπρόσθετα η μείωση των ωρών διδασκαλίας θα οδηγήσει σε μείωση των απαιτούμενων εκπαιδευτικών, γεγονός που θα πρέπει να σκεφθεί το υπουργείο πως θα το αντιμετωπίσει.
Σχετικά με τη Γ΄ τάξη.
1. Η πρόταση για μετατροπή της Γ΄ Λυκείου σε προπαρασκευαστικό έτος έχει βάση και λογική, υπό συγκεκριμένους όμως όρους και προϋποθέσεις, ώστε η τάξη αυτή να μη μετατραπεί σε φροντιστηριακή.
H παρεχόμενη δυνατότητα στο μαθητή να παρακολουθεί μόνο τα μαθήματα που τον ενδιαφέρουν και, με βάση τις επιδόσεις του σε αυτά, να διεκδικεί την είσοδό του σε συγκεκριμένα πανεπιστημιακά τμήματα, εκ πρώτης όψεως αποτελεί θετικό μέτρο και μάλλον θα ικανοποιεί τους μαθητές.
Πρακτικά όμως  η εφαρμογή της συγκεκριμένης  δόμησης της Γ΄ Λυκείου καθίσταται  αδύνατη σε όλη την επικράτεια.
Ο λόγος είναι ότι δημιουργούνται πολλές επιλογές τις οποίες το ελληνικό σχολείο υποχρεούται να τις υποστηρίξει αλλά δεν θα μπορέσει.
Το ίδιο ισχύει και για τις επιλογές αυτές στη Β΄ τάξη, ιδίως αν αυτές συνδέονται με τις επιλογές της Γ΄ τάξης.
Ενδεικτικά για τη Γ΄ τάξη μπορούν να προκύψουν οι εξής συνδυασμοί:
Για την ομάδα που θα οδηγεί σε πρόσβαση σε Φιλοσοφικές Σχολές προκύπτουν τουλάχιστον 6 συνδυασμοί μαθημάτων.
Για την ομάδα που θα οδηγεί σε πρόσβαση σε Τμήματα Πολυτεχνείου (προφανώς και τα λεγόμενα Φυσικομαθηματικά Τμήματα) προκύπτουν τουλάχιστον 12 συνδυασμοί.
Για την ομάδα που θα οδηγεί σε πρόσβαση σε Τμήματα Οικονομίας, προκύπτουν τουλάχιστον 3 συνδυασμοί μαθημάτων.
Για την ομάδα που θα οδηγεί σε πρόσβαση σε Τμήματα Ιατρικών Σχολών , προκύπτουν τουλάχιστον 3 συνδυασμοί μαθημάτων.
Συνολικά οι συνδυασμοί επιλογών των μαθητών  που προκύπτουν είναι τουλάχιστον 24 συνδυασμοί μαθημάτων .
Η πολιτεία οφείλει να  παρέχει κάθε συνδυασμό σε κάθε σχολείο ακόμη και στο πιο απομακρυσμένο σχολείο ακόμη και σε μικρό αριθμό μαθητών.
Διαφορετικά θα στερεί σε μαθητές τη δυνατότητα να σπουδάσουν εκείνο που επιθυμούν.
Με βάση αυτά η πρόταση κρίνεται ανεφάρμοστη, όχι μόνο στα απομακρυσμένα σχολεία αλλά και σε πολλά σχολεία ημιαστικών αλλά και αστικών περιοχών. 
Ακόμη όμως και αν η πολιτεία παρέχει τη δυνατότητα στον κάθε μαθητή να επιλέγει εκείνο το συνδυασμό των μαθημάτων που επιθυμεί, για όσους τουλάχιστον έχουν επαφή με τη σχολική πραγματικότητα, προκύπτουν τα εξής εύλογα, ερωτήματα:
α) Πως θα συντάσσεται το πρόγραμμα του σχολείου; και
β) Θα υπάρχουν όλες οι αίθουσες που θα απαιτούνται για την ανάπτυξη του συνόλου των τμημάτων που θα προκύπτουν από κάθε συνδυασμό μαθημάτων;  Είναι βέβαιο οτι η εφαρμογή είναι αδύνατη και η αναφορά ότι οι μαθητές θα μπορούν να   "… διαμορφώνουν το προσωπικό τους ωρολόγιο πρόγραμμα," είναι ουτοπική.
Οι αναφερόμενοι, στους ενδεικτικούς πίνακες της πρότασης, συνδυασμοί μαθημάτων που μπορεί ένας μαθητής να επιλέξει, οδηγεί σε κατακερματισμό των επιλεγόμενων από το μαθητή πανεπιστημιακών τμημάτων,  καθώς ανάλογα με το επιλεγόμενο μάθημα ο  μαθητής θα έχει δυνατότητα πρόσβασης σε συγκεκριμένα και μόνο τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Αυτό θα οδηγήσει στο πρωτοφανές φαινόμενο ένας μαθητής να μην έχει δυνατότητα πρόσβασης σε όλες τις Σχολές του Πολυτεχνείου. Π.χ. για Χημικούς Μηχανικούς θα απαιτείται Χημεία, για Αρχιτέκτονες σχέδιο, για Μηχανολόγους Φυσική για Ηλεκτρολόγους Φυσική ή και Πληροφορική.
Ένας μαθητής όμως δεν θα έχει τη δυνατότητα να επιλέξει όλα τα παραπάνω απαιτούμενα μαθήματα.
Συνεπώς ο μαθητής, μόνο σε ορισμένα τμήματα θα έχει τη δυνατότητα πρόσβασης.
4. Το απολυτήριο βασισμένο κυρίως σε ενδοσχολικές και λιγότερο σε διασχολικές διαδικασίες και  ο τρόπος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Η επίδοση του μαθητή στην Α΄ και στη Β΄ τάξη δεν φαίνεται να μετρά στο βαθμό απολυτηρίου ούτε στη διαδικασία πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Πως όμως θα αντιμετωπισθεί η επί χρόνια παρατηρούμενη παθογένεια, της αδιαφορίας των περισσοτέρων μαθητών για τα μαθήματα, πλην εκείνων που συνδέονται με την εισαγωγή του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Προφανώς δεν αλλάζει κάτι σε σχέση με την παρούσα κατάσταση.
Άρα η όποια προσδοκώμενη αναβάθμιση του Λυκείου δεν περιλαμβάνει τις δύο από τις τρείς τάξεις.
Με την πρόταση, δημιουργούνται δύο τύποι απολυτηρίου:
α)υψηλής βαρύτητας, με δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και
β) χαμηλής βαρύτητας, χωρίς δυνατότητα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση κάτι που είχε εφαρμοσθεί στη δεκαετία του 1980 και είχε αποτύχει.
Επιπρόσθετα δεν προβλέπεται κάτι για την περίπτωση που ένας μαθητής με απολυτήριο χαμηλής βαρύτητας θελήσει αργότερα να προσπαθήσει να εισαχθεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;
Η περιγραφή της διαδικασίας του διαγωνίσματος του 1ου τετραμήνου παραπέμπει στα εξής:
•Κοινή ημέρα εξέτασης σημαίνει πανελλήνιες εξετάσεις και ισότιμα θέματα.
•Η αναφορά σε " θέματα που καταθέτουν σε ειδική πλατφόρμα τα χαράματα της ίδιας μέρας επιτροπές έμπειρων εκπαιδευτικών από όλες τις περιφέρειες" είναι μια προσπάθεια να υπάρχει τράπεζα θεμάτων χωρίς τράπεζα θεμάτων. Πάντως η πρόταση καθορισμού των θεμάτων με αυτόν τον τρόπο δεν μπορεί να εφαρμοσθεί τουλάχιστον χωρίς κινδύνους λαθών ή και διαρροής. Είναι προτιμότερο για την στάθμιση των θεμάτων να επανέλθει ο θεσμός της Τράπεζας Θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας, με θέματα σταθμισμένα και κατάλληλα επεξεργασμένα, ώστε να αποφευχθούν λάθη που παρατηρήθηκαν κατά την πρώτη εφαρμογή.
•    Η αυτόματη διόρθωση (ηλεκτρονικό σύστημα) παραπέμπει σε κλειστού τύπου θέματα. Αυτό οπωσδήποτε αυξάνει την αντικειμενικότητα της βαθμολόγησης, ακόμη και με τον κλασσικό τρόπο βαθμολόγησης αλλά μειώνει τις δυνατότητες αξιολόγησης συνδυαστικών ερωτημάτων, όπως επίλυση προβλήματος. Επιπρόσθετα τέτοιου είδους τα θέματα δεν μπορούν να εφαρμοσθούν στην αξιολόγηση της Γλώσσας, παρά μόνο εν μέρει. Ακόμη τέτοιου είδους κριτήρια αξιολόγησης απαιτούν ιδιαίτερα μεγάλη προσοχή στη διατύπωσή τους ενώ δεν επιτρέπουν ενδιάμεσες βαθμολογίες μεταξύ αρίστου και μηδενός.
Η πρόταση για " μια εκτενή εργασία που πραγματοποιείται για κάθε μάθημα εντός του σχολείου " κατ αρχήν αποτελεί  θετικό μέτρο.
Βέβαια η επιτυχής εφαρμογή της συγκεκριμένης πρότασης απαιτεί εξαιρετικά καλή οργάνωση του συστήματος αξιολόγησης των εργασιών καθώς και αλλαγή νοοτροπίας και επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Η επιμόρφωση αυτή πρέπει να είναι καλά σχεδιασμένη και όχι βιαστική, όπως επιχειρείται αυτές τις ημέρες με την επιμόρφωση στην υλοποίηση των δημιουργικών εργασιών.
Επιπρόσθετα θα πρέπει να υπάρξει αυστηρός έλεγχος για την αποφυγή "βιομηχανίας" παραγωγής εργασιών από φροντιστήρια.
Η συμμετοχή της προφορικής βαθμολογίας κινείται στην προσπάθεια ενδυνάμωσης της καθημερινής σχολικής ζωής με την αξιολόγηση της καθημερινής παρουσίας του μαθητή.
Επιπρόσθετα θα οδηγήσει σε ενδυνάμωση του κύρους του εκπαιδευτικού αρκεί να υπάρξουν αντιστάσεις στις αναμενόμενες, τουλάχιστον στα πρώτα χρόνια, πιέσεις.
Δεν υπάρχει όμως καμία αναφορά για το αν και πώς θα αντιμετωπίζεται μεγάλη απόκλιση μεταξύ προφορικής και γραπτής επίδοσης αλλά ούτε και κάποιο μέτρο προάσπισης της αξιοπιστίας της διαδικασίας.
Σχετικά δε με την εξαγγελία για κατάργηση  των πανελληνίων  εξετάσεων, τελικά αυτές δεν καταργούνται.
Απλά αλλάζει η ονομασία τους και μετονομάζονται σε     " Κεντρικά οργανωμένες".
Είναι προφανές ότι στο παρόν αλλά και στο εγγύς μέλλον οι πανελλήνιες εξετάσεις δεν μπορούν να καταργηθούν.
5. Αλλαγές περιεχομένου, μεθόδων διδασκαλίας και αξιολόγησης
Είναι αυτονόητο ότι απαιτούνται αλλαγές στην κατεύθυνση αυτή, όπως είναι προφανές ότι απαιτείται επιμόρφωση.
Δυστυχώς στη χώρα μας επί δεκαετίες απουσιάζει ένα σύστημα επιμόρφωσης και μόνο οι προσπάθειες των Σχολικών Συμβούλων καλύπτουν μέρος των αναγκών των εκπαιδευτικών.
Το υπουργείο αναφέρει ότι σχεδιάζεται συστηματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών.
Η συνεχής αναφορά της επιμόρφωσης αναδεικνύει την αναγκαιότητα δημιουργίας ενός σταθερού συστήματος επιμόρφωσης.
Ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρχει σοβαρή πρόταση για το συγκεκριμένο θέμα.
6. Στόχος ο δημοκρατικός, ενεργός, σκεπτόμενος, δημιουργικός πολίτης: Δημιουργικές δραστηριότητες και μαθητικές κοινότητες.
Οι αναφορές για δημοκρατικό, ενεργό, σκεπτόμενο, δημιουργικό πολίτης καθώς και Δημιουργικές δραστηριότητες και μαθητικές κοινότητες είναι ωραία λόγια, το αποτέλεσμα όμως θα φανεί στην πράξη.
Πρέπει όμως να υπάρξουν διευκρινίσεις σχετικά με το αναφερόμενο "δίωρο των συλλογικών Δημιουργικών Δραστηριοτήτων", κατά πόσο αυτό θα είναι υποχρεωτικό, αν θα εφαρμόζεται μόνο στη Γ΄ τάξη και αν θα περιλαμβάνεται στα 3 μαθήματα τα επιπλέον των μαθημάτων εμβάθυνσης ή θα αποτελεί ένα τέταρτο μάθημα.
Συμπερασματικά.
Η πρόταση του υπουργείου έχει αρκετές ασάφειες  και καινοφανείς προτάσεις όπως ο «αλληλο-δανεισμός» μαθημάτων μεταξύ επαγγελματικής και γενικής εκπαίδευσης καθώς και διαδικασίες δημιουργίας θεμάτων εξετάσεων με προτάσεις τα ξημερώματα.  
Η πολυαναμενόμενη αναβάθμιση του Λυκείου, παρά τις αντίθετες προθέσεις και διακηρύξεις, δεν φαίνεται να επιτυγχάνεται, τουλάχιστον για τις δύο πρώτες τάξεις.
Η  ενδυνάμωση του Λυκείου στο σύνολό του, απαιτεί εθνικό απολυτήριο που θα λαμβάνει υπόψη την επίδοση του μαθητή και στις τρεις τάξεις του Λυκείου, μέσα από διαδικασίες σταθμισμένων κριτηρίων αξιολόγησης, των διαφόρων μαθημάτων.
Αυτό προϋποθέτει μια σωστά συγκροτημένη τράπεζα κατάλληλα επεξεργασμένων θεμάτων.
Το προτεινόμενο σύστημα δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να επιλέγει τα μαθήματα που τον ενδιαφέρουν αλλά λόγω αυτού προκύπτει μεγάλος αριθμός δυνατών συνδυασμών μαθημάτων.
Αυτό έχει ως συνέπεια η πρόταση να έχει τη   βασική αδυναμία εφαρμογής σε όλη την επικράτεια.
Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα εκ των πραγμάτων και με βάση τη μέχρι τώρα εμπειρία, δεν μπορεί να υποστηρίξει μεγάλο αριθμό επιλογών.
Αν η πολιτεία προσπαθήσει να το εφαρμόσει καθολικά τη συγκεκριμένη πρόταση θα πρέπει να καλύπτει τις ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό για κάθε επιλεγόμενο μάθημα.
Αυτό θα έχει ως συνέπεια σε απομακρυσμένες περιοχές να απαιτούνται εκπαιδευτικοί με πολύ μικρό ωράριο, με ότι αυτό συνεπάγεται για το οικονομικό κόστος. 
Η πρόταση του υπουργείου έχει στοιχεία του ΙΒ, πλην όμως δεν μπορεί να τύχει γενικευμένης εφαρμογής.
Θα περίμενε κανείς, μετά από τόσο χρόνο συζητήσεων, περισσότερο συγκεκριμένες και ρεαλιστικές προτάσεις.
Η προτεινόμενη δυνατότητα για το μαθητή να επιλέγει τα δύο μαθήματα, πέραν των δύο υποχρεωτικών, στα οποία θα εξετάζεται για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση,οδηγεί όχι μόνο στο μεγάλο αριθμό δυνατών συνδυασμών μαθημάτων αλλά ταυτόχρονα και στον περιορισμό του αριθμού των τμημάτων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, στα οποία ο μαθητής θα μπορεί να έχει πρόσβαση. 
Επιπρόσθετα για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, πέραν του μαθήματος της Νεοελληνικής Γλώσσας, δεν εξετάζεται κανένα μάθημα γενικής παιδείας.
Αυτό σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι επιδόσεις του μαθητή στις δύο πρώτες τάξεις του Λυκείου δεν λαμβάνονται υπόψη, με μειωμένο συνεπώς ενδιαφέρον από πλευράς μαθητών,θα οδηγήσει αυριανούς πολίτες χωρίς σφαιρική μόρφωση.
Η μείωση των μαθημάτων που θα διδάσκονται οι μαθητές αρχικά κρίνεται ότι βρίσκεται στη σωστή κατεύθυνση αλλά δεν μπορεί αυτό να επιτυγχάνεται με συγχωνεύσεις μαθημάτων όπως Χημεία/Βιολογία.
Η Επαγγελματική Εκπαίδευση μάλλον πλήττεται με το χαρακτήρα που της δίδεται με περισσότερες επιλογές μαθημάτων γενικής παιδείας που θα είναι σε βάρος της διδασκαλίας τεχνικών και εργαστηριακών μαθημάτων.
Οι πανελλαδικές εξετάσεις δεν καταργούνται, αντίθετα αυξάνονται  μετονομαζόμενες σε κεντρικά οργανωμένες εξετάσεις.
Όλα αυτά δείχνουν ότι απαιτείται αρκετός χρόνος και μεγάλη προσπάθεια για τη θέσπιση ενός πλαισίου που θα αναβαθμίζει το Λύκειο.
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το ευχάριστο δεν είναι απαραίτητα και ωφέλιμο.
Συνεπώς το Λύκειο δεν μπορεί να παραμένει στην παρούσα χαλαρότητα, καθώς αποτελεί την ολοκλήρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όντας ταυτόχρονα και η γέφυρα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: