Κυριακή 1 Νοεμβρίου 2020

 31.10.2020 - 15:09

Άρθρο γνώμης εκπαιδευτικού για τα μέτρα προστασίας έναντι του κορονοϊού στα σχολεία - «Τα κυλιόμενα διαλείμματα, οι καταλήψεις και η επανάληψη του ίδιου έργου…»

Πολύ πρόσφατη μελέτη των Ισπανών για τον τρόπο και τον κίνδυνο μετάδοσης του κορωνοϊού σε μια σχολική τάξη, ακολουθώντας το χειρότερο σενάριο με τον διδάσκοντα στη θέση του ασθενή 0, έδειξε ότι παίζει τεράστιο ρόλο η χρήση μάσκας, ο εξαερισμός του χώρου και η μη παραμονή σε αυτόν για πολύ χρόνο.

Αντιλαμβανόμενοι συνεπώς, τον χρόνο αδιάκοπης συνύπαρξης στον ίδιο χώρο σαν πολύ βασικό παράγοντα επιμόλυνσης στην περίπτωση που υπάρχει ασθενής στην αίθουσα, γίνεται φανερό ότι τα κυλιόμενα διαλείμματα με τα δίωρα συνεχούς παραμονής των μαθητών εντός αίθουσας δεν είναι το καλύτερο που μπορεί να γίνει. Από την άλλη μεριά, το κοινό διάλειμμα για όλα τα τμήματα δεν φέρνει αύξηση του συγχρωτισμού, αφού είναι γνωστό πως στα προαύλια οι μαθητές έχουν τις παρέες τους που είναι σχετικά σταθερές, ακόμα και ως προς το χώρο που χρησιμοποιούν και οι μετακινήσεις παιδιών από τη μια παρέα στην άλλη είναι αρκετά περιορισμένες. Επίσης, παρατηρείστε ότι οι παρέες επιδιώκουν να έχουν αποστάσεις η μία από την άλλη για λόγους άσχετους με τον κορωνοϊό!

Επίσης, όταν το μισό σχολείο είναι σε διάλειμμα, οι καθηγητές που είναι μέσα στις τάξεις με τα υπόλοιπα τμήματα, απλά προσπαθούν να κάνουν μάθημα φωνάζοντας για να ακουστούν μέσα στη φασαρία από την αυλή, αυξάνοντας τον κίνδυνο να μολύνουν μαθητές τους στην απευκταία περίπτωση που οι ίδιοι είναι φορείς.

Σταθμίζοντας τα παραπάνω, πιστεύω πως η επαναφορά του κοινού διαλείμματος για όλα τα τμήματα, θα βοηθήσει στον καλύτερο εξαερισμό των αιθουσών, στη μικρότερη μαθητική (και εκπαιδευτική!) κόπωση από τα δίωρα που μετά την 3η-4η ώρα φέρνουν νύστα (για να το πω ευγενικά) ενώ το μόνο που – θεωρητικά μόνο - θα δυσκολέψει είναι η ιχνηλάτηση των επαφών σε περίπτωση ασθένειας.

Όσον αφορά τις καταλήψεις, που οι γνωστές κομματικές νεολαίες προσπαθούν να επαναφέρουν τις τελευταίες ημέρες ως μέσο διεκδίκησης, μόνο κακό μπορούν να κάνουν. Εξηγώ: Αν οι καταλήψεις πραγματοποιηθούν, οι μαθητές θα πρέπει να παρακολουθήσουν εξ αποστάσεως διδασκαλία. Ας υποθέσουμε ότι δεν υπάρχει πρόβλημα απουσιών , αφού ακόμα και όσοι είναι στην κατάληψη, μπορούν να «εμφανίζονται» στις διαδικτυακές τάξεις και ότι όσοι διδάσκουμε δεν θα κάνουμε το ρουφιάνο φτιάχνοντας μαύρες λίστες με τους μαθητές μας.

Επί της ουσίας, η εξ αποστάσεως διδασκαλία αποδείχθηκε ότι δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης. Ένα υποκατάστατο είναι, με περιορισμένη για τους πολλούς μαθητές ανταπόκριση και πολλές δυσκολίες λόγω της ανεπάρκειας κατάλληλων μέσων παρακολούθησης για πολλά νοικοκυριά. Άρα , οι μαθητές θα υποστούν βλάβη σε εκπαιδευτικό επίπεδο, που οι οικονομικά αδύνατοι από αυτούς (δηλαδή η μεγάλη πλειοψηφία!) δεν θα μπορέσουν ποτέ να αποκαταστήσουν με ιδιαίτερα ή/και φροντιστήρια. Με τι κέρδος; Για τις κομματικές νεολαίες να τονίσουν την αντίθεσή τους με την κυβέρνηση και τα αντίστοιχα κόμματα να δείξουν ότι «υπάρχουν» και έχουν δύναμη, ελπίζοντας να υποχρεώσουν την κυβέρνηση σε τι ακριβώς; Δεν τους νοιάζει για τους μαθητές, να τους χρησιμοποιήσουν θέλουν ως μέσο πίεσης, αδιαφορώντας για την όποια βλάβη θα τους προκαλέσουν. Μήπως να αναζητούσαν άλλα μέσα διεκδίκησης, πιο συμβατά με την εποχή και λιγότερο βλαβερά για τους μαθητές; Μήπως να καταλάβαιναν σε ποιον αιώνα βρισκόμαστε; Η δικαιολογία ότι οι αγώνες θέλουν θυσίες, δεν πρέπει να οδηγεί σε άνευ αντικρίσματος επαναστατική γυμναστική που βλάπτει τα παιδιά.

Όταν σε μια μάχη ο αντίπαλος έχει άρματα μάχης, αντίσταση είναι να βρεις αντιαρματικά για να τα καταστρέψεις. Το να τους επιτεθείς με πέτρες μπορεί να μοιάζει με ηρωισμό αλλά είναι απλά αυτοκτονία για τους αμυνόμενους και βλακεία για όσους τους ωθούν σε τέτοιου είδους αντίσταση.  

Η ανθρωπότητα βιώνει πρωτόγνωρες συνθήκες και εξαιτίας αυτού, καλούμαστε όλοι να βρούμε τρόπους να επιβιώσουμε στο νέο κόσμο που γεννιέται με όσο το δυνατόν λιγότερες συνέπειες. Χρειάζεται ευελιξία, ανοιχτό μυαλό, επινοητικότητα. Τι από αυτά εκφράζουν οι καταλήψεις αλλά και οι εμμονές των κυβερνώντων σε λάθος αποφάσεις;

Βασίλης Μπακούρος, μαθηματικός στο 2ο ΓΕΛ Παλαιού Φαλήρου

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: