Το δεύτερο κύμα της πανδημίας του COVID-19 οδηγεί σε αναστολή πολλών κοινωνικοοικονομικών δραστηριοτήτων. Καθώς πλησιάζουμε στον χειμώνα, φαίνεται να αυξάνονται όλο και περισσότερο τα περιοριστικά μέτρα σε πολλούς τομείς της καθημερινότητάς μας. Τα σχολεία όμως συνεχίζουν να παραμένουν ανοιχτά. Αυτή η επιλογή κινείται στην σωστή κατεύθυνση;
Το κύριο επιχείρημα για την αναγκαιότητα των ανοιχτών σχολείων κατά την εξέλιξη της πανδημίας είναι ότι δεν θα πρέπει τα παιδιά, αυτή η γενιά, να μείνει μακριά από την εκπαίδευση για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ήδη, υπήρξε ένα ισχυρό πλήγμα στην εκπαίδευση αυτών των παιδιών κατά την εξέλιξη του πρώτου κύματος της πανδημίας, από τις αρχές του περασμένου Μαρτίου. Ένα δεύτερο πλήγμα θα είναι καταστροφικό.
Ένα δεύτερο, εξίσου σημαντικό επιχείρημα, είναι το γεγονός πως, σύμφωνα με σχετικές έρευνες, κατά τον εγκλεισμό που εφαρμόστηκε κατά την πρώτη φάση της πανδημίας, σε αρκετές χώρες η ενδοοικογενειακή βία αυξήθηκε κατακόρυφαi. Η καγκελάριος της Γερμανίας κα Μέρκελ αιτιολόγησε την επιλογή των ανοιχτών σχολείων στο μερικό lockdown που θα εφαρμοστεί από τις 02 Νοεμβρίου 2020 στην χώρα της, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι η διατήρηση της πρόσβασης στα σχολεία είναι σημαντική, επισημαίνοντας τις δραματικές κοινωνικές συνέπειες που είχε το κλείσιμο σχολείων και κέντρων παιδικής μέριμνας στις οικογένειες κατά τη διάρκεια του lockdown τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. «Για να το ονομάσουμε ξεκάθαρα: Οι βίαιες επιθέσεις εναντίον γυναικών και παιδιών αυξήθηκαν δραματικά», δήλωσε η Γερμανίδα καγκελάριοςii.Ένα τρίτο επιχείρημα που εστιάζει στις κοινωνικές επιπτώσεις του κλεισίματος των σχολείων και το οποίο δεν είναι καθόλου άσχετο με το προηγούμενο, έρχεται να ενισχύσει την επιχειρηματολογία για τα ανοιχτά σχολεία, τονίζοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γονείς – και ιδιαίτερα οι εργαζόμενες μητέρες – να διαχειριστούν την εργασία τους και την παραμονή των παιδιών τους στο σπίτι λόγω αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Η οικονομική ύφεση που προκλήθηκε από την εξελισσόμενη πανδημία του Covid-19, έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ισότητα των φύλων, τόσο κατά τη διάρκεια της ύφεσης όσο – όπως εκτιμάται – και στην επακόλουθη ανάκαμψη, αφού οι εργαζόμενες μητέρες πλήττονται περισσότερο από τους άντρες. Επιπλέον, το κλείσιμο των σχολείων και των παιδικών σταθμών αυξάνει κατακόρυφα τις ανάγκες φροντίδας των παιδιών, η οποία έχει ιδιαίτερα μεγάλες επιπτώσεις ιδίως στις εργαζόμενες μητέρεςiii.
Συνδυαστικά με τα παραπάνω επιχειρήματα για ανοιχτά σχολεία, έρευνες που επεξεργάστηκαν στοιχεία του πρώτου κύματος της πανδημίας, ενισχύουν την επιλογή των ανοιχτών σχολείων, αναφέροντας ότι το άνοιγμα των σχολείων δεν έχει συσχετιστεί με σημαντικές αυξήσεις στην μετάδοση του Covid-19iv.
Είναι αδιαμφισβήτητο ότι οι αποφάσεις σχετικά με την επιλογή της διατήρησης της κανονικότητας της λειτουργίας των σχολείων θα πρέπει να είναι συνεπείς με αποφάσεις σχετικά με τα υποστηρικτικά μέτρα της προσπάθειας αυτής. Θα πρέπει, στην κατεύθυνση αυτή, να ενεργοποιηθούν όλες οι ενισχυτικές επιλογές στην επίτευξη της επιτυχίας αυτού του εγχειρήματος:
Εξάντληση όλων των δυνατοτήτων για λιγότερους μαθητές/-τριες σε κάθε τάξη με σκοπό την διασφάλιση ικανών αποστάσεων μεταξύ τους
Έγκαιρη τοποθέτηση στα σχολεία του απαραίτητου εκπαιδευτικού προσωπικού
Άμεση λειτουργία των υποστηρικτικών εκπαιδευτικών δομών και εργαλείων, όπως η λειτουργία σε πλήρη ανάπτυξη των διαδικτυακών τάξεων σε επίπεδο Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης για τους μαθητές/-τριες που αναγκάζονται να απομακρυνθούν από την σχολική μονάδα είτε λόγω ένταξής τους σε ομάδα αυξημένου κινδύνου είτε προληπτικά ως στενή επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα.
Αύξηση του διδακτικού προσωπικού για την κάλυψη όλων των διδακτικών αναγκών που προκύπτουν από την εφαρμογή της διαχείρισης της λειτουργίας των σχολικών μονάδων στις ιδιαίτερες συνθήκες της πανδημίας, όπως η άμεση αντικατάσταση των εκπαιδευτικών που απομακρύνονται από τα σχολεία είτε λόγω ένταξής τους σε ομάδα αυξημένου κινδύνου είτε προληπτικά ως στενή επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα, καθώς και για την οργάνωση και λειτουργία των διαδικτυακών τάξεων σε επίπεδο Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης
Άμεση τοποθέτηση των ψυχολόγων στα σχολεία
Ενίσχυση του προσωπικού καθαριότητας όπου απαιτείται
Ενίσχυση των ελέγχων στα λεωφορεία που μεταφέρουν τους μαθητές/-τριες στα σχολεία, προκειμένου να διασφαλιστεί και σε αυτά η χρήση της μάσκας και των προβλεπομένων υγειονομικών μέτρων κατά της διάδοσης της πανδημίας
Η συνέχιση της λειτουργίας των σχολικών μονάδων εν μέσω πανδημίας είναι χρέος μας απέναντι στην νέα γενιά. Δεν έχουμε το δικαίωμα να τους στερήσουμε το σημαντικότερο εφόδιο στην ζωή τους. Έχουμε την υποχρέωση να εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια, προκειμένου να διασφαλίσουμε την απρόσκοπτη λειτουργία των σχολείων, όσο αυτή είναι εφικτή στην, εν εξελίξει, πανδημία. Ούτε όμως έχουμε το δικαίωμα να προσποιούμαστε ότι προσπαθούμε για την επίτευξη αυτού του σκοπού. Θα πρέπει να ενεργοποιηθούν άμεσα όλα τα απαραίτητα μέτρα διασφάλισης της πλήρους και ασφαλούς λειτουργίας των σχολείων μας. Η Πολιτεία δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να ολιγωρήσει άλλο. Ο απολογισμός στα παιδιά μας, στις οικογένειές τους, στην κοινωνία, θα είναι τότε οδυνηρός. Όπως, άλλωστε, και οι συνέπειες …
i Campbell, A., (2020). An increasing risk of family violence during the Covid-19 pandemic: Strengthening community collaborations to save lives
iiWhy Is Europe Keeping Its Schools Open, Despite New Lockdowns? Άρθρο της Melissa Eddy στους The New York Times (https://www.nytimes.com/2020/10/29/world/europe/schools-coronavirus-europe-lockdowns.html)
iii Alon, T., (et. al.), (2020). The impact of Covid-19 on gender equality.
iv COVID-19 in children and the role of school settings in COVID-19 transmission, 6 August 2020. Stockholm: ECDC. European Centre for Disease Prevention and Control, Stockholm, 2020
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου