Απουσία του πολιτισμού και των πολιτιστικών προγραμμάτων από το σχέδιο του νέου οργανογράμματος
Δημοσίευση: 28/04/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων απέστειλε στον υπουργό Παιδείας Κ. Γαβρόγλου το ακόλουθο υπόμνημα:
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Με την επιστολή μας αυτή θέλουμε να εκφράσουμε τη μεγάλη μας έκπληξη για την απουσία του πολιτισμού και των πολιτιστικών προγραμμάτων από το σχέδιο του νέου οργανογράμματος του ΥΠΠΕΘ, όπως κοινοποιήθηκε στον διαδικτυακό τύπο, παρά τις διαβεβαιώσεις στελεχών προς την Ένωση μας ότι ο πολιτισμός είναι στις προτεραιότητες του Υπουργείου κι ότι ο θεσμός των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων θα αναβαθμιστεί.
Πιστεύουμε ότι είναι θετική εξέλιξη η σύσταση «Αυτοτελούς Τμήματος για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και την Αειφορία», όμως, με αυτόν τον τρόπο, αναγνωρίζεται η ανάγκη αναβάθμισης των Σχολικών Δραστηριοτήτων μονομερώς. Δεν αναφέρονται τα άλλα δύο αντικείμενα Σχολικών Δραστηριοτήτων, τα Πολιτιστικά Προγράμματα και τα προγράμματα Αγωγής Υγείας· και μάλιστα, παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων που υλοποιούνται στα σχολεία της χώρας είναι πολιτιστικά.
Με αφορμή την πρόθεση σύστασης Αυτοτελούς Τμήματος για την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και την Αειφορία» καταθέτουμε τις παρακάτω σκέψεις:
1. Ο περιορισμός και η υπαγωγή της Αειφορίας αποκλειστικά στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και η απουσία ή υποβάθμιση των Πολιτιστικών Προγραμμάτων αντιβαίνουν σε κάθε πόρισμα ή έκθεση που στηρίχθηκε στον Εθνικό Διάλογο για την Παιδεία (Ενδεικτικά: ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ – ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ, Μάιος 2016 . ΕΘΝΙΚΟΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΔΙΑΛΟΓΟΣΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ – ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ, 27 Μαΐου 2016 )
2. Η Αειφορία, σύμφωνα τη σύγχρονη αντίληψη για την έννοια, τα κείμενα της UNESCO, τις προτεραιότητες των Ηνωμένων Εθνών και τα πορίσματα διεθνών διασκέψεων , δεν περιορίζεται μόνο στο περιβάλλον. Από το 1998 η UNESCO αναγνωρίζει ότι «η αειφόρος ανάπτυξη και η άνθιση των πολιτισμών είναι έννοιες αλληλοεξαρτώμενες». Ο Πολιτισμός, αποτελεί έναν από τους Πυλώνες της Αειφορίας, αναδεικνύοντας την ανάγκη για εμβάθυνση σε περιοχές κοινωνικού, δια-πολιτισμικού και πολιτικού προβληματισμού. Αναγνωρίζεται ως συνεκτικός κρίκος των άλλων τριών πυλώνων (οικονομικού, κοινωνικού και περιβαλλοντικού).
3. Με την έκρηξη του Προσφυγικού Ζητήματος είναι καίριας σημασίας η ενδυνάμωση των δομών Πολιτισμού, σε μια κοινωνία που αλλάζει, καθώς καλείται να κατανοήσει και ενσωματώσει στοιχεία από διαφορετικούς πολιτισμούς, με άξονα τις αξίες της Δημοκρατίας και του Ανθρωπισμού, μέσα από την διαπολιτισμική αγωγή και διαμεσολάβηση.
Θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι οι περισσότερες δράσεις σχολείων γύρω από το Προσφυγικό Ζήτημα που παρουσιάστηκαν και βραβεύτηκαν στις 5 Μαΐου 2016 από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (αρ. πρωτ. 62470/ΓΔ4/13-04-2016) υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο Πολιτιστικών Προγραμμάτων.
Θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε ότι οι περισσότερες δράσεις σχολείων γύρω από το Προσφυγικό Ζήτημα που παρουσιάστηκαν και βραβεύτηκαν στις 5 Μαΐου 2016 από το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (αρ. πρωτ. 62470/ΓΔ4/13-04-2016) υλοποιήθηκαν στο πλαίσιο Πολιτιστικών Προγραμμάτων.
Εκφράζοντας την ανησυχία μας για τη συνέχεια, την αυτοτέλεια και την ίδια την ύπαρξη των Πολιτιστικών Προγραμμάτων, θα θέλαμε να μας ενημερώσετε για τον σχεδιασμό του Υπουργείου σχετικά με τη θέση τους στο σχολείο και τη θεσμική και ουσιαστική υποστήριξή τους.
Πάγιο αίτημα μας, από την κατάργηση της Διεύθυνσης ΣΕΠΕΔ (όπου υπάγονταν ισότιμα όλα τα αντικείμενα Σχολικών Δραστηριοτήτων) και εξής, είναι η σύσταση Αυτοτελούς Τμήματος Σχολικών Δραστηριοτήτων.
Ζητάμε
• Το υπό σύσταση αυτοτελές τμήμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αειφορίας να έχει τίτλο «Αυτοτελές Τμήμα Σχολικών Δραστηριοτήτων και Αειφορίας (Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Πολιτιστικά Θέματα, Αγωγή Υγείας)», και να συντονίζει τις δράσεις των τριών διαφορετικών αντικείμενων, που θα παραμείνουν διακριτά, τόσο στην ονομασία όσο και στην υποστήριξή τους σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης από τους υπευθύνους Πολιτιστικών Θεμάτων, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αγωγής Υγείας.
• Αν η ομάδα σχεδιασμού του οργανογράμματος επιμένει στην πεπαλαιωμένη αντίληψη που συνδέει την αειφορία αποκλειστικά με την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, ζητάμε τη σύσταση Αυτοτελούς Τμήματος Πολιτιστικών Προγραμμάτων. Ένα τμήμα με αντικείμενο τον πολιτισμό στο σχολείο θα μπορούσε να υποστηρίξει μέσα από προγράμματα την πολυφωνία και τη διαπολιτισμικότητα, τον πολιτισμικό γραμματισμό, τη γνωριμία με την πολιτιστική κληρονομιά, με τον υλικό και άυλο πολιτισμό και την καλλιέργεια της αίσθησης του ανήκειν, την αξιοποίηση σύγχρονων μορφών έκφρασης, όπως το web radio και γενικότερα τα οπτικοκακουστικά μέσα, τη δημιουργία ισχυρών δεσμών ανάμεσα στα σχολεία και τις βιβλιοθήκες και την προώθηση της ανάγνωσης, την πρόληψη του ρατσισμού μέσα από την τέχνη και πολιτισμικές δράσεις, την πολιτειότητα…
• Τα ΚΠΕ (Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης) να μετατραπούν σε Κέντρα Εκπαίδευσης για τον Πολιτισμό, το Περιβάλλον και την Υγεία, με αντίστοιχη επιστημονική διεύρυνση των παιδαγωγικών τους ομάδων, υποστηρίζοντας όλες της πλευρές της εκπαίδευσης για την αειφορία.
Οι Σχολικές Δραστηριότητες αποτελούν το πλέον ποιοτικό κομμάτι της Ελληνικής Εκπαίδευσης και με τις πιο σύγχρονες διδακτικές μεθοδολογίες καθιστούν το σχολείο πιο αυτόνομο, παρέχουν δυνατότητες αυτενέργειας σε εκπαιδευτικούς και μαθητές, μεταβάλλουν συνολικά την «κουλτούρα» της τοπικής κοινωνίας και ρίχνουν γέφυρες ανθρωπισμού, σεβασμού, αλληλεπίδρασης και αλληλεγγύης, προωθούν τη συμμετοχή, συνεργασία και τον διάλογο, εν τέλει συμβάλλουν στην απόκτηση δεξιοτήτων ενεργού πολίτη.
Είμαστε στη διάθεσή σας για περαιτέρω γόνιμο διάλογο και κατάθεση προτάσεων για την ουσιαστική προαγωγή του πολιτισμού στο σχολείο.
Με εκτίμηση
Για το Δ.Σ.
Η Γ. Γραμματέας Η Πρόεδρος
Ιωάννα Δεκατρή Καλλιόπη Κύρδη
Ιωάννα Δεκατρή Καλλιόπη Κύρδη
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου