Στις τελευταίες Πανελλαδικές Εξετάσεις (2021) η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας έστειλε ένα σαφές μήνυμα όχι μόνο στους υποψήφιους αλλά και στους μαθητές του Γυμνασίου και του Λυκείου και στους γονείς τους. Στις βάσεις εισαγωγής αναφερόμαστε και στον αριθμό των υποψηφίων που αποκλείστηκαν. Στον αριθμό κενών θέσεων στα Πανεπιστήμια αναφερόμαστε. Στα ρεκόρ που έσπασε αναφερόμαστε.
Έχουμε και λέμε: Από τις 79.000 περίπου θέσεις εισακτέων καλύφθηκαν περίπου 63.000. Άρα 16.000 θέσεις έμειναν κενές, άδειες, χωρίς εισακτέους, με δεκάδες τμήματα χωρίς φοιτητές!
Χαρακτηριστική ήταν η περίπτωση της σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών Ξάνθης στην οποία δεν έχουμε κανέναν εισακτέο αν και προσφέρονταν 108 θέσεις. Και ακολουθούθησαν: το Φυσικό Καβάλας με 11 επιτυχόντες σε 201 θέσεις, το Μαθηματικό Σάμου με 5 επιτυχόντες και 305 θέσεις, Επιστήμης διατροφής Λήμνου με 6 επιτυχόντες σε 106 θέσεις, Μηχανικών Ορυκτών Πόρων Κοζάνης με 3 επιτυχόντες σε 185 θέσεις, Μαθηματικών Καστοριάς με 6 επιτυχόντες σε 144 θέσεις, Περιβάλλοντος Λάρισας με 6 επιτυχόντες σε 113 θέσεις, Μαθηματικών Ηρακλείου με 31 επιτυχόντες σε 168 θέσεις, Αρχιτεκτόνων Πάτρας με 37 επιτυχόντες σε 96 θέσεις, Περιβάλλοντος, Μυτιλήνης με 5 επιτυχόντες σε 101 θέσεις, Νοσηλευτική 85 από 164, Γεωπονία Καλαμάτας 30 στους 152 και Λογιστική Κοζάνης 30 στις 301 προσφερόμενες θέσεις.
Από τους 103.000 περίπου υποψήφιους, θέση βρήκαν στα ΑΕΙ και στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές οι 63.000 περίπου. Άρα 40.000 υποψήφιοι, τα 2/5 του συνόλου των υποψηφίων, έμειναν εκτός. Αποκλείστηκαν! Νάναι καλά η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και τα Κολέγια που θα αυγατίσουν την πελατεία τους. Το σλόγκαν που σφράγισε τη συγκυρία; Με 8.000 μόρια δεν χωράς στο δημόσιο ΑΕΙ με 8.000 ευρώ χωράς και παραχωράς στο Κολέγιο.
Πάνω από 22.000 υποψήφιοι των Γενικών Λυκείων δεν έκαναν μηχανογραφικό, να το πούμε πιο σωστά δεν τους επέτρεψε η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής να κάνουν μηχανογραφικό.
Αυτά και εις ανώτερα στο ΥΠΑΙΘ που επιτέλους «ξεκαθάρισε» το τοπίο στα ΑΕΙ παίρνοντας άριστα στον αποκλεισμό των φτωχών και των αδυνάτων που αντιμετωπίστηκαν ως πλεονάζον προσωπικό σε ιδιωτική επιχείρηση.
Το μήνυμα ελήφθη!
Αν θέλει κανείς να αποκωδικοποιήσει το μήνυμα των αποτελεσμάτων των τελευταίων Πανελλαδικών Εξετάσεων θα πρέπει να φύγει λίγο από τις βάσεις εισαγωγής που δικαιολογημένα σηκώνουν αρκετή «σκόνη» και να πάει στις αναπαραστάσεις που δημιουργούνται στους εκατοντάδες χιλιάδες μαθητές και γονείς που παρακολουθούν με δέος ως θεατές το μέλλον που προοιωνίζεται για αυτούς.
Ποιο είναι το μήνυμα;
Στροφή με μεγαλύτερη ένταση και σε μεγαλύτερη έκταση στα φροντιστηριακά στέγαστρα, σκέψεις για εγγραφή στα Κολέγια και για το τμήμα των μαθητών από φτωχά και αδύναμα νοικοκυριά μια φωνή: "Που πας ρε Kαραμήτρο"! Μάθε νωρίς την θέση σου!
Και στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2022;
Τα τεχνητά εμπόδια που έχουν στηθεί φέτος είναι ακόμη ψηλότερα. Εκτός όλων των άλλων γνωστών δυσκολιών που συνδέονται με τις εξετάσεις, εκτός των συντελεστών της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής που πλέον "τρούπωσε" στις πανελλαδικές εξετάσεις και δημιούργησε εκατόμβες εξοστρακισμένων υποψηφίων, έχουμε φέτος και τη διαδικασία των μηχανογραφικών που είναι ο Λαβύρινθος και ο Μινώταυρος μαζί καθώς και την πανδημία των διαφοροποιημένων συντελεστών βαρύτητας που "χάνει η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα"!
Να θυμίσουμε στο σημείο αυτό ότι από τις Πανελλαδικές του 2022 αλλάζει ο τρόπος υπολογισμού των μορίων. Μέχρι τώρα όλα τα Τμήματα κάθε πεδίου έχουν δύο μαθήματα βαρύτητας. Δύο μαθήματα, δηλαδή, που ο βαθμός τους πολλαπλασιάζεται με συντελεστή 1,3 το πρώτο και 0,7 το δεύτερο. Από τις προσεχείς Πανελλαδικές κάθε τμήμα ορίζει τους δικούς του συντελεστές βαρύτητας στα μαθήματα. Έτσι κάθε υποψήφιος θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια σε κάθε Τμήμα, ακόμη και στα Τμήματα που έχουν το ίδιο αντικείμενο σπουδών.
Προκειμένου να υπολογιστούν τα μόρια των υποψηφίων Γενικού Λυκείου και ΕΠΑΛ δημιουργούνται περισσότεροι από 5.000 «συνδυασμοί» συντελεστών. Το δεδομένο αυτό συνδυαζόμενο με την απόφαση του Υπουργείου για «περιορισμό των Τμημάτων που επιλέγουν οι υποψήφιοι στο Μηχανογραφικό τους, στο 10% του συνόλου των Τμημάτων κάθε Επιστημονικού Πεδίου», θα δυσχεράνει σημαντικότατα τις επιλογές τους. Διαμορφώνεται ένα σύστημα που οδηγεί σε μία απίστευτα χαώδη πρόβλεψη «συνδυασμών», «συντελεστών» και «περιορισμένων επιλογών Τμημάτων».
Με αυτό τον τρόπο, το ΥΠΑΙΘ, επιδέξια και αθόρυβα, με τη βοήθεια του τακτοποιημένου λόγου μιας νέας (;) μεταρρυθμιστικής σταυροφορίας θα σύρει, νομιμοποιημένα, τα «κενά» τμήματα στον «ανακριτικό» φακό της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ), η οποία, σαν έτοιμη από καιρό, αναμένεται να εισηγηθεί μείωση των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας.
Είναι αλήθεια ότι το υπουργείο Παιδείας "θερίζει" με μέθοδο!
Εμπόδια και δυσκολίες
Πέρα από αυτές τις καθόλου ευκαταφρόνητες δυσκολίες που τινάζουν στον αέρα τις αγωνίες των υποψηφίων και των γονέων τους, μια αλλού τύπου αγωνία αφορά στην σημαντική ανεργία των πτυχιούχων, η οποία έχει περιπλέξει στα δίχτυα της σχεδόν όλες τις σπουδές. Οι παραπάνω αγωνίες των οικογενειών συνδέονται βεβαίως άρρηκτα και με την ανησυχία για το αν το παιδί τους θα καταφέρει να εισαχθεί σε σχολή του τόπου μόνιμης κατοικίας· ανησυχία που τροφοδοτείται από την αδυναμία να στηρίξουν οικονομικά τις σπουδές τους.
Σε ενδεικτική εμπειρική έρευνα που πραγματοποιήθηκε από 15 Σεπτεμβρίου έως 12 Οκτωβρίου του 2020 και από 20 Σεπτεμβρίου έως 10 Οκτωβρίου 2021 φέτος σε 250 γονείς που τα παιδιά τους θα έπαιρναν ή πήραν μέρος στις Πανελλαδικές Εξετάσεις του 2021, φάνηκε καθαρά ότι η αδυναμία να αντεπεξέλθουν στο κόστος των σπουδών των παιδιών τους, σε περίπτωση που αυτά πετύχαιναν την εισαγωγή τους σε σχολή μακριά από την πατρική στέγη, καθώς και η ανησυχία για την τρομακτική ανεργία των νέων πτυχιούχων συναγωνίζονταν την αγωνία για την ίδια την είσοδο των παιδιών τους στα ΑΕΙ.
Προφανώς όλα τα παραπάνω εμπόδια αφορούν πλειοψηφικά παιδιά και οικογένειες με κοινή κοινωνική ταυτότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου