Σάββατο 14 Δεκεμβρίου 2024

 


Στοιχεία για παράλληλη στήριξη, τμήματα ένταξης και διορισμούς εκπαιδευτικών από την υφυπουργό Ζ. Μακρή

 Η Υφυπουργός Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού (ΠΑΙΘΑ), Ζέττα Μακρή, παρουσίασε αναλυτικά στοιχεία σχετικά με τους υποστηρικτικούς θεσμούς της Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης, των Τμημάτων Ένταξης και της Ενισχυτικής Διδασκαλίας, καθώς και για τους μόνιμους διορισμούς και τις προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών για τη σχολική χρονιά 2024-2025.

Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου και ανέδειξε τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου για την ενίσχυση της εκπαιδευτικής στήριξης και την κάλυψη των αναγκών σε ανθρώπινο δυναμικό.

Αναλυτικά  

Σε ποιους και από ποιους κλάδους παρέχεται Παράλληλη Στήριξη Στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 6 του ν. 3699/2008 (Α΄199), προσδιορίζεται ότι η Παράλληλη στήριξη παρέχεται σε: α) μαθητές που μπορούν με κατάλληλη ατομική υποστήριξη να παρακολουθήσουν το αναλυτικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα της τάξης, β) σε μαθητές με σοβαρότερες εκπαιδευτικές ανάγκες όταν στην περιοχή τους δεν υπάρχει άλλο πλαίσιο ΕΑΕ (ειδικό σχολείο, τμήμα ένταξης) ή γ) όταν η παράλληλη στήριξη καθίσταται απαραίτητη – βάσει της γνωμάτευσης του ΚΕΔΑΣΥ – εξαιτίας των ειδικών εκπαιδευτικών τους αναγκών. 
Περαιτέρω, στην ίδια διάταξη ορίζεται ότι 

« (…) Από την 1.9.2010, η παράλληλη στήριξη – συνεκπαίδευση μπορεί να παρέχεται και μέσω προγραμμάτων εξειδικευμένης εκπαιδευτικής υποστήριξης για ένταξη μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τα οποία εντάσσονται σε Πράξεις που συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και από το Δημόσιο στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου Αναφοράς (ΕΣΠΑ), από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ 60 και ΠΕ 70 που έχουν τα τυπικά προσόντα τοποθέτησης στην ΕΑΕ, ΠΕ 61, ΠΕ 71, ΠΕ 02.50, ΠΕ 03.50 και ΠΕ 04.50. Αν οι ανωτέρω εκπαιδευτικοί δεν επαρκούν, στα προγράμματα αυτά μπορεί να συμμετέχουν και οι λοιποί εκπαιδευτικοί των κλάδων ΠΕ 60 και ΠΕ 70, καθώς και εκπαιδευτικοί των κλάδων ΠΕ 02, ΠΕ 03 και ΠΕ 04. (…)»

Τμήματα Ενταξης – Πως λειτουργούν 

Επίσης, στην περ. γ) της παρ. 1 του άρθρου 6 του προαναφερθέντος νόμου προσδιορίζεται ότι οι μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν επίσης να φοιτούν: 

«Σε ειδικώς οργανωμένα και καταλλήλως στελεχωμένα Τμήματα Ένταξης (ΤΕ), τα οποία λειτουργούν στις σχολικές μονάδες γενικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης. 

Στα ΤΕ των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης οι μαθητές υποστηρίζονται από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ61 ή ΠΕ60 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ για τα νηπιαγωγεία και από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ71 ή ΠΕ70 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ για τα δημοτικά σχολεία. Στα ΤΕ των σχολικών μονάδων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, στις οποίες φοιτούν έως διακόσιοι πενήντα (250) μαθητές, τοποθετείται ένας εκπαιδευτικός, ενώ στα ΤΕ των σχολικών μονάδων, στις οποίες φοιτούν περισσότεροι από 2 διακόσιοι πενήντα (250) μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον δεκαπέντε (15) με διαγνωσμένη από αρμόδιο δημόσιο φορέα (Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο, Δημόσιο Νοσοκομείο) αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τοποθετούνται δύο εκπαιδευτικοί. Στα ΤΕ των σχολικών μονάδων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης οι μαθητές υποστηρίζονται από εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03 και ΠΕ04 με εξειδίκευση στην ΕΑΕ. 

Στα ΤΕ των σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, στις οποίες φοιτούν έως τριακόσιοι (300) μαθητές, τοποθετείται ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ02 και ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ03, ενώ στα ΤΕ των σχολικών μονάδων, στις οποίες φοιτούν περισσότεροι από τριακόσιοι (300) μαθητές, εκ των οποίων τουλάχιστον δεκαπέντε (15) με διαγνωσμένη από αρμόδιο δημόσιο φορέα (Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (ΚΕΣΥ), Ιατροπαιδαγωγικό Κέντρο, Δημόσιο Νοσοκομείο) αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, τοποθετούνται ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ02, ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ03 και ένας εκπαιδευτικός κλάδου ΠΕ04. Για τους εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ04 η τοποθέτηση, σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, γίνεται σε ποσοστό 42% για την ειδικότητα ΠΕ04.01, 20% για κάθε μία από τις ειδικότητες ΠΕ04.02 και ΠΕ04.04 και 18% για την ειδικότητα ΠΕ04.05. 

Ο αριθμός των θέσεων κατά κλάδο και ειδικότητα που προκύπτει σύμφωνα με τα προηγούμενα εδάφια, ισοδυναμεί με αριθμό οργανικών θέσεων. Στα ΤΕ για μαθητές με προβλήματα όρασης ή ακοής μπορεί να τοποθετούνται επιπλέον και εκπαιδευτικοί άλλων κλάδων. 

Τα ΤΕ λειτουργούν με δύο (2) διαφορετικούς τύπους προγραμμάτων: 

αα) Κοινό και εξειδικευμένο πρόγραμμα, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕΔΔΥ για τους μαθητές με ηπιότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, το οποίο για κάθε μαθητή δεν θα υπερβαίνει τις δεκαπέντε (15) διδακτικές ώρες εβδομαδιαίως. (…) Για την ίδρυση ΤΕ απαραίτητη προϋπόθεση είναι να υπάρχουν κατ’ ελάχιστον τρεις μαθητές και σχετική πρόταση από διαγνωστική υπηρεσία. Σε περιπτώσεις συστεγαζόμενων ή γειτονικών σχολικών μονάδων, τα ΤΕ συνενώνονται μέχρι του μέγιστου αριθμού δώδεκα (12) μαθητών ανά ΤΕ. (…) 

ββ) Εξειδικευμένο ομαδικό ή εξατομικευμένο πρόγραμμα διευρυμένου ωραρίου, που καθορίζεται με πρόταση του οικείου ΚΕΔΔΥ, για τους μαθητές με σοβαρότερης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες δεν καλύπτονται από αντίστοιχες με το είδος και το βαθμό αυτοτελείς σχολικές μονάδες. Το εξειδικευμένο πρόγραμμα μπορεί να είναι ανεξάρτητο από το κοινό, σύμφωνα με τις ανάγκες των μαθητών. Στις περιπτώσεις αυτές η συνδιδασκαλία γίνεται σύμφωνα με τις προτάσεις των διαγνωστικών υπηρεσιών. (…)». 

Ενισχυτική διδασκαλία 

Επιπλέον, ο θεσμός της ενισχυτικής διδασκαλίας δύναται να αφορά επίσης και σε μαθητές με αναπηρία ή /και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στους οποίους παρέχεται παράλληλη στήριξη- συνεκπαίδευση. 

Τι ισχύει για τους υποστηρικτικούς θεσμούς 

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι οι υποστηρικτικοί θεσμοί, τόσο της Παράλληλης Στήριξης-Συνεκπαίδευσης όσο και των Τμημάτων Ένταξης αλλά και της ενισχυτικής διδασκαλίας, αφορούν σε μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες που μπορούν να παρακολουθήσουν το κοινό εκπαιδευτικό πρόγραμμα και με την κατάλληλη εκπαιδευτική προσέγγιση, εξατομικευμένη ή εξειδικευμένη ή ακόμα και μέσω της ενισχυτικής διδασκαλίας εκ του παραλλήλου, θα μπορέσουν να βελτιώσουν τις εγγενείς ή επίκτητες αδυναμίες τους. Η προσπάθεια οι υποστηρικτικοί θεσμοί εντός του ωρολογίου προγράμματος να υποκαταστήσουν/ταυτιστούν, με την «ιδιαίτερη» φροντιστηριακού τύπου εκπαίδευση, έρχεται να συγκρουστεί με το λόγο για τον οποίο αυτοί δημιουργήθηκαν και υπάρχουν. 

Εχει προβλεφθεί η δυνατότητα δημιουργίας οργανικής θέσης 

Περαιτέρω στο ισχύον θεσμικό πλαίσιο που έχει αναφερθεί παραπάνω, έχει προβλεφθεί η δυνατότητα δημιουργίας οργανικής θέσης για εκπαιδευτικούς ΕΑΕ σε Τμήματα Ένταξης σχολικών μονάδων του κοινού εκπαιδευτικού προγράμματος. Σημειώνεται, επίσης, ότι στους Οδηγούς Σπουδών των Παιδαγωγικών Τμημάτων της χώρας μας είναι ήδη ενταγμένοι Τομείς που σχετίζονται με την Ειδική Παιδαγωγική, όπως με σαφήνεια προκύπτει από τον επίσημο ιστότοπο εκάστου Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος της χώρας που διαθέτει Παιδαγωγικά Τμήματα. 

Πρόβλεψη για επιμόρφωση εκπαιδευτικών 

Επισημαίνεται, ακόμη, ότι στις αρμοδιότητες των ΚΕΔΑΣΥ που περιγράφονται στις διατάξεις του ν. 4823/2021 (Α΄136) αλλά και των Συμβούλων Εκπαίδευσης της Ειδικής Αγωγής και Ενταξιακής Εκπαίδευσης, σε συνεργασία με τους Επόπτες Ποιότητας Εκπαίδευσης, αλλά και με τους λοιπούς Συμβούλους Εκπαίδευσης της εκάστοτε περιοχής, περιλαμβάνεται η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών αρμοδιότητάς τους, μόνιμων ή αναπληρωτών, ως προς κάθε τομέα που σχετίζεται με τον ρόλο τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. 

Συνολικοί μόνιμοι διορισμοί 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024 και 2024- 2025 

Αναφορικά με τους συνολικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, οι οποίοι έχουν διενεργηθεί για τα σχολικά έτη 2020-2021, 2021-2022, 2022-2023, 2023-2024 και 2024- 2025, βάσει των διατάξεων του ν.4589/2019, παρατίθενται τα εξής: 

Συνολικά έχουν διορισθεί 35.855 μόνιμοι εκπαιδευτικοί στην Επικράτεια, εκ των οποίων 18.403 σε δομές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (15.673 στη Γενική Εκπαίδευση και 2.730 στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση) καθώς και 17.452 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (14.448 στη Γενική και 3.004 στην ΕΑΕ). 

Ειδικότερα, για το τρέχον σχολικό έτος 2024-2025, διορίστηκαν 8.763 εκπαιδευτικοί, από τους οποίους 3.257 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση (2.918 στη Γενική και 339 στην ΕΑΕ), καθώς και 5.506 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (4.850 στη Γενική και 656 στην ΕΑΕ), ενώ την προηγούμενη τετραετία διορίστηκαν 27.092 εκπαιδευτικοί, εκ των οποίων 15.146 σε δομές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης (12.755 στη Γενική και 2.391 στην ΕΑΕ), καθώς και 11.946 σε δομές της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (9.598 στη Γενική και 2.348 στην ΕΑΕ). 

Προσλήψεις αναπληρωτών 2024-25 

Για το τρέχον διδακτικό έτος 2024-2025, στο πλαίσιο της πρόσληψης εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και στην Γενική Εκπαίδευση, ως προσωρινών αναπληρωτών με σχέση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά έως τις 06-12- 2024 35.990 προσλήψεις αναπληρωτών εκπαιδευτικών, εκ των οποίων 24.693 στην Πρωτοβάθμια και 11.297 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Στα προαναφερθέντα σύνολα συμπεριλαμβάνονται και οι προσλήψεις που διενεργήθηκαν κατόπιν έκδοσης Ειδικών Προκηρύξεων κάλυψης λειτουργικών κενών σε σχολικές μονάδες της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 86 του ν. 4547/2018 (Α΄ 102), όπως ισχύει. 

Προσλήψεις αναπληρωτών για Παράλληλη Στήριξη 

Πιο συγκεκριμένα, όσον αφορά στη δομή της Παράλληλης Στήριξης, έχουν προσληφθεί, 12.035 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και 2.631 στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. 

Ελλειψη διαθεσιμότητας υποψηφίων εκπαιδευτικών κλάδου Δασκάλων και Δασκάλων ΕΑΕ 

Σημειώνεται ότι παρατηρείται έλλειψη διαθεσιμότητας υποψηφίων εκπαιδευτικών κλάδου Δασκάλων και Δασκάλων ΕΑΕ (για απασχόληση σε ορισμένες περιοχές της χώρας), υπό το πρίσμα των γενικών διατάξεων του άρθρου 63 του ν.4589/2019 και για το σκοπό αυτό έχουν ήδη εκδοθεί δύο Ειδικές Προκηρύξεις κάλυψης θέσεων απευθείας σε σχολικές μονάδες σε εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 86 του ν.4547/2018 (αριθμ 1302561/Ε1/31-10-2024 Προκήρυξη, ΑΔΑ:9ΝΑΜ46ΝΚΠΔ-3ΗΡ και αριθμ.138092/Ε1/18- 11-2024 Προκήρυξη, ΑΔΑ:9ΝΑΜ46ΝΚΠΔ-3ΗΡ), αλλά ελάχιστο ενδιαφέρον υπήρξε από τους ενταγμένους υποψήφιους του οικείου κλάδου στους πίνακες του Α.Σ.Ε.Π. 

Επίσης, πρόσφατα εκδόθηκαν οι διατάξεις του άρθρου 38 «Τοπική πρόσκληση για πρόσληψη προσωρινών αναπληρωτών εκπαιδευτικών – Προσθήκη άρθρου 63Α στον ν. 4589/2019» του ν.5160/2024, στις οποίες προβλέπεται η δυνατότητα αναζήτησης νέων πτυχιούχων ή και συνταξιούχων εκπαιδευτικών μέσω έκδοσης τοπικής πρόσκλησης απευθείας από τις περιφερειακές υπηρεσίες του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α.  

Δεν υπάρχουν σχόλια: