Εκπαίδευση
E-eggrafes: Άδικη και αναίτια ταλαιπωρία των γονέων/κηδεμόνων για τις εγγραφές στα ΕΠΑ.Λ
0Η προσπάθεια προγραμματισμού και οργάνωσης της λειτουργίας μιας μονάδας, ενός οργανισμού, μιας δομής, είναι όχι απλά ευπρόσδεκτη μα επιτακτική. Στο πλαίσιο αυτής της οργάνωσης, του έγκαιρου προγραμματισμού και της ορθής διαχείρισης του εκπαιδευτικού προσωπικού προφανώς εντάσσεται η προσπάθεια διενέργειας των ηλεκτρονικών αιτήσεων εγγραφών στις σχολικές μονάδες της Λυκειακής βαθμίδας, στα Γενικά Λύκεια (ΓΕ.Λ.) και στα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑ.Λ.).
Μια προσπάθεια που έχει ξεκινήσει εδώ και μια τριετία, με αποτελέσματα όμως τα οποία δεν φαίνεται να επιφέρουν τα αναμενόμενα βελτιωτικά αποτελέσματα. Αντίθετα, τα αποτελέσματα από την διαδικασία των ηλεκτρονικών αιτήσεων εγγραφών φαίνεται να περιγράφονται ικανοποιητικά από το περιεχόμενο της λέξης: «ταλαιπωρία». Μια καλοκαιρινή ταλαιπωρία, τόσο για τους γονείς/κηδεμόνες, όσο και για τις σχολικές μονάδες. Ιδιαίτερα για τα Επαγγελματικά Λύκεια.
Ας αιτιολογήσουμε σύντομα τα παραπάνω.Από τις 18 Ιουνίου 2020 μέχρι και τις 02 Ιουλίου 2020 πραγματοποιήθηκε η πρώτη φάση των ηλεκτρονικών αιτήσεων εγγραφών, κατά την οποία, οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/-τριών υπέβαλαν ηλεκτρονικά την αίτηση εγγραφής του παιδιού τους με τους κωδικούς ΓΓΠΣ (taxis). Ακολούθησε η δεύτερη φάση εγγραφών, στο χρονικό διάστημα από 13 Ιουλίου 2020 μέχρι και 14 Ιουλίου 2020.
Λαμβάνοντας οι γονείς την ενημέρωση ότι έχει πραγματοποιηθεί η κατανομή του παιδιού τους στην σχολική μονάδα, ξεκινούσε γι αυτούς, μα και για τα σχολεία, να νοηματοδοτείται η λέξη «ταλαιπωρία», αφού, σύμφωνα με τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας (ΥΠΑΙΘ):
« Μετά την οριστική κατανομή τους (ενν.: των μαθητών/-τριών) σε συγκεκριμένο ΓΕ.Λ ή ΕΠΑ.Λ. οι ενδιαφερόμενοι/-ες θα ενημερωθούν μέσω της εφαρμογής e-eggrafes στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://e-eggrafes.minedu.gov.gr και λαμβάνοντας υπόψη την εξαιρετικά επείγουσα ανάγκη να αντιμετωπιστούν οι άμεσοι κίνδυνοι από τη διάδοση του νέου κορωνοϊού COVID-19 οφείλουν να αποστείλουν Υπεύθυνη Δήλωση μέσω της ιστοσελίδας του https://www.gov.gr/ και τα απαραίτητα δικαιολογητικά μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη σχολική μονάδα ή να παρουσιαστούν, κατόπιν συνεννόησης, για την οριστική εγγραφή, ανανέωση εγγραφής ή μετεγγραφή τους, προσκομίζοντας όσα δικαιολογητικά απαιτούνται κατά περίπτωση: α. Για τα ΓΕ.Λ. μέχρι την έναρξη των μαθημάτων 7 β. Για τα ΕΠΑ.Λ. από την 6 η Ιουλίου 2020 έως τη 10η Ιουλίου 2020 ηλεκτρονικά και με φυσική παρουσία από την 6 η Ιουλίου 2020 έως τη 10η Ιουλίου 2020 κατά τις ημέρες θερινής εφημερίας των σχολικών μονάδων» (Εγκύκλιος ΥΠΑΙΘ με αρ. πρωτ.: Φ1α/75919/Δ4/17-6-20),
καθώς και:«Μετά την κατανομή της Β΄ φάσης, οι ενδιαφερόμενοι/-ες θα ενημερωθούν μέσω της εφαρμογής e-eggrafes στην ηλεκτρονική διεύθυνση: https://e-eggrafes.minedu.gov.grκαι οφείλουν να οριστικοποιήσουν την εγγραφή τους:
α. για τα ΓΕ.Λ. μέχρι την έναρξη των μαθημάτων
β. Για τα ΕΠΑ.Λ. από την 20η Ιουλίου 2020 έως την 24η Ιουλίου 2020» Εγκύκλιος ΥΠΑΙΘ με αρ. πρωτ.: Φ1α/85054/Δ4/02-7-20).
«Και λοιπόν; Πού είναι η ταλαιπωρία;», θα αναρωτηθούν αναγνώστες αυτού του άρθρου.
Κατά πρώτο λόγο οι ενέργειες που ζητούνται για την οριστικοποίηση των ηλεκτρονικών εγγραφών των μαθητών/-τριών των ΕΠΑ.Λ. ορίζεται να πραγματοποιηθούν μέσα στο καλοκαίρι, με τα σχολεία να βρίσκονται σε λειτουργία εφημερίας, δηλαδή μία (1) ημέρα την εβδομάδα. Όσον αφορά στην προτροπή του ΥΠΑΙΘ προς τους γονείς να υλοποιηθούν οι διαδικασίες ολοκλήρωσης των εγγραφών εξ αποστάσεως, με την χρήση της τεχνολογίας, δεν λαμβάνεται υπόψη ότι δεν έπαψε να υφίσταται το πρόβλημα της αδυναμίας πρόσβασης στο διαδίκτυο είτε λόγω έλλειψης βασικής ηλεκτρονικής υποδομής είτε ακόμη και λόγω απουσίας σύνδεσης στο διαδίκτυο. Και, επιπρόσθετα, ακόμη και η υποβολή της παραπάνω αναφερόμενης ηλεκτρονικής δήλωσης μέσω της ιστοσελίδας του https://www.gov.gr/φρενάρει αρκετές προσπάθειες υλοποίησης της, εξαιτίας της έλλειψης web banking για κάποιους γονείς/κηδεμόνες, το οποίο αποτελεί προαπαιτούμενο συνέχισης της υποβολής της ηλεκτρονικής δήλωσης. Επιπρόσθετα, η διαδικασία ηλεκτρονικής σάρωσης των απαιτούμενων για την ολοκλήρωση της εγγραφής δικαιολογητικών είναι αδύνατο να υλοποιηθεί για γονείς/κηδεμόνες που, όπως αναφέρθηκε, δεν έχουν τα ψηφιακά μέσα να την ολοκληρώσουν. Δυστυχώς, κάποιες ευκολίες ακόμη και στην εποχή μας δεν είναι καθόλου αυτονόητες…
Έτσι, η πλέον εύκολη διαδικασία φαντάζει αυτή της υποβολής των απαραίτητων για την ολοκλήρωση δικαιολογητικών με την φυσική παρουσία στην σχολική μονάδα. Εύκολη, μα δύσκολα προσεγγίσιμη, αφού, όπως παραπάνω ειπώθηκε, τα σχολεία την θερινή περίοδο λειτουργούν μία (1) ημέρα την εβδομάδα, με το πρόγραμμα της θερινής τους εφημερίας. Έτσι, στην ουσία, οι γονείς θα πρέπει να προσαρμόσουν σε ασφυκτικά χρονικά περιθώρια το όποιο πρόγραμμα έχουν διαμορφώσει, προκειμένου να καταθέσουν έγκαιρα τα δικαιολογητικά εγγραφής του παιδιού τους. Και, δυστυχώς, αυτό δεν φαίνεται να συμβαίνει σε πολύ ικανοποιητικό βαθμό.
Καλούνται λοιπόν οι σχολικές μονάδες των ΕΠΑ.Λ. να εξαντλήσουν όλα τα περιθώρια επικοινωνίας με τους γονείς/κηδεμόνες προκειμένου, όσοι από τους τελευταίους δεν ολοκλήρωσαν την εγγραφή του παιδιού τους, να το πράξουν. Πότε; Μα, μόλις σε μία συγκεκριμένη ημέρα μέσα στο καλοκαίρι, αν δεν έχουν καταφέρει να αποστείλουν τα δικαιολογητικά μέσω διαδικτύου.
Το αποτέλεσμα;
Γονείς να πιέζονται να ολοκληρώσουν την εγγραφή του παιδιού τους. Τα ΕΠΑ.Λ. να μην έχουν ολοκληρωμένες εγγραφές. Το ΥΠΑΙΘ να μην έχει ξεκάθαρη, πραγματική εικόνα των εγγραφών και της δυναμικής των τμημάτων των ΕΠΑΛ και, κατά συνέπεια, ο προσδιορισμός των ολιγομελών τμημάτων να είναι στην ουσία ανέφικτος σε μεγάλο βαθμό. Έτσι, ο προγραμματισμός που πρόκειται να στηριχτεί στην έγκαιρη εικόνα της δυναμικής των τμημάτων που πρόκειται να λειτουργήσουν το επόμενο σχολικό έτος να μην έχει απόλυτα ξεκάθαρα αριθμητικά στοιχεία.
Και τότε; Τι προτείνεται;
Οι δηλώσεις εγγραφής πραγματοποιούνται ηλεκτρονικά, μέσω του συστήματος της ΓΓΠΣ (taxis), γεγονός που απεικονίζει με υπεύθυνο τρόπο την επιθυμία του γονέα για την εγγραφή του παιδιού του σε συγκεκριμένο σχολείο, Τομέα και Ειδικότητα. Το ΥΠΑΙΘ τονίζει στους γονείς ότι: «Η Ηλεκτρονική Αίτηση επέχει θέση Υπεύθυνης Δήλωσης του ν. 1599/1986 (Α ́75´)» (Εγκύκλιος ΥΠΑΙΘ με αρ. πρωτ.: Φ1α/75919/Δ4/17-6-20).
Επιπρόσθετα: «Οι αιτούντες/-σες, οι οποίοι/ες δηλώσουν Τάξη/Τομέα/Ειδικότητα στην οποία δεν έχουν δικαίωμα να εγγραφούν, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, δεν έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τη διαδικασία υποβολής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-eggrafes» (Εγκύκλιος ΥΠΑΙΘ με αρ. πρωτ.: Φ1α/75919/Δ4/17-6-20). Επομένως, σε ένα ιδιαίτερα σημαντικό βαθμό, δεν είναι εφικτή η ηλεκτρονική εγγραφή σε τάξη ή τύπο σχολείου που δεν έχει δικαίωμα εγγραφής ο αιτούμενος.
Από τα παραπάνω γίνεται φανερό πως θα μπορούσε από μόνη της η ηλεκτρονική αίτηση εγγραφής να αποτελέσει για τα ΕΠΑ.Λ. επαρκές δεδομένο για τον έγκαιρο προγραμματισμό της λειτουργίας των Επαγγελματικών Λυκείων, την έγκριση των ολιγομελών τμημάτων (μετά από την προσμέτρηση όλων των διαμορφωτικών παραγόντων και συνθηκών που επιβάλουν την λειτουργία τους) και την έγκαιρη τοποθέτηση του εκπαιδευτικού προσωπικού. Με τον τρόπο αυτό, οι γονείς θα απαλλαγούν από την καλοκαιρινή ταλαιπωρία της ολοκλήρωσης της εγγραφής του παιδιού τους, αφού αυτή θα μπορεί να υλοποιηθεί στις πρώτες ημέρες επαναλειτουργίας των ΕΠΑ.Λ. και ως την έναρξη των μαθημάτων, όπως συμβαίνει και με τις εγγραφές στα ΓΕ.Λ. Επιπρόσθετα, θα δοθεί επαρκής χρόνος και στις σχολικές μονάδες των ΕΠΑ.Λ. προκειμένου να ελέγξουν τα δικαιολογητικά που προβλέπονται, να αναζητήσουν αυτά που υποχρεούνται λόγω μετεγγραφής μαθητών/-τριών, να προχωρήσουν σε τυχόν επαλήθευση τίτλων, ενέργειες που δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν σε όλη την απαιτούμενη έκτασή τους μέσα στο καλοκαίρι, για λόγους που είναι αυτονόητοι και που έχουν προαναφερθεί.
Η εικόνα της δυναμικής των τμημάτων των ΕΠΑ.Λ. δεν πρόκειται να αλλοιωθεί σε σχέση με αυτήν που περιγράφεται από την μη ολοκλήρωση των εγγραφών λόγω αδυναμίας κατάθεσης των προβλεπόμενων δικαιολογητικών μέσα στο καλοκαίρι, καθώς και της αδυναμία ενδελεχούς ελέγχου αυτών που έχουν κατατεθεί. Επομένως, ο έγκαιρος προγραμματισμός και οι σχετικές ενέργειες του ΥΠΑΙΘ δεν πρόκειται να στρεβλωθούν στο προσδοκώμενο αποτέλεσμά τους. Σίγουρα όμως θα μειωθεί στο ελάχιστο η ταλαιπωρία των γονέων/κηδεμόνων και των Επαγγελματικών Λυκείων, γεγονός που θα συμβάλλει παράλληλα στην εγκαθίδρυση αισθήματος ισότιμης αντιμετώπισης και για τους δύο τύπους Λυκείου, του ΓΕ.Λ. και του ΕΠΑ.Λ. και, κατ’ επέκταση, στις εκπαιδευτικές κοινότητες αυτών των σχολικών μονάδων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου