Πέμπτη 10 Μαρτίου 2016

Η πανελλήνια έρευνα για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Στα ελληνικά σχολεία τα φαινόμενα βίας είναι αισίως ηπιότερα από τα φαινόμενα βίας σε άλλα σχολικά συστήματα
Δημοσίευση: 08/03/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Α.  Στα ελληνικά σχολεία τα φαινόμενα βίας είναι αισίως ηπιότερα από τα φαινόμενα βίας σε άλλα σχολικά συστήματα, όπως αυτό της Βορείου Αμερικής.
Β. Είναι προφανές ότι όταν αντιμετωπίζουμε στην πραγματική του διάσταση ένα πρόβλημα, τότε μπορούμε να το επιλύσουμε.
Γ. Η κινδυνολογία, η κατά κάποιον τρόπο, δημοσιογραφική υπερβολή, στην ανάδειξη πραγματικών περιστατικών σχολικής βίας δεν ευνοεί ούτε στην κατανόηση ούτε στην επίλυση αυτών των προβλημάτων.
Τα παραπάνω είπε ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης , στη σημερινή παρουσίαση των αποτελεσμάτων   της πανελλήνιας έρευνας για την ενδοσχολική βία και τον εκφοβισμό.
Ο υπουργός Παιδείας τόνισε ότι:
Α. Τα προβλήματα είναι πολλά, διαφορετικής διαβάθμισης, στο δημοτικό σχολειό είναι η λεκτική βία, όσο ανεβαίνουμε τις τάξεις τα φαινόμενα αποκτούν διαφορετική ένταση. Και στο σχολειό το δημοτικό χρειάζεται να υπάρξει εκπαιδευτική παρέμβαση του δάσκαλου οπωσδήποτε για να επιλυθούν οι παρεξηγήσεις, στο Λύκειο και στο Γυμνάσιο τα ίδια τα παιδιά εμφανίζονται να θέλουν να βρίσκουν μόνα τους τρόπους συνεννόησης χωρίς τη διαμεσολάβηση των ενηλίκων. Στο βαθμό που αυτή η μέθοδος οδηγεί στην επίλυση προβλημάτων και παρεξηγήσεων, προφανώς, είναι προτιμητέα.
Β. Το υπουργείο Παιδείας, ήδη από το προηγούμενο ΕΣΠΑ έχει συγκροτήσει ένα πρόγραμμα, έχει προχωρήσει στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών κι έχει δημιουργήσει μια ασπίδα στα σχολειά μέσα, μορφωμένων εκπαιδευτικών ικανών να αντιμετωπίζουν τα προβλήματα σχολικής βίας.
Γ. Η δύναμη όμως που μπορεί να περιθωριοποιήσει τη σχολική βία είναι  το δημοκρατικό σχολειό . Η ανάπτυξη αξιών συλλογικότητας και σεβασμού της προσωπικότητας του άλλου οδηγούν στην αντιμετώπιση μέσα από τη σχολική διαδικασία, και γενικότερα τη σχολική ζωή, φαινομένων τα οποία οδηγούν σε ξενοφοβία, σε ρατσισμό, σε ομοφοβία, σε τόσα φαινόμενα τα οποία παράγουν τελικά σχολική βία.
Δ. Προφανώς η μάχη για το δημοκρατικό σχολείο αφορά στον τρόπο οργάνωσής του, τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών, την οργάνωση των μαθητών, αφορά στο περιεχόμενο των μαθημάτων και τη σχολική καθημερινή πράξη.  Η επιτροπή που έχει συγκροτήσει το Υπουργείο με την κυρία Αρτινοπούλου για το φαινόμενο του bullying, της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία, ήδη έχει ένα πολύ σημαντικό έργο επιτελέσει, την προηγούμενη περίοδο, επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, θα συνεχιστεί το πρόγραμμα αυτό,  με αναβαθμισμένες προτεραιότητες και την επόμενη περίοδο. Θα είμαστε σύντομα στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε αυτές τις νέες δράσεις.
Ε. Η σημερινή συνεργασία με τους Φορείς την υπογραφή μνημονίου κατά της βίας και του σχολικού εκφοβισμού είναι ένα πρώτο μέτρο που δείχνει ότι αντιμετωπίζουμε τη λύση των προβλημάτων σε ένα ορίζοντα ανοιχτού σχολείου στην κοινωνία και όχι με εσωστρέφεια του σχολειού.
Ζ. Μία από τις αιτίες αυτού του πολυπαραγοντικού φαινομένου της σχολικής βίας είναι οι διακρίσεις εις βάρος των κοριτσιών, των γυναικών στην εκπαίδευση και την κοινωνία. Το αναφέρω αυτό το θέμα με την ευκαιρία της σημερινής γιορτής της γυναίκας. Πρέπει να πούμε ότι το θέμα της σχολικής ανισότητας όσον αφορά τα φύλα είναι πολύ σημαντικό, γιατί το σχολειό μπορεί να αποδειχθεί με θετικό τρόπο μήτρα της ισότητας ανάμεσα στα δύο φύλα. Δηλαδή μέσα από τα μαθήματα και μέσα από την συμπεριφορά εκπαιδευτικών και μαθητών να δημιουργήσει τις δυνατότητες εκ νέου να αδυνατίσουν οι έμφυλες ταυτότητες οι οποίες δημιουργούν και στην εκπαίδευση ένα μηχανισμό στερεοτύπων αλλά ταυτοχρόνως, και εκεί εμείς εστιάζουμε την προσοχή μας, θέλουμε η εκπαίδευση από μηχανισμός τέτοιων αρνητικών στερεοτύπων να αποτελέσει ένα θεσμό αλλαγής αυτής της εικόνας έτσι ώστε με συγκεκριμένα βήματα να υπερβούμε τις έμφυλες αδικίες και διακρίσεις. Βεβαίως επαναλαμβάνω αυτό δεν αφορά μόνο την εκπαίδευση αλλά  συνολικά την κοινωνία. Έχουμε προχωρήσει σε ένα πρόγραμμα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών σε όλη τη χώρα με έμφαση στις απομακρυσμένες περιοχές έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία νέα οπτική γύρω από τα ζητήματα των σχέσεων αγοριών και κοριτσιών, άρα τη γυναίκα στην εκπαίδευση και να επιτευχθεί μία ουσιαστική ισότητα των δύο φύλων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: