Τρίτη 28 Ιουλίου 2020

Οι 4 παρατηρήσεις της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής επί του Σ/Ν για την Ιδιωτική Εκπαίδευση

Εξεταστέο είναι αν συντρέχει λόγος θέσπισης κριτηρίων, ώστε να αποτρέπεται η ανάπτυξη αθέμιτων πρακτικών μεταξύ διαφορετικών φορέων
Δημοσίευση: 28/07/2020
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS

Τέσσερις παρατηρήσεις επί του Σχεδίου Νόμου για την Ιδιωτική Εκπαίδευση «Εκσυγχρονισμός της ιδιωτικής εκπαίδευσης και άλλες επείγουσες διατάξεις», το οποίο ψηφίζεται σήμερα, κάνει στην έκθεσή της η Επιστημονική  Επιτροπή της Βουλής.

Πρόκειται για τις εξής παρατηρήσεις:
 
1. Επί των άρθρων 3 και 9

Κατά το άρθρο 3, επιτρέπεται η συστέγαση των ιδιωτικών σχολείων με άλλα ιδιωτικά σχολεία, ξένα σχολεία, κέντρα διά βίου μάθησης, κέντρα ξένων γλωσσών, φροντιστήρια, καθώς και με άλλους φορείς εκπαίδευσης. Περαιτέρω, με το άρθρο 9 απελευθερώνεται η δυνατότητα παράλληλης απασχόλησης ιδιωτικού εκπαιδευτικού σε σχολείο, φροντιστήριο, κέντρο ξένων γλωσσών, καθώς και σε άλλους φορείς εκπαίδευσης.

Εξεταστέο είναι αν συντρέχει λόγος θέσπισης κριτηρίων, ώστε να αποτρέπεται η ανάπτυξη αθέμιτων πρακτικών μεταξύ διαφορετικών φορέων.

2. Επί του άρθρου 8

Με την παράγραφο 2 του άρθρου 8 αντικαθίσταται η παράγραφος 3 του άρθρου 34 του ν. 682/1977, ως εξής: «3. Ο διευθυντής και ο υποδιευθυντής των ιδιωτικών σχολικών μονάδων πρέπει να πληρούν τις τυπικές προϋποθέσεις που ισχύουν για τα αντίστοιχα όργανα των δημόσιων σχολικών μονάδων».

Σύμφωνα με την Αιτιολογική Έκθεση (άρθρο 8), η συνδρομή των τυπικών προϋποθέσεων ελέγχεται πλέον από τον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης.

Ωστόσο, ο έλεγχος της συνδρομής των τυπικών προϋποθέσεων από τον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης  δεν αποτυπώνεται στο κείμενο της προτεινόμενης διάταξης.

3. Επί του άρθρου 10

Με το άρθρο 10 καταργείται το ισχύον ειδικό καθεστώς που διέπει τη σχέση εργασίας των διδασκόντων στα ιδιωτικά σχολεία εκπαιδευτικών, το ο- ποίο, μεταξύ άλλων, ορίζει ότι η καταγγελία σύμβασης εργασίας υπόκειται σε προληπτικό έλεγχο νομιμότητας από ανεξάρτητη επιτροπή.

Με την προτεινόμενη ρύθμιση, αντίθετα, ο έλεγχος είναι μόνο δικαστικός και, στο πλαίσιό του, «εξετάζεται ιδίως, εάν η καταγγελία αποτελεί αθέμιτη εργοδοτική αντίδραση σε συμπεριφορές του ιδιωτικού εκπαιδευτικού νόμιμες και συμβατικές».

Ως προς τον προσδιορισμό της έννοιας της αθέμιτης αντίδρασης δεν πρέπει να παροράται ότι ο διδάσκων σε σχολείο ασκεί λειτούργημα, η απρόσκοπτη επιτέλεση του οποίου προϋποθέτει στοιχειώδη ανεξαρτησία, η άσκηση της οποίας υπόκειται, βέβαια, τόσο σε αυτοέλεγχο, όσο και σε εξωτερική αξιολόγηση.

Συναφώς, η καταγγελία σύμβασης εργασίας εκπαιδευτικού ενδέχεται, πέραν της ιδιωτικής διαφοράς, να συναρτάται και με την εκπλήρωση υποχρεώσεων του εκπαιδευτηρίου και, γενικότερα, την υπηρέτηση των συνταγματικών σκοπών της εκπαίδευσης. Κατά τούτο, θα μπορούσε, ενδεχομένως, να διευκρινισθεί ο τρόπος κατά τον οποίο τα οικεία ζητήματα θα υπόκεινται στην εποπτεία του κράτους επί της ιδιωτικής εκπαίδευσης.

4. Επί του άρθρου 12

Για να είναι γραμματικά ορθό, το εδ. α ́ του άρθρου 12 πρέπει να αναδιατυπωθεί ως εξής: «Στα σχολεία που προβλέπονται στην παρ. 8 του άρθρου 35 του ν. 4186/2013 (Α ́ 193) μπορεί να λειτουργεί και σχολική μονάδα άλλης βαθμίδας εκπαίδευσης, ανεξαρτήτως του εάν αυτά είχαν τη σχετική δυνατότητα κατά τον χρόνο έναρξης ισχύος του νόμου αυτού».

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια: