Πέμπτη 16 Νοεμβρίου 2017

Κομισιόν:Μαθητές με λιγότερο προνομιούχο κοινωνικό περιβάλλον έχουν λιγότερο καλές επιδόσεις στο σχολείο

Οι νέοι που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να έχουν κακές επιδόσεις στο σχολείο και να εγκαταλείψουν πρόωρα τη σχολική εκπαίδευση.
Δημοσίευση: 15/11/2017
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ESOS
Πλήθος στοιχείων, τα οποία αντλούνται κυρίως από τα τεστ αξιολόγησης του προγράμματος PISA που διεξάγονται κάθε 3 έτη, καταδεικνύουν ότι τα παιδιά που προέρχονται από λιγότερο προνομιούχο κοινωνικό περιβάλλον έχουν λιγότερο καλές επιδόσεις στο σχολείο σε σύγκριση με τους πιο εύπορους συμμαθητές τους.
Τα παραπάνω τονίζονται στην έκθεση της Ευρωπαικής Επιτροπής, ενώ υπογραμμίζονται τα εξής:
  • Η διαφορά των ποσοστών των ατόμων με χαμηλές επιδόσεις στην έρευνα PISA, μεταξύ των μαθητών από το κατώτερο και το ανώτερο τεταρτημόριο του δείκτη κοινωνικοοικονομικού και πολιτισμικού επιπέδου του προγράμματος PISA (ESCS), είναι εντυπωσιακή.
  • Το ποσοστό των μαθητών στο κατώτερο τεταρτημόριο που δεν επιτυγχάνουν το βασικό επίπεδο ικανότητας στις φυσικές επιστήμες ανέρχεται σε 33,8 %, ενώ το ποσοστό των μαθητών στο ανώτερο τεταρτημόριο του δείκτη ESCS που δεν επιτυγχάνουν το συγκεκριμένο επίπεδο είναι μόλις 7,6 %.
  • Ωστόσο, τα συνολικά αυτά στοιχεία σε επίπεδο ΕΕ συγκαλύπτουν σημαντικές διαφορές τόσο μεταξύ των κρατών μελών όσο και στο εσωτερικό αυτών.
  • Παρότι η εκπαίδευση διαδραματίζει καίριο ρόλο στην ένταξη των μεταναστών, η κατάστασή τους όσον αφορά τις εκπαιδευτικές επιδόσεις παραμένει μειονεκτική σε σύγκριση με εκείνη των γηγενών μαθητών.
  •  Το 2016 ποσοστό 33,9 % του πληθυσμού ηλικίας 30 έως 34 ετών που γεννήθηκε εκτός ΕΕ είχε χαμηλά προσόντα (ήτοι μορφωτικό επίπεδο κατώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ή χαμηλότερο)· το ποσοστό αυτό υπερέβαινε κατά 19,1 εκατοστιαίες μονάδες το αντίστοιχο του γηγενούς πληθυσμού.
  • Επιπλέον, τα άτομα που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών από χώρες εκτός της ΕΕ συχνά συσσωρεύουν περισσότερα μειονεκτήματα ταυτόχρονα, π.χ. έχουν γονείς φτωχούς ή με χαμηλού επιπέδου δεξιότητες, δεν μιλούν την τοπική γλώσσα στο σπίτι, έχουν πρόσβαση σε λιγότερους πολιτισμικούς πόρους και αντιμετωπίζουν προβλήματα απομόνωσης και περιορισμένων κοινωνικών δικτύων στη χώρα υποδοχής.
  • Οι νέοι που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών διατρέχουν επίσης μεγαλύτερο κίνδυνο να έχουν κακές επιδόσεις στο σχολείο και να εγκαταλείψουν πρόωρα τη σχολική εκπαίδευση.
  • Γενικότερα, οι μαθητές που προέρχονται από οικογένειες μεταναστών —δηλαδή είτε γεννήθηκαν εκτός της χώρας (σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ ή εκτός της ΕΕ) είτε έχουν γονείς γεννημένους στο εξωτερικό—, αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη φοίτησή τους στο σχολείο, όπως αποδεικνύεται από τις σημαντικά χαμηλότερες εκπαιδευτικές επιδόσεις τους και το σημαντικά χαμηλότερο επίπεδο εκπαίδευσης που ολοκληρώνουν σε σύγκριση με τον γηγενή πληθυσμό.
  • Τα καλά εκπαιδευτικά συστήματα απαιτούν κατάλληλες επενδύσεις. Συνολικά, τα κράτη μέλη της ΕΕ κατάφεραν να ανακάμψουν περαιτέρω από την πρόσφατη χρηματοπιστωτική κρίση και αύξησαν ελαφρώς τις δαπάνες τους για την εκπαίδευση ως ποσοστό των συνολικών κρατικών δαπανών. Το μέσο ποσοστό που κατείχε η εκπαίδευση επί των δημόσιων δαπανών στην ΕΕ ανήλθε σε 10,3 % το 2015, που ισοδυναμούσε με 716 δισ. EUR. Η εκπαίδευση παραμένει το τέταρτο υψηλότερο κονδύλιο κρατικών δαπανών μετά την κοινωνική προστασία, την υγεία και τις γενικές δημόσιες υπηρεσίες. Η αναλογία των δαπανών για την εκπαίδευση ως προς το ΑΕΠ ήταν 4,9 % στις χώρες της ΕΕ-28 το 2015. Τα τελευταία χρόνια, η αναλογία αυτή παρέμεινε στάσιμη.

Δεν υπάρχουν σχόλια: