Αλλά εδώ είμαστε για να δίνουμε απαντήσεις ή ακόμα και να θέτουμε ερωτήματα.
Τελευταία διάβασα κείμενα ενός γνωστού μου, του κυρ Παντελή Ψαλίδη. Καλό παιδί αλλά κυρ Παντελής! Και μπαίνω αμέσως, σταχυολογώντας κάποια από αυτά που έγραψε σε απαντήσεις αλλά και ερωτήσεις που θα έπρεπε κανονικά να είχε θέσει πρώτος στον εαυτό του.
«… οι ΔΔΕ ελέγχονται από το Υ.ΠΑΙ.Θ. και συνεπώς η επιστολή (εννοεί της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών- ΕΕΦ) θα πρέπει να απευθύνεται στην αρμόδια Διεύθυνσή του…»
Εδώ χωρά πολύ συζήτηση. Για παράδειγμα φέτος και κατά παράβαση του νόμου, δόθηκαν οργανικά κενά σε Βιολόγους, Γεωλόγους, κλπ, με λιγότερες των 12 ωρών στο μάθημα α΄ανάθεσης [εχω και αριθμό πρωτοκόλλου σφουγγοκωλαριε!]. Οπότε ή οι ΔΔΕ δεν ελέγχονται από το υπουργείο ή το υπουργείο κάνει στα στραβά μάτια στις παρανομίες. Διάλεξε και πάρε. Όμως πέρα από το προφανές υπάρχει και το «λογικό». Η εκάστοτε εξουσία πάντοτε παρανομούσε προκειμένου να περάσει μέτρα ή λογικές, συνήθως αντιλαϊκές, η πολιτικές που εξυπηρετούσαν τα συμφέροντά της.
«……αριθμός που δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να καλύψει τις ανάγκες διδασκαλίας ενός βασικού μαθήματος …» [επιστολή ΕΕΦ, και που αναφέρεται στον μικρό αριθμό προσλήψεων Φυσικών]. Απαντά ο κυρ Παντελής: «…Διαθέτει τέτοια στοιχεία το Δ.Σ. της Ε.Ε.Φ.; Αν ναι, γιατί δεν τα δημοσιοποιεί; Αν όχι, έχει υποβάλει σχετικό ερώτημα (πρωτοκολλημένο) στο Υ.ΠΑΙ.Θ.;»
Θα σου απαντήσω ως αναπληρωτής αποκλειστικά σε επαρχιακά και συνήθως απομακρυσμένα σχολεία, και μόνο για την περσινή χρονιά:
Στον νομό που ήμουν εγώ αλλά και σε πολλούς άλλους δυστυχώς, το μάθημα της φυσικής και σε όλες τις τάξεις ειδικά του λυκείου διδάσκονταν από όλους εκτός από φυσικούς. Τι μας απαντούσαν οι ΔΔΕ στις διαμαρτυρίες μας; «… μα με τους τελευταίους διορισμούς μας έχουν στείλει ένα σωρό βιολόγους κλπ. Τι να τους κάνουμε αφού μας τους έστειλαν;
«Την τελευταία δεκαετία ο αριθμός συνταξιοδοτήσεων στην ειδικότητα των Φυσικών ΠΕ04.01 τείνει διαρκώς αυξανόμενος, υπερβαίνοντας τους 2.500. Οι συνταξιοδοτήσεις της ειδικότητας, όπως καταγράφηκαν την προηγούμενη χρονιά, σε συνδυασμό με τις προσλήψεις αναπληρωτών Φυσικών συνολικά (σε Γενική και Ειδική Εκπαίδευση) αποδεικνύουν αδιαμφισβήτητα ότι τα κενά στην ειδικότητά μας είναι τεράστια» [ΕΕΦ] Απαντά ο κυρ Παντελής: « Εδώ συγχέονται και πάλι τα οργανικά, με τα λειτουργικά κενά.»
Μα κυρ Παντελή μου, το απόσπασμα μιλά για κενά γενικώς (ασε που αναφέρει και τους αναπληρωτές, άρα εννοεί τα λειτουργικά). Εσύ αυθαίρετα μιλάς για μπέρδεμα. Βέβαια εσυ ως αυθεντία και επαρκής δάσκαλος φυσικής, θα έπρεπε να αναρωτηθείς: γιατί τα κενά που έδωσαν οι ΔΔΕ στους φυσικούς την περσινή σχολική χρονιά, ήταν απείρως λιγότερα σε σχέση με τις αντίστοιχες προσλήψεις αναπήρωτών; Τι να συνέβει άραγε ; Μάλλον κατι δεν πάει καλά με τα νούμερα που έδωσαν οι ΔΔΕ, και που κατά την άποψή σου ελέγχει το Υ.ΠΑΙ.Θ.και που εσύ ως γνήσιο τέκνο της «Αριστείας» εμπιστεύεσαι, σε σχέση με τις προσλήψεις αναπληρωτών φυσικών.
«…Το Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Π.Υ.Σ.Δ.Ε.) κάθε Δ.Δ.Ε. ανακοινώνει τα οργανικά κενά κάθε Σχολείου της Δ.Δ.Ε. στην ειδικότητα του κλάδου και όχι στον κλάδο. Αυτό συμβαίνει σε κάθε Σχολείο που οι υπηρετούντες μόνιμοι εκπαιδευτικοί δεν επαρκούν για να διδάξουν τουλάχιστον δώδεκα (12) ώρες την εβδομάδα το μάθημα Α’ ανάθεσης της ειδικότητας. Έτσι, το οργανικό κενό σε μια ειδικότητα καλύπτεται από εκπαιδευτικό άλλης ειδικότητας του ίδιου κλάδου.Έχει σχετικά στοιχεία το Δ.Σ. της Ε.Ε.Φ.; Αν ναι, γιατί δεν τα δημοσιοποιεί; Αν όχι, έχει υποβάλει ερώτημα (πρωτοκολλημένο) στο Υ.ΠΑΙ.Θ. για να πληροφορηθεί σε πόσες/πόσους από τις/τους υπηρετούντες μόνιμους εκπαιδευτικούς ΠΕ04.01-Φυσικούς θα ανατεθούν, το επόμενο σχολικό έτος, τουλάχιστον δώδεκα (12) ώρες μαθημάτων Φυσικής;Οι Πράξεις των Π.Υ.Σ.Δ.Ε. δημοσιοποιούνται στους ιστότοπους των αντίστοιχων Δ.Δ.Ε…»
Α. τα κενά τα γνωρίζουμε όλοι όσοι ασχολούμαστε σοβαρά και ενεργά με την δημόσια εκπαίδευση. Επίσης δεν συμβαίνει αυτό όταν μόνο όπως λες οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί δεν επαρκούν για να διδάξουν τουλάχιστον δώδεκα (12) ώρες την εβδομάδα το μάθημα α’ ανάθεσης της ειδικότητας. Μπορεί να συμβεί και όταν οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί έχουν συμπληρωμένο το ωράριο τους με μαθήματα α΄ανάθεσης, αλλά υπάρχουν επιπλέον 12 ώρες σε μάθημα α΄ανάθεσης.
Β. Οι πράξεις των ΔΔΕ όντως δημοσιοποιούνται στους ιστότοπους των αντίστοιχων Δ.Δ.Ε, αλλά όπως είπα και παραπάνω δίνονται οργανικά κενά σε ειδικότητες που δεν έχουν 12 ώρες σε μαθήματα α΄ανάθεσης! Απλά τις δημοσιοποιούν για κάτι σαν κι εσένα που τους δείχνεις εμπιστοσύνη (αφού ελέγχονται όπως λες….αχαχαχ!!!), και που κατ ουσίαν έχουν» δέσει τον γαϊδαρό τους, και δεν παίρνουν χαμπάρι τι γίνεται στην μάχη της επιβίωσης.
Με απλά λόγια. Είπαμε! Να γλείφεις τα νεοφιλελέ αφεντικά σου, αλλά κάνε το βρε λίγο διακριτικά! Και σίγουρα με λιγότερα σάλια!!!
Γράφεις: «…Λύση στο πρόβλημα αποτελεί, κατά την άποψή μου, η παρακολούθηση του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Ειδίκευσης: Μεταπτυχιακή Ειδίκευση Καθηγητών Φυσικών Επιστημών (ΚΦΕ), του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (https://www.eap.gr/education/postgraduate/annual/postgraduate-specialization-of-teachers-of-natural-sciences/), συνδυασμένου με τροποποιήσεις νόμων. Σκοπός του προγράμματος είναι η Μεταπτυχιακή Ειδίκευση Εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στις βασικές επιστημονικές κατευθύνσεις των Φυσικών Επιστημών. Το πρόγραμμα έχει ελάχιστη διάρκεια φοίτησης δύο (2) χρόνια και δέχεται κατόχους πτυχίου ή διπλώματος ανώτατης εκπαίδευσης συγγενούς γνωστικού αντικειμένου. Οι απόφοιτες/απόφοιτοί του θα πρέπει να είναι οι μόνες/μόνοι που θα έχουν άδεια διδασκαλίας μαθημάτων Φυσικών Επιστημών, πέρα από αυτό της Α' Ανάθεσης, τόσο στην ιδιωτική, όσο και στη δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Η κατοχή του σχετικού πτυχίου πρέπει να είναι απαραίτητο προσόν διορισμού Μόνιμου Εκπαιδευτικού ή πρόσληψης Αναπληρωτή Εκπαιδευτικού στη Δημόσια Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση…»
Α. Εντάξει βρε κυρ Παντελή! Κατανοώ την ανάγκη σου να διαφημίσεις το ΕΑΠ στο οποίο «διδάσκεις»! Αλλά να μας πεις αν συμμετέχουμε ποιος θα το πληρώνει. Βασικό αυτό δεν νομίζεις;
Β. Προτείνεις και σωστά την αλλαγή του νομικού πλαισίου, εγώ δεν έχω τέτοια δυνατότητα να το κάνω. Εσύ υποθέτω ως σφουγγοκωλάριος του συστήματος έχεις αυτήν την άνεση και τις απαραίτητες διασυνδέσεις. Εγώ πάντως σου εύχομαι καλή επιτυχία ΚΑΙ στο νομοθετικό σου έργο.
Καλά βρε αθεόφοβε (είσαι υποθέτω και από τους θρήσκους «φυσικούς»)! Πριν κάνεις όλη αυτήν την κοπιαστική ανάλυση περι των οδηγών σπουδών των τμημάτων Φυσικής, Βιολογίας κλπ για να αποδείξεις την ανεπάρκεια των φυσικών να διδάξουν βιολογία, κλπ γιατί δεν έκανες κάτι λιγότερο κοπιαστικό και περισσότερο απλό;
Να ρωτήσεις για παράδειγμα στην σχολική σου μονάδα τους φυσικούς αν θέλουν να διδάξουν κάτι άλλο εκτός φυσική. Τι «κόψιμο» είναι αυτό που σε έχει πιάσει να προβοκάρεις ως φυσικός τους φυσικούς και να αβαντάρεις τους υπόλοιπους; Μου θυμίζεις μια καθηγήτρια που είχα στο Φυσικό, που είχε διδακτορικό στην κτηνιατρική, και τα «έβλεπε όλα κτηνοτροφικά!
Αλλάζω τώρα ενότητα και θεματολογία, αλλά πάντα σε ότι αφορά τον γνωστό μου τον κυρ Παντελή!
Διάβασα που λέτε, ενώ τον γνωρίζω χρόνια, το όντως πλούσιο (αν και δείγμα όπως λέει ο ίδιος!) βιογραφικό του. Τι να σας λεω. Phd, Med, EAΠ, επιμορφωτής σε ότι κινειται και πετάει, ανακοινώσεις σε συνέδρια, γλώσσες προγραμματισμού. Να μην κουράζω. Τα έχει όλα!!! Και με χρονολογίες!
Διακρίνω βέβαια ένα μικρό κενό. Από το 2014 (τότε που σταμάτησε να διδάσκει στο Αμερικάνικο κολέγιο, για αυτό θα ασχοληθώ μετα), και μέχρι σήμερα εκτός από διδάσκων του ΕΑΠ και σε όλα όσα ανέφερα παραπάνω, υποθέτω δεν απασχολήθηκε στην δημόσια εκπαίδευση για παράδειγμα ως αναπληρωτής (εκτός κι αν το θεωρεί ντροπή να το αναφέρει).
Επίσης να υποθέσω, αν αληθεύει το ένστικτό μου και οι μαντικές μου ικανότητες, ότι ως μόνιμος φυσικός και ουχί εκπαιδευτικός (διότι οι εκπαιδευτικοί δεν βγάζουν μίσος και συμπλέγματα, κάπου στην αττική, μονιμοποιήθηκε εκμεταλλευόμενος το προσοντολόγιο (sic!) Γαβρόγλου. Αν ναι, να υποθέσω επίσης ότι αναγνωρίστηκε η προϋπηρεσία του στον αμερικαν κολετζ (!!!). Όμως επειδή κι εγώ υπήρξα εκπαιδευτικός σε ιδιωτικά σχολεία για 6 έτη, για στάσου!
Για να αναγνωριστεί όμως θα έπρεπε: ή να απολύθηκε λόγω κλεισίματος της σχολικής μονάδας, που από όσο γνωρίζω το αμερικαν κολετζ ζει και βασιλεύει, ή να απολύθηκε όντως, οπότε να μας πει τους λόγους, και αν πήρε ή διεκδίκησε τα νόμιμα, ή αν απολύθηκε εικονικά κατόπιν συνεννόησης με την εργοδοσία. Δηλαδή προϊόν συναλλαγής, άντε συνεννόησης για να είμαι διακριτικός, με την εργοδοσία!
Αλλά εδώ που τα λέμε φίλε μου κυρ Παντελή, με τόσα προσόντα και τόσες ασχολίες τι την ήθελες την δημόσια εκπαίδευση; Μα πόσο μοναχοφάης πια;
Αλλάζω πάλι ενότητα και θεματολογία, αλλά πάντα σε ότι αφορά τον γνωστό μου τον κυρ Παντελή!
Σε ένα άλλο ποστ σου γράφεις: «…Άντε, ας το πω κι αυτό από το χωριό μου, γιατί το υποσχέθηκα... Το τελευταίο μου σχετικό άρθρο ετοιμάζεται... Τελευταίο όμως! Αναφέρομαι σε όσες/όσους εκπροσωπούν σήμερα τους ΠΕ04.01-Φυσικούς. Δεν φτάνει που είστε αναποτελεσματικοί για την ειδικότητα ΠΕ04.01,…»
Δεν μας παραθέτεις τα κριτήρια και την μεθοδολογία σου, ώστε να είναι αναποτελεσματικοί και εσύ φαντάζομαι κάργα αποτελεσματικός; Και βέβαια να επισημάνω ότι σε αυτούς που τώρα κρίνεις ως αναποτελεσματικούς, εσύ ανήκεις μέχρι τώρα (βλέπε. ΕΕΦ). Διότι αν δεν είχες την τιμή να ανήκεις σε αυτούς (όπως πχ εγώ και εκατοντάδες άλλοι φυσικοί που τους έχουμε «φτύσει» εδώ και χρόνια) δεν θα το ανέφερες στο βιογραφικό σου, όπως άλλωστε πολλά άλλα δεν αναφέρεις!
Αλλαγή και πάλι ενότητας και θεματολογίας. Τα ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ !
Από την αρχή της διακυβέρνησης της ΝΔ, αλλά και από πιο πριν, μπήκαν έντονα στην ζωή των εκπαιδευτικών, και όχι μόνο, οργανισμοί όπως ΟΟΣΑ, PISA, αλλά και εκθέσεις όπως Πισσαρίδη. Οι οργανισμοί και τα πρόσωπα αυτά διαχέουν όλο το φάσμα της πηλίκο-οικονομικής ζωής, από συντάξεις, υγεία, εκπαίδευση, μέχρι και δήμους. Διότι όλοι αυτοί δεν είναι τίποτε άλλο παρά η αιχμή του δόρατος που θεοποιεί τον καπιταλισμό.
Οπότε πολύ συνοπτικά μερικές πληροφορίες.
Χριστόφορος Πισσαρίδης
Έγινε ευρύτατα γνωστός χάρη στη βράβευσή του με το Νόμπελ Οικονομίας (μαζί με τους Dale Mortensen και Peter Diamond). Δεν υπήρξε ποτέ αντιμνημονιακός, αντίθετα ακόμα και στην Κύπρο από όπου κατάγεται, αποδέχθηκε το κούρεμα των καταθέσεων ως την καλύτερη λύση. Σε διάλεξή του στο Ίδρυμα Μποδοσάκη, τον Οκτώβριο του 2012, όταν το 2ο Μνημόνιο είχε μπει σε πλήρη εφαρμογή, επιβάλλοντας οριζόντια μείωση μισθών και κατάργηση των συλλογικών συμβάσεων, ο κ. Πισσαρίδης διεκήρυσσε τη συνεργασία τρόικας και κυβέρνησης σε «δίκαιες και εφικτές μεταρρυθμίσεις».
Πεμπτουσία των μεταρρυθμίσεων αυτών, κατά τον νομπελίστα οικονομολόγο, είναι η flexicurity, η «ευελισφάλεια», όπως την απέδωσε ο ίδιος, «ευελιασφάλεια» όπως έχει επικρατήσει, που συνίσταται στα εξής: πλήρης ευελιξία του εργοδότη στον αριθμό των θέσεων εργασίας, τις απολύσεις, τα ωράρια, σύνδεση μισθών με την παραγωγικότητα, περιορισμός της δραστηριότητας του κράτους στις υποδομές και στην προστασία των ανέργων και των φτωχότερων νοικοκυριών.
ΟΟΣΑ
Από τα μέσα του 20ου αιώνα, οι υπερεθνικοί οργανισμοί παίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο ως «προμηθευτές ιδεών» στη μάχη για το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής πολιτικής. Η περίπτωση του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, αφού ενώ δεν έχει τα νομικά όργανα και τους οικονομικούς μοχλούς για να προωθεί ενεργά τη διαμόρφωση της πολιτικής της, ωστόσο έχει ενισχυμένο ρόλο ως πολιτικό υποκείμενο και στην Ευρώπη. Οι εργαλειοθήκες του λειτουργούν ως «εργαλεία διακυβέρνησης», όχι απλά για να μετρούν και να ελέγχουν αλλά για να διαμορφώνουν και να προωθούν συγκεκριμένες πολιτικές.
Ο ίδιος ο οργανισμός αυτοπροσδιορίζεται ως «[…] ένα κλαμπ από χώρες με τον ίδιο τρόπο σκέψης. Είναι πλούσιος, με την έννοια ότι οι χώρες του ΟΟΣΑ παράγουν τα δύο τρίτα των παγκόσμιων αγαθών και υπηρεσιών, όμως δεν είναι μια κλειστή λέσχη. Ουσιαστικά, η συμμετοχή περιορίζεται μόνο από την αφοσίωση μιας χώρας στην οικονομία της αγοράς». (ΟΟΣΑ, 1997)
Το ενδιαφέρον του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση είναι ξεκάθαρα συνδεδεμένο με τους συνολικούς οικονομικούς του στόχους. Οι βασικές θεματικές του είναι η σχέση κόστους-αποτελέσματος, οι βασικές δεξιότητες, το νέο δημόσιο μάνατζμεντ, η αποδοτικότητα, η λογοδοσία. Στην Ελλάδα, έχει σαφή παρέμβαση στην οικονομική πολιτική μεταφέροντας στις εργαλειοθήκες του προτάσεις για τους κατώτατους μισθούς, την αύξηση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης και τις απολύσεις.
Για να δούμε μερικά αποσπάσματα από την τελευταία έκθεση του ΟΟΣΑ για την εκπαίδευση.
«Η μη δημιουργία οργανικών θέσεων εκπαιδευτικών ήταν μια εξαιρετική ιδέα.. μεταξύ 2014 και 2018 ο αριθμός των αναπληρωτών ανέβηκε από 14.000 στις 25.000… αλλά τώρα χρειάζεται η διαχείρισή τους». Το προσοντολόγιο προσλήψεων των εκπαιδευτικών προβλέπει για τους (υποτιθέμενους) διορισμούς αλλά βασικά για τις επόμενες συμβάσεις, κατάταξη των αναπληρωτών σε αξιολογικούς πίνακες με βάση τρεις παράγοντες .
1ον ακαδημαϊκά προσόντα (πτυχίο, δεύτερο πτυχίο, μεταπτυχιακό, δεύτερο μεταπτυχιακό, διδακτορικό, ξένες γλώσσες ,σεμινάρια , ECDL).
2ον προϋπηρεσία έως ένα όριο .
3ον κοινωνικά κριτήρια. Βάζει τη λογική του αλληλοσπαραγμού των εκπαιδευτικών για μια κακοπληρωμένη θέση εργασίας, προωθεί τον κοινωνικό αυτοματισμό που λέει ότι για να δουλέψουν κάποιοι νέοι θα πρέπει να χάσουν την δουλειά τους κάποιοι άλλοι, με συνέπεια να ξεγλιστρά το υπουργείο από τις ευθύνες να καλύψει όλα τα κενά.
ΣΑΣ ΘΥΜΙΖΕΙ ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ ΠΟΥ ΨΗΦΙΣΤΗΚΑΝ ΤΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ;
Και πάμε παρακάτω
Την άνοιξη του 2017 δόθηκαν στη δημοσιότητα οι εκθέσεις του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων (ΣΕΒ), των Σχολαρχών (Ιδιοκτήτες Ιδιωτικών σχολείων) και του ΟΟΣΑ για τη δημόσια εκπαίδευση, οι οποίες σχεδόν ταυτίζονται στα βασικά σημεία: αυτονομία σχολικών μονάδων, υπαγωγή στη τοπική αυτοδιοίκηση, διευθυντές –μάνατζερ ,τριπλή αξιολόγηση ( αυτοαξιολόγηση, αξιολόγηση εκπαιδευτικών, εξωτερική αξιολόγηση), επέκταση της μαθητείας, κουπόνια-vouchers, αύξηση των εξετάσεων πανεθνικού χαρακτήρα για τους μαθητές, μείωση μισθολογικού κόστους και μείωση αναγκών για έκτακτους εκπαιδευτικούς, εξορθολογισμός δαπανών, αύξηση ωραρίου εκπαιδευτικών , αναγνώριση του γονεϊκού «δικαιώματος» στην ελεύθερη επιλογή εκπαίδευσης, επιχειρηματικοποίηση και ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.
ΣΑΣ ΘΥΜΙΖΕΙ ΚΑΤΙ ΑΠΟ ΤΑ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ ΠΟΥ ΨΗΦΙΣΤΗΚΑΝ ΤΟΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΣΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ;
Επίσης. Δεν πιστεύω να βλέπετε τον πανομοιότυπο λόγο που αρθρώνουν το Υπουργείο Παιδείας, ο ΟΟΣΑ, ο ΣΕΒ και οι Σχολάρχες; PISA[1]
Το PISA γεννήθηκε, έχοντας πίσω του μια μεγάλη παράδοση συγκριτικής εκπαιδευτικής αξιολόγησης αλλά η μεγάλη του ανάπτυξη οφείλεται σε μια σειρά από νέα προσδιοριστικά στοιχεία. Αυτά ήταν:(1)η εγγύηση για τη συνέχεια και τη συχνότητα των διαδικασιών, κάθε τρία χρόνια, και η διαχρονική συνοχή,2) η εστίαση σε ένα περιορισμένο πεδίο μάθησης και η ευελιξία αναδιαρθρώσεων, 3) η σταθερότητα του δείγματος των υποκειμένων (δεκαπεντάχρονοι μαθητές), 4) η χρήση εξεταστικών δοκιμίων εστιασμένων στις λεγόμενες «δεξιότητες εγγραμματισμού» και όχι στα σχολικά προγράμματα, και 5) η πολιτική χρήση του προγράμματος, ώστε οι χώρες που το χρηματοδοτούν να έχουν εποπτεία στις προτεραιότητες του προγράμματος και στην εφαρμογή του (Carvalho,2009). Τα περισσότερα από αυτά έχουν προκαλέσει πολλές κριτικές και αμφισβητήσεις και πολλές αναθεωρήσεις, χωρίς να αλλάζουν οι βασικές αρχές του αρχικού «παραδείγματος» (Michel,2017 και Pons,2017).
Γιατί ο «εγγραμματισμός» ως κριτήριο αξιολόγησης;
Πρόκειται για μια διάδοχη και ανάλογη εκδοχή της παλαιότερης επινόησης της ευφυΐας (για τη μέτρηση του «δείκτη ευφυΐας», τότε). Κατά την άποψη των «ειδικών» του ΟΟΣΑ/PISA, ο «εγγραμματισμός» προσφέρεται ως κοινός δείκτης αναφοράς για μια διεθνή συγκριτική αξιολόγηση. Προσφέρεται για να «εξαφανίζει» ή να «εναρμονίζει» τις εθνικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτισμικές διαφορές και ιδιαιτερότητες, με δήθεν έγκυρο και αξιόπιστο όργανο μέτρησης. Αν και ψυχομετρική επινόηση, έχει πολιτικό χαρακτήρα: προσφέρεται για τη νομιμοποίηση της κατάργησης των σχολικών προγραμμάτων και των γνωστικών αντικειμένων ή των παραδοσιακών επιστημονικών κλάδων που έχουν ιστορικά αναδυθεί ( Sjoberg,2017).
PISA και Οικονομία: Marketing και κίβδηλες υποσχέσεις
Είναι προφανές ότι το όλο εγχείρημα PISΑ συνδέεται ασφυκτικά στενά με τους πολιτικούς προσανατολισμούς και σκοπούς του ΟΟΣΑ, και των χωρών που ασκούν επιρροή ισχύος, στην προώθηση μιας ελεύθερης παγκόσμιας ανταγωνιστικής οικονομίας. Το PISΑ εξασφαλίζει τη συμμετοχή των 35 μελών του ΟΟΣΑ και άλλων 45 χωρών-«οικονομιών», εκτός ΟΟΣΑ, και συγκεντρώνει χώρες που εκπροσωπούν το 80% του παγκόσμιου πλούτου. Αυτά είναι δεδομένα που τα επικαλείται επισήμως ο ΟΟΣΑ/ PISΑ. Από μόνα τους υπογραμμίζουν τον πολιτικοιδεολογικό πυρήνα του PISΑ που εστιάζει στην οικονομία. Την εκπαίδευση την αλλοιώνει για να την υποβιβάσει σε εργαλείο της οικονομίας και της αγοράς. Δεν είναι τυχαίο ότι μετά το 2012 έχουν, προαιρετικά, εμπλουτίσει τα πεδία του «εγγραμματισμού», με τον οικονομικό (financial) και τον ψηφιακό (digital) «εγγραμματισμό». Από το “ PISA In Focus# 72” μαθαίνουμε «τι πράγματι γνωρίζουν οι δεκαπεντάρηδες για τα χρήματα(money)”.Ακριβώς!
Τέλος μην ξεχνάμε: ΤΟ ΙΕΠ είναι ο Εθνικός Φορέας Διαχείρισης PISA!!!
Επειδή λοιπόν κυρ Παντελή μου, με περίσσεια περηφάνεια μου έδειξες στο βιογραφικό σου ότι: «Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Υπεύθυνος της βαθμολόγησης στις Φυσικές Επιστήμες για την Κύρια Έρευνα του Προγράμματος PISA 2015 του ΟΟΣΑ και επιμορφωτής των βαθμολογητών στις εξειδικευμένες μεθόδους βαθμολόγησης των απαντήσεων.», θα σου έλεγα ότι εγώ ως πολέμιος του καπιταλισμού και των οργανισμών του, όχι μόνο δεν θα το έβαζα στο βιογραφικό μου, αλλά κυρίως δεν θα συμμετείχα σε αυτούς. Τώρα ξέρω, θα μου απαντήσεις. Μα είμαι καπιταλιστής, εκπροσωπώ την «αριστεία» και είμαι περήφανος για τις δράσεις μου στην ισοπέδωση και εξαφάνιση της δημόσιας παιδείας. Έχεις δίκιο! Έχουμε διαφορετικό ιδεολογικό πρόσημο και προσανατολισμό!
Ααα !! Ξέχασα!. Εγώ δεν θα γινόμουν ποτέ θεματοδότης-αιμοδότης της τράπεζας θεμάτων, όχι μόνο γιατί αποτελεί όχημα για την κατάργηση της δημόσιας παιδείας, μάλλον καλύτερα όχημα για το αβαντάρισμα της ιδιωτικής παιδείας, αλλά γιατί έχει ταξικό πρόσημο! Με πιάνεις τι εννοώ ε;
Επίλογος
«…αν τα σχολεία [και η εκπαίδευση γενικότερα προσθέτω εγώ], ήταν στην υπηρεσία του συνόλου, θα παρείχαν στους ανθρώπους τεχνικές αυτοάμυνας, αυτό όμως θα σήμαινε ότι διδάσκουν την αλήθεια για τον κόσμο και την κοινωνία. Θα σήμαινε, ότι θα αφιέρωναν την ενέργειά τους και θα αφοσιώνονταν με ιδιαίτερη προσήλωση στο να κάνουν πράξη τα πράγματα που συζητάμε, ώστε οι άνθρωποι που μεγαλώνουν σε μια ανοιχτή και δημοκρατική κοινωνία να αναπτύξουν τεχνικές αυτοάμυνας, όχι μόνο εναντίον του προπαγανδιστικού μηχανισμού στις κοινωνίες που ελέγχονται από ολοκληρωτικά καθεστώτα, αλλά και εναντίον του ιδιωτικοποιημένου συστήματος προπαγάνδας, το οποίο ουσιαστικά ελέγχει το εκπαιδευτικό εγχείρημα και στο οποίο συμπεριλαμβάνονται τα σχολεία, τα ΜΜΕ, ο Τύπος που καθορίζει ποια ζητήματα πρέπει να συζητιούνται και τα έντυπα στα οποία γράφουν οι διανοούμενοι. Όταν αναφερόμαστε σε αυτούς που ελέγχουν τον εκπαιδευτικό μηχανισμό, πρέπει να τον θεωρούμε μια τάξη “κομισάριων”. Κομισάριοι είναι οι διανοούμενοι που ο πρωταρχικός στόχος του έργου τους είναι η αναπαραγωγή, η νομιμοποίηση και η διατήρηση στην εξουσία της κυρίαρχης κοινωνικής τάξης από την οποία αποκομίζουν οφέλη…» [2]
[1]:Γιώργος Μαυρογιώργος, alfavita.gr,«Ο ΟΟΣΑ/PISA και Παγκόσμια διακυβέρνηση στην εκπαίδευση: Ένα αφήγημα από την πλευρά της «ουραγού Ελλάδας»
[2]: Ν.Τσόμσκι, «Εκπαίδευση χωρίς ελευθερία και κρίση», Εκδ. Καστανιώτη, 2000
*Αντώνης Παπαδόπουλος, Φυσικός
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου