Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου 2024

 


«Οι μαθητές με αναπηρία, έχουν το δικαίωμα της ισοτιμίας και της δικαιοσύνης στην εκπαίδευση»

Η Πανελλήνια Ένωση Αναπληρωτών Φυσικής Αγωγής στέλνει το δικό της μήνυμα για την παγκόσμια ημέρα ατόμων με αναπηρία.

«Στα Ειδικά σχολεία η Ειδική ή Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή (ΕΑΕ), αποτελεί το πιο σημαντικό μάθημα, το οποίο προσφέρει στους μαθητές ένα εξατομικευμένο, άρτια σχεδιασμένο πρόγραμμα φυσικής δραστηριότητας, με τις αντίστοιχες προσαρμογές στις μεθόδους διδασκαλίας και του ασκησιολογίου. Σκοπός του είναι να ικανοποιηθούν οι ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε μαθητή με αναπηρία», αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί.

Επιπλέον, τονίζεται πώς: «η απουσία των καθηγητών Ειδικής Φυσικής Αγωγής από τις ομάδες των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. αποδυναμώνει τη διεπιστημονική προσέγγιση και στερεί από τα παιδιά με αναπηρία, την αναγκαία στήριξη που μπορούν να προσφέρουν εξειδικευμένοι επαγγελματίες στην Ειδική Φυσική Αγωγή».

Συγκεκριμένα:

Η Γενική Συνέλευση του Ο.Η.Ε. το 1992, ανακήρυξε την 3η Δεκεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία, δίνοντάς μας την ευκαιρία να κατανοήσουμε ότι η ίση μεταχείριση της διαφορετικότητας αποτελεί αναφαίρετο δικαίωμα των ανθρώπων με αναπηρίες και μάλιστα, συνταγματικά κατοχυρωμένο! Για τον λόγο αυτό, δεν θα έπρεπε να είναι απλά μια ημέρα υπενθύμισης, αλλά η ημέρα της απόδειξης των εξαγγελιών της Πολιτείας για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης των μαθητών μας στη γνώση και την ένταξή τους στο κοινωνικό σύνολο, στη βάση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης.

Οι μαθητές που φοιτούν σε Ειδικά Σχολεία, μέσω των προσαρμοσμένων ασκήσεων στο μάθημα της Φυσικής Αγωγής, επιτυγχάνουν την ολόπλευρη ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων τους. Έχει αποδειχθεί ότι η φυσική δραστηριότητα και ο αθλητισμός σε Άτομα με Αναπηρία αυξάνει την αυτοπεποίθηση και την αυτοεκτίμηση, συμβάλλει στον επαναπροσδιορισμό του αυτοσεβασμού και προλαμβάνει την απομόνωση και τις συνέπειες αυτής, όπως είναι οι καταθλιπτικές τάσεις των ανθρώπων που δεν καταφέρνουν την κοινωνική ενσωμάτωση. Διασκέδαση, χαρά, ψυχαγωγία, είναι ή θα έπρεπε να είναι, οι λέξεις που χαρακτηρίζουν ένα πρόγραμμα Φυσικής Αγωγής, τόσο στο Ειδικό, όσο και στο Συμπεριληπτικό Σχολείο.

Στα Ειδικά σχολεία η Ειδική ή Προσαρμοσμένη Φυσική Αγωγή (ΕΑΕ), αποτελεί το πιο σημαντικό μάθημα, το οποίο προσφέρει στους μαθητές ένα εξατομικευμένο, άρτια σχεδιασμένο πρόγραμμα φυσικής δραστηριότητας, με τις αντίστοιχες προσαρμογές στις μεθόδους διδασκαλίας και του ασκησιολογίου. Σκοπός του είναι να ικανοποιηθούν οι ιδιαίτερες ανάγκες του κάθε μαθητή με αναπηρία.

Σε παράδοξη αντίφαση προς την σημαντικότητα αυτή έρχονται οι ελλείψεις σε πλήθος σχολικών μονάδων. Ηχηρό είναι το παράδειγμα, του νεοϊδρυθέντος ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.Λ. των Άνω Λιοσίων, το οποίο διαθέτει υπερσύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις αλλά δεν έχει ακόμα μόνιμο εκπαιδευτικό Ειδικής Φυσικής Αγωγής! Το γεγονός ότι διορίστηκαν στην πενταετία 2019-2024 (σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια), μόνο 78 εκπαιδευτικοί Ειδικής Φυσικής Αγωγής, αποδεικνύει την κατάφωρη αδικία και παραγκώνιση του μαθήματος.

Ανησυχητικά και θορυβώδη είναι επίσης τα στοιχεία σύμφωνα με τα οποία, μολονότι τα ελληνικά Ειδικά σχολεία ανέρχονται σε 480, οι οργανικές ΠΕ11 Ειδικής Φυσικής Αγωγής παραμένουν 280, χωρίς να έχει γίνει προσπάθεια σύστασης νέων οργανικών θέσεων από το 2012 και μετά.

Επίσης η απουσία των καθηγητών Ειδικής Φυσικής Αγωγής από τις ομάδες των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. αποδυναμώνει τη διεπιστημονική προσέγγιση και στερεί από τα παιδιά με αναπηρία, την αναγκαία στήριξη που μπορούν να προσφέρουν εξειδικευμένοι επαγγελματίες στην Ειδική Φυσική Αγωγή. Δεδομένου ότι τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. έχουν ως στόχο την παροχή ολοκληρωμένων υπηρεσιών αξιολόγησης και υποστήριξης που συμβάλλουν στην εκπαιδευτική και ψυχοκοινωνική ανάπτυξη των μαθητών, η συμμετοχή των ΠΕ11.01 κρίνεται απαραίτητη για την επίτευξη αυτών των στόχων.

Στα σχολεία τυπικής εκπαίδευσης αντίστοιχα, δεν προσλαμβάνονται Καθηγητές Προσαρμοσμένης ή Ειδικής Φυσικής Αγωγής για τους μαθητές που διαθέτουν «Παράλληλη Στήριξη», με αποτέλεσμα ο Καθηγητής Φυσικής Αγωγής να μοιράζει την προσοχή του ανάμεσα στον ένα μαθητή αλλά και στο τμήμα, σε ένα μάθημα που είναι φύσει και θέσει κινητικό και απρόβλεπτο καθ όλη τη διάρκειά του, ενώ πολλές φορές θα μπορούσε να κινδυνεύσει η σωματική ακεραιότητα των μαθητών!

Οι μαθητές με αναπηρία, έχουν το δικαίωμα της ισοτιμίας και της δικαιοσύνης στην εκπαίδευση, η οποία επιβάλλεται να εδραιώνεται πάνω στα οικουμενικά ανθρώπινα δικαιώματα για αυτοδιάθεση, συμμετοχή, ασφάλεια και σεβασμό. Η Πολιτεία οφείλει να τους παρέχει εχέγγυα για μια ευνοϊκή εξέλιξη στην πορεία της ζωής τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια: