Τετάρτη 1 Ιουλίου 2020

...που έχει ανάγκη ο κόσμος της εργασίας και ο λαός μας, για το σχολείο που οφείλουμε να αγωνιστούμε!

ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΑΘΗΓΗΤΩΝ 

για Παρέμβαση στη ΔΥΤΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ

ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ

Το υπουργείο a-παιδείας κτυπά και ξαναχτυπά, χωρίς σταματημό. Όμως η αντίστροφη μέτρηση της εκπαιδευτικής κοινότητας έχει αρχίσει. Και δεν πρόκειται να σταματήσει. Παρά τα παιχνίδια κάποιων παρατάξεων, το κίνημα προχωρά. Η Κεραμέως νομίζει ότι έχει ατελείωτο πολιτικό χρόνο να κάνει ότι θέλει, η κλεψύδρα όμως τελειώνει και ας το καταλάβει πολύ καλά!

Λίγες μόνο ημέρες μετά την ψήφιση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου η κυβέρνηση ανακοίνωσε τα νέα ωρολόγια προγράμματα Γυμνασίων και Λυκείων. Χωρίς καμία επιστημονική ή παιδαγωγική τεκμηρίωση, το υπουργείο καταργεί μαθήματα και σχολικά βιβλία που ελάχιστα πρόλαβαν να διδαχθούν. Αιφνιδίασε έτσι για ακόμη μία φορά τη σχολική κοινότητα. Η πρακτική λογική («το ωφέλιμον») που επικράτησε για τις αλλαγές αυτές είναι ξεκάθαρη: στο Δημόσιο Σχολείο πρέπει να ελαχιστοποιηθεί το κόστος της παρεχόμενης εκπαίδευσης και να μειωθεί ακόμα περισσότερο το εκπαιδευτικό προσωπικό. Υπήρξε όμως και «το τερπνόν»: Μαθήματα που προάγουν τη σκέψη και διευρύνουν τους ορίζοντες κρίνονται εξοβελιστέα.

Με τις πρόσφατες αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα Λυκείων και Γυμνασίων, ανατρέπονται, ως γνωστόν, τα εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων καθηγητών, καθώς χιλιάδες οργανικές θέσεις αποψιλώνονται. Η συμπλήρωση ωραρίου για ορισμένες ειδικότητες θα είναι πρακτικά αδύνατη. Για παράδειγμα, οι καθηγητές της Οικιακής Οικονομίας και των Κοινωνικών επιστημών για να συμπληρώσουν ωράριο πρώτης ανάθεσης θα πρέπει να πηγαίνουν σε πάνω από 5 σχολεία την εβδομάδα, όσα κόλπα στις Β΄ αναθέσεις και στη διχοτόμηση τμημάτων γίνουν.

Η «εξαφάνιση» γνωστικών αντικειμένων, ειδικά στο Λύκειο, θα οδηγήσει επομένως χιλιάδες καθηγητές αναπληρωτές εκτός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ οι μόνιμοι καθηγητές στην καλύτερη περίπτωση από Σεπτέμβρη, αν δεν συμπληρώνουν ωράριο με 2η και 3η ανάθεση, θα βρίσκονται σε μόνιμη κινητικότητα. Τι πετυχαίνει το υπουργείο με αυτήν την κίνηση;

Συγκεκριμένα, το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας, με τόσα χρήσιμα γνωστικά αντικείμενα για τη διαπαιδαγώγηση εφήβων (διατροφή, αγωγή υγείας, διαπροσωπικές σχέσεις, πολιτιστική, κοινωνική περιβαλλοντική και οικονομική αγωγή κλπ.) εξαφανίζεται από το ωρολόγιο πρόγραμμα των Γυμνασίων. Τα ζητήματα αυτά σχεδιάζονται να μπουν στα προγράμματα και στα «εργαστήρια δεξιοτήτων», ενώ το μάθημα σε λίγο να βρεθεί στο Ζάλογγο.

Οι Κοινωνικές, Πολιτικές και Νομικές Επιστήμες, μέσω συνοπτικών διαδικασιών, άνευ διαλόγου με την εκπαιδευτική κοινότητα και τους φορείς Κοινωνικών Επιστημών, εξοβελίζονται από τον κορμό του ωρολογίου προγράμματος, στερώντας από τους μαθητές του Λυκείου θεμελιώδεις γνώσεις, πολύτιμες για την κατανόηση της σύγχρονης κοινωνίας μέσα στην οποία καλούνται να υπάρξουν δρώντας ως υπεύθυνοι και δημοκρατικοί πολίτες.

Η παντελής απουσία επίσης, μαθημάτων Καλλιτεχνικής Παιδείας από το Λύκειο, καταδεικνύει την αντίληψη που έχει το Υπουργείο Παιδείας για την καλλιέργεια της αισθητικής αγωγής των αυριανών πολιτών. Η επαφή με τις τέχνες και τον πολιτισμό φαίνεται πως δεν απασχολεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας καθώς, όχι μόνον, δεν είναι στις άμεσες προτεραιότητες, αλλά ούτε καν στα ψιλά γράμματα των νέων ωρολογίων προγραμμάτων.

Η κατάργηση επίσης της δυνατότητας εντός των μαθημάτων των Ερευνητικών Δραστηριοτήτων από το Λύκειο στερεί τη δυνατότητα της εμπλοκής των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία με έναν εναλλακτικό τρόπο, όσο όπως και οι προηγούμενες πολύτιμες ειδικότητες.

Η περαιτέρω μείωση των ωρών διδασκαλίας της Φυσικής στην Β’ Λυκείου, μαζί με τα επιλεγόμενα μαθήματα Γεωλογίας και Διαχείρισης των Φυσικών Πόρων, δεν έχει κανένα επιστημονικό ή παιδαγωγικό χαρακτηριστικό. Εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο των «τακτοποιήσεων», πράγμα που γίνεται συνεχώς τα τελευταία 4 χρόνια με τα μαθήματα των φυσικών επιστημών στο Λύκειο.

Όσον αφορά τα μαθήματα Ελεύθερο Σχέδιο και Γραμμικό Σχέδιο, που καταργούνται ως επιλεγόμενα στην Γ΄ Λυκείου, υπάρχει το εξής παράδοξο: αποτελούν ταυτόχρονα  πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα για σχολές όπως η Αρχιτεκτονική, η Διακοσμητική, η Γραφιστική, κτλ και μπορούν να διδάσκονται μόνο φροντιστηριακά. Βέβαια η φαιδρή δικαιολογία του Υπουργείου ότι τα συγκεκριμένα μαθήματα είχαν χαμηλή ζήτηση από τους μαθητές φανερώνουν και την μπακαλίστικη λογική της πολιτικής ηγεσίας… και τα παιχνίδια στον κατώτατο αριθμό που απαιτούνται ώστε να μη θεωρούνται τα τμήματα «ολιγομελή».

Στο νέο σχολικό έτος 2020-2021 οι συνάδελφοι των Κοινωνικών επιστημών και Οικιακής οικονομίας θα έχουν σχεδόν μηδενικό ωράριο, των Οικονομικών επιστημών το μισό, ενώ των Καλλιτεχνικών Επιστημών μηδενισμένο στο Λύκειο. Οι μεν μαθητές θα έχουν άγνοια βασικών τομέων της επιστήμης, οι δε αναπληρωτές εξαφανίζονται από το δημόσιο σχολείο. Τέλος για τους μόνιμους στην καλύτερη περίπτωση θα ακολουθήσουν την αντιπαιδαγωγική και αντιεργασιακή περιπλάνηση σε πολλά σχολεία και στην χειρότερη θα τους οδηγήσει στον εξοβελισμό τους από την εκπαίδευση και σε μετάταξη, χωρίς να είναι πλήρως αποκλεισμένη και η διαθεσιμότητα-απόλυση.

Αντί να αρχίσουμε να οικοδομούμε ένα άλλο σχολείο των ουσιαστικών γνώσεων και της ολόπλευρης μόρφωσης, το οποίο να φέρνει σε επαφή τους μαθητές με την κοινωνία, την ιστορία, το περιβάλλον, την τέχνη, τα επαγγέλματα και τον πολιτισμό, και που να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες μορφωτικές ανάγκες, παρακολουθούμε τη σταδιακή ολίσθησή του σε ένα «κέντρο» στείρας απόκτησης βασικών «δεξιοτήτων» και «γνώσεων»-«πληροφοριών». Διαδικασίες που θα διώξουν όλο και  περισσότερα παιδιά από την τυπική εκπαίδευση, όπως επιβάλει η εργαλειοθήκη του ΟΟΣΑ με τις κατευθύνσεις και της Ε.Ε.. Μάρτυρες ακριβείς αποτελούν τα θέματα των πανελλαδικών εξετάσεων μαζί με τα λάθη τους και τον πανικό που δημιουργείται από τον δυσανάλογο χρόνο που διατίθεται για την απάντησή τους…

Είναι λοιπόν δεδομένο ότι από τον Σεπτέμβρη χιλιάδες συνάδελφοί θα κριθούν λειτουργικά υπεράριθμοι, ενώ οι αναπληρωτές των αντίστοιχων ειδικοτήτων κινδυνεύουν με απόλυση! Την ίδια στιγμή οι μαθητές θα βρεθούν πολύ μακρυά από τις επιστήμες/μαθήματα που θα απουσιάζουν από το αναλυτικό και ωρολόγιο πρόγραμμα…

Για όλα τα παραπάνω ο κλάδος οφείλει να είναι στις επάλξεις.  Η πολιτική του «διαίρει και βασίλευε», η πολιτική των απολύσεων, δεν θα περάσει, όσο και να βάζουν πλάτη ορισμένοι και εντός του κλάδου!

Σε πρώτη φάση η αποχή από τη βαθμολόγηση, έστω και από του κλάδους που μπήκαν στο κρεβάτι του Προκρούστη, ενώ θα έπρεπε η αντίδραση της ΟΛΜΕ να έχει καθολικά χαρακτηριστικά, αποτελεί κλιμάκωση και μήνυμα. Οι διαμαρτυρίες σε Υπουργείο, Περιφερειακές Διευθύνσεις και Διευθύνσεις εκπαίδευσης δείχνουν την ποικιλία των αγώνων. Η συνέχιση των συλλαλητηρίων ξεπερνά την στασιμότητα και ξεφεύγει από τα στενά όρια του γραφειοκρατικού συνδικαλισμού και μπαίνει η υποθήκη στο νέο σχεδιασμό στο άμεσα επόμενο διάστημα. Νομίζουν ότι το καλοκαίρι είναι προνομιακό πεδίο ψήφισης αντιδραστικών νόμων, γελιούνται πλάνης οικτρά, αν νομίζουν ότι έτσι είναι,  ιδιαίτερα φέτος. Η συνέχιση επομένως και των γενικών συνελεύσεων αποκτά πραγματικό και αποτελεσματικό νόημα μαζί με τις επιτροπές αγώνα.

Βέβαια όλα αυτά με την υποσημείωση ότι ο κλάδος και οι παρατάξεις δεν ήταν έτοιμες για παρατεταμένο αγώνα και δη μέσα στις πανελλαδικές. Η πολιτική διάλυσης της δημόσιας εκπαίδευσης δημιουργεί της προϋποθέσεις για ενωτικές νέες μορφές αντίδρασης και η συνέχεια θα γίνει πολύ δύσκολη γι’ όλους αυτούς που κρύβονται πίσω από τις υγειονομικές συνθήκες και θεωρούν ότι είναι δεδομένη η επικράτησή τους! 

Η μάχη των μαχών μόλις ξεκίνησε και είναι το νέο νομοσχέδιο για την ΤΕΕ.

Η αλματώδης ώθηση και πρόοδος στην τεχνολογία των μικροηλεκτρονικών ολοκληρωμάτων έχει σαν αποτέλεσμα τις εφαρμογές των ηλεκτρονικών υπολογιστών (Η/Υ) οι οποίοι αλλάζουν άρδην το περιεχόμενο της εργασίας (τηλεπικοινωνίες, τηλεργασία, κ.λ.π), με σοβαρές επιπτώσεις και στα συστήματα εκπαίδευσης. Σε μια κατάσταση κρίσης και σημαντικών μεταβολών, η καπιταλιστική ανασυγκρότηση επιβάλει μια σειρά αναδιαρθρώσεων, σε κοινωνικό και εργασιακό επίπεδο. 

Οι επιδιωκόμενες αλλαγές στην εκπαίδευση και ιδιαίτερα στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΤΕΕ) ήταν και παραμένει διαχρονικά από τους βασικούς άξονες των Κυβερνητικών Πολιτικών για το «ανθρώπινο δυναμικό», όπως συνήθως αναφέρεται, στις χώρες τις Ευρωπαϊκής ένωσης (Ε.Ε.) η ανάπτυξη της συνεχιζόμενης επαγγελματικής Κατάρτισης.

Προσπαθούν να συνδέσουν την εκπαίδευση με το νέο παραγωγικό μοντέλο με κοινωνικές σχέσεις νέου τύπου και καινούργιους τρόπους οργάνωσης των επιχειρήσεων στη θέση του παλιού μοντέλου του τεϊλορισμού. Στη ¨Λευκή Βίβλο¨ που υιοθέτησαν  οι χώρες-μέλη της Ε.Ε. «στο επίκεντρο όλων των πρωτοβουλιών θα πρέπει να βρίσκεται λοιπόν υποχρεωτικά η ιδέα της δια βίου εκπαίδευσης και της συνεχούς επαγγελματικής κατάρτισης».

Παίρνοντας η Κεραμέως τη σκυτάλη, εκεί που την παρέδωσαν οι προηγούμενοι υπουργοί παιδεία, διοχέτευσε το απόγευμα του Σαββάτου (27-6-2020) σε εκπαιδευτικό site τους έντεκα άξονες του σχεδίου νόμου που θα φέρει στη βουλή το καλοκαίρι, προς διαβούλευση για την Τεχνικοεπαγγελματική εκπαίδευση και το οποίο  αποσύρθηκε αμέσως την ίδια ημέρα. Στην Καθημερινή όμως της Κυριακής αναλύθηκαν δύο από τους 11 άξονες από το γνωστό εκπαιδευτικό συντάκτη… Φαίνεται ότι δεν άντεξαν και οι ίδιοι το πρώτο κράξιμο από τους συναδέλφους της ΤΕΕ και ιδιαίτερα μελών της ΑΕΚ Δυτ. Ελλάδας για το νέο έκτρωμα της Κεραμέως και θα παρουσιάσουν στην καρδιά του Καλοκαιριού. Κατά τα σχέδια αυτά όλα τίθενται στην υπηρεσία των ιδιωτικών συμφερόντων, ακόμα και η δυνατότητα επιλογής κάποιου επαγγέλματος των νέων και ό τρόπος απόκτησης των στοιχειωδών επαγγελματικών γνώσεων και δεξιοτήτων! Παράλληλα διαφαίνεται κινητικότητα με μετατάξεις εκπαιδευτικών της ΤΕΕ σε εκπαιδευτές που δεν θα ανήκουν στο Υπουργείο παιδεία, αλλά σε φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης…

Ο γνωστός από την εποχή της ίδρυσης των ΙΕΚ, σήμερα ειδικός γραμματέας της Επαγγελματικής κατάρτισης και δια βίου εκπαίδευσης του ΥΠΑΙΘ (διορίζεται ως «αξιωματούχος» κάθε φορά που στην εξουσία είναι η ΝΔ), σαρώνει «τα πάντα όλα!» στη δευτεροβάθμια ΤΕΕ. Επιδιώκοντας την παράδοση της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης στους «κοινωνικούς εταίρους» - ιδιώτες της αγοράς - κατ’ επιταγή των Ράϊνχεμπαχ και Χούφτελ της γερμανικής ΕΕ. Με τη δουλική υποδοχή τον κρατικοδίαιτων αυτοδιοικητικών «αρχόντων» θα επιβάλουν την ανταποδοτικότητα και στην απόκτηση επαγγέλματος, κάτι ανάλογο με τα δημοτικά τέλη και τα σκουπίδια! Μετατρέπουν έτσι το δωρεάν δημόσιο κοινωνικό αγαθό της γνώσης και της επαγγελματικής ειδίκευσης και σταδιοδρομίας σε εμπόρευμα ατομικής ευθύνης, καταστώντας τις πολυεθνικές και τα κοράκια της αγοράς ρυθμιστές της διαμόρφωσης των ευέλικτων παραγωγικών σχέσεων και της συνείδησης των νέων απασχολήσιμων.

Αυτός είναι πράγματι ο νεοφιλελεύθερος καπιταλισμός του κ. Πρωθυπουργού και της κυβέρνησής του, που λιβανίζουν τα πληρωμένα παπαγαλάκια των ΜΜΕ. Θέλουν να καταστρέψουν τη νέα γενιά της χώρας μας και να την παραδώσουν όμηρο στους εμπόρους των εθνών.   Σχεδιάζουν τη νέα κατανεμητική εργασία, καθαρά ταξική με δεσπόζουσα θέση στη μοίρα των φτωχών την εργοδοσία. Μας γυρίζουν στις αρχές του 19ου αιώνα, στην εποχή που τα «καλφούδια» υπηρετούσαν τον αφέντη όλη την ημέρα για «ένα κομμάτι ψωμί»!     

Το τεχνικό σχολείο μεταλλάσσεται πλέον σε φάμπρικα αναπαραγωγής υποταγμένων υποζυγίων μιας χρήσης της παγκοσμιοποιημένης αγοράς!

 Ζητούμε από την πλειοψηφία της ΟΛΜΕ, έστω την ύστατη στιγμή, εάν θέλουν  να σώσουν την τιμή και την ενότητα του κλάδου να προχωρήσει άμεσα σε Γ.Σ. προέδρων, ώστε να συνεχιστούν οι αγωνιστικές κινητοποιήσεις του κλάδου, έως της ανατροπής αυτής της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής.

Καλούμε τις τοπικές ΕΛΜΕ να οργανώσουν μαζί με τα σωματεία και τις συλλογικότητες της περιοχής τους, εστίες αντίστασης, περιφρούρησης και διεύρυνσης της δημόσιας δωρεάν εκπαίδευσης για όλους, με όλη τη γνώση και τις ειδικότητες της επιστήμης και της τεχνολογίας. Όραμα το ζωντανό και ολοήμερο σχολείο με δύο ζώνες μάθησης. Υποχρεωτικό Λύκειο με όλη τη γνώση στους μαθητές και όλες τις ειδικότητες προσιτές. Μέχρι την εφαρμογή του οράματος επαναφορά και διεύρυνση των επιλεγομένων μαθημάτων σε κάθε είδος Λυκείου. Μικρότερα τμήματα στη γενική παιδεία και πολύ μικρότερα στα επιλεγόμενα μαθήματα και εργαστήρια.

Αγωνιζόμαστε για:

  • Πλήρη μορφωτικά δικαιώματα για όλους τους μαθητές.
  • Μείωση του αριθμού των μαθητών στα τμήματα τώρα.
  • Πλήρη διασφάλιση των εκπαιδευτικών θέσεων όλων των συναδέλφων και των εργασιακών δικαιωμάτων τους. Μόνιμους μαζικούς διορισμούς με την Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών και την επαναπρόσληψή τους για τη νέα σχολική χρονιά 2020-21
  • Κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου Κεραμέως.
  • Απόσυρση εδώ και τώρα των νέων Ω.Π. Λυκείων και Γ/σίων
  • Κάτω τα χέρια από τα ΕΠΑΛ - Η ΤΕΕ στην υπηρεσίας της εθνικής οικονομίας και των λαϊκών αναγκών

Παραμένει πάντα επίκαιρο το αίτημα της παραίτησης της Κεραμέως έστω και στο συμβολικό επίπεδο.

Πάτρα 29-6-2020

Από την ΑΕΚ – Δυτικής Ελλάδας

 

Δεν υπάρχουν σχόλια: