Χρονιά σημαντικών ανακατατάξεων για όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης αναμένεται να αποτελέσει και το 2021, καθώς, σύμφωνα με τον προγραμματισμό του υπουργείου Παιδείας, έρχονται αλλαγές στις πανελλήνιες και στο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια, ενώ στα σκαριά βρίσκονται τρία νομοσχέδια, μετά την ψήφιση του σχεδίου νόμου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση.
Πιο αναλυτικά, προβλέπεται η θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής και δραστικός περιορισμός των σχολών του μηχανογραφικού δελτίου, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει αναπόφευκτα χιλιάδες υποψήφιους εκτός δημόσιας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Την ίδια ώρα, τρία νομοσχέδια του υπουργείου Παιδείας αναμένεται να κατατεθούν στη βουλή προς ψήφιση:
- Νομοσχέδιο για την ασφάλεια των Πανεπιστήμιων
- Νομοσχέδιο για τις δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου και την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
- Νομοσχέδιο για την Ανώτατη Εκπαίδευση
Τι αλλάζει στις πανελλαδικές και στο σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια
Αναφορικά με το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αναμένονται δύο κομβικές αλλαγές.
- Η πρώτη αφορά τη θέσπιση ελάχιστης βάσης εισαγωγής στα τμήματα, η οποία θα καθορίζεται από δύο παράγοντες:
α) από το μέσο όρο των επιδόσεων όλων των υποψηφίων σε όλα τα μαθήματα κάθε επιστημονικού πεδίου
β) από συντελεστή που θα ορίζει το κάθε πανεπιστημιακό τμήμα, λίγο παραπάνω ή λίγο παρακάτω από το μέσο όρο των υποψηφίων. Το ποσοστό αυτό δεν έχει οριστεί ακόμα και αναμένεται να ανακοινωθεί το επόμενο διάστημα.
Πρακτικά, αναμένεται να θεσπιστεί ένα ελάχιστο όριο εισαγωγής που θα είναι διαφορετικό σε κάθε τμήμα, αλλά και διαφορετικό κάθε χρονιά.
- Η δεύτερη αλλαγή αφορά τη συμπλήρωση του μηχανογραφικού δελτίου που θα γίνεται σε δύο φάσεις.
- Στην πρώτη, οι υποψήφιοι των πανελληνίων θα δηλώνουν συγκεκριμένο, περιορισμένο σε σχέση με σήμερα, αριθμό σχολών από μόνο ένα επιστημονικό πεδίο.
- Στη δεύτερη φάση ανακοινώνονται οι επιτυχόντες. Οι υποψήφιοι που δεν κατάφεραν να «πιάσουν» το όριο εισαγωγής, θα συμπληρώνουν εκ νέου το μηχανογραφικό με τις σχολές που έμειναν κενές από τη πρώτη φάση.
Τι θα γίνει με το μηχανογραφικό
Με βάση τα παραπάνω, γρίφο αποτελεί η συμπλήρωση του μηχανογραφικού από τους υποψηφίους των Πανελληνίων. Σύμφωνα με τον εκπαιδευτικό αναλυτή Στράτο Στρατηγάκη, το σύστημα είναι εξαιρετικά πολύπλοκο.
Παράδειγμα:
Υποψήφιος από το 1ο πεδίο συγκεντρώνει 8000 μόρια και επιθυμεί την εισαγωγή του σε τμήμα Παιδαγωγικών ή Φιλολογίας. Η χαμηλότερη βάση στο Παιδαγωγικό είναι στην Αλεξανδρούπολη 11800 μόρια το 2020 και η χαμηλότερη βάση είναι στη Φιλολογία Κομοτηνής 7700 μόρια.
Το δίλημμα είναι το εξής: Να δηλώσει τα Παιδαγωγικά, που επιθυμεί περισσότερο, αλλά μπορεί να μην εισαχθεί λόγω μορίων και να ρισκάρει μετά στη δεύτερη φάση να μη υπάρχει κενή θέση στις Φιλολογίες ή να δηλώσει τις Φιλολογίες στην πρώτη φάση, όπου έχει περισσότερες πιθανότητες να εισαχθεί, αποφεύγοντας τον κίνδυνο να μείνει εκτός τριτοβάθμιας εκπαίδευσης;
Νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να απαντήσει στο δίλημμα του υποψηφίου. Αντιλαμβανόμαστε τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από αυτή τη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού σε δύο φάσεις.
Τα τρία νομοσχέδια που φέρνει το υπουργείο Παιδείας
Την ίδια ώρα, το υπουργείο Παιδείας προωθεί προς ψήφιση τρία νομοσχέδια που αφορούν την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τις Δομές Υποστήριξης Εκπαιδευτικού Έργου και την Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών.
Ο σχετικός προγραμματισμός ο εξής:
1. Νομοσχέδιο για την «ασφάλεια των Πανεπιστήμιων» και την Πανεπιστημιακή Αστυνομία
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο που ήδη συγκεντρώνει πλήθος αντιδράσεων από φοιτητές, πανεπιστημιακούς, εκπαιδευτικούς, φορείς και πολιτικά κόμματα αποτελεί πρόσφατη εξαγγελία της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας, με αφορμή τα δυσάρεστα και βίαια γεγονότα που εκτυλίχθηκαν στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο.
Ο πρωθυπουργός πρότεινε στις πρυτανικές αρχές των ιδρυμάτων να ιδρυθεί ειδικό αστυνομικό σώμα, να γίνουν αλλαγές στον έλεγχο πρόσβασης στα ΑΕΙ και να αυστηροποιηθεί η ποινική νομοθεσία.
Το σχετικό σχέδιο παρουσίασαν σε τηλεδιάσκεψή τους με τους πρυτάνεις η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, και ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Ωστόσο, λίγο αργότερα η Σύνοδος των Πρυτάνεων απάντησε με ένα «ηχηρό» όχι στην πρόταση της κυβέρνησης να δημιουργηθεί ένα νέο σώμα που θα εδρεύει στα πανεπιστήμια και θα έχει έμμεση ή άμεση σχέση με την Ελληνική Αστυνομία, ενώ εμφανίστηκε αρνητική ως προς την αυστηροποίηση της ποινικής νομοθεσίας για αδικήματα που τελούνται εντός πανεπιστημίων.
Πάντως οι πρυτάνεις τάσσονται υπέρ της φύλαξης των πανεπιστημίων, αλλά από τα ίδια τα ιδρύματα, στο πλαίσιο διαφύλαξης της αυτονομίας τους.
2. Νομοσχέδιο για τις ΔΥΕΠ
Λίγα έχουν γίνει γνωστά έως τώρα για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ατομική αξιολόγηση θα αφορά τη «βαθμολόγηση» του έργου του εκπαιδευτικού μέσα στο σχολείο.
Την ίδια ώρα οι αυξημένες αρμοδιότητες σε αυτό θα έχουν ο διευθυντής του σχολείου και ο συντονιστής εκπαιδευτικού έργου (ο πρώην σχολικός σύμβουλος, θεσμός όμως που επανέρχεται σύντομα στα σχολεία).
Οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται για το ακαδημαϊκό τους προφίλ και τα μέσα που χρησιμοποιούν στη διδασκαλία.
Οι δε σχολικοί σύμβουλοι θα έχουν στις αρμοδιότητές τους και το να παρακολουθούν περιοδικά τη διδασκαλία των εκπαιδευτικών στις τάξεις.
3. Νομοσχέδιο για την τα ΑΕΙ
Τέλος, το τρίο νομοσχέδιο που ετοιμάζει το υπουργείο Παιδείας αφορά αλλαγές στον ακαδημαϊκό χάρτη, θέματα διοίκησης των ΑΕΙ και οργάνωσης της λειτουργίας τους και τον ΔΟΑΤΑΠ.
Στο νομοσχέδιο δεν αποκλείεται να συμπεριληφθούν ορισμένες από τις εξαγγελίες Διγαλάκη σχετικά με τη δυνατότητα «μετακίνησης των φοιτητών» και τα «διπλά πτυχία».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου