Από το τρέχον  σχολικό έτος 2024-2025 θα εφαρμοστεί  σε όλες τις τάξεις της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης το Πρόγραμμα Σπουδών (ΠΣ) «Δράσεις Ενεργού Πολίτη».

  • Πατήστε εδώ για να ανοίξετε   το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη»,
  • Πατήστε εδώ για να ανοίξετε   τον  οδηγό  εκπαιδευτικού «Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας»,
  • Πατήστε εδώ για να ανοίξετε   τις  Δράσεις Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας,
  • Πατήστε εδώ για να ανοίξετε     τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, και,
  • Πατήστε εδώ για να δείτε  Σχολικές Ημέρες

Συμμετοχή μαθητών/τριών και πλαίσιο εφαρμογής

 Οι δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας πραγματοποιούνται:

Στο πλαίσιο της σχολικής κοινότητας (δράσεις που απευθύνονται στο εσωτερικό της σχολικής κοινότητας, όπως είναι η αισθητική αναβάθμιση του σχολείου, ο καθαρισμός του περιβάλλοντος χώρου, η βοήθεια ευάλωτων ομάδων συμμαθητών και συμμαθητριών, κ.λπ.).

Στο πλαίσιο της κοινότητας-γειτονιάς (δράσεις που απευθύνονται στην κοινότητα στην οποία ανήκει η κάθε σχολική μονάδα, όπως π.χ. είναι η φύτευση σε τοπικά πάρκα, ο εντοπισμός βλαβών σε δρόμους, η επίσκεψη και η παροχή συντροφιάς σε ηλικιωμένους/ες στο τοπικό ΚΑΠΗ, κ.λπ.).

Στο πλαίσιο της χώρας ή/και τον διεθνή χώρο (δράσεις που απευθύνονται πέρα από τα όρια της κοινότητας, όπως για παράδειγμα, αποστολή ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού, ειδών ένδυσης, τροφίμων προϊόντων και άλλων αγαθών σε μια δοκιμαζόμενη περιοχή, κοινές δράσεις με άλλα σχολεία της χώρας ή/και άλλων χωρών ή/και στο πλαίσιο ευρωπαϊκών προγραμμάτων κ.λπ.).

Στον ψηφιακό κόσμο του διαδικτύου (ενημερωτικό υλικό για σημαντικά κοινωνικά θέματα, δημιουργία διαδικτυακών εφαρμογών για χρήση από ευάλωτες ομάδες, εκστρατείες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δημιουργία ψηφιακών δικτύων κοινοτήτων μάθησης, κ.λπ.).

Δημοτικό Σχολείο 

Στο Δημοτικό Σχολείο ο/η εκπαιδευτικός, με βάση τις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους σύμφωνα με τα ισχύοντα ΠΣ, εφαρμόζει δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας ως εξής:

Στην Α ́ και Β ́ Δημοτικού, στα διδακτικά αντικείμενα/μαθήματα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για 10 ώρες και «Μελέτη Περιβάλλοντος» για 20 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στην Γ ́ και Δ ́ Δημοτικού, στα διδακτικά αντικείμενα/μαθήματα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για 10 ώρες και «Μελέτη Περιβάλλοντος» για 20 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στην Ε ́ και Στ ́ Δημοτικού, στα διδακτικά αντικείμενα/μαθήματα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για 10 ώρες, «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή» για 10 ώρες και «Φυσικά» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Γυμνάσιο

Στο Γυμνάσιο ο/η εκπαιδευτικός, λαμβάνοντας υπόψη τις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους σύμφωνα με τα ισχύοντα ΠΣ, εφαρμόζει δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας ως εξής:

Στην Α ́ Ημερήσιου Γυμνασίου, Πρότυπου Γυμνασίου, Πειραματικού Γυμνασίου, Εκκλησιαστικού Γυμνασίου, Γυμνασίου Ε.Α.Ε. και Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, στα διδακτικά αντικείμενα/μαθήματα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για 10 ώρες και «Φυσική Αγωγή» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στη Β ́ Ημερήσιου Γυμνασίου, Πρότυπου Γυμνασίου, Πειραματικού Γυμνασίου, Εκκλησιαστικού Γυμνασίου, Γυμνασίου Ε.Α.Ε. και Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, στα διδακτικά αντικείμενα/μαθήματα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για 10 ώρες και «Γεωγραφία-Γεωλογία» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στη Γ ́ Ημερήσιου Γυμνασίου, Πρότυπου Γυμνασίου, Πειραματικού Γυμνασίου, Εκκλησιαστικού Γυμνασίου, Γυμνασίου Ε.Α.Ε. και Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, στα διδακτικά αντικείμενα/μαθήματα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για 10 ώρες και «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στην Α ́ Εσπερινού Γυμνασίου στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

Στη Β ́ Εσπερινού Γυμνασίου στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

Στη Γ ́ Εσπερινού Γυμνασίου στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Εργαστήρια Δεξιοτήτων» 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

Στην Α ́ Μουσικού και Καλλιτεχνικού Γυμνασίου στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Φυσική Αγωγή» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στη Β ́ Μουσικού και Καλλιτεχνικού Γυμνασίου στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Γεωγραφία-Γεωλογία» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στη Γ ́ Μουσικού και Καλλιτεχνικού Γυμνασίου στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στις Α ́, Β ́, Γ ́ και Δ ́ Ενιαίου Ειδικού Επαγγελματικού Γυμνασίου στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

Λύκειο

Στο Γενικό Λύκειο ο/η εκπαιδευτικός, λαμβάνοντας υπόψη τις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους σύμφωνα με τα ισχύοντα ΠΣ, εφαρμόζει δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας ως εξής:

Στην Α ́ Ημερήσιου ΓΕ.Λ., Πρότυπου ΓΕ.Λ., Πειραματικού ΓΕ.Λ., Εκκλησιαστικού ΓΕ.Λ., Μουσικού ΓΕ.Λ., Καλλιτεχνικού ΓΕ.Λ., Λυκείου Ε.Α.Ε. και Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Πολιτική Παιδεία» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στη Β ́ Ημερήσιου ΓΕ.Λ., Πρότυπου ΓΕ.Λ., Πειραματικού ΓΕ.Λ., Εκκλησιαστικού ΓΕ.Λ., Μουσικού ΓΕ.Λ., Καλλιτεχνικού ΓΕ.Λ., Λυκείου Ε.Α.Ε. και Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στη Γ ́ Ημερήσιου ΓΕ.Λ., Πρότυπου ΓΕ.Λ., Πειραματικού ΓΕ.Λ., Εκκλησιαστικού ΓΕ.Λ., Μουσικού ΓΕ.Λ., Καλλιτεχνικού ΓΕ.Λ., Λυκείου Ε.Α.Ε. και Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης, στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Φυσική Αγωγή» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

Στην Α ́ Εσπερινού Λυκείου, στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Πολιτική Παιδεία» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

 Στη Β ́ Εσπερινού Λυκείου, στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Φυσική Αγωγή» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

Στη Γ ́ Εσπερινού Λυκείου, στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Θρησκευτικά» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

ΕΠΑΛ

Στο Επαγγελματικό Λύκειο ο/η εκπαιδευτικός, λαμβάνοντας υπόψη τις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους σύμφωνα με τα ισχύοντα ΠΣ, εφαρμόζει δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας ως εξής:

Στην Α ́ Ημερήσιου και Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και Π.ΕΠΑ.Λ., στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Πολιτική Παιδεία» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στη Β ́ Ημερήσιου και Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και Π.ΕΠΑ.Λ., στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στη Γ ́ Ημερήσιου και Εσπερινού ΕΠΑ.Λ. και Π.ΕΠΑ.Λ., στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» για 10 ώρες ανά σχολικό έτος.

Στο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο–Λύκειο ο/η εκπαιδευτικός, λαμβάνοντας υπόψη τις παιδαγωγικές αρχές και τους στόχους σύμφωνα με τα ισχύοντα ΠΣ, εφαρμόζει δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας ως εξής:

Στην Α ́ Λυκείου, στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Πολιτική Παιδεία» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

Στη Β ́ Λυκείου, στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

Στη Γ ́ Λυκείου, στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

Στη Δ ́ Λυκείου, στο διδακτικό αντικείμενο/μάθημα «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» για 10 ώρες, ανά σχολικό έτος.

Οι ανωτέρω χρόνοι εφαρμογής δράσεων ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας μπορεί να συμπληρώνονται από χρόνο εκπαιδευτικών επισκέψεων και άλλων τυχόν διδακτικών αντικειμένων/μαθημάτων κατά την κρίση των διδασκόντων/ουσών.

Αποτύπωση Εφαρμογής

 Κατά τη διάρκεια της φοίτησής του/της σε κάθε βαθμίδα κάθε μαθητής/τρια είναι απαραίτητο να έχει ενεργό συμμετοχή σε δράσεις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας που συνδέονται με διαφορετικά θεματικά πεδία του ΠΣ «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» ανά έτος.

Στο τέλος κάθε σχολικής χρονιάς, καταγράφεται στο πληροφοριακό σύστημα myschool η συμμετοχή του/της μαθητή/τριας στη/στις δράση/εις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας σε αντιστοίχιση με τα θεματικά πεδία του Προγράμματος Σπουδών (ΠΣ). Κατά την ολοκλήρωση της εκπαιδευτικής βαθμίδας αποτυπώνεται η συμμετοχή του/της μαθητή/τριας στη/στις δράση/εις ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας σε βεβαίωση που λαμβάνει μαζί με το απολυτήριό του/της (βλ. §2.3)