Πέμπτη 31 Μαρτίου 2016

Επανακατατίθεται η τροπολογία για τις μαθητικές καταλήψεις

“Μαθητοδικείον” είχε χαρακτηρίζει ο Ν. Φίλης την ΠΝΠ
Δημοσίευση: 30/03/2016
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Η τροπολογία  που προβλέπει την κατάργηση της Πράξης Νομοθετικού  Περιεχομένου του 2000 με την οποία τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης οι «καταληψίες» επανακατατίθεται, προς ψήφιση, στη Βουλή από τον υπουργό Παιδείας Νίκο Φίλη,  στο υπό κατάθεση Σχέδιο Νόμου για την Ερευνα.
Τη συγκεκριμένη τροπολογία   ο υπουργός Παιδείας την είχε αποσύρει από τη Βουλή τον περασμένο μήνα, η οποία είχε ενταχθεί   στο νομοσχέδιο  “Μέτρα για την επιτάχυνση του κυβερνητικού έργου και άλλες διατάξεις”.
Η ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ

Την τροπολογία ο υπουργός Παιδείας την αιτιολογεί ως εξής:
Α. Με την προτεινόμενη διάταξη αποκαθίσταται η ομαλή λειτουργία της σχολικής ζωής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση με την αποποινικοποίηση των μαθητικών κινητοποιήσεων. Η κατάργηση της πράξης νομοθετικού περιεχομένου «περί ομαλής λειτουργίας των σχολείων», που κυρώθηκε με το Ν. 2811/2000 κρίνεται αναγκαία προκειμένου να προστατευθούν οι ανήλικοι από ιδιαίτερα ψυχοφθόρες διαδικασίες ενώπιον της ποινικής δικαιοσύνης λόγω των δημοκρατικών διεκδικήσεων  τους.
Β. Άλλωστε η τέλεση αξιοποίνων πράξεων στο χώρο του σχολείου τιμωρείται από τις διατάξεις του ποινικού κώδικα που αφορούν τόσο τους μαθητές όσο και τους γονείς ανήλικων μαθητών οι οποίοι παραλείπουν να τους εμποδίσουν από την τέλεση των αξιοποίνων πράξεων
Γ. Τέλος, η αναπλήρωση των χαμένων διδακτικών ωρών, σε περίπτωση μαθητικών καταλήψεων καλύπτεται ήδη από τη ρύθμιση  του ν.4326/2015 ώστε να μην διασαλεύεται  η ομαλή πορεία του εκπαιδευτικού έργου.

“Μαθητοδικείον” είχε χαρακτηρίζει ο Ν. Φίλης την ΠΝΠ στις 09/11/2015

ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΤΟ ΤΟΤΕ ΔΗΜΟΣΙΕΥΜΑ ΤΟΥ ESOS
Την κατάργηση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου  που προβλέπει  φυλάκιση των μαθητών  «καταληψιών» των σχολείων , προανήγγειλε στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Γ. Γκιόκα, και ανακοίνωσε ότι  είναι  σε συνεννόηση με τον Συνήγορο του Πολίτη, στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και ο Συνήγορος του Παιδιού, έτσι ώστε να υπάρξει μια αναμόρφωση συνολικά του πλαισίου λειτουργίας των μαθητικών κοινοτήτων πιο δημοκρατικό, να ενθαρρύνει περισσότερο την αυτενέργεια, τη συνεργασία, τη δημοκρατική διαπαιδαγώγηση των παιδιών, μέσα από μορφές συμμετοχής, πιο υπεύθυνη να είναι η πολιτεία απέναντι στα παιδιά και πιο υπεύθυνα τα παιδιά απέναντι στα προβλήματα τα οποία αντιμετωπίζουν.
Ο υπουργός Παιδείας  τόνισε:
Μαθητικό ιδιώνυμο
Α. Άρα, λοιπόν, δεν είναι θέμα μόνο μιας ρύθμισης που καταργεί μια έτσι και αλλιώς αντιδημοκρατική διάταξη, που την ονόμασα «μαθητικό ιδιώνυμο» και όλοι καταλαβαίνουν τις αναλογίες, αλλά ακόμη περισσότερο θέλουμε να αναμορφώσουμε το εσωτερικό κλίμα και θεσμικό πλαίσιο της μαθητικής ζωής στο σχολείο.
Μαθητοδικείον
Β. Είναι προφανές ότι έχουμε πλήρη διαφωνία με τη λειτουργία αυτού που θα ονόμαζε κανένας «μαθητοδικείον» και είμαστε έτοιμοι σύντομα με ρύθμιση που θα φέρουμε εδώ στη Βουλή να καταργήσουμε αυτή την περιβόητη –θα έλεγε κανένας- Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου του μαθητικού «ιδιώνυμου».
Χρειάζεται οι κινητοποιήσεις των μαθητών
Γ. Για τις γενικές ποινικές πράξεις υπάρχει το γενικό ποινικό δίκαιο. Εδώ στο σχολείο, όμως, έχουμε κάτι διαφορετικό. Έχουμε σχέσεις που αναπτύσσονται μέσα στην εκπαιδευτική και γενικότερα στη σχολική πραγματικότητα που δεν είναι δυνατόν να αντιμετωπίζονται με βάση την καταστολή και το ποινικό δίκαιο. Χρειάζεται διάλογος. Χρειάζεται οι κινητοποιήσεις των μαθητών για τη διεκδίκηση, επίλυση των προβλημάτων τους, που γίνονται με ειρηνικό τρόπο και χωρίς πράξεις βίας, να αντιμετωπίζονται με διάλογο, με πειθώ και –αν θέλετε- με κατανόηση αυτών των κινητοποιήσεων.
Αναπλήρωση χαμένων ωρών λόγω καταλήψεων
Δ. Πιστεύουμε ότι οι κινητοποιήσεις που γίνονται εφόσον δημιουργούν προβλήματα χαμένων ωρών, θα πρέπει να αναπληρώνονται αυτές οι ώρες. Υπάρχει μία ρύθμιση ήδη του ν. 4326/2015, αλλά το σημαντικότερο -κατά τη γνώμη μου- είναι η συμφωνία που πρέπει να υπάρξει ανάμεσα σε όλους τους παράγοντες της σχολικής κοινότητας, στους γονείς, στους μαθητές, στους καθηγητές, στους δασκάλους, προκειμένου να συμφωνείται η αναπλήρωση, να αποφασίζονται τρόποι αναπλήρωσης και οι καταλληλότεροι τρόποι κάλυψης των ωρών που χάνονται από τη διδασκαλία λόγω των κινητοποιήσεων.
Ο  αγώνας είναι μάθημα
Ε. Αποτελεί σταθερή πεποίθησή μας ότι και ο αγώνας είναι μάθημα. Αυτό προφανώς δεν σημαίνει ότι πρέπει κανείς να μην λαμβάνει υπ’ όψιν την ανάγκη λειτουργίας της εκπαίδευσης μέσα από τον κύριο χαρακτήρα της που είναι ο μορφωτικός χαρακτήρας.
Ο αγώνας των μαθητών
Ζ. Θα έλεγα ότι ο αγώνας των μαθητών και των μαθητριών για δημόσια, δωρεάν, καθολική παιδεία σε ένα δημοκρατικό σχολείο, σε ένα σχολείο που θα είναι ενταγμένο σε μια πορεία ανάπτυξης της χώρας μας, σε ένα σχολείο-ανάχωμα στις απειλές που αναπτύσσονται από το ρατσισμό και το ναζισμό σήμερα στην κοινωνία μας και ειδικότερα στο χώρο της εκπαίδευσης, ένα σχολείο με σεβασμό στον ελεύθερο χρόνο και τη διαφορετικότητα των παιδιών, πρέπει να γίνει αγώνας ολόκληρης της κοινωνίας. Διαφορετικά, είναι προφανές ότι αυτή η κοινωνία δεν μπορεί να βγει από την κρίση, εάν στήνει μια αντιδικία, εάν αντιμετωπίζει με αυταρχισμό τα λογικά προβλήματα μιας γενιάς που ζει καθημερινά να φεύγει το μέλλον της μέσα από την πραγματικότητα.
Συμβούλια Σχολείων
Η. Όμως, θέλουμε κάτι περισσότερο από την κατάργηση της ρύθμισης. Θέλουμε να αποκαταστήσουμε ένα κλίμα δημοκρατίας στα σχολεία, ένα κλίμα συνεννόησης ανάμεσα στους μαθητές, στους εκπαιδευτικούς τους και τους γονείς μέσα από τη λειτουργία των συμβουλίων των σχολείων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: