Πέμπτη 18 Απριλίου 2024

 


«Οι γονείς, προφανώς θέλουν  να αποφύγουν την «ενόχληση» από τα μικρά παιδιά  που  θέλουν τα δικά τους και χρειάζονται οδηγίες και καθοδήγηση για τη διαμόρφωση της πρέπουσας συμπεριφοράς απέναντι στο χώρο και στους ανθρώπους»

Είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι οι εξελίξεις της τεχνολογίας στον τομέα της επικοινωνίας και της άμεσης πρόσβασης στην πληροφόρηση και τη γνώση, αποτέλεσαν ένα σημαντικό βήμα για την πρόοδο και την εξέλιξη των κοινωνιών και έχουν καταγραφεί ως μια πραγματική επανάσταση που βελτίωσε τις συνθήκες ζωής, έφερε τους ανθρώπους πιο κοντά και έκανε τη γνώση και την πληροφορία κτήμα περισσότερων ανθρώπων.            

Διατυπώνονται, όμως, απόψεις και αποδεικνύεται  από  έρευνες ότι η υπερβολική έκθεση στην τεχνολογία του διαδικτύου, με την υπερβολική  χρήση των κινητών, των τάμπλετ και των υπολογιστών, έχει αρνητικές συνέπειες στην προσωπικότητα των ανηλίκων παιδιών και αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την ανάπτυξη της προσωπικότητας  και την υγιή κοινωνικοποίησή τους. Όσο περισσότερο χρόνο περνάνε τα παιδιά μπροστά στις οθόνες, τόσο μπορεί να αποβεί αρνητικό για την κοινωνικοποίησή τους, καθώς  ξεχνούν συνήθως τους βασικούς κανόνες επικοινωνίας που διέπουν τις «δια ζώσης» επαφές.

Εκείνη, όμως, η εικόνα η οποία  είναι πολύ ανησυχητική είναι να βλέπουμε πολύ μικρά παιδιά, σχεδόν μωρά (2 και 3 ετών) να είναι σκυμμένα, ώρες ολόκληρες, σε μια οθόνη, είτε στο σπίτι είτε σε εξωτερικό χώρο στον οποίο βρίσκεται η οικογένεια.  Οι γονείς, προφανώς θέλουν  να αποφύγουν την «ενόχληση» από τα μικρά παιδιά  που  θέλουν τα δικά τους και χρειάζονται οδηγίες και καθοδήγηση για τη διαμόρφωση της πρέπουσας συμπεριφοράς απέναντι στο χώρο και στους ανθρώπους που βρίσκονται δίπλα τους και έτσι επιλέγουν την εύκολη λύση τους δίνοντάς τους ένα κινητό ή ένα τάμπλετΈτσι,   το παιδί κάθεται ώρες ολόκληρες πάνω σε μια οθόνη, ακόμη και την ώρα του φαγητού και στερείται το παιχνίδι και την επικοινωνία με άλλα παιδιά της ηλικίας του. Είναι, πλέον, μια συνηθισμένη εικόνα, που την βλέπουμε καθημερινά.  Η ευθύνη, βέβαια, βαραίνει τους γονείς που τους είναι πολύ βολικό να απασχολείται με το κινητό το παιδί και να μην τους «ενοχλεί». 

Πρόκειται, δηλαδή, για ένα καλό βόλεμα και «παρκάρισμα» των παιδιών τους, που θα αποβεί καταστροφικό για τη μελλοντική διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους και την εν γένει συμπεριφορά τους στο πλαίσιο του ευρύτερου κοινωνικού συνόλου.

Ας  έχουν υπόψη τους οι γονείς, αυτά που επισημαίνουν οι ειδικοί:

1.Τα παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά στο κινητό, σε σύγκριση με τα κλασικά παιχνίδια, περιορίζουν την δημιουργικότητα και την φαντασία τους. Ακόμη, αξίζει να σημειωθεί, πως επιβραδύνεται η κινητική και η οπτική αισθητηριακή τους ανάπτυξη.

2. Δημιουργείται εθισμός. Η τεράστια ποικιλία χρωμάτων, η ταχύτητα και όλα τα γραφικά στοιχεία, είναι γεγονός πως μαγνητίζουν μικρούς και μεγάλους. Τα μικρά παιδιά, όμως, είναι ανήμπορα να θέσουν όρια στον εαυτό τους, επομένως ελλοχεύει ο κίνδυνος να μην μπορούν να αντέξουν μακριά από την οθόνη. 

3.Η προσκόλληση στο κινητό περισσότερο των δυο ωρών την ημέρα είναι αρκετή για να προκαλέσει συναισθηματικά και κοινωνικά προβλήματα στο παιδί. Επομένως, η πολύωρη ενασχόληση του παιδιού στο κινητό, επιφέρει σε μεγάλο βαθμό προβλήματα προσοχής.

4. Βλάπτεται η υγεία τους και τα μάτια τους από την ακτινοβολία και επηρεάζεται αρνητικά η μυοσκελετική τους διαμόρφωση.

5.Λόγω της πολύωρης ενασχόλησης με το κινητό, παρατηρείται έλλειψη χρόνου για την φυσική άσκηση του παιδιού και για παιχνίδι. Η γυμναστική απουσιάζει από το πρόγραμμα του παιδιού. Η γυμναστική απουσιάζει από το πρόγραμμα του παιδιού, γεγονός που επιφέρει σταδιακά την πρόκληση παχυσαρκίας. 

Συνεπώς, οι πολλές ώρες παιχνιδιού με το κινητό προκαλούν ψυχικές και αναπτυξιακές δυσλειτουργίες στα ανήλικα παιδιά και διαμορφώνονται βίαιες και επιθετικές συμπεριφορές.

Οι γονείς , λοιπόν,  έχουν ευθύνη απέναντι στα παιδιά τους  και έχουν χρέος να μετριάσουν το κακό που κάνει η τεχνολογία στην ευαίσθητη και υπό διαμόρφωση προσωπικότητα των παιδιών τους.  
              
Μπορούν να βάλουν όρια στο  χρόνο χρήσης των ηλεκτρονικών συσκευές από τα ανήλικα παιδιά τους, με παράλληλο διακριτικό έλεγχο για το τι βλέπουν στο διαδίκτυο, σε ποια ηλεκτρονικά παιχνίδια συμμετέχουν, σε ποιες ιστοσελίδες μπαίνουν και τι εφαρμογές χρησιμοποιούν.

* Του Κωνσταντίνου Φ. Μαραγιάννη, Εκπαιδευτικού, Διευθυντή Γυμνασίου Θέρμου Αιτωλοακαρνανίας

Δεν υπάρχουν σχόλια: