Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2024

 


Οι εκδηλώσεις σήμερα στα σχολεία και τα ωραία λόγια που δεν συνοδεύονται από πράξεις

Με αφορμή την 3η Δεκεμβρίου, Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, και με σκοπό την ευαισθητοποίηση της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και ευρύτερα της κοινωνίας επί ζητημάτων ισότιμης πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση, το Υπουργείο Παιδείας με εγκύκλιο της υφυπουργού κ.Ζέττας Μακρή, καλεί όλες τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, συμπεριλαμβανομένων των Σχολικών Μονάδων Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Σ.Μ.Ε.Α.Ε.):

Να διοργανώσουν δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης που να αφορούν: α) στην προάσπιση του δικαιώματος των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση, β) στην καταπολέμηση στερεοτύπων και προκαταλήψεων εντός της σχολικής κοινότητας και γ) στην αναγκαιότητα σεβασμού της μαθητικής ετερογένειας.

Σε αυτό το πλαίσιο, τα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης ενθαρρύνονται να προγραμματίσουν δράσεις ευαισθητοποίησης, οργανωμένου παιχνιδιού, αθλοπαιδιών, καλλιτεχνικών, αθλητικών και άλλων δραστηριοτήτων σε συνεργασία με τις Σ.Μ.Ε.Α.Ε. και με την υποστήριξη των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., των Συμβούλων Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης, Ειδικής Αγωγής & Ενταξιακής Εκπαίδευσης και Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού. Για την υποστήριξη των εν λόγω δράσεων προτείνεται η επίσκεψη στον ιστότοπο του Ι.Ε.Π. Προσβάσιμο και στην Εκπαιδευτική Τηλεόραση, το περιεχόμενο των οποίων μπορεί να αποτελέσει έναυσμα ανάπτυξης διαλόγου και υλοποίησης δραστηριοτήτων, που θα στοχεύουν στην προαγωγή μίας κουλτούρας αποδοχής της διαφορετικότητας.

Παράλληλα, οργανώνει  εκδήλωση ευαισθητοποίησης, στην οποία θα συμμετέχουν μαθητές/τριες και εκπαιδευτικοί από σχολεία γενικής και ειδικής εκπαίδευσης, οι οποίοι θα ενώσουν τις φωνές τους κατά των διακρίσεων, παρουσιάζοντας τους καρπούς των συμπράξεων και των συνεργατικών τους πρακτικών.

Η εκδήλωση θα έχει δύο μέρη:

 Στο πρώτο μέρος, το οποίο θα λάβει χώρα την Τρίτη 3/12/2024 και ώρα 10.00-12.40, στην αίθουσα Jacqueline de Romilly του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α,  θα παρουσιαστούν δια ζώσης  συνεργατικές δράσεις μαθητών/τριών και θα προβληθεί υλικό που έχει αποσταλεί από σχολεία διαφορετικών περιοχών της Ελλάδας με μηνύματα υπέρ του σεβασμού της διαφορετικότητας. Στο δεύτερο μέρος (13.00-19.30), θα παρουσιαστούν εξ αποστάσεως ταινίες μικρού μήκους και βίντεο που έχουν δημιουργήσει σχολεία και αποσκοπούν στην ανάδειξη της φωνής των μαθητών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Τα δύο μέρη της εκδήλωσης θα προβληθούν σε ζωντανή μετάδοση την Τρίτη 3/12/2024 και ώρα 10.00-19.30 στον εξής σύνδεσμο:

https://youtube.com/live/KNlMwIIJzu0

Τι δεν λέει το Υπουργείο

Πολύ ωραία όλα αυτά στα λόγια, μόνο που το υπουργείο «ξεχνάει» να μας πει ότι η «προάσπιση του δικαιώματος των μαθητών/τριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση» κινδυνεύει από το ίδιο, το οποίο κάνει ό,τι μπορει για να υπονομεύσει την παράλληλη στήριξηΠρόσφατα, για παράδειγμα (ενδεικτικο, υπάρχουν δεκάδες ανάλογα...) ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων 3ου Δημοτικού Σχολείου Κερατσινίου εστειλε επιστολή στον Διευθυντή Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αττικής έστειλε για προβλήματα του σχολείου.

«Η μη έγκριση της κατάτμησης της Γ΄ τάξης σε τρία τμήματα, η οποία αποτελείται από 46 μαθητές, εκ των οποίων οι 7 έχουν γνωμάτευση από το ΚΕΔΑΣΥ για παράλληλη στήριξη, επιπλέον 6 μαθητές έχουν παραπεμφθεί για γνωμάτευση στο ΚΕΔΑΣΥ, ενώ 3 μαθητές είναι πρόσφυγες, που προφανώς διαμορφώνει αυξημένη εκπαιδευτική απαίτηση για τους δασκάλους ώστε να πετύχουν την ένταξή των παιδιών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία» επισημαίνουν οι γονείς.

«Ακόμα, είναι ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ οι τοποθετήσεις των εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης στα παιδιά που έχουν ήδη γνωμάτευση από το ΚΕΔΑΣΥ. Αναλυτικά, από τις 22 αιτήσεις έχουν τοποθετηθεί μόλις οι 9, με ό,τι αυτό συνεπάγεται τόσο για τα παιδιά, όσο και για το εκπαιδευτικό έργο» αναφέρουν οι γονείς.

Σε μια άλλη πράξη «ευαισθητοποίησης», το ίδιο Υπουργείο από τα 685 κενά στην παράλληλη στήριξη στη ΔΙΠΕ Α΄ Αθήνας, στη μεγαλύτερη Διεύθυνση ΠΕ της χώρας, δεν κάλυψε ούτε ένα από αυτά που εκκρεμούσαν γιατί οι μόλις 49 εκπαιδευτικοί που προσλήφθηκαν δεν έφτασαν να καλύψουν ούτε τις άδειες κύησης των αναπληρωτριών της α΄ φάσης!

Αυτό καταγγέλει σε ανακοίνωσή του ο ΣΕΠΕ «Παρθενώνας», συμπληρώνοντας ότι το ίδιο μικρός είναι ο αριθμός των προσλήψεων και για τα τμήματα ένταξης (ΤΕ) και τα ειδικά σχολεία. Την ίδια στιγμή ενώ ζητήθηκαν και ειδικότητες για την ειδική αγωγή, οι προσλήψεις που έγιναν ήταν 0! Καμία ειδικότητα θεατρικής αγωγής, γυμναστικής, μουσικής, πληροφορικής και εικαστικών δεν προσλήφθηκε στην ειδική αγωγή!

Στα τέλη Οκτωβρίου, η ίδια ευαισθησία εκδηλώθηκε ξανά: 

«Έναν μήνα μετά την έναρξη των σχολείων, παιδιά με αναπηρία που φοιτούν στα ειδικά σχολεία της Θεσ/νίκης παραμένουν στο σπίτι τους, χωρίς μεταφορά, αποκλεισμένα από την εκπαιδευτική διαδικασία» επισημαίνει η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας.

«Η πραγματική αιτία των προβλημάτων της μεταφοράς των μαθητών και μαθητριών είναι η έλλειψη χρηματοδότησης τόσο από αυτή, όσο και από τις προηγούμενες κυβερνήσεις» υποστηρίζουν οι γονείς.

«Δεν είναι η πρώτη φορά που τα παιδιά με αναπηρία βρίσκουν εμπόδια στην εκπαίδευσή τους. Πέρσι, μετά από τις πιέσεις της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας και των Ενώσεων Γονέων, ψηφίστηκε η απαιτούμενη τροπολογία στη Βουλή, έτσι ώστε, εάν οι διαγωνισμοί έβγαιναν άγονοι, να μπορούν να μισθωθούν άμεσα μέσα μεταφοράς, ακόμη και με ιδίους πόρους της Περιφέρειας, τουλάχιστον για τα παιδιά ΑμεΑ. Φέτος, με μεγάλη καθυστέρηση, εφαρμόζεται η ίδια λύση εκ νέου με καινούργια τροπολογία, μιας και η περσινή, όπως και η φετινή, είχε ισχύ μόνο για την παρούσα σχολική χρονιά, σαν να ήταν έκπληξη το πρόβλημα που προέκυψε και πάλι» προσθέτουν. 

Η τελική λύση: «Βοηθός εκπαιδευτικού» αντί εκπαιδευτικών παράλληλης...

Βέβαια ο κ.Πιερρακάκης, έχει ήδη αποκαλύψει τους σχεδιασμούς του. Και δεν περιλαμβάνονται σε αυτούς οι προσλήψεις όσων εκπαιδευτικών χρειάζονται για να έχουν παράλληλες στηρίξεις όλοι οι μαθητές που τις χρειάζονται: 

«Πριν από 5-6 χρόνια δεν υπήρχαν προσλήψεις στην Παράλληλη Στήριξη. Έχουμε καταφέρει να διευρύνουμε το όριο σε 20.000 πιστώσεις για να μπορέσουμε να φέρουμε δασκάλους. Για το αν φτάνουν, θα σας πω ότι για αρχή δεν έχουμε καταφέρει να εξαντλήσουμε τις 20.000, αναζητούμε κόσμο για να μπορέσει να έρθει και σε συγκεκριμένες περιοχές βγάζουμε τοπικές προσκλήσεις πχ στην Δυτική Αθήνα.», είπε χαρακτηριστικά πρόσφατα, και εξήγησε τις προθέσεις του:

«Σε ό,τι αφορά στην Παράλληλη Στήριξη, μελετάμε το τι γίνεται σε άλλες χώρες. Προσπαθούμε να πάμε το σύστημα προς τον «Βοηθό που βοηθά τον δάσκαλο» που εφαρμόζεται στις σκανδιναβικές χώρες. Προσπαθούμε να πάμε το σύστημα προς τα εκεί».

Είναι προφανές τι σχεδιάζεται: Αντι για εναν εκπαιδευτικό παράλληλης για κάθε παιδί που έχει σχετική διάγνωση, τη «δουλειά» θα αναλάβει ενας βοηθός εκπαιδευτικού για όλη την τάξη, ανεξάρτητα πόσα παιδιά με ανάγκη στήριξης υπάρχουν μέσα. 

Με αυτόν τον τρόπο το Υπουργείο παιδείας τιμά όχι μόνο την ημέρα της αναπηρίας, και την «ισότιμη πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στην εκπαίδευση», αλλά και τους οικονομικούς σχεδιασμούς περικοπών της κυβέρνησης. Για τα υπόλοιπα, και ιδίως για τη στάχτη στα μάτια, αρκούν οι γιορτές και τα ωραία λόγια περί κουλτούρας αποδοχής της διαφορετικότητας.

Και οι εκπαιδευτικοί με αναπηρίες ή γονείς παιδιών ΑΜεΑ, άνθρωποι κατώτερου θεού

Για να μη θυμηθούμε την  εξοργιστική  αδικία εις βάρος των εκπαιδευτικών που είναι γονείς παιδιών με αναπηρία. Είναι αδιανόητο και απαράδεκτο να διαπιστώνουμε ότι από τους εκπαιδευτικούς που εντάσσονται στις ειδικές κατηγορίες, μόνο εκείνοι που διορίστηκαν τα έτη 2020-2022 αποκλείονται από τις ευεργετικές διατάξεις της πρόσφατα ψηφισθείσας τροπολογίας, εξαιτίας της έλλειψης αναδρομικής ισχύος, παρά τις επανειλημμένες εκκλήσεις τους. Η συγκεκριμένη τροπολογία αναφέρεται στο Προεδρικό Διάταγμα 50/1996, το οποίο αναγνωρίζει τις κατηγορίες εκπαιδευτικών που χρήζουν ειδικής στήριξης, κατατάσσοντάς τους στις λεγόμενες «ειδικές κατηγορίες». Ο τότε νομοθέτης, που ήταν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, είχε πλήρη κατανόηση των αναγκών αυτών των εκπαιδευτικών και θεσμοθέτησε μέτρα με διαχρονική ισχύ για την υποστήριξή τους.

Πράγματι, ως νεοδιόριστοι, οι εκπαιδευτικοί ειδικών κατηγοριών δικαιούνταν απόσπαση κατ’ εξαίρεση. Με το αρ.17 παρ.5 του ν.5128/2024 ο χρόνος απόσπασης των εκπαιδευτικών που ανήκουν στις ειδικές κατηγορίες λογίζεται πλέον ως χρόνος υπηρέτησης της οργανικής και υπολογίζεται για τη θεμελίωση δικαιώματος μετάθεσης.. 

Όμως το ΥΠΑΙΘΑ με την υπ. αριθμ. 94121/Ε2/21-08-2024 εγκύκλιο του αναφέρει ότι οι ευνοϊκές διατάξεις του νόμου αφορούν μόνο(!)τους εκπαιδευτικούς που διορίζονται μετά τη δημοσίευση του νόμου, ήτοι μετά τις 30/07/2024 και όσους εκπαιδευτικούς διανύουν το δεύτερο έτος διορισμού τους κατά το διδακτικό έτος 2024-2025.

Εφόσον  πρόκειται για  εφαρμογή νέου νομικού πλαισίου στους εκπαιδευτικούς ειδικής κατηγορίας, τους οποίους ο νόμος δεν τους διαχωρίζει με βάση την ημερομηνία διορισμού, αλλά μόνο με βάση τα χαρακτηριστικά τους,  πώς λοιπόν   προκύπτει ο περιορισμός της εγκυκλίου Κατσαρού  ότι  "… αφορά μόνο τους εκπαιδευτικούς που διορίζονται μετά τη δημοσίευση του νόμου" και η απαράδεκτη μη ισχύς της αναδρομικότητας; (διερωτήθηκε η ΟΛΜΕ και απάντηση δεν έλαβε)

Με αυτή τη μεθόδευση οι νεοδιόριστοι των προηγούμενων ετών είναι καταδικασμένοι να παίρνουν αποσπάσεις για πάντα με όλες τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει αυτό στην προσωπική και επαγγελματική τους ζωή. Ένα τέτοιο καθεστώς ομηρείας κατά το  οποίο αντιμετωπίζονται ανόμοια όμοιες περιπτώσεις, δημιουργεί εκπαιδευτικούς δύο ταχυτήτων και έρχεται σε σύγκρουση με όλη την λογική του εν λόγω νομοθετήματος, η οποία καταγράφεται στην αιτιολογική έκθεσή του.

Δεν υπάρχουν σχόλια: